Welke vijf whiskies heb je, bijna altijd, in huis?
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Welke vijf whiskies heb je, bijna altijd, in huis?
Ik zou het eigenlijk liever iets anders willen zeggen. Ik heb altijd minstens vijf merknamen constant in huis waarvan er één of meerdere edities geopend zijn. De open flessen variëren altijd wel. Dit zijn de merken die ik altijd in huis heb:
Ardbeg
Lagavulin
Laphroaig
Bruichladdich
Caol Ila
En als nr. 6 heb ik tegenwoordig ook altijd minstens één Amrut open staan (vandaag de dag zijn het er zelfs 3).
Ardbeg
Lagavulin
Laphroaig
Bruichladdich
Caol Ila
En als nr. 6 heb ik tegenwoordig ook altijd minstens één Amrut open staan (vandaag de dag zijn het er zelfs 3).
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Dutch-Drammer schreef:- Een Japanner bv Yoichi 10 maar dit wordt denk ik standaard de Nikka from the Barrel
Leuk te lezen!

0 x
- Dutch-Drammer
- Senior

JayDie schreef:Dutch-Drammer schreef:- Een Japanner bv Yoichi 10 maar dit wordt denk ik standaard de Nikka from the Barrel
Leuk te lezen!
Ja die Nikka is prima spul en nog betaalbaar ook, ik ben blij dat ik enige tijd geleden van jou via dit Forum aan een fles om te proeven heb kunnen komen. Dat is dus goed bevallen en volgende week komen er twee nieuwe flessen aan. zo zie je maar dat er ook goede blends zijn. wellicht dat ik de Hibiki ook eens ga proberen.
0 x
Mmmm... moeilijke vraag. Ik moet wel zeggen dat de volgende flessen standaard
in de collectie zitten en als ze leeg zijn ook weer worden aangevuld :
Glenfiddich 12yo
The Balvenie - Doublewood
Bowmore Legend
Talisker 10yo
Laphroaig 10yo
Maar dat is de keuze van dit moment. De Laphroaig had ik daar tot anderhalf
jaar geleden absoluut niet bij staan. De smaak evolueert
Voor het overige kijk ik toch ook veel naar de onafhankelijke bottelaars. Dus
dat is dan één of 2 flessen en daarna op.
Groet,
Victor
in de collectie zitten en als ze leeg zijn ook weer worden aangevuld :
Glenfiddich 12yo
The Balvenie - Doublewood
Bowmore Legend
Talisker 10yo
Laphroaig 10yo
Maar dat is de keuze van dit moment. De Laphroaig had ik daar tot anderhalf
jaar geleden absoluut niet bij staan. De smaak evolueert
Voor het overige kijk ik toch ook veel naar de onafhankelijke bottelaars. Dus
dat is dan één of 2 flessen en daarna op.
Groet,
Victor
0 x
Ondanks dat ik heel veel probeer te varieren, heb ik de volgende al meermalen gekocht, wegens (erg) lekker en een goeie prijs-kwaliteit:
- Glenfiddich 12
- Glenfiddich 15
- Laphroaig QC
- Caol Ila 12
- Lagavulin 16
- Glenfiddich 12
- Glenfiddich 15
- Laphroaig QC
- Caol Ila 12
- Lagavulin 16
0 x
- Laphroaig Quarter Cask (echt mijn soort whisky, met een sublieme prijs-kwaliteit verhouding)
- Dalmore Gran Reserva (zelfde verhaal, en een heerlijke volle smaak)
- Ardbeg Corryvreckan (zo lekker dat ik er maar een paar op voorraad heb gekocht)
- Talisker Distillers Edition (verschillende jaren, beste finish die ik ken)
- Old Pulteney Isabella Fortuna (voor als ik zin heb in iets heel anders, en helemaal niet duur voor een cask strength)
0 x
Kay schreef:Talisker Distillers Edition (verschillende jaren, beste finish die ik ken)
Kijk, dat vind ik nou ook een topper! Grappig dat ik vorige week bij een proeverij was bij Pretzels (Sittard - moet je zeker eens een keer gaan eten en vooral natafelen met een goeie whisky. Wel een Bob regelen!) en ik nog een discussie had met Bert (eigenaar van de zaak, hier ook aangemeld volgens mij) die het een van de mislukkingen van de Disteller's Editions vond. Volgens de mannen van Diageo ook (zijn woorden). Ongelooflijk, eigenlijk. Ik vind hem geweldig, en eigenlijk interessanter dan de Lagavulin Distiller's die ik die avond proefde. Smaken verschillen soms...
0 x
Bijna altijd standaard in huis, heb ik;
- Ardbeg (10 yo, of andere),
- Highland Park (15 yo of 18 yo, maar eigenlijk is alles lekker),
- Talisker (de DE of 10 yo),
- Glenfiddich 15 yo Distillery Edition,
- Een Laphroaig (10 yo of QC), Lagavullin 16 yo of een Coal Ila 12 yo.
Betaalbare flessen allemaal. Op dit moment heb ik nog geen zin om duurdere flessen te kopen en direct open te trekken. Die bewaar ik liever voor later
.
- Ardbeg (10 yo, of andere),
- Highland Park (15 yo of 18 yo, maar eigenlijk is alles lekker),
- Talisker (de DE of 10 yo),
- Glenfiddich 15 yo Distillery Edition,
- Een Laphroaig (10 yo of QC), Lagavullin 16 yo of een Coal Ila 12 yo.
Betaalbare flessen allemaal. Op dit moment heb ik nog geen zin om duurdere flessen te kopen en direct open te trekken. Die bewaar ik liever voor later
0 x
Dit zijn voor mij 5 betaalbare whiskies die ik bijna altijd in de kast heb staan:
-Aberlour 10y (meestal ook gewaardeerd door niet ervaren whiskydrinkers)
-Nikka from the barrel of Nikka all malt
-Buffalo Trace Kentucky Straight Bourbon (de Amerikanen ook niet vergeten hé)
-Talisker 10y
-Lagavulin 16y
!!
!!
-Aberlour 10y (meestal ook gewaardeerd door niet ervaren whiskydrinkers)
-Nikka from the barrel of Nikka all malt
-Buffalo Trace Kentucky Straight Bourbon (de Amerikanen ook niet vergeten hé)
-Talisker 10y
-Lagavulin 16y
!!
!!
0 x
Wat is je daily dram?
Alright, dan maar even in dit format:
Ik heb er niet 5, maar wel 3:
Laphroaig 10yo
Laphroaig QC
Arran 10yo
Ik heb er niet 5, maar wel 3:
Laphroaig 10yo
Laphroaig QC
Arran 10yo
Laatst gewijzigd door Matti op 18 Dec 2011, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Re: Wat is je daily dram?
Matti schreef:..Ik zal aftrappen: voor mij is het op dit moment de Laphroaig (10yo of QC). Stelt nooit teleur en prikt zelfs door de hevigste verkoudheid heen
Hé Matti, ik denk dat dit wel past in dit onderwerp. Eén daily dram is ook wel heel beperkend, en je noemt er zelf al twee

