Oude Jenever (5yo) en Korenwijn van Zuidam
Oude Jenever (5yo) en Korenwijn van Zuidam
Ik heb afgelopen weekend in Wageningen de Oude Jenever (5yo) en Korenwijn (5yo en 20yo) van Zuidam geproefd. Ik moet zeggen... die Jenever... 
0 x
Re: Oude Jenever (5yo) en Korenwijn van Zuidam
Helemaal mee eens wat betreft die Oude Genever van 5 jaar, ging wat wijn halen bij de lokale slijter hier en ging express niet langs het whisky deel, maar kwam in de sectie Zuidam producten terecht en kon deze toch echt niet laten staan. Nog dank voor je advies om deze te proberen bij het bezoek aan Zuidam !
0 x
GJR schreef:Nog dank voor je advies om deze te proberen bij het bezoek aan Zuidam !
Graag gedaan
0 x
Ik heb net op aanraden van de eigenaar van Stadslijterij Groenmarkt in Zutphen de Zuidam Korenwijn 5yo geprobeerd en dat viel me niet tegen! Als je hem tussen een stel whiskies zou zetten zou ik hem denk ik als een fruitige Ierse whiskey herkennen (al ligt dat waarschijnlijk aan mijn onderscheidend vermogen
).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Heb ze beide ook in een nieuwsgierige bui en op aanraden van een slijter gekocht. Geen enkele spijt van, heerlijk fris/fruitig.
0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

Ik ben met de cursus Gedestilleerd (ROC Eindhoven geloof ik) naar de brouwerij van Zuidam geweest, ze maken HELE mooie spulletjes daar.
Voor mensen die van zoettigheid houden, de likeuren van Zuidam zijn écht heel erg goed.
Ik heb alleen de korenwijn 20 geproefd op de proeverij (moest nog terugrijden en de Whisky had ik al thuis staan
). En die was meesterlijk! Nu weet ik niet veel van korenwijn af, maar het is heel goed spul!
Voor mensen die van zoettigheid houden, de likeuren van Zuidam zijn écht heel erg goed.
Ik heb alleen de korenwijn 20 geproefd op de proeverij (moest nog terugrijden en de Whisky had ik al thuis staan
0 x
Is korenwijn niet eigenlijk praktisch whisky? Volgens mij wordt het ook gewoon uit gemoute gerst gemaakt?
Als ik de kans krijg ga ik zeker een flesje 20 jarige aanschaffen binnenkort, ik ben fan
Als ik de kans krijg ga ik zeker een flesje 20 jarige aanschaffen binnenkort, ik ben fan
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Is korenwijn niet eigenlijk praktisch whisky? Volgens mij wordt het ook gewoon uit gemoute gerst gemaakt?
Moutwijn is het distillaat uit granen. Bij Korenwijn wordt er uitsluitend alcohol toegevoegd wat óók uit granen gedistilleerd is (dus niet bv. uit suikerbieten of aardappelen). Daarnaast wordt Korenwijn ook nog eens gelagerd op eikenhout. Het heeft echter een lager ABV waardoor het geen Whisky meer is. Tsja... tsja...
Wikipedia Korenwijn
Wikipedia Moutwijn (wel wat kort door de bocht, vind ik)
0 x
Oftewel: close maar net niet 
0 x
Matthijs, whiskynerd.
-
StefanVdHeuvel
- Senior

Matti schreef:Oftewel: close maar net niet
Oftewel: Helemaal niet
0 x
StefanVdHeuvel schreef:Matti schreef:Oftewel: close maar net niet
Oftewel: Helemaal niet
Ik denk dat een behoorlijk gedeelte van de whiskydrinkers moeite zou hebben het als niet-whisky uit een blinde lineup te halen. Dus, toch wel bijna
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Ik denk dat een behoorlijk gedeelte van de whiskydrinkers moeite zou hebben het als niet-whisky uit een blinde lineup te halen. Dus, toch wel bijna
Dat denk ik ook!
0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

- Jeronimoss
- Senior

Ik heb mezelf gisteren ook op een flesje zeer oude jenever getrakteerd. Gedistilleerd in april 2008, gebotteld in april van dit jaar.
Lekker voor de afwisseling? Ja. Lekkerder dan Whisky? Voor mij in de meeste gevallen niet al denk ik dat ie juist in een voorjaarszonnetje wel heel lekker kan zijn...
Maar zoals met alles bij de Zuidam Distillery is heel goed te merken dat er zeer veel aandacht is besteed aan deze mooie jenever.
Lekker voor de afwisseling? Ja. Lekkerder dan Whisky? Voor mij in de meeste gevallen niet al denk ik dat ie juist in een voorjaarszonnetje wel heel lekker kan zijn...
Maar zoals met alles bij de Zuidam Distillery is heel goed te merken dat er zeer veel aandacht is besteed aan deze mooie jenever.
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb ook nog een maagdelijk flesje Oude Genever van Zuidam in mijn bar staan. Single Barrel dan nog wel en gelimiteerd. 
0 x
Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”