Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Jun 2021, 18:31

Het los trekken van het tinnen lipje is voor mij soms een klein dingetje bij het openen van de duurdere of zeldzamere fles. Maar net als het los trekken van de pleister; even de tanden op elkaar.

Daarna genieten van de inhoud, van de eerste indruk via de ontwikkeling door het proces van de verschillende hoeveelheid lucht boven de whisky tot de bodem.

Inmiddels heb ik geleerd meerdere flessen tegelijk open te hebben, elk in verschillende stadia van dit proces en dat bevalt me wel. De fles gaat dus leeg.

Ik heb een tijdje een 'living bottle' voor de restjes gehad, maar ik realiseerde me dat dit eigenlijk best een vrij dure fles middelmatige whisky werd, al is het idee er achter best wel leuk.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 01 Jun 2021, 18:37

Reichenbach schreef:
Ik heb een tijdje een 'living bottle' voor de restjes gehad, maar ik realiseerde me dat dit eigenlijk best een vrij dure fles middelmatige whisky werd, al is het idee er achter best wel leuk.

Ja, heel herkenbaar! Ik heb dat ook een tijd gedaan, maar toen werd het uiteindelijk 3 liter living bottle en ben ik er mee gestopt. Die 3 liter gaat nu in de destilleerkolom :yes
1 x
Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 06 Jun 2021, 08:40

Ik ben een collectie aan het opbouwen, slowly but surely. Omdat ik het leuk vind maar ook omdat ik verwacht dat de prijzen in de nabije toekomst kunnen stijgen (brexit en een nijpend tekort aan single malt i.v.m. vraag/aanbod in de wereld).
Maar het dilemma is steeds dat zodra je een fles opent, hij weg is uit je collectie ! :Cry
Dus moet je eigenlijk van iedere fles niet één maar twee kopen iedere keer: eentje om te bewaren in je collectie en eentje om te kunnen tasten.
Een geopende collectie is immers geen echte collectie meer. Hoe doen jullie dat ?
Laatst gewijzigd door Johnson op 06 Jun 2021, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Jun 2021, 09:46

Johnson schreef:Ik ben een collectie aan het opbouwen, slowly bur surely. Omdat ik het leuk vind maar ook omdat ik verwacht dat de prijzen in de nabije toekomst kunnen stijgen (brexit en een nijpend tekort aan single malt i.v.m. vraag/aanbod in de wereld).
Maar het dilemma is steeds dat zodra je een fles opent, hij weg is uit je collectie ! :Cry
Dus moet je eigenlijk van iedere fles niet één maar twee kopen iedere keer: eentje om te bewaren in je collectie en eentje om te kunnen tasten.
Een geopende collectie is immers geen echte collectie meer. Hoe doen jullie dat ?

Hoezo niet? Open flessen zijn m.i. gewoon onderdeel van je collectie hoor ;) als je de kurk eraf trekt is ie niet ineens a la Hans Klok op een magische manier verdwenen toch? :lol: Tenzij je een collectie vooral ziet als investering, dan zijn dichte flessen meer waard. Al kan je open flessen altijd weer verkopen middels samples. Maargoed dat wordt dus bepaald door welk type hobbyist/verzamelaar je bent...
Verzamel je om nu en in de toekomst genoeg te drinken te hebben vanuit P/Q ratio of verzamel je louter om er later winst te kunnen maken?

Flessen waar ik er 2 van koop is alleen omdat ik weet dat ik die héél erg lekker vind en de P/Q ratio gewoon erg goed is en anders lekker 1. Ik schenk gemiddeld 2cl per dram in dus kan ik er 35x van genieten. Doorgaans meer dan genoeg om daarna weer toe te zijn aan wat anders.
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Jun 2021, 11:00

Cask1988 schreef:Flessen waar ik er 2 van koop is alleen omdat ik weet dat ik die héél erg lekker vind en de P/Q ratio gewoon erg goed is en anders lekker 1.
Hier ook. Soms meer dan één extra als ik ze heel lekker vind en de prijs goed is.

