Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Mei 2021, 22:22

Ghoost schreef:de Springbank 25 2021 is nauwelijks meer doorzichtig..
Geen idee of dit bij deze herkenbaar is. Zo vaak heb ik deze niet in de hand. Dat een whisky vrij troebel kan zijn is hier eerder voorbij gekomen, zeker als er nog droesem in het wijnvat heeft gezeten en de filtering mild is zoals ze ook bij Springbank doen.

Vervuilde whisky?
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 04 Jun 2021, 11:10

Wat zijn nou de zommers whisky? :hoedaf
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 04 Jun 2021, 12:03

In de zomer drink ik over het algemeen gewoon wat in de kast staat :bigsmile.

Maar over het algemeen wordt er hier in de zomer minder whisky gedronken, maar meer pils of lichtere destilaten zoals Jenever of een likeur.
En verder een licht fruitig bourbon gerijpte whisky vind ik beter passen bij de warmere temperaturen.

Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat mensen minder whisky drinken en als ze dat doen dan minder peated en meer fruitige whisky's. Ook een heftige sherry bom wordt in de zomer minder gedronken, althans is mijn ervaring.
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 04 Jun 2021, 12:46

Helemaal mee eens - lichtere en fruitiger past beter bij heet weer dan zware whiskies (ofwel rokerig ofwel supergesherried). Ook bourbons doen het daarom wel goed.
1 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Jun 2021, 13:29

defeatless schreef:In de zomer drink ik over het algemeen gewoon wat in de kast staat :bigsmile.

Punt! :bigsmile

Ik ben al helemaal geen bierdrinker, en de likeurtjes ben ik al een hele tijd geleden mee gestopt.
Standaard heb ik 5-8 flessen Whisky openstaan waar ik het "mee moet rooien".
En als turfliefhebber gaat er dus ook in de zomer een Islay in het glas als ik daar zin in heb.
6 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Jun 2021, 19:13

Zo als genoemd, het wat lichtere en fruitiger spul. Bourbon vind ik ook goed bij warm weer passen.

Bier drink ik 's zomers en 's winters, maar ook in de zomer meer pils en geuze, in de winter de wat zwaardere types.
0 x

WhiskyRocks
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor WhiskyRocks » 12 Jun 2021, 14:50

Herkenbaar?

Het laatste restje van een aantal single malt whisky's hebben /hadden binnen enkele maanden een scherpe bij-smaak gekregen. Sommigen hebben/hadden een warme zomer meegemaakt. Kan de scherpe smaak ontstaan zijn door de warmte in combinatie met de lucht in de fles? Ze staan doorgaans op kamertemperatuur

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 12 Jun 2021, 14:56

WhiskyRocks schreef:Herkenbaar?

Het laatste restje van een aantal single malt whisky's hebben /hadden binnen enkele maanden een scherpe bij-smaak gekregen. Sommigen hebben/hadden een warme zomer meegemaakt. Kan de scherpe smaak ontstaan zijn door de warmte in combinatie met de lucht in de fles? Ze staan doorgaans op kamertemperatuur

Als je de laatste restjes voor langere tijd in de oorspronkelijke fles hebt gehouden, dan zou dat zeker kunnen.
Dan heeft de zuurstof invloed gehad op de whisky.
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 12 Jun 2021, 21:26

defeatless schreef:In de zomer drink ik over het algemeen gewoon wat in de kast staat :bigsmile.

Maar over het algemeen wordt er hier in de zomer minder whisky gedronken, maar meer pils of lichtere destilaten zoals Jenever of een likeur.
En verder een licht fruitig bourbon gerijpte whisky vind ik beter passen bij de warmere temperaturen.

Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat mensen minder whisky drinken en als ze dat doen dan minder peated en meer fruitige whisky's. Ook een heftige sherry bom wordt in de zomer minder gedronken, althans is mijn ervaring.

Ik drink mijn whisky gewoon door een in de zomer, al grijp ik wel wat eerder naar een biertje of een witte wijn samen met mijn vrouw.
Fruitbommetjes (bourbon matured) of frisse grassige / mineralige whiskies waardeer ik misschien meer als het warm is, en donkere sherrybommetjes minder.
Deze week een heerlijk fruitige zomerwhisky geopend: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-1997-sv
De Aultmore 12 was een eerdere zomerfavoriet van me, net als deze Teaninich: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ch-2006-ca
En een goede Amerikaanse bourbon is ook een aanrader op warme dagen.
Turf kan ik juist ook erg van genieten als het warm is. Als er geen sherryvaten in het spel zijn gaat turf in mijn ervaring vaak samen met een citroenachtige en kruidige frisheid (pepermunt, eucalyptus, turks stoombad). Heerlijk!
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Jun 2021, 22:36

...

Mvg
Zelf heb ik het idee dat restjes meestal wat laffer en muffer smaken. De scherpte die soms in een nieuw geopende fles zit verdwijnt met wat lucht en tijd.
1 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 15 Jun 2021, 08:40

Mvg

Dat is zeker het geval. Het gebeurt zelfs als je whisky even in je glas laat zitten ook dan verandert er al een en ander door de zuurstof die erbij komt. Langer laten staan in een fles is in ieder geval van grote invloed op peated whisky. Soms verdwijnt zelfs bijna volledig de peaty smaak.
1 x

Nikola
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nikola » 15 Jun 2021, 11:19

Thedge schreef:

Mvg

Dat is zeker het geval. Het gebeurt zelfs als je whisky even in je glas laat zitten ook dan verandert er al een en ander door de zuurstof die erbij komt. Langer laten staan in een fles is in ieder geval van grote invloed op peated whisky. Soms verdwijnt zelfs bijna volledig de peaty smaak.

Is het denkelijk dat naar mate meer smaken verdwijnen, proef je meer de mout in de whisky? :hoedaf
0 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 15 Jun 2021, 12:54

Nikola schreef:
Thedge schreef:

Mvg

Ik kan niet zeggen dat smaken verdwijnen (afgezien van peat want dat verdwijnt wel) maar ze veranderen.

Is het denkelijk dat naar mate meer smaken verdwijnen, proef je meer de mout in de whisky? :hoedaf
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Jun 2021, 17:35

Nikola schreef:Is het denkelijk dat naar mate meer smaken verdwijnen, proef je meer de mout in de whisky? :hoedaf
Net als dood bier, de mout, suiker en de hopbitterheid blijven het langst hangen.
0 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 15 Jun 2021, 18:48

Reichenbach schreef:
Nikola schreef:Is het denkelijk dat naar mate meer smaken verdwijnen, proef je meer de mout in de whisky? :hoedaf
Net als dood bier, de mout, suiker en de hopbitterheid blijven het langst hangen.

Is bier zonder koolzuur dood?
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”