Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Apr 2021, 21:04
In het draadje over de vervuilde whisky kwam ook de Schotse mist ter sprake. Een waas die vrij komt als je de whisky verdunt met wat water of de fles in de koelkast of koude kelder bewaard.
De poetsers onder de flessenvullers die chill-filteren de whisky om dit effect te vermijden, wat gebrande suiker erbij om het een kleurtje te geven en je hebt een mooi gelikt verkoopplaatje.
De flessenvuller die zich richt op de wat doorgewinterde whiskydrinker filtert juist minimaal, waardoor alleen het gruis uit de whisky wordt verwijderd maar droesem, de zware esters en fenolen lekker in oplossing achter blijven.
Nu vraag ik me wel af of het dan uitmaakt of een vat wordt gebotteld in januari of augustus. Het vat zal in de winter steenkoud uit het warenhuis rollen, mogelijk heeft dat toch invloed op het filterproces en dus het resultaat als die whisky bij die lage temperatuur wordt gefilterd. Of laten ze de boel eerst op temperatuur komen?
Misschien dat daar ook wel eens wat verschil in Schotse mist is te verklaren bij non-chill-filtered whisky.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"