Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Feb 2014, 23:18

Ja, dat het geen Schotse whisky is snap ik :) Ik bedoel dat ze misschien in Nederland niet de bottelcapaciteit hebben om dit te bottelen en het dus via de bottelaar in Schotland waar ze alle Ultimate laten bottelen hebben gebotteld.

Maar ook ik denk dat een foutje op het etiket logischer is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 07 Feb 2014, 06:30

Wat ik heb begrepen is dat alle Ultimate door Signatory gebotteld wordt. Vandaar dat je ook vaak overeenkomsten in het aanbod ziet. Maar het lijkt me inderdaad onlogisch om Friese whisky op vat naar Schotland te exporteren om het vervolgens in fles weer te importeren? Desnoods met de hand hier in een Nederland bottelen lijkt me dan goedkoper :lekker Dus dat zal vast een drukfoutje op het etiket zijn.
0 x
BAM! - ook op Facebook

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 04 Mar 2014, 21:31

Vandaag bij Frysk Hynder geweest. Heel vriendelijk en hartelijk ontvangen dor Aart v/d Linden, manager van Us Heit. Omdat ik komende donderdag een proeverij ga geven in het Fries, leek het me leuk om Frysk Hynder daar een centrale plek in te laten nemen.

Aart was heel enthousiast en ik heb wat New-make meegregen, alsmede het Whiksyvaatje wat je kunt kopen. 12 liter van hun standaard expressie, de 3 jaar oud op Red wine casks. Hij heeft twee maanden extra op dit vat gehad en ik moet zeggen, dat doet de whisky wel goed. Hij is nog steeds erg jong...(obviously), maar die paar extra maanden geven echt een extra laag.

Dit vaatje staat even een paar dagen op mijn kast te prijken, helaas moet hij weer terug. :( Grappig hoe een positieve ervaring met mensen je beeld weer kan beïnvloeden. Ze maken whisky omdat ze het leuk vinden, en ze doen lekker waar ze zin in hebben.

Grappig detail: Aart heeft een moutketel die eveneens fungeert als droogketel. De gemoute gerst hoeft dus niet overgebracht te worden om gedroogd te worden. Speciaal laten maken en de enige met zo'n dergelijk systeem.
0 x

bdijkslag
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor bdijkslag » 04 Mar 2014, 23:05

Willem vd K schreef:Wat ik heb begrepen is dat alle Ultimate door Signatory gebotteld wordt. Vandaar dat je ook vaak overeenkomsten in het aanbod ziet. Maar het lijkt me inderdaad onlogisch om Friese whisky op vat naar Schotland te exporteren om het vervolgens in fles weer te importeren? Desnoods met de hand hier in een Nederland bottelen lijkt me dan goedkoper :lekker Dus dat zal vast een drukfoutje op het etiket zijn.

Het laatste wat ik hoorde van iemand 'dicht op het vuur' is dat ze weldegelijk in Schotland gebotteld zijn....
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 01 Jun 2014, 13:39

Gister een 2009 mogen proeven. Ging onbevooroordeeld de ervaring in maar de geur schrok me al af. Rook niet anders dan b.v. een Famous Grouse en smaakte ook niet fantastisch. Je proeft een veel te jonge simpele granenwhisky zonder eigen karakter. Toen ik de prijs hoorde van 50+ euro was het helemaal schrikken. Desalniettemin is het leuk dat we het proberen in Nederland maar ik denk dat deze baat heeft bij een veel langere rijping.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 01 Jun 2014, 14:42

Of je voegt hem toe aan whisky cocktailsaus.
0 x
Afbeelding

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 09 Dec 2014, 12:35

De recente iets oudere versies (5, 6 en 7 jaar) gelegen op cognac-vaten (zowel eigen (51 en 48 % als The Ultimate 46 %) zijn verrassend goed te drinken vergeleken bij de standaardbotteling. En voor zo ver ik het heb ervaren, amper duurder. :duimop
Ook was er een paar jaar geleden een sherryvat, welke ook erg goed geweest schijnt te zijn. hoewel ik er daar dan weer niet eentje van heb bemachtigd. :Cry
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Nov 2021, 17:50

Een oud topic en ik weet met Frysk Hynder krijg je hier er niet veel handen voor op elkaar.

Veel te jong, vlak en vroeger ronduit scherp. Het spul zou veel baat hebben bij wat meer tijd in het vat.

Ik liep tegen een fles tegen met een leeftijd van zo'n vijf jaar, op cask strength met maar liefst 48% alcohol.

Dan denk je toch wel wat gebeurd hier dat de Friese engeltjes zo dorstig zijn?
https://www.usheit.com/nl/webshop/whisk ... hyndergoud

Overigens ben ik er een paar jaar geleden geweest met een proeverij en rondleiding. En ja de whisky was lekker en de rondleiding leuk. Maar ik ben dan ook niet helemaal onbevooroordeeld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Nov 2021, 18:14

Reichenbach schreef:Ik liep tegen een fles tegen met een leeftijd van zo'n vijf jaar, op cask strength met maar liefst 48% alcohol.

