Whiskyvoornemens 2022

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Whiskyvoornemens 2022

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 02 Jan 2022, 12:30

Wat zijn de goede whiskyvoornemens voor het nieuwe jaar?

Terugkijkend naar afgelopen jaar mijn voornemens redelijk waar kunnen maken;
'maar' 36 flesjes op de plank gezet, waarvan 5 onder de 43% abv.
Dit komt redelijk overeen met 2020.
Ook hebben 21 flesjes de 'collectie' verlaten, waarvan er maar drie zijn verkocht...

Voor komend jaar is mijn voornemen om alles te verkopen
uhh, geen whisky onder de 46% meer te kopen.
Verder kijk ik naar non-chillfiltered en uncoloured whisky,
met een 'integrity bottling' kunnen distillers het verschil maken.
Overtuigd zijn van kwaliteit en dat op het etiket durven zetten.

Ook hoop ik dat een vakantie naar Schotland dit jaar mogelijk is,
een beetje normaal graag...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whiskyvoornemens 2022

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Jan 2022, 12:49

Mijn whisky voornemens zijn zowat dezelfde als vorig jaar.
Zeer kritisch zijn met aankopen, alleen de zeldzaam geworden BFYB flesjes, en af en toe een instap OB'er, want de meeste IB's zijn absurd duur qua prijs/kwaliteit.

Vorig jaar lukte dat alvast prima. Sinds ik wat minder tijd online bezig ben en FOMO verbannen heb :goedgedaan.

Ben ook al even bezig met af en toe wat flesjes te verkopen, om vriendelijk geprijsde alternatieven te bekostigen...

Hopelijk terug wat tastings meepikken en me wat meer richting op malternatives (cognac/armagnac).
7 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 02 Jan 2022, 15:07

Een open deurtje natuurlijk als ik zeg dat 2021 een best wel dramatisch whisky-jaar was. Geen tastings, festivals en een reis naar Schotland zat er al helemaal niet in. Hopelijk wordt alles weer anders in 2022!

2022 wordt hopelijk voor mij:
1. Allereerst weer met ons clubje (Defeatless, Cask1988, RVDB en Macerik) bij elkaar komen voor een mooie tasting. De sample flesjes van het thema zijn bij een ieder al binnen; nu de datum nog en een ok van het OMT natuurlijk.
2. Een vakantie in Schotland. Man wat mis ik het land. En dan is whisky eigenlijk tijdens onze vakanties in Scotland nog een bijzaak. Maar ja, als je er toch bent.......
3. Wederom veel samples bij de aanbieders hier aanschaffen. Morgen wordt het eerste pakketje van Nickolaas van 2022 geleverd. :hoera
4. FOMO net als in 2021 gewoon onder controle houden; dat lukte in 2021 ook prima. Toeslaan waar mogelijk; rest lekker laten staan. Zeker met het huidige prijsniveau.
5. Hopelijk weer een festivalletje bezoeken.

Volgens mij was dat um wel.

Trouwens: nog een fijn 2022 toegewenst aan een ieder hier.
8 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

jerroen
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jerroen » 02 Jan 2022, 17:41

Eens wat oude 20cl en 10cl flesjes die ik gevuld heb jaren terug ook daadwerkelijk leeg gaan drinken.

Vaker een sample proberen. Een eindejaars uitgave gedaan, maar op deze manier toch sneller van alles proeven in de loop van het jaar.

Opnieuw en me verder inlezen in het destillatie en rijpingsproces. Niet dat ze daar beter van gaan smaken, maar gewoon omdat het leuk is.
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 02 Jan 2022, 18:39

Voornemen is om dit jaar van mijn aankoopverslaving af te komen. In 2021 een soort van cold turkey geprobeerd, maar dat werkte niet. Malternatives halen het voor mij niet bij whisky. Streven is om maximaal één fles per maand te kopen en me te concentreren op middelbare Mortlachs van onder de €200. Dat mogen nieuwe bottelingen zijn, maar gezien het huidige prijsniveau van nieuwe releases worden het hoogstwaarschijnlijk vooral bottelingen van langer geleden.

