Advies bij 'duurdere' fles
Advies bij 'duurdere' fles
Allen,
Ik heb de mogelijkheid om een mooie cadeau te ontvangen, nl een whiskyfles.
Ik mag nl een fles kiezen met een waarde van +-1000-1500 euro, weliswaar om te bewaren.
Nu heb al wat zitten zoeken en heb de volgende in gedachten.
Welke zou de voorkeur hebben naar bewaring (lees goede investering) of zijn er betere alternatieven?
Prometheus 30 (Gezien de macallan distillerij)
Macallan 1993 Signatory Vintage
Glenfarclas 1966 Fino Cask
Glenlivet 1974 Gordon Macphail
Zijn deze echt de moeite waard (goede punten en commentaren op Whiskybase), of zijn er vele betere voor hetzelfde geld op de markt?
Ik weet dat het leuker is om te drinken, maar als je ze krijgt om te bewaren...
Alvast dank!
Peter
Ik heb de mogelijkheid om een mooie cadeau te ontvangen, nl een whiskyfles.
Ik mag nl een fles kiezen met een waarde van +-1000-1500 euro, weliswaar om te bewaren.
Nu heb al wat zitten zoeken en heb de volgende in gedachten.
Welke zou de voorkeur hebben naar bewaring (lees goede investering) of zijn er betere alternatieven?
Prometheus 30 (Gezien de macallan distillerij)
Macallan 1993 Signatory Vintage
Glenfarclas 1966 Fino Cask
Glenlivet 1974 Gordon Macphail
Zijn deze echt de moeite waard (goede punten en commentaren op Whiskybase), of zijn er vele betere voor hetzelfde geld op de markt?
Ik weet dat het leuker is om te drinken, maar als je ze krijgt om te bewaren...
Alvast dank!
Peter
0 x
Re: Advies bij 'duurdere' fles
Leuk zeg!
Moet het echt maar 1 fles zijn of zouden het bijvoorbeeld ook 2 of 3 minder dure flessen mogen zijn?
Flessen van 500+ EUR per stuk zitten toch al wel flink aan de bovenkant van het segment zou ik zo zeggen.
Van de flessen die je opnoemt zou ik de Glenfarclas 1966 nemen, de reden daarvoor is vrij simpel en dat is omdat Whisky uit de jaren '60 en '70 inmiddels wel echt zeldzaam aan het worden is en het dus een unieke ervaring is om zoiets te kunnen proeven.
Ik zou nooit zoveel geld voor een fles uit de jaren '90 of later uitgeven en al helemaal niet voor Macallan maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Om die persoonlijke weg wat verder in te slaan, waar hou je normaliter van qua Whisky, wat voor profiel?
Met die informatie kunnen we je een beter en relevanter advies geven denk ik.
Moet het echt maar 1 fles zijn of zouden het bijvoorbeeld ook 2 of 3 minder dure flessen mogen zijn?
Flessen van 500+ EUR per stuk zitten toch al wel flink aan de bovenkant van het segment zou ik zo zeggen.
Van de flessen die je opnoemt zou ik de Glenfarclas 1966 nemen, de reden daarvoor is vrij simpel en dat is omdat Whisky uit de jaren '60 en '70 inmiddels wel echt zeldzaam aan het worden is en het dus een unieke ervaring is om zoiets te kunnen proeven.
Ik zou nooit zoveel geld voor een fles uit de jaren '90 of later uitgeven en al helemaal niet voor Macallan maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Om die persoonlijke weg wat verder in te slaan, waar hou je normaliter van qua Whisky, wat voor profiel?
Met die informatie kunnen we je een beter en relevanter advies geven denk ik.
2 x
-
WhiteMonkey
- Top bijdrager