0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Dropkick schreef:Kay schreef:Talisker Distillers Edition (verschillende jaren, beste finish die ik ken)
Kijk, dat vind ik nou ook een topper! Grappig dat ik vorige week bij een proeverij was bij Pretzels (Sittard - moet je zeker eens een keer gaan eten en vooral natafelen met een goeie whisky. Wel een Bob regelen!) en ik nog een discussie had met Bert (eigenaar van de zaak, hier ook aangemeld volgens mij) die het een van de mislukkingen van de Disteller's Editions vond. Volgens de mannen van Diageo ook (zijn woorden). Ongelooflijk, eigenlijk. Ik vind hem geweldig, en eigenlijk interessanter dan de Lagavulin Distiller's die ik die avond proefde. Smaken verschillen soms...
Geinig toch eigenlijk, hè, zo'n passie, dit zijn voor mij de mooiste momenten
(groeten aan Bert)
0 x
Er zijn geen merken of expressies die ik per se altijd in m'n kast moet hebben, maar ik probeer wel altijd een paar verschillende te hebben. Ik heb nu een GlenDronach en twee Laphroaigs. Dan is er altijd wat te kiezen.
0 x
-
StefanVdHeuvel
- Senior

Ik denk dat ik (mocht ik ooit een hoop whisky gaan verzetten per week) altijd wel een flesje Laphroaig en een flesje Highland Park op mijn whiskytafeltje wil hebben staan!
0 x
Ik heb geen 5 maar 4. Ben pas net begonnen een collectie op te bouwen. Eerder kocht ik 1 merk, dronk die leeg en kocht weer nieuwe.
1: The Maccallan 12 yrs. (wanneer die leeg is ga ik een aberlour double cask matured aanschaffen)
2: Highland park 12 yrs. (Is denk ik een blijvertje, vind hem heerlijk)
3: Springbank 10 yrs.
4: Laphroaigh quarter cask (Als deze op is denk ik een lagavullin 16 yrs ter vervanging)
Zo probeer ik een aantal smaken op voorraad te hebben en dan net waar ik op dat moment zin in heb in te schenken.
1: The Maccallan 12 yrs. (wanneer die leeg is ga ik een aberlour double cask matured aanschaffen)
2: Highland park 12 yrs. (Is denk ik een blijvertje, vind hem heerlijk)
3: Springbank 10 yrs.
4: Laphroaigh quarter cask (Als deze op is denk ik een lagavullin 16 yrs ter vervanging)
Zo probeer ik een aantal smaken op voorraad te hebben en dan net waar ik op dat moment zin in heb in te schenken.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”