Verder lijkt het me leuk om weer eens een sampleset aan te bieden (bv. bottelingen van Hart Brothers), al dan niet gecombineerd met een online tasting.
4 x
Afbeelding

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 02 Jan 2022, 20:06

Goede voornemens voor dit jaar.

Aangekochte samples sneller proeven want ik piste afgelopen jaar toch wel een paar keer buiten de pot.
Maw ik was te laat om na het proeven nog een flesje te kunnen aanschaffen.

Maarjah, met nog dik 100 samples op voorraad wordt dat nog een klusje.

Verder wil ik mijn medeforummers binnenkort nieuw nieuws kunnen vertellen over mijn 3 liter eiken vaatje project.

En meer bewegen, stoppen met roken, vriendelijker doen,
Je kent het gebruikelijke geneuzel wel.

Iedereen de beste wensen !!!!
3 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 03 Jan 2022, 07:21

Uuuuhhhhhhhh.
Hopelijk minder FOMO.
Al mijn Samples opmaken.
Sneller mijn Samples opmaken ( zoals anderen benoemden is er dan meer kans op DE aankoop van een mooie Whisky ).
Ik neig toch naar minder aankopen.
Ik neig wel naar een betere kijk op mijn aankopen.
Een prijsplafond in het oog blijven houden.
Leuk bezig blijven met Whisky.
Eigenlijk verandert er dus weinig ten opzichte van 2021. :bigsmile
Groet Cor.
2 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jan 2022, 10:42

Tja, voornemens, daar doe ik eigenlijk helemaal niet aan. Wachten tot een nieuw jaar om een verandering in te zetten vind ik geen goede drijfveer, zodra je constateert dat iets anders moet kan je die verandering al gelijk inzetten.
Dat is dan ook wat ik qua hobby het afgelopen jaar al gaandeweg gedaan heb: Voor mezelf bepaald dat ik gewoon níet mee wil in die absurde prijsstijgingen van vooral IB's. Geconstateerd dat ik sowieso veel meer kocht dan ik dronk en dus mijn voorraad alleen maar groter en groter werd.
En dat het moment dus was aangebroken om vooral voorraad aan te gaan breken i.p.v. nog alleen maar verder uitbreiden.
Oftewel:
Alleen nog gericht eventueel bepaalde flessen aanschaffen, geen FOMO, geen impulsaankopen meer;
Ook qua vatdelen alleen nog die échte toevoegingen aan de al enorm brede portefeuille;
En verder vooral genieten van wat ik al heb staan, aangevuld met leuke samples.
Verder hoop ook ik natuurlijk op weer volop fysieke festivals en tastings, zullen er ook nog wel een aantal online tastings sowieso in blijven.
De invulling van de whiskyhobby is dus al langzaamaan gaan veranderen en zal dat het komende jaar verder doen, en eigenlijk is dat ook helemaal niet zo erg.
8 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Jan 2022, 13:30

Wat Dre hiervoor zegt, ik doe eigenlijk nooit aan goede voornemens.
Vorig jaar had ik me voorgenomen om minder kwantiteit en meer kwaliteit/bijzondere whisky aan te schaffen. Eerste deel niet echt gelukt, tweede wel. Toch veel te veel gekocht maar wel veel minder FOMO flessen :Scratch
Hopelijk lukt het me steeds beter om vaker op m'n handen te gaan zitten en niet iedere mooie whisky die ik langs zie komen aan te schaffen.
Naast nieuwe bottelingen ook weer veel meer samples gekocht/geruild, deze zullen ook wel aangevuld blijven worden.

