Mijn Whiskyjaar terugblik 20xx vooruitblik 20xx

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Mijn Whiskyjaar terugblik 2010 vooruitblik 2011

Ongelezen berichtdoor GJR » 24 Dec 2010, 10:10

Leuke reacties al, zie al een heleboel voor mij dan nieuwe typen whisky voor bij komen die ik ook wel zou willen proeven :? . Verlanglijstje begint al langzamerhand het budget voor 2011 te overstijgen :(
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 24 Dec 2010, 10:54

gelukkig zijn er ook talloze whisky activiteiten waar de nodige whisky te proeven is ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 24 Dec 2010, 16:36

Ik ook maar dan :)

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd ?
Deze 4schieten mij zo te binnen:
- Signatory Mortlach 1990 Cask /Strength
- Kintra Coal Ila 25 yo (chappeau Erik)
- Strathisla Duncan Taylor 1967
- Ardbeg Airigh nam Beist
Alleen van de bovenste en de onderste heb ik ook daadwerkelijk een fles gekocht

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs ?
- Port charotte An Turas Mor
- Signatory Mortlach 1991 unchilfiltered
- Zwolse Whisky 2010 Cragganmore

3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)
- Four roses single barrel
Is de enige die me zo te binnen schiet (al zijn er zeker meer)
4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd ?
- Arbeg
5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011 ?
- Lidmaatschap SMWS
6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2011 ?
- Potstill festival
- Wil me dit jaar ook maar eens wagen aan Maltstock
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 27 Dec 2010, 15:10

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd ?Royal Brackla Cadenhead Authentic Collection. Bruichladdich Legacy 1968. Glendronach 1996 cask strength

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs ?Glendronach
3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)Heb me niet gewaagd aan een whisky waarvan ik dacht dat het me evt niet zou kunnen bekoren

4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd ?Bruichladdich. Raar hé?

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011 ?Bruichladdich DNA 32 yrs 1977, de nieuwe Octomore, Elements of Islay PE.

Maltstock. Zonder meer. Ik ga naar de meeste, maar Maltstock vind ik de meest relaxt.
0 x

Sjoerd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 29 Dec 2010, 14:46

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit jaar hebt geproefd?
Glen Avon 1960 CS, Blackadder Lochside 28, Rittenhouse 25 en nog wel een aantal ;-)

2. Zelfde als 1 maar dan in acht nemen van de prijs?
Jura Superstition, Blackadder Lochside 28, G&M Bladnoch 1993

3. Welke geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)?
Lady Luck, Singleton of Dufftown

4. Welke distilleerderij heeft dit jaar een warm plekje in je hart veroverd?
Springbank. Ik was al fan, maar sinds ik geweest ben vind ik het echt helden!

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011?
Samples van alle nog niet geproefde whisky's uit '101 whiskies to try before you die', van Ian Buxton
The Buffalo Trace Antique Collection

6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2011?
Whisky festival Alkmaar
Whisky Live Leiden

Potstill, Whisky at Sea in IJmuiden zijn nog niet zeker. Verder veel proeverijen!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Dec 2011, 19:54

En, Gert-Jan (en anderen): wat is ervan terecht gekomen?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 18 Dec 2011, 20:19

Terugblikkend op 2011 stel ik vast dat terwijl de Hazelburn 12yo nog op zich laat wachten, er inderdaad wel een nieuwe Bruichladdich op de plank staat! En vooruitblikkend naar 2012: dat worden er vast meer! Deze week een sample Bruichladdich Barley 2004 (alvast bedankt Carlo), wellicht wordt dat dan de volgende waar ik een fles van aanschaf.

Ook ben ik korte tijd in bezit geweest van een Highland Park 12yo, maar deze beviel toch minder goed dan de 6 jaar oudere broer. En na de eerste zelf georganiseerde proeverij volgde er een tweede (bedankt Bas, het was een mooie avond) waar ook een tweetal Japanners aan bod kwam.

