04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Moderator: Cask1988
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Ik ben wel benieuwd naar alle Whisky's die jullie geproefd hebben, klinkt weer als een fantastisch feest!


0 x
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... h-1993-w-f
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ul-1973-ts
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sh-1995-sv
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-2007-ad
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... old-peated
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-1998-dl
Dacht dat dit ze waren en die Inchmurrin hierboven
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ul-1973-ts
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... sh-1995-sv
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... es-2007-ad
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... old-peated
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ig-1998-dl
Dacht dat dit ze waren en die Inchmurrin hierboven
1 x
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Tris schreef:Ik ben wel benieuwd naar alle Whisky's die jullie geproefd hebben, klinkt weer als een fantastisch feest!![]()
![]()
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/106053
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/57625
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/98594
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/131882
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/53340
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/134737
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/84908

0 x
- RolfvanderSteen
- Senior

- Berichten: 152
- Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Deze HWF Thuisfestival was voor mij de eerste keer; en het was genieten!
Ik vond het een prachtige line-up. Mooi om zo 'even' in een avondje zulke toppers te kunnen proeven. Erg lekker allemaal. De Clynelish 1995 SV (nr 4) viel mij persoonlijk wat tegen. Ik hou hier erg van, maar dan liever van een bourbon vat. Ik was ook minder in de mood voor geturfde whisky. Dat moet toch een beetje passen bij de gelegenheid, vind ik. Mijn top 3 (eigen inbreng buiten beschouwing latend):
Nogmaals dank aan de organisatie.
Ik vond het een prachtige line-up. Mooi om zo 'even' in een avondje zulke toppers te kunnen proeven. Erg lekker allemaal. De Clynelish 1995 SV (nr 4) viel mij persoonlijk wat tegen. Ik hou hier erg van, maar dan liever van een bourbon vat. Ik was ook minder in de mood voor geturfde whisky. Dat moet toch een beetje passen bij de gelegenheid, vind ik. Mijn top 3 (eigen inbreng buiten beschouwing latend):
- Op 3: Glenrothes 2007 AD (nr 5)
- Op 2: Inchmurrin 2001 (nr 3)
- En op 1; Tomintoul 1973 TS (nr 2), vooral vanwege de geweldige neus.
Nogmaals dank aan de organisatie.
0 x
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
RolfvanderSteen schreef: Ik was ook minder in de mood voor geturfde whisky. Dat moet toch een beetje passen bij de gelegenheid, vind ik.
tja de gelegenheid ligt het niet aan..
de tastings in deze vorm hebben bijna altijd wel wat op bourbon en op sherry en meestal 5 of 6 unpeated en 1 of 2 peated
ik zou dat dan wijten aan jouw mood zoals je al aangeeft en niet aan de gelegenheid zeg maar
je weet eigenlijk al van te voren dat er ook peated bij zal zitten. ( en tot zover vallen ook de peateds gewoon goed bij het meerendeel )
2 x
- RolfvanderSteen
- Senior

- Berichten: 152
- Lid geworden op: 14 Jan 2017, 18:28
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
henri schreef:tja de gelegenheid ligt het niet aan..
de tastings in deze vorm hebben bijna altijd wel wat op bourbon en op sherry en meestal 5 of 6 unpeated en 1 of 2 peated
ik zou dat dan wijten aan jouw mood zoals je al aangeeft en niet aan de gelegenheid zeg maar
je weet eigenlijk al van te voren dat er ook peated bij zal zitten. ( en tot zover vallen ook de peateds gewoon goed bij het meerendeel )
Je hebt helemaal gelijk Henri, ik druk me wat slordig uit. Het lag zeker niet aan de gelegenheid, die was top, maar vooral aan mijn stemming; 'ff minder zin in turf'' die avond
2 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

