Glen Scotia Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glen Scotia Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Jan 2022, 15:06

AndyDelft schreef:
Breedút_Genietsje schreef:Ralfy neemt de prijs ook mee in zijn overweging.
En ja; voor £ 75.- is een hoop moois te koop.

Nog steeds te koop voor Euro 69,95 bij Van Zuylen in Loosduinen, dat geeft een ander beeld;
de whisky zelf is goed, prijs was bij Ralfy een (te) zware factor imho.

£75 is nog altijd €89-90. Ik heb m zelf nog niet gehad maar ik kan me voorstellen dat je voor zo’n bedrag wel echt een goede whisky wilt en dus prijs best een factor is. Als ie in NL geen €70 maar €90 had gekost denk ik dat heel veel m niet eens gekocht hadden. En dat de puntenwaardering ook maar zo 2-3 punten lager had gelegen.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jan 2022, 18:11

Breedút_Genietsje schreef:Ralfy neemt de prijs ook mee in zijn overweging.
En ja; voor £ 75.- is een hoop moois te koop.

En de manier waarop hij is gemaakt (ambachtelijk of industrieel), het al of niet gekleurd en gefilterd zijn, het ABV en de mate waarin de whisky aan het verwachte profiel van de stokerij voldoet.

Uit deze tube maak ik op dat hij de whisky niet helemaal een Glen Scotia vindt en het vatbeleid voor deze wat gekunsteld is om de onvolwassen whisky toch wat op te krikken.
Overigens is 82 punten nog steeds prima voldoende alleen de prijs niet proportioneel.

Is er op zijn manier van scoren best wel wat aan te merken, maar als je meer filmpjes van hem hebt gekeken krijg je een idee wat de score zal zijn en weet je die ook op waarde te schatten.

Oh ja, hij heeft ook een zwak voor moeilijke whisky. De diva die eerst moet worden getemd met wat water en tijd en daarna pas van haar rijkdom laat proeven.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 25 Jan 2022, 21:13

Reichenbach schreef: De diva die eerst moet worden getemd met wat water en tijd en daarna pas van haar rijkdom laat proeven.

Helpt water daarbij? Ik zou toch opteren voor alcohol of roofy.

Dat laatste is een grapje natuurlijk.
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 26 Jan 2022, 11:12

Reichenbach schreef:Is er op zijn manier van scoren best wel wat aan te merken, maar als je meer filmpjes van hem hebt gekeken krijg je een idee wat de score zal zijn en weet je die ook op waarde te schatten.

Ik probeer altijd in te schatten welke score hij gaat geven; bij deze Glen Scotia had ik 83 pnt verwacht. ;)

Maar met 82 pnt zit de Glen Scotia 12yo op hetzelfde 'Ralfyniveau' als de Chivas Regal 18 of Dalwhinnie 15 .
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 26 Jan 2022, 13:58

Deze 12 heeft absoluut de typerende Glen Scotia note. Een drupje water helpt om iets meer smaak naar boven te brengen.
En ook vind ik dat deze whisky sterker is in een line-up dan als stand alone.
Ik vind het een lekker sapje :bigsmile
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 26 Jan 2022, 15:06

Wolf2112 schreef:Deze 12 heeft absoluut de typerende Glen Scotia note. Een drupje water helpt om iets meer smaak naar boven te brengen.

En waarom vind je dat dan? Ik proefde hem gisteren een 2e keer (sample v 6cl) en kreeg de sterke scherpe alcoholische kant er moeilijk uit. Vond dat de eerste keer ook, maar gisteren nog meer. Met wat water werd de finish dan weer wat pover.
(Ik vind het nog steeds een smakelijke whisky)
En ik herken er ook echt wel Glen Scotia in.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 26 Jan 2022, 16:29

Ik zag ook de review voorbij komen. Ik heb hem zelf nog dicht staan en paar maanden geleden voor 50 euro in de winkel gekocht.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jan 2022, 18:29

Ik heb de 12 seasonal vandaag geproefd bij Dramtime in de shop. Enerzijds op neus en smaak interessant en typisch funky scotia. Anderzijds was de smaak wel wat heftig qua ABV en op de afdronk leek deze wat wrange neigingen te hebben, waarvan ik vermoed dat dit met wat water en tijd wel op te lossen kan zijn. Ik was nog niet direct geheel overtuigd dus heb een 6cl mee om nog eens goed en rustig te proberen.

