Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Apr 2021, 22:00

Oogadal schreef:
Reichenbach schreef:Gelukkig voor de vraagsteller zijn er ook forumleden die zonder mekkeren voor de zoveelste keer antwoord willen geven op dezelfde vraag.

Efde vond je post bij nader inzien toch niet leuk Richard.... :domdom
Als ik ze zelf maar leuk vind.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 05 Apr 2021, 22:03

Oogadal schreef:
Ghoost schreef:Ik heb van het weekend contact gehad met Tyndrum whisky shop. Bij afrekenen wordt de Nederlandse BTW reeds berekend en doorgevoerd. Mij werd verzekerd dat er geen extra kosten bij zouden komen. Ik ben benieuwd.

Da’s wel een dijenkletser; een UK shop die NL btw in rekening brengt... :P
Ik denk dat onze Belastingdienst zich af zit te vragen hoe die muntjes ooit in de Staatskas gaan landen... :Scratch

Edit; https://www.tyndrumwhisky.com/shipping (even naar beneden scrollen ‘Customs Information’

Tyndrum dekt zich anders aardig in dat gevalletjes ‘import ellende en kosten’ volledig voor rekening en risico van de koper zijn. Als ze het correct willen doen dan moeten ze EU kopers VAT free leveren omdat de koper de BTW moet aftikken bij import. Alleen dan moet Tyndrum (net als andere shops) een administratieve rompslomp gaan bijhouden wat VAT free verzonden is. Want ook de Engelse fiscus wordt niet graag tekortgedaan....

interessant wel. Bedankt voor deze extra stof tot nadenken.
Voor de volledigheid het letterlijke antwoord van Tyndrum inzake mijn vraag of ik niet dubbel wordt aangeslagen voor de BTW:

Mark <internet@thegreenwellystop.co.uk>
Vr 2-4-2021 11:33
Dear Joost van Dam

Thank you from contacting us

You will not be charged fees twice. The fees will be added to your
postage at checkout and UK VAT removed. We will then take care of the
rest from there. You should not be charged any further.

If you have any further queries, please do not hesitate to contact us.

Kind regards
Mark / Internet team

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*edit,

Dit staat nog op de site aan info over het kostenplaatje bij verzenden naar NL:

UK VAT is removed from the product, however, Netherlands 21% VAT is applied along with a Customs Clearance Fee AND £6.5 PER ITEM TO COVER EXCISE DUTIES, and included in the P&P price at the checkout
Customs Clearance fee is £5
Example: You order a bottle on the site at £120, first we take the UK VAT off, which brings it down to £100, on the postage - we apply £14.50 for 1-7 bottles, then add 21% Netherlands VAT (£21), and £5 Customs clearance fee AND £6.5 per item for customs duties, which makes the shipping total £14.50+£21+£5+£6.50 = £47.00
Total Amount Payable would be £147.00
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 22:09

Huh? Apart verhaal. Dat ze de UK tax er af halen prima, maar hoe ze de NL btw berekenen en dus ook aan de NL fiscus af gaan dragen is mij nog even een raadsel. Ik zou de mail goed bewaren in ieder geval.
Ben geen fiscalist, maar deze constructie klinkt mij redelijk onmogelijk in de oren. :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 05 Apr 2021, 22:12

Het is nieuw voor ons allemaal. Het is inderdaad even flink puzzelen. We houden elkaar scherp hier op het forum.
Dat is voor mij ook precies de reden om er nog even wat dieper op in te zoomen.

vooralsnog zie ik even van mijn aankoop af tot er hier meer duidelijkheid over ontstaat
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 22:15

Als je zeker wilt weten of dit kan zou ik bellen met de douane. Mij lijkt het onmogelijk om als bedrijf ingeschreven in de UK de Nederlandse BTW in rekening te brengen. (ik denk dat het niet eens mag)
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Matje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Matje » 05 Apr 2021, 22:24

Oogadal schreef:Als je zeker wilt weten of dit kan zou ik bellen met de douane. Mij lijkt het onmogelijk om als bedrijf ingeschreven in de UK de Nederlandse BTW in rekening te brengen. (ik denk dat het niet eens mag)

