Ontspoorde whisky prijzen.
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
0 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Tom2 schreef:Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
Die zag ik idd ook voorbij komen. Vond het wel interessant maar heb zelf totaal geen ervaring met brandy als malternative. Waar is het enigszins mee te vergelijken?
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
730 flessen a dik 250 euro dat is een omzet van minstens 180.000 euro voor 1 vat.
21 jarige Glen Grant, geen Macallan, geen Ardbeg, geen Springbank, Glen fucking Grant....
21 jarige Glen Grant, geen Macallan, geen Ardbeg, geen Springbank, Glen fucking Grant....
2 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Jimbeau schreef:Die zag ik idd ook voorbij komen. Vond het wel interessant maar heb zelf totaal geen ervaring met brandy als malternative. Waar is het enigszins mee te vergelijken?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandewijn_(drank)
Ik denk dat je best kan vergelijken met Cognac of Armagnac in dit geval, het mag dan geen Cognac of Armagnac heten, maar is ook distillaat van druiven enkel komt het niet van de voorgenoemde regio's. Deze komt uit Italië.
https://blog.whivie.be/?p=7861
Mark Dermul zijn opinie hierover
2 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
"Rottende appelsienen, heerlijk!"
Gelukkig snappen we allemaal wat ie bedoelt en kunnen dingen veel aangenamer doorkomen dan ze in tekst doen overkomen, maar voor een willekeurige lezer zou dit waarschijnlijk niet echt een aanbeveling zijn

0 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Tom2 schreef:Jimbeau schreef:Die zag ik idd ook voorbij komen. Vond het wel interessant maar heb zelf totaal geen ervaring met brandy als malternative. Waar is het enigszins mee te vergelijken?
Ik denk dat je best kan vergelijken met Cognac of Armagnac in dit geval, het mag dan geen Cognac of Armagnac heten, maar is ook distillaat van druiven enkel komt het niet van de voorgenoemde regio's. Deze komt uit Italië.
Totaal, nul komma nul, niet
die Caffo komt echt niet in de buurt van wat ook maar op cognac/armagnac lijkt. Die 46yo Caffo moet je echt als een opzichzelfstaand borreltje beoordelen. Het gaat meer richting de korenwijn/aged jenever, maar zelfs dan heeft deze brandewijn nog een heel eigen uniek smaakje. Persoonlijk vind ik t lekker spul trouwens. 2 flessen aangeschaft, 1 inmiddels leeg. Maar het komt ondanks z’n 46 jaren, niet in de buurt van de kwaliteit die je dan met whisky krijgt 
2 x
- defeatless
- Moderator

- Berichten: 3577
- Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
- Locatie: Wageningen
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Tom2 schreef:https://shop.whiskybase.com/nl/glen-grant-2000-vw-van-wees.html
![]()
![]()
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nt-1995-vw
Eind 2019 aangeschaft voor <€100,- na eerst een sample te hebben geproefd die ik een paar weken ervoor in mijn handen gedrukt kreeg van de slijter.
0 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
defeatless schreef:Tom2 schreef:https://shop.whiskybase.com/nl/glen-grant-2000-vw-van-wees.html
![]()
![]()
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... nt-1995-vw
Eind 2019 aangeschaft voor <€100,- na eerst een sample te hebben geproefd die ik een paar weken ervoor in mijn handen gedrukt kreeg van de slijter.
Hoe de prijzen op 2 jaar tijd zo hard veranderd zijn...

1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Berichten: 4942
- Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
- Locatie: Drenthe
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
HammerHead schreef:730 flessen a dik 250 euro dat is een omzet van minstens 180.000 euro voor 1 vat.![]()
21 jarige Glen Grant, geen Macallan, geen Ardbeg, geen Springbank, Glen fucking Grant....
Niet helemaal. BTW, marge slijter, accijns, kosten rondom bottelen en transport er uit dan blijft er € 110.000 (omzet) over wat dit vat in het laatje brengt. Laten we zeggen dat het aan de stevige kant is voor een fokking Glen Grant.....
2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Berichten: 4942
- Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
- Locatie: Drenthe
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Tom2 schreef:Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
Als je dan iets meer uit wilt geven voor een echt(e) (goede) cognac; https://www.denijeslieter.nl/product/fr ... tage-70cl/
Nee, ik werk hier niet, is ook geen partner van Whiskydudes
Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite. (Jelle is dan wel weer Whiskydudes partner...
1 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

