Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Mei 2021, 11:53

Oogadal schreef:Zag dit voorbij komen op Feestboek https://www.confessionsofawhiskyfreak.n ... ssentials/

Sowieso leuk te lezen, ook de verschillen met bijvoorbeeld peated en dikke sherry bommen. Oftewel: heb een setje besteld en ga ‘s even kijken of ik er net zo over denk…

Gisteren binnen gekregen en ik moet zeggen; I'm impressed! De verpakking is mooi en beschermd 100% (da's belangrijk natuurlijk) maar de glazen zelf zijn echt briljant mooi gemaakt hoor. En zware kwaliteit ook, het G-501 glas weegt 275 gram! Nu nog de zware taak van vergelijkend waren onderzoek.... :lol:
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 05 Mei 2021, 15:40

Hoeveel verschillende glazen heb je genomen?
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Mei 2021, 15:47

Uiteindelijk is er maar een glas dat er toe doet ...
.. en dat is het Whiskydudes glas dat zojuist door de Postmeneer werd overhandigd.

Krijg hem zo snel niet (goed) op de foto ... maar strak glaasje hoor :goedgedaan
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 05 Mei 2021, 15:51

Oogadal schreef:Zag dit voorbij komen op Feestboek https://www.confessionsofawhiskyfreak.n ... ssentials/

Sowieso leuk te lezen, ook de verschillen met bijvoorbeeld peated en dikke sherry bommen. Oftewel: heb een setje besteld en ga ‘s even kijken of ik er net zo over denk…

Zelf net de G410 (en de Twisted Thistle) besteld met de genoemde kortingscode :) Dank. Ben benieuwd!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Mei 2021, 18:35

Roland... schreef:Hoeveel verschillende glazen heb je genomen?

3, de G110, de G410 en de G500.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 05 Mei 2021, 19:53

Was ook even aan het kijken voor het G410 glas, maar €20 verzending erbij naar België.. Jooow
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 22 Jul 2021, 21:41

Ik ga volgende week een tasting verzorgen op de camping en bedacht me, dat ik daar liever niet mijn Glencairn Copita's voor wilde gebruiken.
Normale Glencairns zijn wel geschikt voor een camping tasting, maar die gebruik ik zelf bijna nooit en daar heb ik dus ook maar een paar van.
Nou was ik vanmiddag vrij en dacht, laat ik eens langs de lokale kringloop gaan om te kijken of daar wat staat. Tot mijn verbazing kon ik inderdaad zo 9 Glencairns uit de stelling met glaswerk vissen voor 40 cent per stuk. 5 daar van waren van de Chivas Brothers.
Nou wil het toeval dat ik de tasting van plan was te openen met de Royal Salute 21Y van de Chivas Brothers :P.
Van zo een toeval wordt ik dan toch even helemaal blij daar in die kringloop :bigsmile.
Helemaal blij werd ik toen ik zag dat er deze keer ook nog 10 diverse tumblers stonden met een distillery logo erop, die heb ik ook maar gelijk mee genomen. Dat leek me wel mooi voor het water tijdens de tasting :goedgedaan.
17 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 25 Jul 2021, 13:40

Ik proef mijn whisky bijna altijd uit het Glencairn Copita glas de laatste maanden.
Ondertussen wel al zeker 3 glazen gebroken door ze gewoon voorzichtig te wassen of te drogen.
Ik heb ze gekocht voor ongeveer 5/6 euro per stuk.
Ik zie dat de glazen nu op bol.com staan voor 22 euro per stuk.

