Flessen inslaan voor latere consumptie

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Flessen inslaan voor latere consumptie

Ongelezen berichtdoor Roland... » 12 Aug 2021, 08:20

Uridium schreef:Oeps... behoorlijk hetzelfde probleem, maar pas recent begonnen met openen van de (te) ruimhartig ingeslagen voorraad: 118 gesloten en 35 open. En ik heb besloten, dat ik e.e.a. ga verkopen, want dit is eigenlijk uit de hand gelopen.
Ik wil een paar mooie bijzondere flessen overhouden en verder alles van m'n 'huismerken' Bowmore, Arran en Highland Park. De rest gaat binnenkort in de verkoop, zelfs de Japanners :roll:

Jammer dat er niets in je Whiskybase staat.
Je mag me best ‘n lijstje sturen met de flessen voor de verkoop!
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Aug 2021, 09:34

Uridium schreef:De rest gaat binnenkort in de verkoop, zelfs de Japanners :roll:

Mochten hier GlenDronachs, Tamdhu's of of BenRiachs tussenzitten dan hoor ik het graag :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 12 Aug 2021, 10:16

Daan schreef:
Uridium schreef:De rest gaat binnenkort in de verkoop, zelfs de Japanners :roll:

Mochten hier GlenDronachs, Tamdhu's of of BenRiachs tussenzitten dan hoor ik het graag :bigsmile

EDIT: Staat inmiddels in aanbod-topic
Laatst gewijzigd door Uridium op 12 Aug 2021, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Aug 2021, 10:39

Kunnen we het verkapte aanbod topic even via PB afhandelen om dit draadje niet verder te vervuilen.
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 12 Aug 2021, 20:55

Herkenbare verhalen hier. Sinds het begin van mijn whiskyhobby kan mijn drinktempo mijn kooptempo niet bijbenen. In het begin kocht ik soms groot in, standaardbottelingen bij het dozijn bij een bekende webshop, vaak in de aanbieding. De laatste jaren alleen nog flessen die ik écht wil hebben. Flessen met een bepaald profiel, flessen uit mijn geboortejaar of van een favoriete bottelaar. Maar ik geef meteen toe: soms koop ik ook met de gedachte "Nu is deze fles nog enigzins betaalbaar, straks is ie echt te duur". Maar die grens is steeds verder opgerekt :Scratch
Lang verhaal kort: heb nu exact 100 flessen, 16 open en 84 dicht. In mijn drinktempo kan ik daar nog tot 2030 mee vooruit!
3 x
Afbeelding

Kl36
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 16 Aug 2021, 14:07

Schommel nu beetje tussen 25/30 flessen.
Fles of 7 voor eventueel lange termijn investeringen.
Met een kleine op komst nu onder de noemer: straks met ze 18e mag die ermee doen wat hij wil.
Toch wat specialere bottelingen proberen te kopen. :gnif
0 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 18 Aug 2021, 08:21

Fat Bastard! schreef:Koop veel meer dan ik kan opdrinken en heb denk ik 150+ flessen open staan en nog zeker 250+ dicht.

:shock:

Ik moet dit even aan m'n vriendin laten zien, want zij maakt me nu al voor gek uit vanwege m'n 70-80 flessen.
7 x

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 20 Sep 2021, 23:59

Ik ben helaas een sucker voor springbank, dus het is al snel dat ik daarvan koop waar ik aan kan komen. Dat is vaak meer dan ik op korte termijn drink, maar als ik het niet koop kan (wil) ik het "later" niet betalen.

Ben alles bij elkaar wel goed bezig geweest met open flessen leeg te drinken zonder weer nieuwe open te trekken. Zo'n voornemen hebben we ook allemaal eens in de zoveel tijd hier. Ondertussen weer onder de 10 flessen open. Maar als je dan dus niet stopt met kopen is het automatisch inslaan voor later :P
0 x

Kleiburg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kleiburg » 08 Okt 2021, 22:31

Ik ben een beginner.. nee ik denk dat ik meer een drinker zal zijn dan een verzamelaar.(betreft deze toch wel heel lekkere godendrank). ik heb 4 flesjes waar er 1 ongeopend staat.
2 x

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 09 Okt 2021, 08:41

Je moet altijd ergens beginnen.
Ik drink al jaren Scotch.
Sinds een jaar ben ik toch aan het inslaan (voor eigen consumptie). Heb nu een fles of 45. ( ca 5 open). En ik blijf bijkopen voorlopig. Waarom ? Omdat ik van mening ben dat de prijzen van Scotch binnen afzienbare tijd flink kunnen stijgen. De hoge inflatie die we overal gaan zien (en nu al zien ) zal ook whisky treffen.

Mijn voorkeuren zijn o.a. Arran, Glen Garioch, Glenfarclas, Aberlour, Glencadam, Knockando, Glengoyne en Deanston, Old Pulteney en Edradour.
Dus de bekende standaard bottelingen. Meer dan 50 euro geef ik nooit voor een fles. Bij whiskytastings heb ik wel eens veel duurdere c.q oudere whiskys geproefd, maar ik kan die hoge prijzen echt niet proeven / rechtvaardigen . Zal aan mijn slechte smaakpallet liggen , maar het zij zo.
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Okt 2021, 09:13

Kleiburg schreef:Ik ben een beginner.. nee ik denk dat ik meer een drinker zal zijn dan een verzamelaar.(betreft deze toch wel heel lekkere godendrank). ik heb 4 flesjes waar er 1 ongeopend staat.
Houdt dit vol!

