Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
whisky4wood
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 03 Apr 2022, 12:02

Cask1988 schreef:Regeltjes lezen blijft toch een ding hè… :gnif

Nooit geschoten is altijd mis. Heeft iemand de nieuwe campbeltown blended malt geproefd. Kritieken zijn wisselend. Bij mij waarschijnlijk eind april open. Ben benieuwd naar welke distillery ie het meest smaakt.
Gr Bert
0 x
Afbeelding

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 03 Apr 2022, 12:29

whisky4wood schreef:
Cask1988 schreef:Regeltjes lezen blijft toch een ding hè… :gnif

Nooit geschoten is altijd mis. Heeft iemand de nieuwe campbeltown blended malt geproefd. Kritieken zijn wisselend. Bij mij waarschijnlijk eind april open. Ben benieuwd naar welke distillery ie het meest smaakt.
Gr Bert

Ik heb gehoord dat er het meeste Springbank ( bron: slijter in Wageningen) in zit. Dat zou goed kunnen. Zelf herken ik ook het ziltige van Kilkerran.
Overigens heb ik voor €15 meer liever een Springbank 10yo (voor € 60).

Hoorde trouwens ook dat er op 30 april op het Whiskyfestival in Wageningen wat hypes zijn te proeven die hier de afgelopen tijd benoemd zijn.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Apr 2022, 12:50

En voor dat whiskyfestival zijn voor de middagsessie nog enkele kaarten te krijgen. De avond is al vol.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 03 Apr 2022, 12:53

Overigens heb ik voor €15 meer liever een Springbank 10yo (voor € 60).

De Springbank voor 6 tientjes is altijd een goede keus. De laatste die ik kocht 2022 was al 7 tientjes. Heb wel getwijfeld, maar ben te nieuwsgierig. Maar misschien voor later. Gr Bert
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 03 Apr 2022, 13:55

whisky4wood schreef: Heeft iemand de nieuwe campbeltown blended malt geproefd.
Vrijdagavond geopend. Nog een beetje vroeg om een goed oordeel te geven.

Maar op basis van deze eerste kennismaking heb ik vergeleken met de Springbank 10 de 10 toch liever. Of een Scotia 15. Ook al zijn deze een tientje duurder.

Niet dat deze blend een slechte whisky is, maar voor het geld (hier €42,50) zijn er best wel wat alternatieven met vergelijkbare of betere kwaliteit.

Binnenkort wil ik ze naast elkaar zetten om mijn definitieve oordeel te geven.

Maar je hebt er zelf twee flessen van in huis gehaald; benieuwd wat je er zelf van vindt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 03 Apr 2022, 16:21

Heb hem nu in het glas zitten. Ik vind het een aangename blend/whisky.
Inderdaad minder "SB" dan de reguliere 10. Een beetje turf/zilt is zeker aanwezig met wat meer zoetigheid (honing).

:violin
Dirk
1 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 03 Apr 2022, 21:26

Ik vind de Campbeltown Loch erg lekker. Voor mij beter dan de 10, maar die heb ik altijd al te kruidig gevonden.
Wat je met deze blended malt wel moet doen is hem de tijd geven. Hij houdt van zuurstof.
Als hij een half uurtje in het glas heeft gestaan wordt het een heel andere whisky.

Verschil met de 10 is voor mij dat hij meer de smaak heet (hoewel minder uitgesproken) van de 12 CS.
Ik haal er een stuk Hazelburn uit en een stuk springbank. Klein randje turf van de Longrow en de Glen Scotia zingt er voor mijn gevoel een beetje doorheen.
Ik vond hem alvast zo lekker dat ik nog twee flesjes bijgehaald heb, voor 43 euro per stuk. Vond ik niks van te zeggen.
1 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 03 Apr 2022, 21:31

whisky4wood schreef:Overigens heb ik voor €15 meer liever een Springbank 10yo (voor € 60).

De Springbank voor 6 tientjes is altijd een goede keus. De laatste die ik kocht 2022 was al 7 tientjes. Heb wel getwijfeld, maar ben te nieuwsgierig. Maar misschien voor later. Gr Bert

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik vind 60 euro voor een Springbank 10 toch aardig aan de prijs. De recente prijsstijgingen van Springbank/Longrow/Hazelburn vind ik ronduit schandalig. Of het ligt aan particulieren die flippen, de tussenhandel die er 10+% voor vraagt of Springbank zelf die er meer voor wil hebben, ik weet het niet. Ben d'r wel klaar mee momenteel..
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 03 Apr 2022, 22:35

Mark schreef:
whisky4wood schreef:Overigens heb ik voor €15 meer liever een Springbank 10yo (voor € 60).

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik vind 60 euro voor een Springbank 10 toch aardig aan de prijs. De recente prijsstijgingen van Springbank/Longrow/Hazelburn vind ik ronduit schandalig. Of het ligt aan particulieren die flippen, de tussenhandel die er 10+% voor vraagt of Springbank zelf die er meer voor wil hebben, ik weet het niet. Ben d'r wel klaar mee momenteel..

Ik denk dat transport en verpakking ook een rol spelen en nog veel meer. Het wordt wat prijzig inderdaad, maar je krijgt er dan nog wel kwaliteit voor. De hele keten is duurder geworden. Proost
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Apr 2022, 00:21

Bij mijn weten kruipen de prijzen wel iedere keer omhoog, maar de Springbank 10, Hazelburn 10 en Longrow kan je nog steeds onder of rond de 50 euro vinden.

Ik denk dat er door sommige aanbieders flink munt wordt geslagen uit de schaarste, de prijzen van de Local Barley als voorbeeld; die gaan bij sommige aanbieders 7 tot meer dan 12 keer de (Nederlandse) releaseprijs. https://whiskyexclusive.eu/product/spri ... 6834e7a283
0 x

hjkuijken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hjkuijken » 04 Apr 2022, 19:33

De prijs van SB10 is behoorlijk gestegen en op veel plekken uitverkocht momenteel. De pre Brexit €40,- heb ik al lang niet meer gezien. Nu wel weer bij de Mitra beschikbaar voor €59,99.

https://www.mitra.nl/product/springbank ... ltown-70cl

Geen verzendkosten >€75
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 04 Apr 2022, 19:41

Reichenbach schreef:Bij mijn weten kruipen de prijzen wel iedere keer omhoog, maar de Springbank 10, Hazelburn 10 en Longrow kan je nog steeds onder of rond de 50 euro vinden.

Ik denk dat er door sommige aanbieders flink munt wordt geslagen uit de schaarste, de prijzen van de Local Barley als voorbeeld; die gaan bij sommige aanbieders 7 tot meer dan 12 keer de (Nederlandse) releaseprijs. https://whiskyexclusive.eu/product/spri ... 6834e7a283

Ja maar wel een gelimiteerd aantal flessen he; slecht 15.000. Dat rechtvaardigt de prijs voor de LB ietwat. Toch? :HitHead
3 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

green-hornet
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 06 Apr 2022, 15:04

15000.... en toch bijna niet aan te komen :Scratch
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 06 Apr 2022, 15:10

green-hornet schreef:15000.... en toch bijna niet aan te komen :Scratch

Ja hoor, staan er genoeg te koop....op de secundaire markten. :HitHead
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Apr 2022, 17:20

green-hornet schreef:15000....
Blijkbaar hebben ze daar onlangs een grotere vatting ton geïnstalleerd. Tot voor kort waren de batches van Springbank c.s. meestal zo'n 9000 flessen.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”