Loop je wel het risico dat je smaak met de tijd ook veranderd. De geweldige peatbom of sherrybom van nu kan voor jou over een paar jaar veranderd zijn in whisky met een goedkoop effectje.

Wel een beetje nuanceren; echt goedkoop zijn ze meestal niet.

Nu investeren om je hobby ook in de toekomst te kunnen blijven uitoefenen lijkt me niets mis mee. Als je de fles over tien jaar zelf nuttigt of de dan oude fles ruilt voor iets bijzonders dat je nog niet hebt, leuk toch?

Over investeren in en speculeren met whisky om het winstbejag alleen zijn de meningen hier wel bekend.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 06 Jun 2021, 11:38

Cask1988 schreef:Verzamel je om nu en in de toekomst genoeg te drinken te hebben vanuit P/Q ratio of verzamel je louter om er later winst te kunnen maken?

Ik koop flessen die ik zelf lekker vind, meer dan ik nu kan drinken
in eerste instantie om later, als 'alle schaapjes op het droge staan' van een bijzondere fles te kunnen genieten.
Maar ik probeer mijn verzameling zo goed mogelijk te conserveren om ze te kunnen verkopen mocht ik financieel failliet gaan.

En ja, er staan ook nog flessen gekocht in 2016, welke niet bijzonder genoeg zijn om nu te drinken.
Ik denk dat ik er nog even over ga nadenken wat ik daarmee ga doen...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 06 Jun 2021, 12:06

Johnson schreef:Maar het dilemma is steeds dat zodra je een fles opent, hij weg is uit je collectie ! :Cry
.......

Hier ben ik het niet met je eens.
Mijn open flessen spelen een essentiële rol in mijn collectie.
Ik zie mijn geopende flessen als het visite kaartje van mijn verzameling. Ze staan immers zichtbaar en voor het grijpen in mijn bar in de woonkamer. Vanuit mijn open flessen kan ik ook mijn liefde voor het vloeibare goedje met anderen delen in de vorm van bijvoorbeeld samples.
Een gesloten fles kan je immers niet echt met iemand delen, die kan je hooguit aan iemand laten zien :P.
Ik loop elke dag tientallen keren langs mijn bar met geopende flessen en wordt daar elke keer weer even heel erg blij van.
Van mijn gesloten flessen (die in gesloten en opgeborgen dozen zitten) ervaar ik geen genot als ik ze passeer.
In die zin kan ik zeker stellen dat ik aan mijn geopende flessen meer plezier beleef dan aan mijn geslotene :Slainte.
Gelijk 2 of 3 van dezelfde flessen kopen doe ik zelden, maar als ik eenmaal een nieuwe favoriet heb ontdekt dan komt daar meestal wel snel 1 (of meerdere) vervangers voor :hoedaf.
1 x
Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 06 Jun 2021, 12:14

ik verzamel uit hobby, niet om te speculeren. Dus om ze uiteindelijk zelf c.q. met vrienden op te drinken inderdaad.
Maar single malts zullen duurder worden, omdat de vraag uit Azië , Oost Europa en Rusland enorm stijgt. En Schotland kan niet zomaar eventjes 12 of 16 jarige single malts bijmaken. Dat duurt wel effe, nietwaar. Daarom zullen sommige flessen schaars (dus duurder) worden of zelfs nauwelijks nog verkrijgbaar zijn (zal niet snel voor een standaard Glenfiddich gelden).
Is dat dan geen reden om nu een extra voorraad aan te leggen? En geopende flessen kun je toch geen jaren bewaren ?

(maar ben mee eens dat het plezieriger is om meerdere flessen tegelijkertijd geopend te hebben, je moet tenslotte kunnen afwisselen).
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Jun 2021, 12:29

Johnson schreef:Is dat dan geen reden om nu een extra voorraad aan te leggen? En geopende flessen kun je toch geen jaren bewaren ?