Kortom, het is een mooi whisky-jaar geweest en laten we maar vast drinken op het volgende!

Michiel87 schreef:5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011 ?
De 12yo broer van de 8yo Hazelburn. Een nieuwe Bruichladdich en Highland Park omdat de vorige zo goed bevielen. Misschien een Japanner ter vergelijk. Zie ook mijn wishlist. En natuurlijk lekker gebruik blijven maken van dit forum. En steeds net iets sneller een nieuwe fles aanschaffen dan opdrinken, waardoor eind 2011 m'n collectie hopelijk verder verbreed is.
Weliswaar geen evenement, maar ik kijk wel uit naar de proeverij met vrienden die ik binnenkort thuis hoop te organiseren!
0 x
Afbeelding

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 18 Dec 2011, 21:57

JayDie schreef:En, Gert-Jan (en anderen): wat is ervan terecht gekomen?

Als ik terugkijk naar 2011 is het een jaar geweest waarin mijn kennis over whisky behoorlijk :bigsmile is toegenomen net zoals de whiskycollectie (collectiebutton laat nog niet alles zien). Leuke mensen ontmoet, veel activiteiten meegedaan zowel op internet (twitterproeverijen) en andere irl activiteiten (bezoek aan Zuidam, Ardbeg event en dergelijke). Kan me niet voorstellen dat ik nog maar zo kort aan de whisky verslingerd ben,gezien de contacten in de whiskywereld en alles wat ik heb mogen proeven via sampleshares, festivals, proeverijen etc). Het leukste is toch ook wel de oprichting van mijn "eigen" whiskyclubje en het nu ook organiseren van whiskyproeverijen.... En natuurlijk mijn blog dat nog steeds groeit (van amper 200 hits per maand, naar nu bijna 2000 hits).

Durf bijna niet te denken wat 2012 meer kan brengen dan 2011

Ik hoop in ieder geval weer veel mooie whisky te kunnen proeven en aan te schaffen, zeker nu ik straks een heuse SM kamer ga inrichten, is er voor de flessen in ieder geval voorlopig meer ruimte dan 6 rijen dik in een dressoir ;)

Ik wens iedereen alvast een whiskyrijk en gezond 2012 toe ! Ik hoop nog velen van jullie in het echt tegen te komen, ergens op een festival of proeverij !
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Mijn Whiskyjaar terugblik 20xx vooruitblik 20xx

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 20 Dec 2011, 14:37

Ik zal de vragen van vorig jaar maar weer eens beantwoorden , 't was nog maar het 2e volle whisky-jaar voor mij... er gaan er hopelijk nog vele volgen! :)

Glen Elgin 1984-2011 Dewar Rattray, Blair Athol 1986-2011 Jurgens Whiskyhuis , Dailuaine 1983 Asta Morris, Bowmore 1991-2008 Dewar Rattray, Caol Ila 1981-2010 MoS, Littlemill 1989 -2011 MoS waren enkele van de hoogtepunten.

Amrut 5/2009 Blackadder , Ardmore 1992 DailyDram, Bruichladdich 10 , Auchentoshan Valinch

Bladnoch 1990 Single Cask Collection ( geen slechte whisky , gewoon niet mijn smaak. )

Caol Ila ( de paar expressies die ik dit jaar proefde waren één voor één zeer goed!)

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2012?
Meer tastings , Meer festivals , Meer samples

6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2012?
Eender welk evenement met een leuk aanbod.
Laatst gewijzigd door BWhisky op 20 Dec 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 20 Dec 2011, 15:00

Mijn eerste échte whiskyjaar :duimop

Ik ben nog in het OB stadium, mijn favorieten: Laphroaig 10yo, Clynelish 14yo, Arran 10yo, Lagavulin 16yo, Laphroaig QC.