- Berichten: 3106
- Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
- Locatie: Middelharnis (G-O)
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Was wederom een TOP-avond dames en heren
Wil Arthur niet te veel veren in z'n achterste steken (hij is nogal gevoelig hiervoor meen ik
) maar organisatie was weer top geregeld!
Wat mij betreft is dit concept een blijvertje, enige kanttekening misschien om het niet te vaak te organiseren. Denk dat als je dit bijvoorbeeld maandelijks wilt doen het toch minder exclusief/speciaal wordt.
Ondanks dat ik zelf niet helemaal in 'vorm' was heb ik erg genoten van de stuk voor stuk bijzondere en verassende whisky's, de verhalen, grappen en grollen en natuurlijk de onthullingsfilmpjes.
Even de 7 échte hoofdrolspelers tegen het licht houdend:
1. Glen Keith: wat een heerlijke en geweldige whisky om de avond mee te beginnen, hulde voor het inbrengen van dit snoepje.
2. Tomintoul: even een ne-gen-en-der-tig jaar oude, in ne-gen-tien-drie-en-ze-ven-tig gedistilleerde dram inzetten.
3. Inchmurrin: je zou van Alex toch eerder een Inchmoan verwachten?
4. Clynelish: voor mij volledig onherkenbaar als een Clynelish, gelukkig dachten alle anderen er ook zo over
5. Glenrothes: Arthur zocht nog een sherrybom voor de line-up. Denk dat ik dat met deze inbreng wel ingevuld heb.
6. Caperdonich peated: absoluut onherkenbaar als een Caper, maar wat een heerlijke dram! Was al enige tijd benieuwd naar deze whisky en was blij verrast nu ik hem heb kunnen proeven.
7. Ledaig: Fantastisch voorbeeld van dit distillaat op een respectabele leeftijd.
Voor mij waren het allemaal winnaars maar als ik toch moet stemmen: ik heb op de Clynelish gestemd. Niet omdat ik dat de fijnste whisky van de avond vond maar omdat deze 0 stemmen had. En dat verdient geen van de ingebrachte whisky's. Ook deze niet!
Wil Arthur niet te veel veren in z'n achterste steken (hij is nogal gevoelig hiervoor meen ik
Wat mij betreft is dit concept een blijvertje, enige kanttekening misschien om het niet te vaak te organiseren. Denk dat als je dit bijvoorbeeld maandelijks wilt doen het toch minder exclusief/speciaal wordt.
Ondanks dat ik zelf niet helemaal in 'vorm' was heb ik erg genoten van de stuk voor stuk bijzondere en verassende whisky's, de verhalen, grappen en grollen en natuurlijk de onthullingsfilmpjes.
Even de 7 échte hoofdrolspelers tegen het licht houdend:
1. Glen Keith: wat een heerlijke en geweldige whisky om de avond mee te beginnen, hulde voor het inbrengen van dit snoepje.
2. Tomintoul: even een ne-gen-en-der-tig jaar oude, in ne-gen-tien-drie-en-ze-ven-tig gedistilleerde dram inzetten.
3. Inchmurrin: je zou van Alex toch eerder een Inchmoan verwachten?
4. Clynelish: voor mij volledig onherkenbaar als een Clynelish, gelukkig dachten alle anderen er ook zo over
5. Glenrothes: Arthur zocht nog een sherrybom voor de line-up. Denk dat ik dat met deze inbreng wel ingevuld heb.
6. Caperdonich peated: absoluut onherkenbaar als een Caper, maar wat een heerlijke dram! Was al enige tijd benieuwd naar deze whisky en was blij verrast nu ik hem heb kunnen proeven.
7. Ledaig: Fantastisch voorbeeld van dit distillaat op een respectabele leeftijd.
Voor mij waren het allemaal winnaars maar als ik toch moet stemmen: ik heb op de Clynelish gestemd. Niet omdat ik dat de fijnste whisky van de avond vond maar omdat deze 0 stemmen had. En dat verdient geen van de ingebrachte whisky's. Ook deze niet!
7 x
- SecondHandPants
- Senior

- Berichten: 296
- Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Fat Bastard! schreef:Voor mij waren het allemaal winnaars maar als ik toch moet stemmen: ik heb op de Clynelish gestemd. Niet omdat ik dat de fijnste whisky van de avond vond maar omdat deze 0 stemmen had. En dat verdient geen van de ingebrachte whisky's. Ook deze niet!
0 x
- Fat Bastard!
- Forum goeroe

