‘De relatie met je lokale slijter’ ofzoiets.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: ‘De relatie met je lokale slijter’ ofzoiets.

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Apr 2022, 21:44

whisky4wood schreef:
Johnson schreef:Mij zal de "echte" slijter verder worst wezen. Ik tank over de grens en ik koop whisky waar het voordeliger is. Het leven is duur genoeg , voor mij toch.. Bij D12, drankgigant, Club whisky, Vanzuylen en hoe ze allemaal heten, werken ook mensen die hun loon moeten verdienen.

Dat is helemaal goed toch? Maar dan maak je veelal gebruik van het aanbod uit de winkel online of fysiek. Dit gaat vooral om flessen die veelal de (digitale) planken van de winkel niet halen, maar apart staan voor mensen waarbij de discussie is of zij iets krijgen, omdat het ze gegund wordt doordat ze een goede band opbouwen wel of niet. Is het eerlijk ik denk het wel. Ik koop nooit online, want ik ben voor plaatselijke middenstand. Zijn ze duurder? Ja soms wel, niet altijd. Verkoop ik door? Ja ook wel, maar ook dat weet mijn slijter ( niet letterlijk mijn natuurlijk). Geven en nemen en een mooi balans vinden in het afnemen van de core range flessen en af en toe de bijzondere flessen.

Jouw slijter zit niet op HFW of op Whiskybase schat ik zo? Want dan had ie al wel in de gaten dat de flessen die hij jouw ‘lokaal gunt’ voor aankoop x 7 op Whiskybase verpatst?
En als ie dat wel weet, prima, maar dan is jouw slijter een ontzettende stomme kneus. (Want wat jij kan dat kan ie zelf ook toch…?)
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 17 Apr 2022, 22:44

Ik heb een hele goede relatie met mijn slijter. Ik zie hem bijna elke dag. Onze kinderen gaan naar dezelfde school. Onze vrouwen zijn hartsvriendinnen. Wij zitten allebei bij dezelfde biljartclub. Zelfde gevoel voor humor en muziek. Ik mag hem graag en hij mag mij. Sterker nog ik houd van hem.

Mijn slijter en ik. Zijn heel erg dik. Vrinden voor het leven. Samen op vakantie. Samen lief en leed. Hoewel dat ons vaak lachen deed. Ook huilen hoort erbij. Net zoals die keer dat hij mij geen Local Barley kon verkopen. Sindsdien spreek of zie ik hem niet meer. Ik heb inmiddels een nieuwe slijter. Hij is mijn nieuwe beste vriend. Ik houd van hem.
17 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 18 Apr 2022, 00:12

Bij mij is het meer 'of zoiets'. :roll:
0 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 18 Apr 2022, 01:47

Oogadal schreef:
whisky4wood schreef:
Johnson schreef:Mij zal de "echte" slijter verder worst wezen. Ik tank over de grens en ik koop whisky waar het voordeliger is. Het leven is duur genoeg , voor mij toch.. Bij D12, drankgigant, Club whisky, Vanzuylen en hoe ze allemaal heten, werken ook mensen die hun loon moeten verdienen.

Dat is helemaal goed toch? Maar dan maak je veelal gebruik van het aanbod uit de winkel online of fysiek. Dit gaat vooral om flessen die veelal de (digitale) planken van de winkel niet halen, maar apart staan voor mensen waarbij de discussie is of zij iets krijgen, omdat het ze gegund wordt doordat ze een goede band opbouwen wel of niet. Is het eerlijk ik denk het wel. Ik koop nooit online, want ik ben voor plaatselijke middenstand. Zijn ze duurder? Ja soms wel, niet altijd. Verkoop ik door? Ja ook wel, maar ook dat weet mijn slijter ( niet letterlijk mijn natuurlijk). Geven en nemen en een mooi balans vinden in het afnemen van de core range flessen en af en toe de bijzondere flessen.

Jouw slijter zit niet op HFW of op Whiskybase schat ik zo? Want dan had ie al wel in de gaten dat de flessen die hij jouw ‘lokaal gunt’ voor aankoop x 7 op Whiskybase verpatst?
En als ie dat wel weet, prima, maar dan is jouw slijter een ontzettende stomme kneus. (Want wat jij kan dat kan ie zelf ook toch…?)

