Koning schreef:De vraag zal vast al wel eens eerder gesteld zijn, dus stel ik hem in dit topic:
Hoe blijft naar jullie ervaring de inhoud van samples (de standaard glazen 3 en 6cl flesjes met de plastic witte schroefdop) goed?
Wat achtergrond: Mijn samplecollectie is de afgelopen jaren uitgedijd richting de 200, en zeker sinds ik hier op het forum zit kan koop ik structureel meer samples dan ik opdrink. En daarnaast heb ik ook nog een 'archief' van samples van flessen die ik ooit open heb gehad. Mijn oudste archiefsamples zijn een jaar of 7 geleden gevuld, ik bewaar ze op een donker plek op stabiele kamertemperatuur.
Kortom: moet ik eens gaan doordrinken, of kan ik samples in deze omstandigheden rustig nog 10 jaar bewaren?
Minder kopen, rustig doordrinken.
Ik heb ook een archief van whisky die ik open. Daar doe ik 1 à 2 samples van 30ml in van elke fles die ik open. Ik ben me nu door de samples uit 2014, 2015 en 2016 aan het wurmen. Die zaten allemaal in een grote doos, die doos zat dicht en stond onderin de whiskykast, waar ook geen daglicht bij komt.
De kwaliteit is nog perfect. Wel was er 1 flesje totaal leeg, onderin zat nog een donkerbruine drab. Het dopje zat er nog gewoon goed op, ik denk dat het seal niet helemaal goed was.
Maar ik heb vooralsnog dus samples van 8 jaar geleden die geen kwaliteitsverlies hebben in mijn ervaring.