In zijn algemeenheid whisky kun je beschouwen als een investering. Het nadeel van whisky als investering in is dat het behoorlijk volatiel kan zijn. Daarnaast hangt vermoedelijk de interesse in whisky als investering net zoals met een heleboel andere investeringen (crypto's, oude schilderijen, aandelen) samen met de rente. Daarnaast blijft hel lastig te voorspellen wat. Iets waard gaat worden. Er werden met regelmaat oude flessen ballantines of Johnny Walker hier gepost die opa en oma bewaard hadden. Die zijn nu ongeveer evenveel waard als nieuwe flessen. Hadden opa en oma echter een Macallan gekocht dan was het een heel ander verhaal geweest. Dit betekent echter niet dat een Macallan noodzakelijkerwijs nu ook weer een goede aanschaf is.
Dus als het gaat om een veilige investering die over tijd meer waard wordt zou ik zeggen beleg elke maand wat geld in breed gespreide indexfondsen.
Dus voor ons wordt het lastig om een advies te geven. Want voor hoe lang moet je ze bewaren? Heb je de mogelijkheid om ze goed te bewaren?
In zijn algemeenheid zijn officiële bottelingen waardevast. Op dit moment doet Islay en Springbank het goed. Maar garanties zijn er niet te geven.
Zelf zou ik ook bij whisky voor spreiding kiezen. Zie ook eerdere post over wat meer flessen.
Maar nogmaals we kunnen hier niet een voorspelling doen van de waardeontwikkeling van flessen. Daarom kun je in zijn algemeenheid het beste kopen wat je lekker vindt. Mocht het tegenvallen kun je altijd nog opdrinken.
Dus als het gaat om een veilige investering die over tijd meer waard wordt zou ik zeggen beleg elke maand wat geld in breed gespreide indexfondsen.
Dus voor ons wordt het lastig om een advies te geven. Want voor hoe lang moet je ze bewaren? Heb je de mogelijkheid om ze goed te bewaren?
In zijn algemeenheid zijn officiële bottelingen waardevast. Op dit moment doet Islay en Springbank het goed. Maar garanties zijn er niet te geven.
Zelf zou ik ook bij whisky voor spreiding kiezen. Zie ook eerdere post over wat meer flessen.
Maar nogmaals we kunnen hier niet een voorspelling doen van de waardeontwikkeling van flessen. Daarom kun je in zijn algemeenheid het beste kopen wat je lekker vindt. Mocht het tegenvallen kun je altijd nog opdrinken.
5 x
Hallo,
Het geven van advies over welke whisky te kopen als belegging is als je ook kijkt naar je voorkeur van smaak best wel lastig om te geven.
(als de whiskybel een keer knapt zou het fijn zijn om dan iig een goed drankje te hebben om die teleurstelling mee weg te spoelen)
Als je puur naar rendement zou kijken zijn er volgen mij wel een aantal opties aan te wijzen welke erom bekend staan dat ze duurder worden na release. Kijk even op veilingen wat bepaalde flessen doen en vooral ook naar historische resultaten en de ontwikkeling ervan. Neem als voorbeeld in je onderzoek maar eens de prijsontwikkeling van de highland park 'figuurzaag' uitgaves en deel je resultaat hier even
ps;
Nu moet ik wel zeggen dat je bijdrage in de jaren 'bij' het forum beperkt was/is. Nu is dat helemaal niet erg maar verbaas je je dan niet als je niet direct het gouden ei gepresenteerd krijgt.
pps;
Er zijn hier wel vaker vragen over gesteld, moet wel wat over te vinden zijn met (goed) advies. bijvoorbeeld deze meneer, https://www.nu.nl/geldzaken/6180588/ivo ... orden.html
ppps:
volgens je whiskybase heb je die glenfarclas al, dan zou ik een andere kiezen
Het geven van advies over welke whisky te kopen als belegging is als je ook kijkt naar je voorkeur van smaak best wel lastig om te geven.
(als de whiskybel een keer knapt zou het fijn zijn om dan iig een goed drankje te hebben om die teleurstelling mee weg te spoelen)
Als je puur naar rendement zou kijken zijn er volgen mij wel een aantal opties aan te wijzen welke erom bekend staan dat ze duurder worden na release. Kijk even op veilingen wat bepaalde flessen doen en vooral ook naar historische resultaten en de ontwikkeling ervan. Neem als voorbeeld in je onderzoek maar eens de prijsontwikkeling van de highland park 'figuurzaag' uitgaves en deel je resultaat hier even
ps;
Nu moet ik wel zeggen dat je bijdrage in de jaren 'bij' het forum beperkt was/is. Nu is dat helemaal niet erg maar verbaas je je dan niet als je niet direct het gouden ei gepresenteerd krijgt.
pps;
Er zijn hier wel vaker vragen over gesteld, moet wel wat over te vinden zijn met (goed) advies. bijvoorbeeld deze meneer, https://www.nu.nl/geldzaken/6180588/ivo ... orden.html
ppps:
volgens je whiskybase heb je die glenfarclas al, dan zou ik een andere kiezen
3 x
WOW.
Afgaande op Whisybase en je eigen collectie laat mij serieus bedenken waarom je hier advies nodig hebt.
Groet Cor
Afgaande op Whisybase en je eigen collectie laat mij serieus bedenken waarom je hier advies nodig hebt.
Groet Cor
2 x
Weet je wat ook een goed advies is Peter?
Even voorstellen, dat vinden we leuk !
Dan weten we op z’n minst wie we hier van gratis advies voorzien
Even voorstellen, dat vinden we leuk !
Dan weten we op z’n minst wie we hier van gratis advies voorzien