Al denk ik dat als je dit over een paar jaar terug leest jezelf afvraagt; waar is het mis gegaan?
6 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 09 Okt 2021, 10:15

Johnson schreef:Omdat ik van mening ben dat de prijzen van Scotch binnen afzienbare tijd flink kunnen stijgen. De hoge inflatie die we overal gaan zien (en nu al zien ) zal ook whisky treffen.

Nou, dan kan ik alvast wel 'verklappen' dat dat proces natuurlijk al een aantal jaren aan de gang ís. Jij geeft aan sinds een jaar ook whisky te kopen, ook dan moet je de flinke prijsstijgingen van nu ten opzichte van 8-12 maanden geleden toch ook al hebben opgemerkt? Laat staan als je de tijd nog iets verder terugdraait. Bij de standaard bottelingen die jij zegt te kopen zal het op dit moment inderdaad nog enigszins meevallen, ga je kijken naar IB's dan is de verandering al echt schrikbarend.
Vermoedelijk zal ook jij dus redelijk snel gaan merken dat je voor die 50 euro op een gegeven moment geen uitdagende flessen meer gaat vinden. Maar goed, dan heb je ondertussen al een aardige voorraad opgebouwd, en kan je alsnog wel weer een tijdje vooruit he ;) .
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Okt 2021, 10:31

Tja…dit heb ik eigenlijk al gedaan. Momenteel koop ik echt weinig tot niks meer. Soms krijg ik nog een flesje o.i.d. en heel af en toe kopen maar dat is t wel. Ik vind de prijzen echt schandalig vandaag de dag en m.i. is 95% de P/Q ratio echt helemaal kwijt. Ik focus me daarom steeds meer op malternatives maar ook meer op andere hobby’s zoals Low&Slow bbq waar ik vrij recentelijk een goeie investering op heb gedaan.
5 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 13 Okt 2021, 22:06

Natuurlijk heb ook ik whisky ingeslagen voor latere consumptie.
Dit gaat wel een stuk "makkelijker" als je weet waar je voorkeuren liggen.

Zo weet ik nog dat iemand tegen me zij, als je Bushmills 21 lekker vindt nu kopen ze staan voor 60 euro in de aanbieding.
Ik had een fles staan maar deze was nog niet open, en ik denk dat het nog wel even geduurd heeft vooraleer deze open gegaan is.
Tegen dat ik wist, verdomme dit is lekker, was de aanbieding weg. Als ik er dan nu op terugkijk dan had ik toen een dozijn moeten inslaan.

In het begin lifte ik mee op de dingen die ik hier op het forum zag voorbijkomen.
Of kocht ik samen met Edwin wel wat flessen (een Duits afleveradres is makkelijk.)
Bvb. Glendronach 1994 PX, Clynelish 1995 WF, Clynelish WB, glentauchers 1996 WF, ledaig 2004 SV etc.
Een paar van deze flessen heb ik achteraf terug verkocht omdat ze toch niet echt mijn ding bleken te zijn, een paar heb ik gewisseld, een paar opgedronken omdat ze wel mijn ding waren en een paar verkocht met wat winst.

Iets later ook lid geworden van een whiskyclub, en vele samples van Henri en andere sampleboeren hier op het forum en daarbuiten geprobeerd.
(Samples ruilen kan een zeer handige tool zijn om mooie dingen te proberen zonder telkens veel geld op tafel te moeten smijten idem voor avondjes met whiskyliefhebbers uit je buurt.)
Ook de whiskyfestivals zijn een enorme leerschool geweest over de jaren.
Alsook tips van mede-liefhebbers en natuurlijk het afstruinen van whiskybase.
Hoewel, staar je niet altijd blind op de whiskybase scores.

Ondertussen laat ik ook gewoon bijna alles "schieten" (lees geen last meer van fomo) en probeer in de mate van het mogelijke samples te proeven.
Is er een whisky dat me echt erg aanstaat dan ga ik in vele gevallen opzoek naar een fles.
OK dit zal dan waarschijnlijk aan een hogere prijs dan de releaseprijs zijn, maar goed als ik dan bekijk wat ik allemaal niet gekocht heb, dan is er nog wel wat budget.

Let wel op wat Richard zegt, je smaakprofiel kan hard veranderen, in het begin was turf mijn ding, daarna zware sherry, daarna mooie fruitbommen. Maar bekijk het zo, als een fles je ding niet meer is kan je ze nog altijd verkopen en er andere lekkere whisky mee kopen.
9 x
Afbeelding

Kleiburg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kleiburg » 16 Okt 2021, 17:45

Reichenbach schreef:
Kleiburg schreef:Ik ben een beginner.. nee ik denk dat ik meer een drinker zal zijn dan een verzamelaar.(betreft deze toch wel heel lekkere godendrank). ik heb 4 flesjes waar er 1 ongeopend staat.
Houdt dit vol!

Al denk ik dat als je dit over een paar jaar terug leest jezelf afvraagt; waar is het mis gegaan?

Ik weet hoe het werkt ;) . zo zijn de rest van de verzamelingen ook begonnen.. scheermessen/zepen /aftershave's/bbq's enz.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”