XStream, je hebt gewoon bestraalde whisky zitten drinken man

Geef je al licht in het donker?? Daar knapt niks van op natuurlijk, snel door de gootsteen.
Wat betreft brakke kurken, tsja, dat is een probleempje als het een al geopende fles betreft want die kun je makkelijk vervangen door een kurk die je uit een fles gehaald hebt die al leeg was. Altijd kurk bewaren natuurlijk.. Met namen de Signatory Vintage Cask Strenght kurken (van die decanter flessen, brede kurk) hebben de reputatie kapot te gaan. Die heb ik altijd 'op voorraad'.
Met een geopende fles heb ik nog niet gehad dat ie echt slecht of ondrinkbaar werd. Vaak knapt een fles er juist van op als ie een paar maanden open staat. Zeker de zware sherried flessen op PX, die zijn vaak wat zwavelig en wat tijd en lucht doet ze vaak goed. Geturfd is heel wisselend, de ene fles wordt beter en de andere gaat wat achteruit, moeilijk aan te geven waar dat aan ligt.
Als de kurk aan gort gaat bij een fles die nog dicht is (gebeurd niet zo gauw) heb je wel een probleem want dan daalt het vulniveau in je fles. Plat gezegd komt er lucht bij en verdampt er alcohol. Dat is beide niet best voor de smaak en de neus en zodra je ziet dat 1 van je flessen hier last van krijgt kun je nog 1 ding doen; open trekken en hopen dat het leed nog niet is geschied. Voordeel van een kurk die kapot gaat is dat je het kunt zien aan het vul niveau.
Een gesloten fles die vergaan was heb ik nog niet gehad. Maar ik draai ze ook elk halfjaar en geef ze een kusje