- Berichten: 811
- Lid geworden op: 11 Dec 2020, 19:05
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Oogadal schreef:Tom2 schreef:Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
Als je dan iets meer uit wilt geven voor een echt(e) (goede) cognac; https://www.denijeslieter.nl/product/fr ... tage-70cl/
Nee, ik werk hier niet, is ook geen partner van Whiskydudes, maar deze cognac is echt bizar goed. Henri en Arthur kennen 'm inmiddels ook. € 100 voor een 58 yo cognac op vatsterkte. Om in Defeatless formule te blijven; da's nog geen € 2 per jaar!
Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite. (Jelle is dan wel weer Whiskydudes partner...)
Ooow, dat is nog eens een mooi geprijsd malternative…top, bedankt voor de link!

1 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Oogadal schreef:Tom2 schreef:Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
Als je dan iets meer uit wilt geven voor een echt(e) (goede) cognac; https://www.denijeslieter.nl/product/fr ... tage-70cl/
Nee, ik werk hier niet, is ook geen partner van Whiskydudes, maar deze cognac is echt bizar goed. Henri en Arthur kennen 'm inmiddels ook. € 100 voor een 58 yo cognac op vatsterkte. Om in Defeatless formule te blijven; da's nog geen € 2 per jaar!
Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite. (Jelle is dan wel weer Whiskydudes partner...)
Deze heb ik ook open staan, en inderdaad ‘n lekkere malternative
0 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Oogadal schreef:HammerHead schreef:730 flessen a dik 250 euro dat is een omzet van minstens 180.000 euro voor 1 vat.![]()
21 jarige Glen Grant, geen Macallan, geen Ardbeg, geen Springbank, Glen fucking Grant....
Niet helemaal. BTW, marge slijter, accijns, kosten rondom bottelen en transport er uit dan blijft er € 110.000 (omzet) over wat dit vat in het laatje brengt. Laten we zeggen dat het aan de stevige kant is voor een fokking Glen Grant.....
Deze Glen Grant release heeft me echt aan het denken gezet, want die omzetcijfers zijn leuk, maar zoals hier in het draadje ook al is gesteld: De kans lijkt me vrij nihil dat al deze 730 flessen binnen 'redelijk afzienbare tijd' over de toonbank gaan, dus die gestelde omzetcijfers zullen niet zo snel gehaald gaan worden (als ze überhaupt ooit gehaald worden). Maar wat is dán de achterliggende gedachte van deze plotselinge héle hooggeprijsde release?
Corrigeer me vooral als ik een flinke denkfout maak, maar mijn idee is: Dit is even een 'investering' om nieuwe kaders te zetten voor toekomstige releases. Tot dusverre zat Van Wees nog steeds redelijk aan de onderkant van de markt (ook al is dat ondertussen al behoorlijk veranderd ten opzichte van nog maar een paar jaartjes terug). Maar zoals jij denk ik terecht stelt Edwin, moet je bij de verkoopprijzen niet enkel meer kijken naar wat het vaatje je destijds heeft gekost, maar ook voor welke bedragen je op dit moment weer nieuwe vaatjes terug kunt kopen.
Mijn theorie is dus, dat ik vermoed dat Van Wees de komende periode ook de jongere whisky tegen aanzienlijk hogere bedragen in de markt gaat zetten. En daarbij zijn referentiepunten belangrijk, zo redeneren we vrijwel allemaal: we vergelijken altijd met eerdere/andere releases. Als het referentiekader van Van Wees is dat iedereen gaat spiegelen aan de goedkope(re) releases van de laatste jaren, gaan ze daar met hun toekomstige releases veel last van krijgen.