Dat is een prima rede. Daarom staan er hier ook veel meer flessen dan ik kan drinken. Maar je moet ook vooral niet vergeten om het te DRINKEN :D Geopende flessen kan je lang bewaren. Jaren is geen enkel probleem. Oxidatie kan wat met de smaak doen maar t is niet zo dat een whisky ineens helemaal instort of over datum gaat ofzo. Flessen die lang mee moeten schenk ik over in kleinere fles naarmate hij leger gaat (500, 350, 200ml) daarmee herstel je de zuurstof-vloeistof verhouding weer en kan hij nog langer mee. Je kan wel alles zo lang mogelijk dicht houden maar wat drink je dan in tussentijd? :bigsmile Uiteindelijk gaat het om een leuk wisselende voorraad. En ja het is jammer als een fantastische fles leeg is, maar dan is de uitdaging om de volgende fantastische whisky te vinden, of open te trekken als die al thuis stond te wachten.
Ik houd hier meestal 5-10 open flessen aan als maatstaf. Voorheen stonden ze allemaal open maar dat veroorzaakte vooral keuzestress :P
2 x
Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 06 Jun 2021, 18:06

Op internet lees ik toch overal dat je een geopende fles maximaal 2 jaar kunt bewaren . En in kleine flesjes overgieten is wel mogelijk (zeker bij dure whisky aan te raden), maar het ziet er wel een beetje uit alsof je dan een urine-monster in je glas schudt.... :lekker
Ik vind het ook een deel van de charme om uit de originele fles te schenken. Dat hoort bij mijn malt moment.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Jun 2021, 18:46

Tja... op internet lees je wel meer cowboy verhalen ;) maar als Google het beter weet, waarom stel je hier de vraag dan? :HitHead :bigsmile

In kleinere fles overgieten behoud de smaken en geuren en zorgt dat oxidatie minder invloed heeft. Als ik een dure whisky koop van zeg 100-150 euro of meer, geef ik toch echt liever om de inhoud dan om de originele fles. Anders kan je het beter bij flessen van 4-5 tientjes houden.
2 x
Afbeelding

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 06 Jun 2021, 19:00

Cask1988 schreef:Tja... op internet lees je wel meer cowboy verhalen ;) maar als Google het beter weet, waarom stel je hier de vraag dan? :HitHead :bigsmile

In kleinere fles overgieten behoud de smaken en geuren en zorgt dat oxidatie minder invloed heeft. Als ik een dure whisky koop van zeg 100-150 euro of meer, geef ik toch echt liever om de inhoud dan om de originele fles. Anders kan je het beter bij flessen van 4-5 tientjes houden.

Daarom zeg ik ook dat het bij dure whiskys aan te raden is om over te gieten. Blijft echter niet uitzien . Is persoonlijke mening.
En ik denk ook niet dat whisky slecht kan worden na meerdere jaren.
En hoe lang een fles open kan blijven is eigenlijk hypothetisch, want ik heb een fles altijd wel leeg binnen 2 jaar. :D
0 x

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 07 Jun 2021, 01:25

Ik ben zo blij dat mijn whiskycollectie gewoon is om op te drinken en dat ik nul interesse heb om er geld mee te verdienen, hè.

Een hele kopzorg minder :)
2 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 07 Jun 2021, 21:59

Spainkiller schreef:Ik ben zo blij dat mijn whiskycollectie gewoon is om op te drinken en dat ik nul interesse heb om er geld mee te verdienen, hè.

Een hele kopzorg minder :)

Hier nog een.
Maar mijn voorraad ongeopende flessen blijft wel groeien. Dus misschien toch maar eens een investering doen? :hoedaf
1 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 08 Jun 2021, 06:29

Ruud W schreef:Maar mijn voorraad ongeopende flessen blijft wel groeien.

Ha, dat is hier ook een bekend 'probleem', maar dat zit me niet echt dwars :) Ik voel me altijd als een kind dat in de Jamin staat als ik door m'n ongeopende flessen ga om iets nieuws te zoeken om open te maken.
2 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”