Twijfel over volgende aanschaf.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twijfel over volgende aanschaf.

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Dec 2021, 09:53

Mermur schreef:Dank je wel voor alle input tot nu toe. Mijn hoofd zegt: de MR221; dat is hoogstwaarschijnlijk 'objectief' de betere whisky. Maar hoe meer ik dat denk, hoe meer mijn Mortlach-hart zegt: de W&M zal de meeste Mortlach-funk hebben. (Van de MR219 heb ik al een fles en die heeft meer dan genoeg smaak.)
Ik slaap er nog een paar nachtjes over.

W&M it is dan ;) bij whisky moet je je hart volgen, niet de objectieve feiten. Want: whisky is zo subjectief als t maar kan :bigsmile
1 x
Afbeelding

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 24 Dec 2021, 10:33

Mermur schreef:Vanwege de ontvangst van het honorarium voor mijn bijdrage aan een onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie gun ik mezelf nog één een wat duurdere, chiquere Mortlach. Ik twijfel tussen deze twee: Mortlach 1997-2020 W&M en Mortlach 2002-2021 HiSp. Argumenten voor de W&M: sherry, hogere WB-score; argumenten voor de HiSp: W&M is slechts finish (hoewel van 7 jaar), zustervat MR219 beviel me erg goed.

Wat is jullie advies?

Wat ik vaak doe is andere users hun rating vergelijken met de mijne van dezelfde geproefde flessen (vooral in dezelfde categorie als in wat je zoekt dus in dit geval Mortlach bourbon en op sherry finish. Als dat consistent is heb je wat meer data om je keuze met meer vertrouwen te maken. Persoonlijk zou ik voor de Hisp gaan, die zijn volgens mij altijd rete goed :Slainte
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Dec 2021, 11:41

Mermur schreef:Argumenten voor de W&M: sherry, hogere WB-score; argumenten voor de HiSp: W&M is slechts finish (hoewel van 7 jaar)

Ik vind 't eigenlijk een belediging voor W&M dat een rijping op een ander vat van 7 jaar gezien wordt als een finish. Da's wel even meer dan een finish, dat is wat mij betreft duidelijk kiezen voor een andere richting omdat het oorspronkelijke resultaat ze niet aanstond. Oftewel; serieus met hun vaten bezig.
Wat Thijs zegt is wat voor te zeggen omdat Hidden Spirits eigenlijk altijd prima is. Maar W&M is dat bij vlagen ook; een stuk TLC waarin ze dit vat 7 jaar de tijd gegeven hebben zegt wat dat betreft veel. Ik zou zelf voor de W&M gaan rekening houdend dat je zelf iets meer van de ex sherry matured bent, al val je jezelf aan de HiSp zeker geen buil.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 26 Dec 2021, 01:37

Wat mij betreft is dit een makkie, WM is een absolute killer wat betreft Mortlach met karakter, bovendien is het met Mortlach op bourbon altijd maar afwachten wat het resultaat is.
Daarnaast is de WM ook nog gedistilleerd in de 90's, ik heb zelf het idee dat Mortlach toen nog wat meer karakter had.
En die HiSp is ook maar 18 jaar oud, sorry maar dat is het geld echt niet waard denk ik, vast een prima dram maar ik heb in geen geval de verwachting dat deze in de buurt gaat komen van de WM.
Ik heb het idee dat de mensen die de HiSp geproefd hebben ook geen score hebben gegeven voor hoe goed die Whisky het Mortlach profiel uitdrukt maar meer voor het feit dat het gewoon een lekkere Whisky is, een inschatting gemaakt op jouw voorkeuren zou mij derhalve ook nog sterker richting de WM doen grijpen.
Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat ik bevooroordeeld ben wat betreft WM en Mortlach want van vintage '80 t/m vintage '90 heb ik vrijwel geen betere in mijn glas gehad.
1 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Dec 2021, 11:49

Nogmaals bedankt voor alle, zeer relevante overwegingen. Het is de W&M geworden. En als ik van Zuylen, die inmiddels ook een fles aanbiedt, mag geloven, dan heb ik de juiste keuze gemaakt: "Voor de liefhebbers van gesherryde Mortlach is dit een feest."
4 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Dec 2021, 19:33

Mermur schreef:Nogmaals bedankt voor alle, zeer relevante overwegingen. Het is de W&M geworden. En als ik van Zuylen, die inmiddels ook een fles aanbiedt, mag geloven, dan heb ik de juiste keuze gemaakt: "Voor de liefhebbers van gesherryde Mortlach is dit een feest."

Gefeliciteerd met de mooie keuze en aanwinst mr. Mortlach :D
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 28 Dec 2021, 22:07

Tof, geniet ervan! :duimop
0 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 04 Jan 2022, 15:27

De glendronach (die ik ooit zelf heb verkocht) parliament staat te koop voor 165 euro, met alle hoge prijzen van alle whisky’s vraag ik me af…is ie het nog steeds waard en ik weet dat ze vroeger (lees twee jaar) een stuk goedkoper waren. Klopt het dat ie ook veel ouder is namelijk rond 25 jaar? Laat maar weten.
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Jan 2022, 15:37

whisky4wood schreef:Klopt het dat ie ook veel ouder is namelijk rond 25 jaar? Laat maar weten.

Afhankelijk van het jaar van bottelen, kan de extra tijd variëren van 0-6 jaar.
Lees het onderstaande artikel maar eens door.

https://wordsofwhisky-com.cdn.ampprojec ... el-says%2F
1 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 10 Jan 2022, 11:01

Ik twijfel om een fles Mars Komagatake te kopen. Ik zie verschillende uitvoeringen. Iemand die er een kan aanbevelen? Het lijkt mij wel leuk om 1 of 2 Japanse flessen in de kast te hebben. Had al wel het handige schema gezien over welke al dan niet echt uit Japan komen.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 10 Jan 2022, 21:22

Ik ken het merk niet, maar van wat ik zie, staat er limited, maar dan wel 15.000 flessen. Op die manier is alles limited en zie ik ook weinig leeftijd terug. Kortom, je weet niet precies wat je koopt. Voor bedragen die ik voorbij zie komen op internet kun je mooie Schotse whisky kopen, maar inderdaad…het staat leuk in je kast dus dan vooral doen.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Jan 2022, 21:36

Voor de leuk heb ik een Hibiki gekocht. Is tenminste ook nog een mooie fles. In de aanbieding bij de Gall zie ik.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 11 Jan 2022, 07:43

Reichenbach schreef:Voor de leuk heb ik een Hibiki gekocht. Is tenminste ook nog een mooie fles. In de aanbieding bij de Gall zie ik.

Ja die staat ook op mijn verlanglijstje en daarvan heb ik al een sample op.
0 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 11 Jan 2022, 18:20

Reichenbach schreef:Voor de leuk heb ik een Hibiki gekocht. Is tenminste ook nog een mooie fles. In de aanbieding bij de Gall zie ik.

Ik kreeg ooit een Hibiki 17 voor m'n trouwen (2013), maar wist toen nog niet zo veel van whisky. We hebben 'em in een weekje opgedronken :HitHead Vonden 'em "best wel heel lekker" destijds :gnif

De lege fles heb ik nog.
4 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 11 Jan 2022, 18:32

Uridium schreef:

Ik kreeg ooit een Hibiki 17 voor m'n trouwen (2013), maar wist toen nog niet zo veel van whisky. We hebben 'em in een weekje opgedronken :HitHead Vonden 'em "best wel heel lekker" destijds :gnif

De lege fles heb ik nog.

Haha, ach whisky is om te drinken :) Mooi cadeau!
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”