Op basis van een ‘vlug’ bodempje in de winkel kan ik hem niet direct afschrijven noch ‘bevestigen’. Dus eerdaags maar eens even goed voor gaan zitten en wat tijd mee spenderen :bigsmile
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jan 2022, 18:36

Geert schreef:Ik zag ook de review voorbij komen. Ik heb hem zelf nog dicht staan en paar maanden geleden voor 50 euro in de winkel gekocht.

50? Heb je t wel over dezelfde 12yo als wij? Of heb je gewoon een héle aardige slijter die er €20 vanaf heeft gehaald? :bigsmile
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 26 Jan 2022, 19:29

Cask1988 schreef:Op basis van een ‘vlug’ bodempje in de winkel kan ik hem niet direct afschrijven noch ‘bevestigen’. Dus eerdaags maar eens even goed voor gaan zitten en wat tijd mee spenderen :bigsmile

Ik hou het topic alvast in de gaten voor je bevindingen ;)

Ik kreeg de scherpte er moeilijk uit, wat ik wel jammer vind/vond, want op zich is ie wel lekker.
Misschien dat nog wat meer tijd en zuurstof hem goed doen.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jan 2022, 22:01

JoachimV10 schreef:Ik kreeg de scherpte er moeilijk uit, wat ik wel jammer vind/vond, want op zich is ie wel lekker.
Misschien dat nog wat meer tijd en zuurstof hem goed doen.

M’n note staat op WB bij de whisky ;)

Maar... uitdagend drammetje. Als je snel of simpel wilt, schenk deze dram dan vooral niet in. Naar mijn mening is dit echt geen beginnersdram. Het is er 1 waar je tijd en geduld voor nodig hebt. Werk ermee, speel ermee. Te snel en je zult teleurgesteld worden. Door het rustig aan te doen, zal het zijn ware potentie laten zien.
Zwemmen kan ie wel. Water brengt de balans tussen hyperactief, zwaar verkoold eikenhouten vaten en de oloroso-vaten terug, zo lijkt het. Water, tijd en handwarmte geeft veel meer smaken en geuren vrij die anders verstopt blijven zitten achter veel alcohol, heftige kruiden en een iets wat wrange ondertoon. Ik heb daarvoor 3ml toegevoegd aan 25ml whisky.
Ik weet nog niet zeker of dit mijn kopje thee is maar feit voor mij is dat je hier aardig wat moeite in moet stoppen.
1 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 26 Jan 2022, 23:10

Cask1988 schreef:M’n note staat op WB bij de whisky ;)

Interessante lectuur :goedgedaan
1 x
Afbeelding
(open flessen)

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 26 Jan 2022, 23:48

Cask1988 schreef:
Geert schreef:Ik zag ook de review voorbij komen. Ik heb hem zelf nog dicht staan en paar maanden geleden voor 50 euro in de winkel gekocht.

50? Heb je t wel over dezelfde 12yo als wij? Of heb je gewoon een héle aardige slijter die er €20 vanaf heeft gehaald? :bigsmile

Haha, jazeker dezelfde fles!

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old

Ik kreeg een mooie korting vanwege een verkeerde levering bij mijn bestelling
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Jan 2022, 00:07

Geert schreef:Ik kreeg een mooie korting vanwege een verkeerde levering bij mijn bestelling

Aaah dat verklaard een hoop :bigsmile Sympathiek dat het zo opgelost is. €50 is best wel een steal te noemen ;)
0 x
Afbeelding

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 27 Jan 2022, 13:08

JoachimV10 schreef:
Wolf2112 schreef:Deze 12 heeft absoluut de typerende Glen Scotia note. Een drupje water helpt om iets meer smaak naar boven te brengen.

En waarom vind je dat dan? Ik proefde hem gisteren een 2e keer (sample v 6cl) en kreeg de sterke scherpe alcoholische kant er moeilijk uit. Vond dat de eerste keer ook, maar gisteren nog meer. Met wat water werd de finish dan weer wat pover.
(Ik vind het nog steeds een smakelijke whisky)
En ik herken er ook echt wel Glen Scotia in.

Tja, kwestie van smaak en gevoel.
Soms lijkt een whisky wat weg te vallen in een line-up en soms komt het veel beter uit de verf. In een behoorlijke line-up die ik onlangs had knalde deze Glen Scotia (5e dram) er heel positief uit. Kan ook komen omdat ik zelf erg van Glen Scotia houd en dit een feest van herkenning was..
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”