Echter, laat je de markt nú even een keer heel hard schrikken, dan zullen mogelijk wat meer mensen bij releases erna zeggen: "'t is duur, maar vergeleken met die Glen Grant 2000 vált het nog wel weer mee...". Een veelbeproefd mechanisme, als je impopulaire maatregelen wilt treffen laat je eerst nóg engere maatregelen uitlekken, dát wordt dan het nieuwe referentiepunt, waarna de uiteindelijke daadwerkelijke maatregelen iets afgezwakt lijken en je de weerstand wat weg hebt genomen. En dit vat zou dan best een veilige 'opoffering' kunnen zijn, want hoeveel zou dit vat destijds gekost hebben (plus natuurlijk 21 jaar ligkosten)? Waarschijnlijk een fractie van de tegenwoordige prijzen. Dus hoeven ze mogelijk maar een deel ook daadwerkelijk te verkopen om in ieder geval uit de kosten te zijn, maar zouden ze er op langere termijn wat meer voordeel uit halen t.o.v. toekomstige duurdere releases.
Maar goed, enkel speculaties he, maar anders zou ik echt niet weten en begrijpen waarom ze met deze Glen Grant het risico willen lopen zichzelf toch soort van belachelijk te maken.
4 x
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Dre schreef:Dit is even een 'investering' om nieuwe kaders te zetten voor toekomstige releases.
.......
Mijn theorie is dus, dat ik vermoed dat Van Wees de komende periode ook de jongere whisky tegen aanzienlijk hogere bedragen in de markt gaat zetten.
.......
Echter, laat je de markt nú even een keer heel hard schrikken, dan zullen mogelijk wat meer mensen bij releases erna zeggen: "'t is duur, maar vergeleken met die Glen Grant 2000 vált het nog wel weer mee...".
.........
......
Waarschijnlijk een fractie van de tegenwoordige prijzen. Dus hoeven ze mogelijk maar een deel ook daadwerkelijk te verkopen om in ieder geval uit de kosten te zijn, maar zouden ze er op langere termijn wat meer voordeel uit halen t.o.v. toekomstige duurdere releases.
.........
Maar goed, enkel speculaties he, maar anders zou ik echt niet weten en begrijpen waarom ze met deze Glen Grant het risico willen lopen zichzelf toch soort van belachelijk te maken.
Fascinerende gedachtes allemaal Dre. Ik moest hier onwillekeurig een beetje denken aan het verhaal rond de large cola bij Mac Donalds. Die wordt bijna niet verkocht, en is er eigenlijk alleen maar om meer medium cola te verkopen
.Zit er niemand van Van Wees/Ultimate op het forum om hier wat meer duidelijkheid over te geven?
Ik heb zelf een half jaar geleden een liter Glen Grant 18 OB gekocht voor 75€, wat een verschil met deze prijzen
.
0 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Oogadal schreef:Tom2 schreef:Als je dan ziet wat deze Glen Grant moet kosten,
vandaag nog een 46-jarige Brandy uit 1970 van Heritge Caffo - 40 euro voor een flesje gekocht
vanaf 8 november weer beschikbaar bij Tom van Buds and Barrels
https://www.budsandbarrels.com
Als je dan iets meer uit wilt geven voor een echt(e) (goede) cognac; https://www.denijeslieter.nl/product/fr ... tage-70cl/
Nee, ik werk hier niet, is ook geen partner van Whiskydudes, maar deze cognac is echt bizar goed. Henri en Arthur kennen 'm inmiddels ook. € 100 voor een 58 yo cognac op vatsterkte. Om in Defeatless formule te blijven; da's nog geen € 2 per jaar!
Voor de Friezen en Friesland gangers; ook bij Jelle in Leeuwarden staat een geweldige mooie selectie oudere cognacs. Zeer de moeite. (Jelle is dan wel weer Whiskydudes partner...)
Sample hiervan geproefd via Henri en inderdaad een erg fijne malternative. Weliswaar niet zo complex als een echte topdram, maar een vergelijking met 89/90 punten spul doorstaat ie makkelijk. En die zijn vrijwel onmogelijk nog te vinden rond de €100. Had al even getwijfeld of ik m voor €120 bij Van der Boog zou meepakken, maar deze link maakt 'm nog lastiger te negeren.
1 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: lambda0 en 25 gasten