Gaan we weeeeeeeer. Hoe zielig ben je nu. Graag dit soort bagger via PB. En ook al minderwaardig naar anderen toe. Ja mijn slijter weet ervan en moet hij zijn gemiddelde meuk ook via Whiskybase kwijt? Ha wat ben jij enorm dom door zo te blijven ouwehoeren. Je laat geen kans onbenut om hier iets van te vinden wat iedereen inmiddels al vaak genoeg gelezen heeft. Is het je broodwinning en gaat het niet zou goed?
Nogmaals hopelijk voor de laatste keer, dommer dan dit kun je hopelijk niet zijn…hij verdient vele malen meer aan mij door mij af een fles te ‘gunnen’ en ik zijn winkel blijf binnenlopen dan dat hij besluit om de zogenaamde parels waar jullie zo fomo mee zijn voor zichzelf te houden. Van die slijters die alles achter de toonder of in de kelder houden en wel de rest willen verkopen. Houd toch op man. Mijn slijter verdiend een hele dikke boterham en aan mij nog wat meer beleg. En ja ik ken hem erg goed. Maar hee…lekker quoten en je kan weer bashen. Ik vergeef het je. Het is nog Pasen moet je weten. Proost!
0 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Apr 2022, 07:37

Ik denk dat voor beide kanten wat te zeggen valt!
Ik gun mijn slijter best iets, maar wat hij aan Whisky heeft staan, stelt mij teleur.
Ga ik naar een grote slijter, met lekker veel keuze, dan ben ik 45 minuten reistijd kwijt ( enkeltje ).
Als ik daarnaast bij bv D12 voor 20 euro minder dan bij mijn lokale slijter, iets leuks kan kopen, dan doe ik dat.
( en dat scheelt het soms echt ).
20 euro is voor mij namelijk niet niks.
Nogmaals, als die slijter met dat mooie aanbod bij mij in het dorp zat, zag hij me met zekere regelmaat.
Maar dat zit hij niet, dus shop ik voornamelijk on-line.
Moet wel zeggen dat ik zo ongeveer mijn laatste 10 flessen hier op het Forum heb gescoord.
Groet Cor
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 18 Apr 2022, 08:47

cor0566 schreef:Ik denk dat voor beide kanten wat te zeggen valt!
Ik gun mijn slijter best iets, maar wat hij aan Whisky heeft staan, stelt mij teleur.
Ga ik naar een grote slijter, met lekker veel keuze, dan ben ik 45 minuten reistijd kwijt ( enkeltje ).
Als ik daarnaast bij bv D12 voor 20 euro minder dan bij mijn lokale slijter, iets leuks kan kopen, dan doe ik dat.
( en dat scheelt het soms echt ).
20 euro is voor mij namelijk niet niks.
Nogmaals, als die slijter met dat mooie aanbod bij mij in het dorp zat, zag hij me met zekere regelmaat.
Maar dat zit hij niet, dus shop ik voornamelijk on-line.
Moet wel zeggen dat ik zo ongeveer mijn laatste 10 flessen hier op het Forum heb gescoord.
Groet Cor

Helemaal goed toch? De slijter bij mij op dorp is ook iets duurder dan online of bij een bekende keten, maar daarentegen heeft hij een mooi pand en een proeftafel om je te oriënteren qua smaak. Heeft hij alles open…nee, maar voor een gemiddelde whiskydrinker is er keus zat. Die service heeft natuurlijk ook een toegevoegde waarde. Ben je iemand die al weet wat je wil en je ziet de fles online goedkoper dan kun je dat overwegen, is niks mis mee, maar weet wel dat de fysiek slijter op dorp niet altijd mee kan met grote slijters. Maar dat geldt voor bijna alle kleine zelfstandige ondernemers.
Groet
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Apr 2022, 08:51

Johnson schreef:Ja ik vind dat iedereen moet kopen waar hij dat wil. Ik heb natuurlijk niets tegen de echte slijter. Zoals gezegd koop ik daar soms ook wat. Maar niet zoveel. Ik vind het erg jammer dat je hier meteen wordt afgeschoten als je flessen bij de D12 e,d, wil kopen. Blijkbaar tel je voor velen hier alleen mee als je flessen over de 100 euro bij de slijter op de hoek koopt.

