Tris schreef:Ik had de Pommes Peberes Armagnac set van Henri, de samples uit de jaren '70 vond ik over het algemeen beter met meer body en complexiteit.
Op basis van wat ik tot nu toe qua Armagnac geproefd heb zou ik Pommes Peberes niet als typerend beschouwen, het is vrij licht in vergelijk en ik denk dat Armagnacs van deze leeftijden van andere gerenommeerde huizen een duidelijk ander profiel hebben met een veel langere afdronk.
Domaine Le Basque bijvoorbeeld heeft meer houtinvloed en Baron de Lustrac of Domaine de Baraillon bijvoorbeeld zijn complexer en rijker dan Pommes Peberes ook al op jongere leeftijd.
Desalniettemin vond ik de Armagnacs van Pommes Peberes (met name de jaren '70 exemplaren) prima te drinken hoor.

Qua leeftijd snap ik wel wat je zegt. De jaren ‘70 zijn wat meer in your face, waar de jaren ‘60 in mijn beleving subtieler en zachter zijn. Beide vind ik erg fijn.
Wat betreft de andere huizen: Dat heeft heel erg te maken met de regio hè? Of terroir zo u wilt

Domaine le basque, baron de Lustrac en Domaine Baraillon zijn allen
Bas-armagnacs. De Bas armagnac regio typeert zichzelf door een zwaarder en meer ‘Boers’ karakter. Chateau Pomes Perberere is Armagnac uit de regio
Tenareze. Tenareze armagnac is lichter en delicater en vertoont in dat opzicht wat meer vergelijk met cognac. In zekere zin dus appels en peren. Komt met name door de verschillende ondergrond. Tenareze is hele kalkrijke grond (net als bij cognac), waar Bas-armagnac klei-achtige leemgrond is.
Haute-Armagnac zit daar precies tussenin qua grondsoort. Het is maar net wat je dan meer aanspreekt. Ik houd van beide profielen