Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
pololo
Senior
Senior

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor pololo » 02 Jun 2022, 19:50

Reichenbach schreef:Recent wat berichten gelezen dat de prijzen voor exclusieve horloges aan het kelderen zijn. Wel de klokjes met prijzen waar je ook een leuke auto voor kan aanschaffen, maar toch.

Misschien een voorbode dat het investeren in luxeartikelen toch aan het veranderen is. Wat volgt?

Tbh als ik de veilingen wat in het oog houd zijn de prijzen momenteel ook wel iets lager dan pakweg 6 maanden geleden voor het type flessen waar ik meestal naar kijk. Ik zou het niet echt kelderen noemen maar het is wel merkbaar. Kan ook liggen aan het feit dat whisky nu eenmaal niet zo populair is als zomerdrankje.
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 02 Jun 2022, 19:57

Een klokje kun je niet inschenken Richard.. :?

En dat Macallan’s van 70 yo voor ons niet zijn weggelegd prima. Maar als relatief normaal spul van 12 yo al 110-150 of zelfs dik over de 250 moet kosten vind ik toch wel wat hoor. Kennelijk is het normaal, je ziet ook Israëlische meuk van 3-4 yo voor ver over de € 100 in de winkels liggen.
Blij dat ik in de volgende release nog een 12 yo dikke blended malt (>60%) voor onder de 6 tientjes de winkels in kan krijgen.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2022, 20:34

Ja, een hobby moet wel leuk blijven. Als het steeds meer ergernis en frustratie kost zijn er genoeg andere zaken waar je de energie in kan leggen.
Blijven er gelukkig voor ons nog steeds redelijk betaalbare smakelijke exemplaren tussen zitten, het kost alleen wat meer moeite om ze te vinden.

Mijn neefje heeft zo'n goudpannetje om stofgoud uit de rivierbedding te zeven. Ook veel moeite doen voor het vinden van zijn schat. Maar ook dat is een liefhebberij.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 02 Jun 2022, 21:32

De vraag naar whisky overstijgt denk ik de verhoging van de prijs. Geen elastisch goedje gok ik voorlopig, helaas..
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 02 Jun 2022, 22:29

Over irrationele prijzen gesproken, deze 16-jarige Ledaig van Signatory voor net geen €300 vond ik toch ook wel opmerkelijk:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210761/ledaig-2005-sv
1 x

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Jun 2022, 22:43

Wel een mooie rating op WB!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jun 2022, 23:50

Ze doen hun best maar.

De grootste markt voor dit soort flessen is de middenklasse met iets meer reserve, die groep krijgt het de komende jaren zwaar (of heeft het al). Dergelijke flessen zijn dan niet de eerste prioriteit om aan te schaffen. Misschien zijn er ergens nog een paar oligarchen geïnteresseerd die al of niet onder de sancties vallen, maar die willen vast in bitcoin betalen.

Oh ja, dan heb je nog de wannabe die denkt een goede investering te doen als spaarpotje voor die zware tijden. Die zal de rating vast nog wat opkrikken.

Sorry als ik wat zwartgallig klink, maar ik heb soms mijn momenten.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Jun 2022, 06:32

Casketje schreef:Over irrationele prijzen gesproken, deze 16-jarige Ledaig van Signatory voor net geen €300 vond ik toch ook wel opmerkelijk:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/210761/ledaig-2005-sv

Koekoek :shock: ze hebben volgens de WB statistieken toch al 1 van de 512 flessen verkocht en liefst 8 hebben m op de whishlist. :bravo
1 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 05 Jun 2022, 11:48

Oeff

https://www.slijterijvonk.nl/nl/springb ... 22-11.html

Ik kocht daar minder dan een jaar geleden nog de 18 voor 140,- :?
0 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 05 Jun 2022, 16:32

Lijkt me een slijter met integere prijsstelling, zouden hun inkoopprijzen voor Springbank met de gekte mee aan het stijgen zijn?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Jun 2022, 18:09

Roelof schreef:Lijkt me een slijter met integere prijsstelling, zouden hun inkoopprijzen voor Springbank met de gekte mee aan het stijgen zijn?
Naar mijn mening zou dat wel mee kunnen vallen. Maar ik heb geen idee hoe veel tussenhandel er tussen Springbank en Vonk zit.

Indicatie; een paar maanden geleden heb ik 1/3 van dit bedrag voor deze 15 betaald. En ik denk niet dat mijn slijter mij deze fles met verlies heeft verkocht.

Is het wel zo dat Springbank een gevraagd én schaars goed is en daardoor interessant voor speculatie.

Daarom zal ieder zijn graantje willen mee pikken; Als het kan meer dan drie korrels. Het is aan jou of je de kippen wil blijven voeren.
2 x

Herre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Herre » 10 Jun 2022, 10:11

Oogadal schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom mensen meer als € 50 - € 60 voor een Laga 16 zouden willen neertellen… En voor € 90 is er wel heel veel veel mooiers te koop, zonder afgewaterd te zijn en zonder E-150… :Scratch
Maar de Laga 16 is nooit ‘mijn’ dram geweest, te zoet en te weinig power.

De vraag is misschien wel waarom is het in NL zo duur. Nu in Frankrijk en daar staat Laga 16 gewoon voor 53 euro in de super. En dat verschil is echt niet alleen accijns.
2 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Jun 2022, 10:34

Herre schreef:De vraag is misschien wel waarom is het in NL zo duur. .

Je weet toch dat alle gezamenlijke vak-slijters, dozenschuivers en Gull&Gull keten berichten op dit forum afstruinen naar getipte, meest favoriete en fomo whisky's? Zodra ze deze via ingenieuze filtersystemen (non chill filtered) eruit hebben geplukt worden direct en masse de prijzen van deze whisky's verhoogd. ;)
3 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Jun 2022, 11:01

Fat Bastard! schreef:
Herre schreef:De vraag is misschien wel waarom is het in NL zo duur. .

Je weet toch dat alle gezamenlijke vak-slijters, dozenschuivers en Gull&Gull keten berichten op dit forum afstruinen naar getipte, meest favoriete en fomo whisky's? Zodra ze deze via ingenieuze filtersystemen (non chill filtered) eruit hebben geplukt worden direct en masse de prijzen van deze whisky's verhoogd. ;)

:Cry :Cry :Cry
0 x

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 10 Jun 2022, 20:39

Plus, vanuit het VK gaan de prijzen de komende tijd verder omhoog onder het excuus transport kosten, gebrek aan flessen, karton, kurken, etiketten, salariskosten, vraag vs. aanbod, yadda yadda yadda.
Ik koop wel wat ik lekker en betaalbaar vind, en verder zie ik wel.
Als zelfs de lokale slijter toegeeft dat de prijzen af distributeur eigenlijk te gek worden dan :HitHead
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”