Uhm :Scratch De discussie is volgens mij totaal niet ‘waar én wat moet je kopen om er hier bij te horen’. Ik vind het erg jammer dat dit is wat je uit deze discussie haalt. M.i. echt totale onzin… Niemand veroordeeld hier mensen die hun flesjes online kopen. Gebeurd bij mij ook nog wel eens. M’n slijter kan nou eenmaal niet óveral aan komen en dat weet hij zelf ook.

Deze discussie gaat erover of het zin heeft om een relatie te hebben met je slijter. En dáárin zijn 2 kampen. 1 die beweren dat het onzin is en 1 die beweren dat het alles behalve onzin is. En ik denk dat de mensen die beweren dat het onzin is, het nooit geprobeerd hebben want anders wéét je namelijk dat het geen onzin is. Het zal ongetwijfeld ook afhangen van wat je koopt, of de noodzaak er is om in die relatie te investeren. Koop je vooral de standaard OB’s in een lagere prijsklasse, waar niks mis mee is, dan zal die noodzaak er niet zijn omdat je dan overal wel terecht kunt. Zoek je specifiekere dingen en wil je een bepaalde beleving bij je aankoop (wat proeven, een leuk gesprek enz. enz. I.p.v. hier is uw pakketje doeg’), dan zal je dus wel in zo’n relatie investeren.

Mijn ‘lokale’ slijter zit 126km verderop en elke keer vind ik het weer keihard de moeite waard om 1.5u die kant op te jagen :bigsmile
4 x
Afbeelding

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 18 Apr 2022, 08:53

MOD-ingreep
Laat elkaar je ieders waarde!
Edwin, we weten hoe je denkt over flippers.
Whisky4wood, iemand "dom" of "zielig" noemen past niet. Lees anders de forumregels er nog eens op na.
Dus ophouden hiermee, en dit geldt voor beiden.
3 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Apr 2022, 09:14

Wat ik overigens ook denk;
Als Hollanders zitten we maar wat graag voor een duppie op de eerste rij.
Als de lokale slijter met online prijzen kon meeconcurreren en ook nog eens van alles open had om te proeven zonder meerprijs, dan kocht waarschijnlijk niemand meer online :gnif

Maarja als slijter heb je nou eenmaal een pand met huur, personeel met salaris, een berg vaste lasten en een veel kleinere afzetmarkt dan het landelijk bereik van een online shop. En voor niets gaat de zon op natuurlijk. Dit geldt ook voor de kledingwinkels, elektronica winkels en andere detailhandel. Het mag een feit heten dat de E-commerce enerzijds een zege is, en anderzijds de consumentenmarkt behoorlijk ontwricht heeft. De leegstand in stads- en dorpscentra is niet voor niets zo hoog.
3 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 18 Apr 2022, 09:26

Slijter, geen slijter,… :duimop …het is wel duidelijk denk ik dat je in het wereldje moet “netwerken”, iedereen die een hobby heeft en die nogal serieus neemt leert overal mensen kennen met dezelfde passie waarbij geven en nemen telt.
Of dit nu een slijter is, de uitbater van een whiskybar/cafe die je vaak bezoekt,etc…lonen zal het zowiezo….vroeger toen Bob Minnekeer in België nog the Glengarry uitbaatte kwamen wij daar enorm veel, wat er voor zorgde dat hij af en toe wel eens in de stock achter het gordijn dook…als je op een festival bij liefhebbers aan tafel schuift die je goed kennen, betaal je dan altijd elke dram? Of heb je links en rechts niet van hey moet je proeven en niet gans betalen? Een vast restaurant? Ik ben overtuigd dat netwerken loont, in beide richtingen, zeker als het wordt gedaan uit passie.
Uiteindelijk….draait het altijd om geld. :P
5 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 18 Apr 2022, 09:29

Cask1988 schreef:Wat ik overigens ook denk;
Als Hollanders zitten we maar wat graag voor een duppie op de eerste rij.
Als de lokale slijter met online prijzen kon meeconcurreren en ook nog eens van alles open had om te proeven zonder meerprijs, dan kocht waarschijnlijk niemand meer online :gnif

Maarja als slijter heb je nou eenmaal een pand met huur, personeel met salaris, een berg vaste lasten en een veel kleinere afzetmarkt dan het landelijk bereik van een online shop. En voor niets gaat de zon op natuurlijk. Dit geldt ook voor de kledingwinkels, elektronica winkels en andere detailhandel. Het mag een feit heten dat de E-commerce enerzijds een zege is, en anderzijds de consumentenmarkt behoorlijk ontwricht heeft. De leegstand in stads- en dorpscentra is niet voor niets zo hoog.