Da's een eigen blend die binnenkort op mijn blog komt: 70% Deanston Virgin Oak, 30% Laphroaig 10yo. Verder ook alle bovenstaande :)

De Oban 14yo kon mij niet bekoren toen ik hem een paar maanden geleden proefde, maar misschien moet ik hem nog maar eens proberen binnenkort.

Laphroaig: goed betaalbaar en twee van de lekkerste whiskies die ik ken: 10yo en QC.

Een festival bijwonen. Alle #Twaistings bijwonen (vanuit het comfort van mijn eigen luie stoel ;)) Mijn eerste real-life tasting. Lid worden van een whisky club (of er een oprichten als blijkt dat er écht helemaal niks zit binnen 50km). Minstens 50 homeblends maken en daar semi-lollige stukjes over schrijven.

Ik laat me verrassen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

StefanVdHeuvel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor StefanVdHeuvel » 22 Dec 2011, 22:23

Highland Park 25 Year Old
Duurste: Highland Park 25 Years Old
Goedkoopste: Connemara 10 Years Old
Glenfiddich 12
Glenfiddich 15

Highland Park, ze maken echt geniale whisky's, dit is wel de eerste distilleerderij waarvan ik een dure (€100+) variant van heb geproefd
5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2012 ?
Bruichladdich 18
6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2012 ?
Zo lang mijn lieve vriendinnetje nog geen rijbewijs heeft ga ik nergens heen ben ik bang!
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2011, 08:41

StefanVdHeuvel schreef:6. Naar welk whisky evenement kijk je uit voor 2012 ?
Zo lang mijn lieve vriendinnetje nog geen rijbewijs heeft ga ik nergens heen ben ik bang!

Lang leve het OV! Zo rond de grote festivals komen Kruidvat, Hema, AH, etc. altijd wel met NS dagkaarten. Ja, ook ik moet dan nog 3,5u enkele reis reizen naar Den Haag of Groningen, maar dat heb ik er wel voor over!

Ook maar eens invullen dan:

1. Wat waren de beste/bijzondere whisky's die je dit in 2011 hebt geproefd ?
    Teaninich 1982/2010 27yo Bladnoch Forum
    Dezelfde als bij 1. Verder... pfieuw... The Dalmore heeft me verrast. Idem eigenlijk voor The Balvenie twaisting. Goede betaalbare whiskies.
  3. Welke in 2011 geproefde whisky's konden je niet bekoren (evt plus reden)
    De Japanners tijdensde de Mitra WX Duiven. Er zit een bepaalde smaak aan die ik niet lekker vind. Enige uitzondering: Hikibi 12yo :lekker
  4. Welke distilleerderij heeft in 2011 een warm plekje in je hart veroverd ?
    Euhmm... :roll: Ik wil me verdiepen in expressies van Caol Ila. Oh, "The Dalmore" vond ik verrassend lekker en erg leuk om met Richard Paterson gesproken te hebben op Whisky Live 2011 in Den Haag! Daar wordt komend jaar wel wat van aangeschaft!
    Gezien we in juni 2012 een nieuwe spruit in het gezin verwachten ga ik op zoek naar een 1982/2012 29yo (omdat ik 29 ben als de spruit geboren wordt) én wellicht een 30yo whisky gezien ikzelf die leeftijd bereik. Mooiste zou zijn een 1982/2012 30yo; even in de gaten houden wat er komt en wat het gaat kosten... Verder "The Dalmore" en wat "The Ultimate" expressies.
    Ik moet nog een toegangsbewijs halen, maar ik denk dat ik dit jaar op Maltstock 2012 te vinden ben! Natuurlijk ook in Whisky Live Den Haag en ik denk ook dit jaar weer bij het Woudenberg Whisky Event in Wageningen.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 31 Dec 2011, 12:53

Dit was een interessant whiskyjaar voor mij, mijn eerste namelijk. Mede dankzij dit forum en internet in het algemeen ben ik explosief van start gegaan. Ik weet zeker dat ik geen nieuwe whisky meer ga proeven voor vanavond, dus nu kan ik met zekerheid terugblikken.

