Bijna Blind afgaan op Whisky Base Scores.

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bijna Blind afgaan op Whisky Base Scores.

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Jun 2021, 13:14

Juist door het drinken van whisky ben ik béter gaan proeven. Merkte dat ik er plezier in heb om alle geuren en smaken te onderscheiden in whisky, en er steeds beter in werd. Daardoor ben ik ook met meer aandacht (=beter?) gaan proeven bij andere dranken en bij het eten.
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Jun 2021, 13:14

Back on topic: ik durf meestal wél uit te gaan van de WB-scores. Zelf scoor ik alle whisky die ik drink, omdat ik er lol in heb en het een nuttig referentiekader is om te vergelijking. Hoe subjectief je scores ook zijn.
Tot mijn verrassing zie ik dat ik het overgrote deel van mijn scores slechts maximaal 2 punten verschilt van de WB-scores. Een enkele keer scoor ik wel eens 3 of 4 punten hoger of lager, maar verder zit ik er zelden vanaf. Rest wel nog de vraag in hoeverre ik me heb laten beïnvloeden door de WB-scores :gnif
Dus ja, bij het aankopen van nieuwe flessen kijk ik altijd met een schuin oog naar de WB-scores. Een fles die 89 scoort i.p.v. 86 kan net de doorslag geven. Maar ik kijk wel altijd even iets verder dan dat: wat zijn de 'outliers' en door wie worden die scores gegeven?
Bijvoorbeeld: hoge scores door figuren zonder open fles, Farbtrinkers (prachtig woord, geleerd van WB), lage scores door mensen met een zwavelallergie, mensen die prijs meenemen in hun score (niet doen aub!).
Maar los van de scores: de smaaknotities op WB zijn voor mij vaak nog veel behulpzamer.
1 x
Afbeelding

AndyDelft
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 04 Jul 2021, 22:20

Ik let voor het kopen niet echt op de WB-score. Teveel foute invloeden aanwezig wat mij betreft.
Kijk eens naar deze recente fles:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/184984/springbank-2012

Slechts 10 open flessen tel ik, met 35 stemmers en 6 flippers (waarvan één zelfs schofterig veel vraagt).
Ik maak hem op zijn tijd wel open om zelf een oordeel te vellen - zonder dit overigens op WB te (hoeven) ventileren.
2 x
Andy
Afbeelding

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 04 Jul 2021, 22:54

AndyDelft schreef:Slechts 10 open flessen tel ik, met 35 stemmers en 6 flippers (waarvan één zelfs schofterig veel vraagt).

De 25 stemmers zonder fles kunnen ook een beoordeling geplaatst hebben nav een sample.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 04 Jul 2021, 23:07

Matje schreef:
AndyDelft schreef:Slechts 10 open flessen tel ik, met 35 stemmers en 6 flippers (waarvan één zelfs schofterig veel vraagt).

De 25 stemmers zonder fles kunnen ook een beoordeling geplaatst hebben nav een sample.

Tja dat kan je dan ook zeggen van al die mensen met een gesloten fles :hoedaf.
Maar ik denk er evengoed het mijne van :nono.
2 x
Afbeelding

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 05 Jul 2021, 08:51

Matje schreef:

Ik zit in een caskshare groep, waarbij we per zoveel flessen altijd een extra nemen zodat je bij elke botteling ook een sample kunt krijgen. Ik
heb dus een flink aantal flessen nog dicht staan die ik al wel geproefd heb.

Dat gezegd hebbende, het genoemde voorbeeld is idioot. Het kan vanwege het flippen zijn, of 'ons clubje is gaaf, dus onze botteling scoort 90+ Stemmen maar!'.

Soms ben ik blij dat ik de score van te voren niet heb gezien. Ik had een Glenrothes van Carn Mor die ik erg lekker vond, maar wordt door sommigen begin 70 gescoord. Met oa als argument dat er nauwelijks sherry te bespeuren was. Nu vind ik dat tegenwoordig bijna een voordeel... Deze fles had ook een beetje tijd nodig, na openen werd hij steeds fijner.
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”