- Berichten: 3106
- Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
- Locatie: Middelharnis (G-O)
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Hahaha, geen van beide. Heb absoluut geen medelijden met Oogadal, en ik vond de Clynelish ook niet het lekkerst van de avond.
Aan de andere kant hebben we door zijn inbreng wel een bijzonder afwijkende Clynelish kunnen proeven die (als je op de WB scores af zou gaan) toch heel hoog gewaardeerd wordt.
In de line up van zaterdag zaten meerdere verassende bottelingen, ik bedoel een peated Caperdonich? De mooie Inchmurrin die over het algemeen als 'merk' erg ondergewaardeerd wordt, de bijzonder oude Tomintoul. De smaakexplosie van de Glenrothes. Dus in het rijtje bijzondere en ietwat afwijkende whisky's misstond hij niet.
Maar heb er dus op gestemd omdat deze meer verdiend dan 0 punten.
Aan de andere kant hebben we door zijn inbreng wel een bijzonder afwijkende Clynelish kunnen proeven die (als je op de WB scores af zou gaan) toch heel hoog gewaardeerd wordt.
In de line up van zaterdag zaten meerdere verassende bottelingen, ik bedoel een peated Caperdonich? De mooie Inchmurrin die over het algemeen als 'merk' erg ondergewaardeerd wordt, de bijzonder oude Tomintoul. De smaakexplosie van de Glenrothes. Dus in het rijtje bijzondere en ietwat afwijkende whisky's misstond hij niet.
Maar heb er dus op gestemd omdat deze meer verdiend dan 0 punten.
1 x
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Kan me helemaal vinden in de woorden van André! Persoonlijk vond ik de Clynelish juist prachtig en met mij nog een heel aantal anderen. Ondanks dat deze niet het hoogst stond op ieders lijstje was het toch een bijzonder interessante whisky die de tongen flink los maakte. Een duidelijk gevalletje love it or ‘hate’ it. En bovendien een hele andere kant van Clynelish. Het niveau lag m.i. heel hoog dus er stond nogal wat concurrentie op tafel… 
Het leuke van dit blinde proeven is dat je hele pure reacties krijgt. Er is geen beïnvloeding van verpakking of voorkennis van gemiddelde scores of zelfs ook maar het besef ‘hee deze heb ik eerder gehad en toen vond ik hem…’

Het leuke van dit blinde proeven is dat je hele pure reacties krijgt. Er is geen beïnvloeding van verpakking of voorkennis van gemiddelde scores of zelfs ook maar het besef ‘hee deze heb ik eerder gehad en toen vond ik hem…’
1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

- Berichten: 1759
- Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
- Locatie: Delft
- Contact:
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Nadeel van blind proeven is wel dat je een 39 jarige Tomintoul hetzelfde behandelt als een 7 jaar gerijpte Rothes, qua tijd in het glas bedoel ik dan met name. Ik heb het restje Tomintoul dat ik had bewaard nog eens herproefd 2 dagen later en deze heeft veel meer fruit dan in eerste instantie. Ook wat minder van de kruidige stoffigheid die er eerder toch duidelijk in zat. Op basis van het rustig herproeven schaal ik 'm een stuk hoger in dan tijdens het halve uurtje blind proeven. 

