Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Feb 2022, 21:30

Zou er niet een tweedeling komen in whiskyland? Relatief goedkope standaard bottelingen en blends naast de premium flessen voor premium prijzen?

De rijken worden rijker, de armen armer. De middenklasse is langzaam aan het verdwijnen.
De V&D heeft ook plaats gemaakt voor Primark, H&M en Action aan de ene kant, LV, Gucci en Hermès aan de andere.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1286
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 21 Feb 2022, 22:30

Ik ga met Thijs mee. Ook ik heb even gepolst, maar er wordt niets extreems verwacht. De ene zal wat meer stijgen, de andere iets minder en onder aan de streep zou dat gemiddeld nog onder de huidige inflatie blijven.

Stel dat de salarissen (nu heb ik alleen een onkostenvergoeding ;) toch mee stijgen met de inflatie, dan neemt de koopkracht op het gebied van whisky nog toe #positiefblijvendenken

Mooi stukje trouwens over slijters in het artikel.
7 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 22 Feb 2022, 19:23

HammerHead schreef:Ik heb op dit moment nog een flesje Talisker 18 open staan waar ik begin 2019 80 euro voor betaalde. Echt een hele prima whisky voor die prijs en voor rond de €100 ook nog wel (goedkoper is ie op dit moment al niet meer te krijgen zie ik). Veel daarboven ga ik echt afhaken. :vies

En een prijsverdubbeling voor Oban? :P Die zooi is nu z'n geld al niet waard.


Ik kocht de Talisker 18 eind vorig jaar voor 106,--. Best veel geld, maar dat valt in het niet bij de voorspelling uit het stuk hierboven. Ik mag toch aannemen dat als dit de nieuwe prijzen worden, de afzet zal instorten. Althans, ik kan en wil me dat niet meer veroorloven.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Feb 2022, 20:21

Erik1908 schreef:... Althans, ik kan en wil me dat niet meer veroorloven.
Dat zal voor de meeste van ons gaan gelden. De gasrekening moet eerst worden betaald.

Maar zo als Cor al aangeeft zal het zo'n vaart niet lopen en het waarschijnlijk ook niet van de ene op de andere dag gaan. Daarnaast hebben velen van ons meer op de schappen staan dan dat ze verantwoord naar binnen kunnen werken.

Voor degenen die nog niet zo ver zijn, koop in wat je lekker vind én kan betalen. Koop desnoods een fles extra voor later als het goed bevalt, maar houdt er rekening mee dat je smaak in de loop van de tijd kan veranderen.

Maak je verder niet al te druk, whisky is (als het goed is) voor de meesten van ons een hobby, het moet wel leuk blijven.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: 06 - De winnaar van HWF Thuisfestival editie 6 19-02-2022

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 22 Feb 2022, 20:47

Reichenbach schreef:
Erik1908 schreef:... Althans, ik kan en wil me dat niet meer veroorloven.
Dat zal voor de meeste van ons gaan gelden. De gasrekening moet eerst worden betaald.

Maar zo als Cor al aangeeft zal het zo'n vaart niet lopen en het waarschijnlijk ook niet van de ene op de andere dag gaan. Daarnaast hebben velen van ons meer op de schappen staan dan dat ze verantwoord naar binnen kunnen werken.

Voor degenen die nog niet zo ver zijn, koop in wat je lekker vind én kan betalen. Koop desnoods een fles extra voor later als het goed bevalt, maar houdt er rekening mee dat je smaak in de loop van de tijd kan veranderen.

Maak je verder niet al te druk, whisky is (als het goed is) voor de meesten van ons een hobby, het moet wel leuk blijven.


Eens; maar als je de trent ziet: Hammerhead kocht de Talisker 18 in 2019 voor 80 Euro. Ik betaalde ongeveer 3 jaar later 106. Is toch een goede 30% meer. Da's 10% per jaar. Best zorgelijk. Ik krijg er bij de baas niet 10% per jaar bij. En wat je zegt: de gasrekening komt eerst (zeker nu de gaslevering ietwat in het gedrang komt door de actie van vandaag van onze "vrienden" uit Moskow.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3800
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Feb 2022, 20:55

Maar zolang we 6-8 tientjes uit blijven geven voor 3 jaar oude zooi op 46% omdat het een ‘inaugural’ botteling is en in een lelijke fles zit, kunnen we ook best €120 missen voor een 18yo toch :bigsmile
5 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 807
Lid geworden op: 21 Aug 2016, 16:00
Locatie: Omgeving Amersfoort