Waar ik in ieder geval naar uitkijk is dat er weer fysieke proeverijen en vooral festivals door zullen/kunnen gaan.
Denk toch dat dat het grootste gemis afgelopen jaar was, en natuurlijk ons 'eigen' festival dat nu voor 4 maart gepland staat.....'fingers crossed' maar vrees toch dat dit ook nog te vroeg zal zijn.
Online proeverijen zullen ook altijd wel op de agenda blijven staan, via whiskymaat Kees heb ik er t/m juni in ieder geval al 15 in de agenda staan :duimop
Onze trip naar the Highlands is inmiddels 2x uitgesteld. Dit jaar gáán we hoe dan ook eind mei! Al zijn er geen vluchten, is alles dicht, we roeien of zwemmen desnoods de plas over en breken daar gewoon in!!!
Ook hoop ik na de zomer weer een wandeling in Schotland te mogen maken, plan is om the Fife Coastal Way te gaan wandelen en langs de route een aantal distillery's mee te pakken.
Flessen die ik heb staan of nog ga kopen worden in de loop van het jaar open getrokken en gedeeld via dit forum, een share-groep en hopelijk ook tijdens Whisky aan het Strand 2022.

Oh, en uiteraard zal ik hier gevraagd maar vooral ongevraagd onzinnige reacties blijven geven, moet mijn bijnaam toch een beetje in ere houden ;)
10 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Jan 2022, 00:20

Mijn goede voornemen voor 2022 is eigenlijk al in het derde kwartaal 2021 gestart: alleen nog maar proeven voordat je koopt bij IB's. Bij mijn slijter kan dat eigenlijk altijd, niet bij de premium IB flessen (eigenlijk alles boven de 12yo is dat tegenwoordig al :roll: ), maar die zijn toch te duur.

Daarnaast ben ik dit jaar meer en meer naar de OB kant gedoken, daar zit momenteel de prijs-kwaliteit veel beter.
Arthur verwoordde het laast in onze app-groep erg goed: "Ik ben veel minder op zoek naar die ene WAUW whisky voor veel geld, maar meer naar een lekker sappie tegen een goede prijs."

En ik wil ook wel weer naar Schotland en ook wel weer eens naar een beetje fatsoenlijk festival. :Party
7 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Jan 2022, 20:33

Fat Bastard! schreef:Wat Dre hiervoor zegt, ik doe eigenlijk nooit aan goede voornemens.
Vorig jaar had ik me voorgenomen om minder kwantiteit en meer kwaliteit/bijzondere whisky aan te schaffen. Eerste deel niet echt gelukt, tweede wel. Toch veel te veel gekocht maar wel veel minder FOMO flessen :Scratch
Hopelijk lukt het me steeds beter om vaker op m'n handen te gaan zitten en niet iedere mooie whisky die ik langs zie komen aan te schaffen.
------

Maar goed dat ik begonnen ben met te zeggen dat ik niet aan goede voornemens doe......Dat op m'n handen zitten is in de 2de week van het jaar al niet meer gelukt. Vandaag twee bestellingen gedaan voor totaal zes nieuwe aanwinsten :domdom
4 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 11 Jan 2022, 20:46

Fat Bastard! schreef:Maar goed dat ik begonnen ben met te zeggen dat ik niet aan goede voornemens doe......Dat op m'n handen zitten is in de 2de week van het jaar al niet meer gelukt. Vandaag twee bestellingen gedaan voor totaal zes nieuwe aanwinsten :domdom

Toch geen cola Glenfarclas 1990 gekocht à €699 voor de 100e verjaardag van Van Wees? :HitHead :bigsmile
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Jan 2022, 23:38

Nee, die niet..... :roll:
0 x
Afbeelding

CarloB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor CarloB » 13 Jan 2022, 10:41

Mijn voornemen voor whisky is dit jaar toch wel proberen zoveel mogelijk te proeven (denk dat iedereen dat wel heeft).
En toch wel veel meer proberen uit een whisky te halen. Nu ruik en proef ik meestal alleen de basis geuren en smaken. Dus veel proeven en ruiken :bigsmile
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Jan 2022, 20:29

CarloB schreef:...
En toch wel veel meer proberen uit een whisky te halen. Nu ruik en proef ik meestal alleen de basis geuren en smaken.
Op zich ook niks mis mee. Het analyseren van de smaken en geuren en deze kunnen herkennen is een interessant facet van de hobby, maar gewoon een glas inschenken en er ongedwongen van genieten is ook een prima invulling.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”