Ook een waarheid als een koe…ik koop ook online hoor, en via veilingen, maar ik ga toch graag naar een slijter waar ik fysiek kan praten en proeven…maar begrijpelijk dat je vaak ofwel mee moet met hedendaagse tendens om een beetje te leven.
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Apr 2022, 09:47

fjharms schreef:MOD-ingreep
Laat elkaar je ieders waarde!
Edwin, we weten hoe je denkt over flippers.
Whisky4wood, iemand "dom" of "zielig" noemen past niet. Lees anders de forumregels er nog eens op na.
Dus ophouden hiermee, en dit geldt voor beiden.

Ik heb geen hekel aan flippers, dat moet een ieder voor zich weten.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 18 Apr 2022, 10:17

Fat Bastard! schreef:Bij mij is het meer 'of zoiets'. :roll:

Stukje uitleg.
Ik heb geen lokale slijter. Hier in het dorp zit een G&G waar ik vroeger wel een relatie mee had (toen er nog een bedrijfsleider was die zijn nek af en toe uit wilde steken boven de strikte regels van het management van het concern) maar sinds zijn vertrek 5 jaar geleden ben ik misschien nog maar 6 keer in die winkel geweest. Een beschamend schapje met whisky en personeel die er nauwelijks iets van weet, precies zoals het management van G&G het wil.

Ik koop dus mijn whisky's verder weg, en ja, meestal online. In het verleden kocht ik bijna alles bij vakslijter1 maar tegenwoordig veel meer bij vakslijter2. Desondanks blijf ik bij VS1 terugkomen met regelmatig een aankoop. Als ik enigszins in de buurt van de winkel ben van deze heren loop ik bij ze binnen, voor een praatje, waarschijnlijk een aankoop, maar ook omdat ik het fijn vind om ze persoonlijk te spreken over onze gezamenlijke hobby.
VS1 is buurman van één van de NL importeurs en dat heeft soms voordelen. VS2 seint mij vaak in als er leuks aan zit te komen. Tevens probeer ik af en toe iets bij hem te reserveren, kan hij mij hierin voorzien prima. Lukt dit niet omdat het zo'n ontiegelijke FOMO is even goede vrienden, ik begrijp donders goed dat ik niet zijn enige klant ben en dat hij zich in allerlei bochten moet wringen om iedereen een beetje tevreden te houden.

Ik koop ook wel bij andere winkels maar eigenlijk nooit bij de dozenschuivers. De hoofdmoot komt bij deze twee vakslijters vandaan.

Nog even een zijspoor wat eigenlijk bij de FOMO groepen "Springbank" en "Kilkerran" hoort. Ik sprak vorige week ergens een slijter die slechts een paar flesjes van de laatste batches binnen kreeg, waaronder dus 1 "local belachelijk", en nog een paar andere. Hij werd al weken zo niet maanden lastig gevallen door bekende en onbekende klanten. Had meerdere klanten die hij de "belachelijke" gunde maar wist niet hoe hij er mee om moest gaan.
Uiteindelijk is het onvolledige doosje met bottelingen naar een veiling gegaan. Ja, ik heb wél een ....hekel aan flippers en zogenaamde investeerders!!!
7 x
Afbeelding

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 18 Apr 2022, 10:46

Ik ben vooral verbaasd over de flessen die je nu alleen nog kunt kopen als je een relatie hebt met je slijter. Vorig jaar kocht ik gewoon nog een Kilkerran 8 of Springbank 10 bij een slijter en ook de Glenallachie 10 CS en Springbank 12 CS waren gewoon nog te krijgen alleen de laatste 2 laten staan….ja heel stom. Het zegt meer over de gekte in onze hobby. Zoveel flessen niet meer gewoon te koop in de winkel alleen via contacten. En veel meer mensen die whisky kopen met de vraag of deze flessen ook echt open gaan. Al vaker de vraag gehad welke fles moet je kopen als investering want er zit toch geld in whisky als je dit bewaard. Nou koop vooral veel macallen is mijn advies dan.
4 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Apr 2022, 10:51

dannyp44 schreef:Al vaker de vraag gehad welke fles moet je kopen als investering want er zit toch geld in whisky als je dit bewaard. Nou koop vooral veel macallen is mijn advies dan.

Danny for president!! :duimop
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”