3 x
- edwinedje
- Forum goeroe

- Berichten: 2737
- Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
- Locatie: Zaandam
- Contact:
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Zo wat andere 'beslommeringen' uit de weg ... nog even een reactie van mijn kant.
Wat een top avond weer.
Geweldige drams, fijne mensen, mooie discussies ...
Organisatie, aanbrengers en deelnemers bedankt.
Voor mij was de topper van de avond de Caperdonich.
Nadat ik zelf Ardbeg in de chat had gegooid en, net als iedereen, over Islay aan het zwalken was toch nog voorzichtig de opmerking gemaakt in de trant van ... wat als het niet van Islay komt ... Ledaig bijvoorbeeld. Maar die richting kreeg niet veel bijval. Volgens mij waren we met zijn allen toch compleet op het verkeerde Islay been gezet. Aangesterkt doordat de verdenking van het volgende sample al snel op Ledaig viel ...
De Ledaig was ook weer een feestje in het glas, de neus en mond.
De twee sherry gevallen delen een laatste plaats omdat het gewoon niet mijn ding is ... niet omdat ze slecht waren.
De eerste drie delen dan positie 3a, 3b en 3c ...
Op naar de volgende editie ...
Wat een top avond weer.
Geweldige drams, fijne mensen, mooie discussies ...
Organisatie, aanbrengers en deelnemers bedankt.
Voor mij was de topper van de avond de Caperdonich.
Nadat ik zelf Ardbeg in de chat had gegooid en, net als iedereen, over Islay aan het zwalken was toch nog voorzichtig de opmerking gemaakt in de trant van ... wat als het niet van Islay komt ... Ledaig bijvoorbeeld. Maar die richting kreeg niet veel bijval. Volgens mij waren we met zijn allen toch compleet op het verkeerde Islay been gezet. Aangesterkt doordat de verdenking van het volgende sample al snel op Ledaig viel ...
De Ledaig was ook weer een feestje in het glas, de neus en mond.
De twee sherry gevallen delen een laatste plaats omdat het gewoon niet mijn ding is ... niet omdat ze slecht waren.
De eerste drie delen dan positie 3a, 3b en 3c ...
Op naar de volgende editie ...

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
- SecondHandPants
- Senior

- Berichten: 296
- Lid geworden op: 18 Sep 2017, 11:47
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
HammerHead schreef:Nadeel van blind proeven is wel dat je een 39 jarige Tomintoul hetzelfde behandelt als een 7 jaar gerijpte Rothes, qua tijd in het glas bedoel ik dan met name. Ik heb het restje Tomintoul dat ik had bewaard nog eens herproefd 2 dagen later en deze heeft veel meer fruit dan in eerste instantie. Ook wat minder van de kruidige stoffigheid die er eerder toch duidelijk in zat. Op basis van het rustig herproeven schaal ik 'm een stuk hoger in dan tijdens het halve uurtje blind proeven.
Ja, daar zit wel wat in ja. Voor mij was het idee om je drams al een tijd van te voren uit te schenken (ook nav henri's uitleg dat deze natuurlijk allemaal uit een gesloten fles komen en meteen worden uitgeschonken dus nog weinig tijd hebben gehad om te ademen) en ze met zuurstof in aanraking te laten komen, een hele goede tip voor het volgende Thuisfestival. Die houd ik erin. Alleen nog even zorgen dat ik tegen die tijd ook genoeg glazen thuis heb... nu doe ik het met twee glencairns en twee van die Ierse Tuaths (niet mijn favo glas eerlijk gezegd)...

Een andere mooie bevestiging van zo'n blinde proeverij is dat leeftijd ineens veel minder belangrijk lijkt. Goed, misschien dat die Tomintoul in retrospect nóg bijzonderder wordt omdat ie bijna 40 jaar oud is, maar dat die Glenrothes ondanks zijn 6 jaar zo hoog scoort zegt toch ook wel iets.
0 x
Re: 04 - de winnaar van HWF Thuisfestival editie 4 26-06-2021
Ff de tijd gevonden om tussen al dit niets doen op vakantie stem uit te brengen
Voor mijn smaak Glenrothes op 1 gevolgd door de Glen Keith en Caperdonich. De andere scoor ik allemaal even hoog maar deze drie maakten net iets meer indruk.
Nogmaals bedankt aan alle inbrengers voor mooie drams waar ik in normale omstandigheden misschien geen kennis mee zou maken.
Ook nog een
voor Arthur ( en zijn helper
) voor weer een Toporganisatie.
Voor mijn smaak Glenrothes op 1 gevolgd door de Glen Keith en Caperdonich. De andere scoor ik allemaal even hoog maar deze drie maakten net iets meer indruk.
Nogmaals bedankt aan alle inbrengers voor mooie drams waar ik in normale omstandigheden misschien geen kennis mee zou maken.
Ook nog een
) voor weer een Toporganisatie.
0 x
Terug naar “HWF Thuisfestival SubForum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten



