Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Waar kan jij om lachen in de whiskywereld?

Ongelezen berichtdoor DvdB » 26 Mei 2022, 16:15

Ik heb er gister eentje meegepikt. Wat eerder ook al is gezegd, € 50 is een mooie prijs.
De oplage is zeker niet de kleinste van vW, ik zag flesnummers van 900+

:violin
Dirk
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 26 Mei 2022, 21:17

Gister geproefd, prima dram voor 50 euro. Maar verder niet legendarisch ofzo.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 26 Mei 2022, 21:54

Casketje schreef:Goed, heeft iemand hier 'm al geproefd? Want ik begin nu ook nieuwsgierig te worden. :bigsmile

Ben er gisterenavond eens goed voor gaan zitten. De ratings van 89 en hoger zijn mijns inziens flink overdreven, maar het is zeker geen verkeerde whisky hoor. Zoals te verwachten veel rood fruit, maar ik vond er ook echt wel wat zwavelachtigs inzitten. En de 46% geeft hem best wel wat karakter en een romige structuur mee. Voor het geld ben ik in ieder geval wel blij met mijn fles.
4 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 26 Mei 2022, 23:28

Dre schreef:
Casketje schreef:Goed, heeft iemand hier 'm al geproefd? Want ik begin nu ook nieuwsgierig te worden. :bigsmile

Ben er gisterenavond eens goed voor gaan zitten. De ratings van 89 en hoger zijn mijns inziens flink overdreven, maar het is zeker geen verkeerde whisky hoor. Zoals te verwachten veel rood fruit, maar ik vond er ook echt wel wat zwavelachtigs inzitten. En de 46% geeft hem best wel wat karakter en een romige structuur mee. Voor het geld ben ik in ieder geval wel blij met mijn fles.

Ik sluit me bij je aan Dre. Voor mij mag ie in het topic "bang for your buck"!
1 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 27 Mei 2022, 14:39

Oogadal schreef:Tis meer om te huilen eigenlijk; https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... -2018-apex

Daar gaat je € 5 per jaar formule Alex… :Cry

Als mensen echt bereid zijn om € 125 uit te geven voor een obscure 4 yo Israëlische whisky dan begin ik me serieus af te vragen waarom ik (en Jop) nog moeite doen om iets fatsoenlijks te bottelen voor een nette prijs. Dat je het durft als distillery / importeur. En het nog een slijterij inkrijgt ook.

Heb de M&H van Watt whisky gekocht gehad (was 90€ ofzo.. Nog genoeg dus).. Moet wel zeggen dat die niet mis is.. Helemaal niet zelfs.. Verdomd lekker zelfs :bigsmile.

Maar ja.. Of ie zen geld waard is laat ik int midden. Je geeft het in ieder geval een pak ouder dan 3 of 4 jaar..
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Mei 2022, 17:08

Dyson81 schreef:
Dre schreef:

Ik sluit me bij je aan Dre. Voor mij mag ie in het topic "bang for your buck"!

+1. Gisteravond geproefd en inderdaad netjes dat dit soort flessen nog voor zulke prijzen bestaan! :goedgedaan
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Mei 2022, 14:23

Lakerfield schreef:
Cask1988 schreef:Over flipable gesproken… dit gaat ook een epische worden:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 04/2009-vw
13yo Macallan op refill sherry voor +/- €50

Die WB pagina is pure stilte voor de storm gok ik zo :P

Denk dat dit reuze meevalt in de praktijk. Er zijn meerdere van deze onbekende Speysides met DRU als begin van het vatnummer en het lijkt weinig aandacht te trekken. De algemene scores van deze flessen maken het sowieso al niet interessant.

Hoe weten we zeker dat deze Unnamed Speyside een Macallan is? Is dat iets wat Van Wees in iemands oor heeft gefluisterd?
Deze Unnamed Speysider (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-2009-sv) met bijna exact hetzelfde vatnummer (refill butt Dru 17/A197 #6) en dezelfde stookdatum zou volgens de comments op WB komen van een "a traditional, family-run distillery in Speyside, Scotland". Dan denk ik toch eerder aan Glenfarclas of misschien Balvenie of Glenfiddich. Dat zijn ook namen die zelden tot nooit onder de echte naam door onafhankelijken gebotteld word.
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Mei 2022, 14:34

Hierop voortbordurend: het lijkt me wel mooi als de onafhankelijke bottelaars onderling een codetaal afspreken om van die flauwe "Unnamed distilleries" af te komen. Dus unnamed Orkney's bottelen als Island Park, en Unnamed Speysides voortaan onder herleidbare namen als Balfannie, McAllin, GlenHighclass, Glen Love It en Glenfiddle te bottelen.
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Mei 2022, 14:57

Als je het recht niet hebt om de naam te gebruiken is het eigenlijk ook niet netjes om er met en omweg naar te verwijzen. Het gebruik van een regio lijkt me dan wel acceptabel. Dat Orkney dan op HP duidt zou kunnen, het kan ook Scapa zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 28 Mei 2022, 15:02

Koning schreef:Hoe weten we zeker dat deze Unnamed Speyside een Macallan is? Is dat iets wat Van Wees in iemands oor heeft gefluisterd?

Ik hou wel van een stukje speurwerk, dus hierbij mijn bevindingen:

Het 'DRU-format' om het maar even zo te noemen, is al eens bij een bevestigde Macallan gebruikt. Deze fles is door K&L zelf geselecteerd en ik neem aan dat zij niet liegen. Het in het oor fluisteren van gebeurt vaker en ik gok dat dat ook door Van Wees is gedaan. Dit mag natuurlijk met een korreltje zout genomen worden. Maarrr..