Ik vroeg me af of er dan een verschil in kwaliteit zou kunnen zitten tussen het glas van 5 euro en dat van 22 euro? Nog iemand ervaring met deze glazen die (bij mij) zo gemakkelijk breken?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Jul 2021, 14:12

Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen dat een glas van 20 euro per defenitie beter is dan eentje van 5 euro.
Heb eens een doosje Glencairns gekocht voor een nette prijs en daar doe ik het mee.
Een enkele uitzondering daargelaten.
Maar ook ik hoor graag hoe anderen dat zien, beleving zit namelijk ook nog eens tussen de oren.
Groet Cor
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 25 Jul 2021, 14:29

cor0566 schreef:Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen dat een glas van 20 euro per defenitie beter is dan eentje van 5 euro.
Heb eens een doosje Glencairns gekocht voor een nette prijs en daar doe ik het mee.
Maar ook ik hoor graag hoe anderen dat zien, beleving zit namelijk ook nog eens tussen de oren.
Groet Cor

Je hebt wel heel fijn glas dat echt wel sterker kan zijn dan een ander glas. Maar hier spreek ik dan bvb v een wijnglas. Daar zit echt verschil in. Het ene glas breekt wel sneller dan een ander glas is mijn ervaring
0 x
Afbeelding
(open flessen)

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 25 Jul 2021, 17:41

Persoonlijk, is voor my het Whiskybase glaasje of de tulp het lekkerst om uit te drinken.
:bigsmile
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 26 Jul 2021, 16:18

edwin1973 schreef:Persoonlijk, is voor my het Whiskybase glaasje of de tulp het lekkerst om uit te drinken.
:bigsmile

Vind je het whiskybase glas een goed nosing glass?
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Jul 2021, 20:10

cor0566 schreef:Ik kan mij eenvoudigweg niet voorstellen dat een glas van 20 euro per defenitie beter is dan eentje van 5 euro.
Groet Cor

Het zit m niet zozeer in de prijs. Meer in de vorm :bigsmile ik heb een hele verzameling Glencairns van elke distillery die ik bezocht heb omdat dat ook mijn standaard glas was. Maar de laatste tijd pak ik in 95% van de gevallen een gratis gekregen Copita van Dramtime of een gratis gekregen copita-achtig glas van Loch Lomond. Ik merk de laatste pakweg 2 jaar dat ik meer en beter ruik als de bovenkant van het glas nauwer is. Van t weekend dronk ik uit een kristallen glencairn. Een heerlijk zwaar glas waardoor die weer erg fijn in de hand ligt! Onderaan de streep gaat het erom waar jij het lekkerst uit drinkt. Al is dat een vierkante tumbler. Niks is goed, niks is fout. Als het voor jou goed is, is het… nouja… goed dus :D
3 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Jul 2021, 17:56

Meestal gebruik ik glencairns, of nosing glasses. Bij kleinere nosing glasses heb ik echter het idee dat ze minder goed werken bij cask strength whisky's. Doordat er in zo'n glas minder volume/ruimte is om te "ademen" krijg ik soms een alcoholische klap in het gezicht als ik snuffel aan mijn glas.
Heb daarom de proef op de som genomen en een wijnglas geprobeerd. Geen enorm kelk voor rode wijn, maar een iets kleiner glas voor witte wijn. Dat beviel erg goed, heb het idee dat de aroma's bij sterke whisky's hier meer ruimte krijgen om tot los te komen. Voor herhaling vatbaar dus!
2 x
Afbeelding

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 27 Jul 2021, 18:30

Koning schreef:Meestal gebruik ik glencairns, of nosing glasses. Bij kleinere nosing glasses heb ik echter het idee dat ze minder goed werken bij cask strength whisky's. Doordat er in zo'n glas minder volume/ruimte is om te "ademen" krijg ik soms een alcoholische klap in het gezicht als ik snuffel aan mijn glas.
Heb daarom de proef op de som genomen en een wijnglas geprobeerd. Geen enorm kelk voor rode wijn, maar een iets kleiner glas voor witte wijn. Dat beviel erg goed, heb het idee dat de aroma's bij sterke whisky's hier meer ruimte krijgen om tot los te komen. Voor herhaling vatbaar dus!

Het whiskybase glas vind ik wel wat hebben van een mini-wijnglas. Wel nog niet geprobeerd
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”