Uridium schreef:Ik ben wel eens bij Camus geweest en heb live het proces gezien, incl. het toasten/charren. Er is geen verschil, alleen in de naam (charren = toasten) en de mate van verkoling. Even de vlam er overheen geeft een light toast; het vat egaal zwart branden geeft een heavy toast en kan al worden gezien als charring, maar je kunt nog een stapje verder, totdat er echt een soort blokjes houtkool aan de binnenkant ontstaan, dus een koollaag die breekt en scheurt. Dan heb je de maximale charring.
Bij dat scheuren en breken neemt het contactoppervlak toe en is het uiteindelijke effect nog groter.
Voor nóg meer effect kun je de bourbon ook nog over een bedje houtkool van verbrande esdoorn leiden: maple mellowing zoals ze bij Jack Daniels doen, maar dat staat los van het vat.
Is er een specifieke reden dat het enkel bij bourbon-vaten gebeurd? Als ik verschillende gerenommeerde blogs lees, merk ik dat ze het enkel over charring hebben van bourbon vaten.
Bij sherry casks (european oak) wordt er niet gecharred?
Het is vooral een vorm van verwarring daar de blogs enkel spreken van charren op bourbon...