Oei, ik mag er maar drie noemen. Adelphi Bunnahabhain 1968, Talisker 25yo 2006, Kintra Littlemill 22yo.
    Glenfarclas 15, Ardbeg Uigeadail (2010), Benromach Organic Special Edition.
    Exclusive Malts Benromach 'Glenmosset', G&M Caol Ila 1998 #12877, Kintra Laphroaig 13yo. Verbindend thema: zwavel. Helaas had ik de eerste twee blind aangeschaft. Nu pas ik extra op bij sherried single cask whisky's.
    Benromach. Een vrij uniek smaakprofiel (beetje harsig, lichtgerookt) dat ik graag lust. Zowel de Organic Special Edition en de 10yo gaan er goed in. Het lijkt wel of deze whisky een beetje ondergewaardeerd is of gewoon over het hoofd wordt gezien. Nergens voor nodig, die 10yo zou ik zo naast de Talisker 10yo en de Springbank 10yo zetten als het gaat om interessante en smaakvolle 10-jarigen.
    Een Caperdonich uit november 1972. Even kijken of het gerucht dat deze best drinkbaar zijn op waarheid berust. Minder specifiek: meer Amerikanen en Japanners proeven.
    Het Woudenberg Whiskyevent 2012. Een whiskyfestival op kruipafstand van waar ik woon. Ideaal!
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 01 Jan 2012, 11:56

Lochside single blend TWE, Glenflagler 1973 OB, Benromach 1977 OB voor premium spirits, veel goede 76 tomatin, 81 lochside, 82 clynelish, 84 glen elgin ...
Zeer veel goed spul op de markt gekomen in 2011, ben persoonlijk niet zo een fan van het feit dat het telkens in golven gaat van een reeks bottelingen van 1 distillery uit 1 jaargang maar vrees dat dat de komende paar jaar de realiteit zal zijn

prijs kwaliteit steekt er voor mij dit jaar 1 fles ruim bovenuit, clynelish van the whisky man

Caperdonich 1972 zowel perfect dram en de 2 van MoS, Lochside single blend Adelphi. Allemaal zwaar gehyped en vooral sherry en weinig meer terug te vinden van de distilleerderij

Benromach, zowel onze clubbotteling als de 2 bottelingen voor premium spirits zijn prachtige whisky´s en het feit dat ze deel uit maken van Gordon & MacPhail kan ook geen kwaad

Ondanks het grote aanbod van winkels die samples aanbieden toch nog een paar mooie bottleshares opzetten met gedeeldevreugde

de speyside trip met single malt waasland, beperkte groep maar allemaal echte liefhebbers
0 x
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Carlo » 02 Jan 2012, 20:31

Laphroaig 2000 vW en de Aberlour A`bunadh batch #38

Laphroaig 2000 vW en de Aberlour A`bunadh batch #38

Teaninich 1998 GM

Ik heb nog niet echt een favoriete distillerderij(misschien toch een beetje Glenfarclas) , ben nog echt aan het orienteren
aangezien dit pas mijn eerste echte whiskyjaar was.
Bijna een jaar geregistreerd op het forum en een week daarvoor geloof ik mijn eerste whisky gekocht(Glenfiddich).

5. Wat staat er op het whisky verlanglijstje voor 2011 ?
Te veel om op te noemen , proberen zoveel mogelijk in verschillende smaakvelden te komen.
Kan nu wel zeggen de Glenfarclas 21 yo maar dat kan volgende week anders zijn.
En wat meer bourbons proeven.

Moet nog steeds naar mijn eerste tasting of festival dus proberen naar alle twee te gaan , alleen jammer dat er niet zoveel in de buurt bij mij is. Alleen Den Haag dan IWF , daar wil ik wel heen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”