Dan denk je toch wel wat gebeurd hier dat de Friese engeltjes zo dorstig zijn?
https://www.usheit.com/nl/webshop/whisk ... hyndergoud

Dat vraag ik me ook al jaren af. Volgens mij gaat daar zo ongeveer alles mis wat er mis kan gaan, afgaand op het spul wat men in z’n glas giet :gnif

Frysk Hinder..
Zo’n pompje bovenop de fles drukken en dan bij de ingang van een snackbar oid zetten :D iig op een plek waar mensen niet al te kieskeurig zijn waarmee ze hun handen ontsmetten :gnif
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Nov 2021, 18:17

Met Frysk Hinder zouden ze hetzelfde moeten doen als met Urk; afsteken en laten zinken in IJsselmeer. Imho kun je zelfs als meest doorgewinterde Fries hier de handen niet voor op elkaar krijgen…. :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Nov 2021, 20:41

Jullie mening over het paard is bekend.

Maar wat maakt het dat de share hier zo'n 3 tot 4% per jaar lijkt te zijn, in Schotland gemiddeld 1,5% en in Kentucky het alcoholgehalte juist oploopt?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Nov 2021, 22:33

Brakke vaten? :?

Het ABV kan niet oplopen eens in het vat trouwens.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 13 Nov 2021, 23:38

Ik heb de whisky nooit gedronken, zijn bieren wel.
Die dronk ik al eind jaren '90 , en op 'Nuchtere Heit' na, prima bieren sinds 1985

In 2006 heb ik met de buurtvereniging een rondleiding gedaan, toen had hij net zijn eerste whisky gebotteld.
Ontzettend trots waren ze daar.
Ik heb de fles laten staan; ik dronk nog geen whisky, anders dan een tumbler met ijs tijdens het uitgaan.

Moraal is dat hij, de eigenaar zijn droom heeft waargemaakt door een eigen bierbrouwerij te starten
en later whisky is gaan destilleren; zonder crowdfunding, private cask selling of andere financiele middelen (lees: investeerders) .

Het moet ook wel je hobby zijn, whisky destilleren.
Als je in Friesland geld wilt verdienen aan dranken dan kun je beter Beerenburg gaan verkopen.

Aan een Fries vertellen dat hij z'n vatenmanagement beter moet gaan doen, gaat niet werken...
Als de newmake goed is, misschien moeten 'we' dan zelf een vat kopen, op goed hout leggen
en laten rusten in een bothy achtige kelder (ipv een droge, warme 'ex'melkfabriek).

Ach; het is al laat, laat maar. Ik ga wat anders doen...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Nov 2021, 23:49

Reichenbach schreef:Maar wat maakt het dat de share hier zo'n 3 tot 4% per jaar lijkt te zijn, in Schotland gemiddeld 1,5% en in Kentucky het alcoholgehalte juist oploopt?

Slecht vat, teveel gaten en kieren en een te warme opslag. Dan werkt zo’n vat als een malle en verlies je enorm veel door het ademen van het vat. Zo verliezen ze bij Kavalan in Taiwan geen 2% maar 12% per jaar. Omdat het daar veel warmer is dan in Schotland.
Oogadal schreef:Het ABV kan niet oplopen eens in het vat trouwens.

Bij bourbon gebeurd dat dus wel ;) van wat ik weet heeft dat alles te maken met de opslagomstandigeden. Bourbon rijpt in veel hogere temperaturen met tevens een hogere (of juist lagere, weet ik niet helemaal zeker meer) relatieve luchtvochtigheid en in enorme pakhuizen waar de locatie in het warehouse ook een groot verschil maakt. De verschillen tussen zomer en winter zijn enorm in Kentucky, waardoor het klimaat in veel warehouses kunstmatig beheerst worden zodat de bourbon stabieler en sneller rijpt. Ik ben geen natuurkundige maar daardoor ontstaan dus omstandigheden waardoor water beter verdampt en sneller uit het vat trekt dan alcohol. Watermoleculen zijn kleiner dan alcoholmoleculen en ontsnappen onder bepaalde omstandigheden makkelijker dan alcohol moleculen. Luchtvochtigheid schijnt hier een grote rol in te spelen. Maar dat is zoals het mij is uitgelegd. En als er meer water verdampt dan alcohol, stijgt het ABV toch echt :bigsmile is een bekend fenomeen in de bourbon industrie.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 14 Nov 2021, 00:12, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Nov 2021, 00:05

Oogadal schreef:
Het ABV kan niet oplopen eens in het vat trouwens.

Echt wel!
Hier op het forum moet ergens in een erker nog een klein draadje zijn waarin dat heel technisch werd uitgelegd. Ik zal eens gaan zoeken.
Ruwweg komt het neer op wat Arthur schrijft.
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”