Even voorstellen, een nieuwe whisky drinker: fastbikkel

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
fastbikkel
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Even voorstellen, een nieuwe whisky drinker: fastbikkel

Ongelezen berichtdoor fastbikkel » 25 Dec 2011, 15:31

Mijn echte naam is Stefan overigens.

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met een whisky, de welbekende Johnny Walker red label.
Vond ik best aardig, in elk geval genoeg om nog eens verder te gaan met dit soort drank.

Inmiddels heb ik een klein aantal andere soorten gedronken en ik heb ook een voorkeur ontwikkeld.
De volgende soorten heb ik gedronken.

Oban 14 (vond ik erg lekker)
Glennfiddich 12yo (vond ik niet lekker)
Grants (ik weet niet welk type) (vond ik best goed te doen)
Ballantines (zeker niet slecht, maar ik vond Grants net iets lekkerder)
Jack Daniels single barrel (vond ik heerlijk, lekkerder dan de Oban 14)
Jack Daniels no7 (ook lekker, maar kan niet tippen aan de single barrel variant. No7 proeft echt verdund en dat komt wat mij betreft de smaak niet ten goede)

Nu lijkt t erop dat ik single malts lekkerder vind dan mixed blends, maar omdat ik dus nieuw ben is dat geen zekerheid.

Ik koop elke keer een andere soort om te leren kennen, de volgende op mn lijstje is de JW Green Label.

Whisky is erg persoonlijk, dus het lezen van andermans ervaringen is leuk, maar hoeft niets te betekenen voor mij als persoon.

Ik zit nog in de fase waarin ik leer hoe whisky nu eigenlijk gemaakt wordt en dat vind ik interessant.

Naast whisky vind ik vodka en tequila ook lekker, mits het uiteraard een soort is die me bevalt.
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Re: Even voorstellen, een nieuwe whisky drinker

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 26 Dec 2011, 00:07

Welkom naamgenoot!

Het proeflijstje ziet er inderdaad uit als een beginlijstje. Als met deze je de single malts al beter liggen zou ik eens de iets duurdere singles proberen. Voor een écht goede blend ben je echt heel veel geld kwijt in vergelijking met een goede single.

Ikzelf ben ook bijna alléén maar van de singles, hoewel ik op een whiskybeurs wel van plan ben een keer een Blue Label te proeven (of een andere oude blend).

Veel lees- en leerplezier!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Dec 2011, 10:37

Hallo Stefan! Welkom hier!

fastbikkel schreef:Nu lijkt t erop dat ik single malts lekkerder vind dan mixed blends, maar omdat ik dus nieuw ben is dat geen zekerheid.

Gezien je in het lijstje de jack Daniels het lekkerste vind (zoals ik het interpreteer) zit je misschien wel meer in de Amerikaanse / Bourbon hoek :usa (ik weet, Jack Daniels is geen bourbon)

StefanVdHeuvel schreef:Het proeflijstje ziet er inderdaad uit als een beginlijstje. Als met deze je de single malts al beter liggen zou ik eens de iets duurdere singles proberen. Voor een écht goede blend ben je echt heel veel geld kwijt in vergelijking met een goede single.

Ikzelf ben ook bijna alléén maar van de singles, hoewel ik op een whiskybeurs wel van plan ben een keer een Blue Label te proeven (of een andere oude blend).

Ik ben het niet met je eens, StefanVdHeuvel. Sowieso als je begint zou ik niet gelijk naar de top gaan, maar een ontdekkingsweg naar de top maken. Er is genoeg te genieten. Daarnaast zie ook het topic: Naast malt zijn er ook hele goede blends, dus dat hoeft niet per definitie duur te zijn. Blue label vind ik voor z'n geld niet de moeite waard, maar wel leuk geproefd te hebben.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Even voorstellen, een nieuwe whisky drinker: fastbikkel

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2011, 10:42

Welkom Stefan.

En ja er is whisky en whiskey maar hier hebben over het algemeen de malts en met name single malts de aandacht.
Gezien je toch wel oriëntatie-fase zou je in deze donkere dagen eens in de volgend rubrieken kunnen kijken.

Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?
Goede betaalbare bourbon en Bourbon voor beginners.
Naast malts natuurlijk ook hele goede blends!!

... en hoewel de meningen verdeeld zijn zijn vele whisky liefhebbers met een Glenfiddich als eerste Single Malt begonnen.

EDIT: Gedubbeld met John, maar helemaal eens hoor !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

fastbikkel
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor fastbikkel » 26 Dec 2011, 12:45

Bedankt voor de reacties mensen.
Ik doe het gewoon rustig aan, ik merk ook dat ik soms gewoon trek heb in iets anders dan Jack.
Gisteravond heb ik voor t eerst een glas famous grouse gedronken en dat beviel me prima.
Dus een mixed blend kan best lekker vallen bij me.

Ik ga inderdaad niet gelijk een dure aanschaffen, de tijd zal t leren.
:-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2011, 13:03

fastbikkel schreef:Dus een mixed blend kan best lekker vallen bij me.

Nog even ter meerdere zekerheid cq duidelijkheid.
Een "blend" is per definitie een mix of mengsel van verschillende soorten whisky, al dan niet mout-whisky (malt) met graan (diversen)-whiskies.
Als je spreekt over een een "mixed blend" wekt dat de indruk dat je de blend (blended-whisky) ergens in gooit, cola, sinaasappelsap, of whatever.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

fastbikkel
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor fastbikkel » 26 Dec 2011, 13:39

oo ok, duidelijk, thanks, ik bedoelde dan inderdaad blend.

:-)

Mixed blend zoals cola whisky vind ik niets.
0 x

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 26 Dec 2011, 14:20

JayDie schreef:
StefanVdHeuvel schreef:Het proeflijstje ziet er inderdaad uit als een beginlijstje. Als met deze je de single malts al beter liggen zou ik eens de iets duurdere singles proberen. Voor een écht goede blend ben je echt heel veel geld kwijt in vergelijking met een goede single.

Ik ben het niet met je eens, StefanVdHeuvel. Sowieso als je begint zou ik niet gelijk naar de top gaan, maar een ontdekkingsweg naar de top maken. Er is genoeg te genieten.

Dat klopt, maar toen ik 3 jaar geleden begon met proeven werd mij van alle kanten aangeraden om met een iets prijzigere whisky te beginnen. Niet omdat ze per definitie beter zijn maar meer omdat je dan kennis maakt met een complexere drank dan een blend van 15 euro de fles...
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 26 Dec 2011, 15:40

Welkom fastbikkel Stefan op dit fantastisch forum.
Laat je whisky smaak en ontdekking niet lijden door anderen.
Neem ervaringen, suggesties, tastings en wat al niet meer van anderen, mee als bagage.
Proef en maak je eigen bevindingen/conclusies.
Mijn ervaring is, op aanraden van anderen, een zogehete "top" whisky kan zwaar tegenvallen c.q. uitstekend zijn.
Idem dito met een zogehete "mindere" whisky.

Ontdek de whisky smaak zelf.
:Slainte

Merry christmas
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

Miss_Jline
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Miss_Jline » 27 Dec 2011, 15:24

Hoi Stefan,

Welkom hier en leuk dat je je smaak aan het ontdekken bent!

Greetz,
Jacqueline
0 x

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”