Ontspoorde whisky prijzen.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 10 Okt 2021, 17:42

Misschien heb ik iets gemist, maar zitten we hier nu te hakken over een Springbank 12 die ergens €110 zou kosten en we schande spreken van de bizarre prijsstijging? Er zal vast een slijter zijn die het er voor vroeg en er komen ook nog lui die er nog meer voor vragen, maar de normale prijs van de 12 komt nog helemaal niet in de buurt van de €110. Naar mijn bescheiden mening zitten we nu te l#llen over bizarre prijsstijging van een SB12, daar waar het in werkelijkheid om een exces bij een slijter gaat. Terug naar de realiteit.

Ps. de Laga 12 gaat bij mijn weten ook geen €150 kosten. Voor dat geld heb je een Laga 12 en kan je nog wat biertjes er bij nemen. Maar dat geheel ter zijde.
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2021, 17:47

Feit blijft wel dat de prijzen van whisky meer stijgen dan we op grond van de inflatiecijfers zouden mogen verwachten.
En de prijzen voor de huizen, de prijzen voor brandstof, de prijzen voor grondstoffen in het algemeen?

Misschien kloppen onze cijfers voor inflatie gewoon niet en is ons geld veel minder waard dan dat we denken.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 10 Okt 2021, 18:10

Mee eens, zeker voor bepaalde merken (en ik denk vooral bij de ib's) zijn de prijzen meer gestegen dan de inflatie. Maar dat denk ik juist niet zo extreem bij Springbank. Het vervuild de discussie over de Springbank naar mijn idee.
2 x

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 10 Okt 2021, 18:41

de officiele inflatiecijfers van rond de 2 % zijn een lachtertje. Wie dat bedacht heeft doet geen boodschappen, gaat nooit tanken, hoeft niet te stoken in huis, heeft geen verzekeringen , gaat zeker nooit uit eten of drinken en drinkt ook geen whisky. :nono
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Okt 2021, 18:45

Johnson schreef:de officiele inflatiecijfers van rond de 2 % zijn een lachtertje. Wie dat bedacht heeft doet geen boodschappen, gaat nooit tanken, hoeft niet te stoken in huis, heeft geen verzekeringen , gaat zeker nooit uit eten of drinken en drinkt ook geen whisky. :nono

Eens :bigsmile
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 10 Okt 2021, 18:46

Cor - Vinabc schreef:Mee eens, zeker voor bepaalde merken (en ik denk vooral bij de ib's) zijn de prijzen meer gestegen dan de inflatie. Maar dat denk ik juist niet zo extreem bij Springbank. Het vervuild de discussie over de Springbank naar mijn idee.

Maar uit nieuwsgierigheid: kunnen we überhaupt nog 12CS en 15yo’s in de schappen gaan verwachten ergens in de komende periode en tegen fatsoenlijke prijzen?
1 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 10 Okt 2021, 18:47

En de huizenprijzen tellen niet eens mee in de officiele inflatiecijfers dus ja, ons geld wordt nog harder minder waard. Je kan er maar beter goede whisky van kopen! :-)
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ontspoorde whisky prijzen.

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 10 Okt 2021, 19:32

Die Anton.
Reageer volwassen of reageer niet !
1 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 10 Okt 2021, 19:36

Ik stem ja….of was het geen poll….
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2021, 19:38

cor0566 schreef:Die Anton.

Geldt dit niet voor ieder van ons?
2 x

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 10 Okt 2021, 20:00

Ik zie niet in wat er niet volwassen is aan mijn reactie? Ik geef gewoon mijn mening zonder schelden.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Okt 2021, 20:09

Anton schreef:

Ik zie niet in wat er niet volwassen is aan mijn reactie? Ik geef gewoon mijn mening zonder schelden.

Dit draadje heb ik afgesplitst om te discusdieren over de ontspoorde whiskyprijzen. Dat was al lastig genoeg.
Misschien wat kinderachtig, maar ik hoop niet dat ik nog een afsplitsing moet maken over de mate van volwassenheid van de reacties op dit forum.
8 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 10 Okt 2021, 20:36

Cask1988 schreef:
Cor - Vinabc schreef:Mee eens, zeker voor bepaalde merken (en ik denk vooral bij de ib's) zijn de prijzen meer gestegen dan de inflatie. Maar dat denk ik juist niet zo extreem bij Springbank. Het vervuild de discussie over de Springbank naar mijn idee.

Maar uit nieuwsgierigheid: kunnen we überhaupt nog 12CS en 15yo’s in de schappen gaan verwachten ergens in de komende periode en tegen fatsoenlijke prijzen?

Nee, ik verwacht geen ruim aanbod. De prijs zal niet direct het probleem zijn. Het aantal geproduceerde flessen is ook niet veranderd. De vraag wel. Nog niet zolang geleden gebruikte ik de Springbank 15 in een proeverij, dan proefde men het en kwam ik van mijn voorraad af. Want het was wel goed, steengoed zelfs, alleen men keek er niet naar. De markt is in rap tempo veranderd. Idem dito voor de 12.
5 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 11 Okt 2021, 00:36

Uhm, kijk eens terug wat je 6-8 jaar geleden betaalde voor bijvoorbeeld een Talisker 25, GD21 Parliament.....Of beter, kijk liever niet terug want het huilen staat je nader dan het lachen.

Maar eigenlijk wil ik me niet in deze discussie mengen. We blijven klagen maar we blijven het toch kopen. Ik ook.
5 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Okt 2021, 09:14

Fat Bastard! schreef:We blijven klagen maar we blijven het toch kopen. Ik ook.

Misschien zouden we dit topic dan iets anders in moeten steken en hernoemen naar "Beïnvloeden de ontspoorde whisky prijzen jouw koopgedrag?"
Jij zegt alvast van niet, maar als ik voor mezelf spreek, dan wel degelijk. En ik lees (o.a. hier) en hoor het ook al steeds vaker om me heen.
Ik koop ondertussen echt al veel minder flessen, en sowieso al eigenlijk helemaal geen impulsaankopen meer.
Sinds begin dit jaar bv. ook al niet meer bij mijn lokale slijter langs geweest, als ik maandelijks de nieuwsbrief krijg en zie wat er nu weer binnen is voor welke prijzen, voel ik geen enkele drang meer om direct op de fiets te springen.
Wat voorbeelden: Die Carn Mor 'Strictly Limited' reeks. Anderhalf jaar geleden of zo, kocht je die nog voor tussen de 46 en 53 euro, die prijsklasse. Dat werd eind vorig jaar al vooral zo tussen de 56 en 65 euro. En dit jaar komt er al bijna niets meer uit voor onder de 70 euro. Terwijl het nog steeds om hele jonge whisky gaat, met vaak één of andere finish. Leuk voor hooguit vijf of zes tientjes, maar meer toch echt niet?
Ander voorbeeld: Van Wees. Nog maar zo'n 3 jaar geleden had je nog bv een 10yo Clynelish op vatsterkte voor nog onder de 50 euro. En zie nu, recentelijk een 7yo Ben Nevis op vatsterkte: tussen de 72-75 euro... Voor hooguit vijf tientjes had ik hem direct apart laten zetten, leuke aanvulling. Nu laat ik hem lekker staan. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Ik moet af en toe nog eens tegen leuke dingen aanlopen, maar ik bereid me alvast voor op de situatie dat ik langzaamaan mijn voorraad ga opdrinken, aangevuld met opbrengst uit vatdelen. Kan ik overigens waarschijnlijk tot aan mijn oude dag ook nog wel makkelijk mee vooruit :gnif .
15 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”