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

En ik blijf maar niet begrijpen waarom de liefhebbers elkaar hier staan te verdringen om volslagen onbekenden van gratis 'beleggingsadvies' willen voorzien zodat die niet-drinkers de flesjes voor onze neuzen weg kunnen kapen.
(wat geen verwijt is naar de vraagsteller natuurlijk...)
Alsof je de Staatsloten waar gegarandeerd een mooie prijs op gaat vallen tegen aankoop aan loopt te bieden.
(wat geen verwijt is naar de vraagsteller natuurlijk...)Alsof je de Staatsloten waar gegarandeerd een mooie prijs op gaat vallen tegen aankoop aan loopt te bieden.
6 x
Misschien moet je Ivo even bellen, op NU.nl geeft hij goede adviezen!
Succes met de aanschaf, benieuwd welke fles het is geworden.
Succes met de aanschaf, benieuwd welke fles het is geworden.
6 x
"Volo et Valeo"
-
JoachimV10
- Senior

Ik vind er persoonlijk ook maar weinig aan om meer dan 1000 euro neer te tellen voor een fles, om die dan te bewaren en toch nooit? te openen. Of je moet al heel veel goesting en geld hebben om een flesje van 1000 euro te ploppen.. Dit heeft voor mij weinig met liefhebberij te maken 
3 x
- Freddy
- Whisk(e)y goeroe

Verdoe je tijd niet om op deze vraag te reageren.
Betrokkene heeft een week na het stellen van deze vraag nog niet eens de moeite genomen om te kijken of hij al een reactie heeft.
Oeps!!!! heb ik nu toch gereageerd?!
Betrokkene heeft een week na het stellen van deze vraag nog niet eens de moeite genomen om te kijken of hij al een reactie heeft.
Oeps!!!! heb ik nu toch gereageerd?!

3 x
Freddy schreef:Verdoe je tijd niet om op deze vraag te reageren.
Ja dat of hij zit lekker mee te lezen terwijl hij niet is ingelogd
1 x
- defeatless
- Moderator

JoachimV10 schreef:Ik vind er persoonlijk ook maar weinig aan om meer dan 1000 euro neer te tellen voor een fles, om die dan te bewaren en toch nooit? te openen. Of je moet al heel veel goesting en geld hebben om een flesje van 1000 euro te ploppen.. Dit heeft voor mij weinig met liefhebberij te maken
En zelfs dan loop je het risico dat het bocht is. Zo heb ik eens de Brora special edition #1 van de Diageo releases geproefd. Ik vond het oprecht niet te zuipen. Flesje van €5000,-.
1 x
defeatless schreef:JoachimV10 schreef:Ik vind er persoonlijk ook maar weinig aan om meer dan 1000 euro neer te tellen voor een fles, om die dan te bewaren en toch nooit? te openen. Of je moet al heel veel goesting en geld hebben om een flesje van 1000 euro te ploppen.. Dit heeft voor mij weinig met liefhebberij te maken
En zelfs dan loop je het risico dat het bocht is. Zo heb ik eens de Brora special edition #1 van de Diageo releases geproefd. Ik vond het oprecht niet te zuipen. Flesje van €5000,-.
deze?
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... st-release
nou sorry, dat ligt meer aan jou dan aan de whisky hoor, waanzinnige topfles!
en die die 5000 is ook bullshit, kijk vooral niet naar de prijs van nu
heb hem zelf ook geproefd en we hebben het over een fles die destijds enkele 100tjes was
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

henri schreef:en die die 5000 is ook bullshit, kijk vooral niet naar de prijs van nu
heb hem zelf ook geproefd en we hebben het over een fles die destijds enkele 100tjes was
Had een goede investeringstip geweest voor Ivo....
3 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”