Volgens mij is dit niet heel erg nieuw, Amazon.com doet dit ook al een tijdje.

https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?nodeId=G8VRJ7Y8Z3T5WPV3
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 22:32

Nou, dat staat er toch net even anders, Amazon geeft aan, dat als je toestemt, zij dit voor je afhandelen met de douane. Dus Amazon haalt de btw er uit, en doet feitelijk de douane formaliteiten voor je met de NL douane waarbij ze met de (Nederlandse) fiscus afrekenen.
Zo zal Tyndrum ‘t dan ook wel doen, ze omschrijven het alleen niet correct.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 06 Apr 2021, 20:17

Oogadal schreef:Nou, dat staat er toch net even anders, Amazon geeft aan, dat als je toestemt, zij dit voor je afhandelen met de douane. Dus Amazon haalt de btw er uit, en doet feitelijk de douane formaliteiten voor je met de NL douane waarbij ze met de (Nederlandse) fiscus afrekenen.

Is nu ook het geval.

Wij hebben een webshop die in België verkoop.
Boven de €35.000 omzet moet het btw in België betaald worden en niet in Nederland. Voor Duitsland is het 100.000 of 150.000€
Het wordt binnenkort rechtgetrokken

Macallan doet het btw ook
0 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 06 Apr 2021, 23:02

Oogadal schreef:Als je zeker wilt weten of dit kan zou ik bellen met de douane. Mij lijkt het onmogelijk om als bedrijf ingeschreven in de UK de Nederlandse BTW in rekening te brengen. (ik denk dat het niet eens mag)

Als de whisky bij verkoop al fysiek in Nederland is (en niet onder douaneschorsing valt) dan zal ook het UK bedrijf NL btw moeten berekenen. Sinds Brexit zie je veel UK bedrijven die binnen EU een vestiging of warehouse openen. Met name UK bedrijven die veel leveren aan particulieren binnen EU. Zij voeren goederen dan alvast in zodat consument dat niet zelf hoeft te doen. Is een mooi stukje service, maar voordeliger wordt het er niet op.
0 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 06 Apr 2021, 23:11

Jonadawi schreef:
Oogadal schreef:Nou, dat staat er toch net even anders, Amazon geeft aan, dat als je toestemt, zij dit voor je afhandelen met de douane. Dus Amazon haalt de btw er uit, en doet feitelijk de douane formaliteiten voor je met de NL douane waarbij ze met de (Nederlandse) fiscus afrekenen.

Is nu ook het geval.

Wij hebben een webshop die in België verkoop.
Boven de €35.000 omzet moet het btw in België betaald worden en niet in Nederland. Voor Duitsland is het 100.000 of 150.000€
Het wordt binnenkort rechtgetrokken

Macallan doet het btw ook

Klopt, per 1 juli 2021 wordt de drempel 10.000 euro per EU lidstaat. Ook een kleine ondernemer zal dus sneller buitenlandse btw moeten gaan berekenen. En wij moeten weer naar het buitenland reizen om van het lokale lagere btw tarief te profiteren. NB: drempel geldt niet voor accijnsgoederen.
Laatst gewijzigd door BasG94 op 07 Apr 2021, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Apr 2021, 09:17

BasG94 schreef:

Als de whisky bij verkoop al fysiek in Nederland is (en niet onder douaneschorsing valt) dan zal ook het UK bedrijf NL btw moeten berekenen. Sinds Brexit zie je veel UK bedrijven die binnen EU een vestiging of warehouse openen. Met name UK bedrijven die veel leveren aan particulieren binnen EU. Zij voeren goederen dan alvast in zodat consument dat niet zelf hoeft te doen. Is een mooi stukje service, maar voordeliger wordt het er niet op.

Eens, maar als je dus als bedrijf met UK origin een vestiging in NL opent zul je ingeschreven moeten staan bij de KvK en een NL BTW nummer hebben. Wat je nu schetst is iets wat natuurlijk al 100 jaar van toepassing is bij alle multinationals die niet hun hoofdkwartier in NL hebben. Zo koop je in NL een iPhone via Apple Nederland zelf, of via een bedrijf wat door Apple NL beleverd is. Dat de oorsprong van Apple in de USA ligt is feitelijk belastingtechnisch voor consumenten of aan retailer van Apple producten niet van belang.
Dus eigenlijk kun je in het vergelijk dat UK bedrijven een vestiging openen in de EU exact hetzelfde zien als wat multinationals al 100 jaar (moeten) doen om op een relatief makkelijke manier toegang te krijgen tot een bepaalde markt. En ja, dat werkt uiteindelijk kosten verhogend....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 07 Apr 2021, 10:30

Oogadal schreef:
BasG94 schreef:

Eens, maar als je dus als bedrijf met UK origin een vestiging in NL opent zul je ingeschreven moeten staan bij de KvK en een NL BTW nummer hebben. Wat je nu schetst is iets wat natuurlijk al 100 jaar van toepassing is bij alle multinationals die niet hun hoofdkwartier in NL hebben. Zo koop je in NL een iPhone via Apple Nederland zelf, of via een bedrijf wat door Apple NL beleverd is. Dat de oorsprong van Apple in de USA ligt is feitelijk belastingtechnisch voor consumenten of aan retailer van Apple producten niet van belang.
Dus eigenlijk kun je in het vergelijk dat UK bedrijven een vestiging openen in de EU exact hetzelfde zien als wat multinationals al 100 jaar (moeten) doen om op een relatief makkelijke manier toegang te krijgen tot een bepaalde markt. En ja, dat werkt uiteindelijk kosten verhogend....

Niet helemaal wat ik bedoel, het is formeel niet nodig om een vestiging te openen en in te schrijven in KvK. Situatie die ik bedoel is een UK leverancier die zelf import regelt bij NL grens en vervolgens lokaal levert aan consument. Dat kan bijvoorbeeld via een indirect douane-vertegenwoordiger (voor invoerrechten) in combinatie met een beperkt fiscaal vertegenwoordiger (voor btw). Als klant krijg je dan een mooie factuur met NL btw.
1 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Apr 2021, 14:52

Lekker dan: een paar weken geleden aantal samples gekregen vanuit het VK voor recensiedoeleinden. Nu stuurt UPS opeens een factuur voor 18,42 euro aan voorschotprovisie. Ik heb geen verstand van douanezaken, maar is dit geoorloofd?

Wat me nog het meest tegen de haren instrijkt is de dreigende taal op de factuur. Ik moet onmiddellijk betalen, anders komt er rente over het bedrag en mogelijk nog een extra toeslag bij te late betaling. Niet dat er ergens een vervaldatum op de factuur staat, dus wat is te late betaling? Echt heel slecht dit :Scratch
0 x
Afbeelding | Afbeelding

jasper3744
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jasper3744 » 10 Apr 2021, 15:51

Heb ook iets soortgelijks.... Ik bestel bij Douglas Laing een Big Peat van £25,76, maar moet hier £22 shipping costs voor betalen. Nu kan ik dit nog slikken, MAAR krijg zojuist een berichtje van DHL Express of ik nog even € 48.79,- aan invoerrechten wil betalen(?) Lijkt mij wat fors :HitHead
0 x
----------------------------------------SLÁINTE-------------------------------------------------

Mijn voorraad.

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 10 Apr 2021, 16:09

jasper3744 schreef:Heb ook iets soortgelijks.... Ik bestel bij Douglas Laing een Big Peat van £25,76, maar moet hier £22 shipping costs voor betalen. Nu kan ik dit nog slikken, MAAR krijg zojuist een berichtje van DHL Express of ik nog even € 48.79,- aan invoerrechten wil betalen(?) Lijkt mij wat fors :HitHead

Erg balen en lijkt me nogal overdreven :?

Maar dat van mij was een gift zonder enige commerciële waarde. Hoe dat dan zit?
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”