Verder zie je als je op 'DRU' zoekt in Whiskybase, ontzettend veel Unnamed Orkneys. Het is een publiek geheim dat dat in 99% van de gevallen om HP gaat. Twee distilleries met eenzelfde, toch wel unieke vatnummering. Daar zit meer achter. De puzzelstukjes vallen op hun plaats als je weet dat Macallan en HP onder de Edrington Group vallen, samen met Glenrothes welke ook een Speyside is. Dus in theorie kan je ook nog Glenrothes aanwijzen, alhoewel Signatory regelmatig Glenrothes bottelt onder de echte naam. En dat zijn ook niet altijd pareltjes, het bottelen van mindere vaten onder een anonieme naam valt voor mij dus af.

Koning schreef:Deze Unnamed Speysider (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-2009-sv) met bijna exact hetzelfde vatnummer (refill butt Dru 17/A197 #6) en dezelfde stookdatum zou volgens de comments op WB komen van een "a traditional, family-run distillery in Speyside, Scotland". Dan denk ik toch eerder aan Glenfarclas of misschien Balvenie of Glenfiddich. Dat zijn ook namen die zelden tot nooit onder de echte naam door onafhankelijken gebotteld word.

Met 'family-run' komt er bij mij ook snel Glenfarclas naar boven, maar het lijkt me heel sterk dat een distillery die buiten Edrington valt de unieke vatnummering precies overneemt. Glenfiddich en Balvenie gaan meestal hand in hand bij onafhankelijke bottelaars, onder de naam Wardhead of Burnside.

Misschien ook wel leuk om niet álles 100% te weten :bigsmile
5 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 15:18

DRU zegt nul komma niks over de distillery. Is gewoon een numeriek systeem van SV. En SV is ook vW maar das een publiek geheim. Het stukje ‘#6’ in die code is het vatnummer. Als er meerdere vaten gebruikt zijn staat er ‘#1+2’, speur maar na ;)

Dat deze een Macallan is, is zo simpel als dat het op verschillende websites als zodanig is uitgelegd. B.v. Ace drinks:
Unnamed Speyside 2009 is een Single Malt gebotteld door The Ultimate, uit een vat van Macallan. Macallan staat bekend om zijn volle houtige, caramel achtige tonen. Deze single malt is gedistilleerd op 23/02/09 en 13 jaar later gebotteld in maart 2022. Het vat dat is gebruikt is DRU 17/A195 #4. Macallen stelt niet vaak vaten beschikbaar voor onafhankelijke bottelaars, dus dit is een bijzondere The Ultimate.

Als het niet zo zou zijn of zwaar betwijfeld werd, zouden ze dit er niet neer zetten. Daarnaast, iedereen die vW een beetje kent weet ook dat zij niet zo krampachtig zijn met toegeven wat het is. Als je in de shop komt wordt t haast ongevraagd al bij elke ‘unnamed’ of ‘secret’ vast verteld ;)
Dus speur vooral verder en twijfel er vooral aan maar deze unnamed Speyside is gewoon een Macallan :bigsmile
1 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 28 Mei 2022, 16:18

Cask1988 schreef:DRU zegt nul komma niks over de distillery. Is gewoon een numeriek systeem van SV. En SV is ook vW maar das een publiek geheim. Het stukje ‘#6’ in die code is het vatnummer. Als er meerdere vaten gebruikt zijn staat er ‘#1+2’, speur maar na ;)

Nul komma niks.. Dat numerieke systeem wordt slechts voor 2 anonieme namen gebruikt. Orkney laat zich raden, en de Speyside? Zijn we al een andere bevestigde naam anders dan Macallan tegen gekomen?
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 16:51

Lakerfield schreef:
Cask1988 schreef:DRU zegt nul komma niks over de distillery. Is gewoon een numeriek systeem van SV. En SV is ook vW maar das een publiek geheim. Het stukje ‘#6’ in die code is het vatnummer. Als er meerdere vaten gebruikt zijn staat er ‘#1+2’, speur maar na ;)

Nul komma niks.. Dat numerieke systeem wordt slechts voor 2 anonieme namen gebruikt. Orkney laat zich raden, en de Speyside? Zijn we al een andere bevestigde naam anders dan Macallan tegen gekomen?

Er zijn bottelaars die zo ongeveer jaarlijks hun manier van nummeren omgooien. Daar zit een flinke dosis willekeur in ;) Dus als je denk op basis van vatnummers conclusies te kunnen trekken dan kom je in veel gevallen van een koude kermis thuis ;) en ja… Speyside DRU niet alleen Macallan…
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... de-2009-sv
Een grote family owned distillery…welke zou dat toch zijn. In ieder geval géén Macallan want das bepaald niet family owned.
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Mei 2022, 17:12

Ja, die postte ik twee uur terug in dit topic. Je zou dus zeggen Glenfarclas(daar zou ik mijn geld op in zetten gezien de formulering), maar Glenfiddich en Balvenie zijn in zekere zin samen ook family owned. En zelfs Edrington is private owned, dus dat DRU-vaten hiervandaan (Macallan, HP, misschien ook Glenrothes) komen is nog niet definitief ontkracht. Andere DRU'tjes op WB lijken immers allen HP of Macallan te zijn.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 17:15

Tja… nogmaals, een webshop zet niet zomaar neer dat het Macallan is. Het is niet zomaar off the record bevestigd.
Daarnaast: family owned of edrington group is nogal een verschilletje hè… als we m zo gaan benaderen dan zijn wij allemaal familie van elkaar want we stammen allemaal af van Adam en Eva dus dan zijn we technisch gezien vast ook mede eigenaar van alle distilleries, multinationals, banken, bedrijven en overheden :lekker I’m rich! :bigsmile
De aarde is ook plat en de maanlanding in scène gezet heb ik gehoord :P
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 29 Mei 2022, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”