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 22 Feb 2022, 20:57

Cask1988 schreef:Maar zolang we 6-8 tientjes uit blijven geven voor 3 jaar oude zooi op 46% omdat het een ‘inaugural’ botteling is en in een lelijke fles zit, kunnen we ook best €120 missen voor een 18yo toch :bigsmile


Eens. Maar er komt een moment dat het klaar is. Dat bepaalt ieder voor zich.
2 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3800
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 22 Feb 2022, 21:01

Erik1908 schreef:
Cask1988 schreef:Maar zolang we 6-8 tientjes uit blijven geven voor 3 jaar oude zooi op 46% omdat het een ‘inaugural’ botteling is en in een lelijke fles zit, kunnen we ook best €120 missen voor een 18yo toch :bigsmile


Eens. Maar er komt een moment dat het klaar is. Dat bepaalt ieder voor zich.

‘Gelukkig’ staat de 3e wereld oorlog op t punt van beginnen. Dat zal de whiskybubbel vast ook doen klappen. Dus over een jaartje kopen we die talisker 18 weer voor €40! Always look at the bright side :bigsmile
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Feb 2022, 22:03

Zullen ze daar geen whisky drinken maar zelfgestookte wodka. Ik begeer het lot van de mensen die daar wonen niet. Dan zijn onze problemen met ontspoorde whiskyprijzen met recht bijzaak.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Kvs1989
Actief lid
Actief lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 Jan 2022, 11:30

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Kvs1989 » 23 Feb 2022, 07:15

Ik geef niet meer dan 100eu voor een fles whisky. Gelukkig heb ik niet zo een dure smaak aangezien port charlotte 10, bunnahabhain 12 en de moine, talisker 10, ledaig 10 en ardbeg uigeadail en corryvreckan tot mijn lieveling single malts behoren. Allemaal onder de 100eu en sommige veel onder de 100eu.
5 x

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Casketje » 23 Feb 2022, 16:21

Kvs1989 schreef:Ik geef nog niet meer dan 100eu voor een fles whisky. Gelukkig heb ik niet zo een dure smaak aangezien port charlotte 10, bunnahabhain 12 en de moine, talisker 10, ledaig 10 en ardbeg uigeadail en corryvreckan tot mijn lieveling single malts behoren. Allemaal onder de 100eu en sommige veel onder de 100eu.

There, fixed it. :goedgedaan
10 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 4439
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Feb 2022, 16:41

Ja, dat dacht ik ooit ook. Een ijdele gedachte blijkt later.
Moet ik wel zeggen dat 80 tot 100 euro wel een drempel is die ik niet makkelijk neem.
Daarnaast is voor onder, of rond de 50 euro nog steeds erg veel leuks te ontdekken.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3106
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 23 Feb 2022, 18:19

€50 vond ik vroeger (lees: zo'n 10 jaar geleden) de max.
En daar zaten mijn whiskymaat en ik ineens op een doordeweekse woensdag aan een Glendronach CS van zo'n €89.
Ik hoor me nog zeggen: "lekker doordeweekse slobberwhisky" :P :P

Was deze: Glendronach 2002 en ik heb er nog een dichte fles van staan ook. We hadden er toen samen een doos vol van gekocht bij de Makro.
10 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
pololo
Senior
Senior
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 Feb 2021, 18:19
Locatie: Antwerpen

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor pololo » 24 Feb 2022, 00:29

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee stevig te betalen voor een whisky, maar het moet wel onderbouwd zijn. Zo heb ik onlangs 360 euro uitgegeven voor een North Port uit 1976 die gebotteld is in 1995, maar daar schiet op dit moment niet veel van over en het is tot nu toe wel een bangelijk goede whisky gebleken. Daarintegen zie ik niet het punt van belachelijke bedragen neer te leggen voor whisky die 2 weken geleden voor 50 pond uit is gekomen in de UK.
0 x

Gebruikersavatar
cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1546
Lid geworden op: 29 Mei 2016, 18:58
Locatie: Noord Limburg

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 24 Feb 2022, 10:07

Stevig betalen is idd iets wat eenieder voor zichzelf uit moet maken.
Naar mijzelf kijkend heb ik mijn grenzen aardig verlegd.
Er was een tijd dat 100 euro voor mij not done was, heb er nog veel moeite mee.
Wat mij wel tegen de borst stuit ( is persoonlijk natuurlijk ) zijn de in mijn ogen "belachelijke "prijzen die betaald worden voor iets wat
zg nieuw uitkomt, 3 jaar oud is, een spannende naam heeft, een zg prachtig verhaal heeft. " VRESELIJK " wat vind ik dat erg.
Maar dat is natuurlijk mijn mening ;)

Groet Cor
2 x


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten