Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Apr 2021, 14:51

efde schreef:Praktisch geval.

Kan iemand inschatten wat +- de invoerrechten zijn voor het laten verzenden vanuit Schotland van een box van 6 flessen van gemiddeld 65£ per stuk?
(ander meegemaakt en vergelijkbaar voorbeeld is ook OK uiteraard)

Thanks

Misschien ff de moeite nemen om dit onderwerp terug te lezen. Er worden hier al aardig wat voorbeelden en berekeningen uiteengezet die een inschatting kunnen geven op jouw situatie ;)
1 x
Afbeelding

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 05 Apr 2021, 15:09

Naar mijn ervaring betaal je voor een fles van 150 GBP ongeveer zo'n 200 EUR totaal met alle bijkomende kosten, er komt dus ongeveer zo'n 30 a 35% bij.
Het basisbedrag van 390 GBP zal dan met alle kosten waarschijnlijk op ongeveer 520 EUR uitkomen.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Apr 2021, 15:20

Ah er waren geen wachten voor u, u werd reeds doorverbonden met 1 van onze medewerkers zie ik :P
3 x
Afbeelding

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 05 Apr 2021, 15:37

Tris schreef:Naar mijn ervaring betaal je voor een fles van 150 GBP ongeveer zo'n 200 EUR totaal met alle bijkomende kosten, er komt dus ongeveer zo'n 30 a 35% bij.
Het basisbedrag van 390 GBP zal dan met alle kosten waarschijnlijk op ongeveer 520 EUR uitkomen.

-Bedankt Tris-

Het laten versturen vanuit Schotland van meerdere flessen (bvb een box van 6) wordt dus proportioneel niet zwaarder belast dan 1 fles.

Hiermee zal nog niemand praktische ervaring hebben, maar ik veronderstel dat, als we terugkomen uit vakantie en bvb 12 flessen meebrengen, het zal volstaan om die aan de grens te declareren en de invoerrechten te betalen, zijnde naar schatting 30 tot 35% van het factuurbedrag -zonder bijkomende boete(s) omdat het om een redelijk aantal flessen gaat

Wat is jullie visie hierop?
1 x

Ghoost
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ghoost » 05 Apr 2021, 16:57

Ik heb van het weekend contact gehad met Tyndrum whisky shop. Bij afrekenen wordt de Nederlandse BTW reeds berekend en doorgevoerd. Mij werd verzekerd dat er geen extra kosten bij zouden komen. Ik ben benieuwd.
0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 05 Apr 2021, 17:41

Oh, niet aan gedacht, daar heb ik echt geen idee van.
Het kan zijn dat er een maximum aan verbonden is maar de regelgeving wat dat betreft is mij niet bekend.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 18:21

efde schreef:
Tris schreef:Naar mijn ervaring betaal je voor een fles van 150 GBP ongeveer zo'n 200 EUR totaal met alle bijkomende kosten, er komt dus ongeveer zo'n 30 a 35% bij.

-Bedankt Tris-

Het laten versturen vanuit Schotland van meerdere flessen (bvb een box van 6) wordt dus proportioneel niet zwaarder belast dan 1 fles.

Hiermee zal nog niemand praktische ervaring hebben, maar ik veronderstel dat, als we terugkomen uit vakantie en bvb 12 flessen meebrengen, het zal volstaan om die aan de grens te declareren en de invoerrechten te betalen, zijnde naar schatting 30 tot 35% van het factuurbedrag -zonder bijkomende boete(s) omdat het om een redelijk aantal flessen gaat

Wat is jullie visie hierop?

Is het nou echt zo’n moeite even terug te lezen in dit topic waar; 1. Je vragen allemaal al diverse keren gesteld zijn en 2. Het antwoord er op ook al diverse keren is gegeven.

Ik snap dat het erg makkelijk is om een gratis muntje in de fruitautomaat HWF te gooien en een ander aan jouw ‘werk’ te zetten, maar een klein beetje moeite mag je zelf ook wel doen toch?
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Apr 2021, 19:12

Gelukkig voor de vraagsteller zijn er ook forumleden die zonder mekkeren voor de zoveelste keer antwoord willen geven op dezelfde vraag.
4 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 19:30

Ja, ik snap dat ‘t wellicht allemaal wat roestig is na 3 jaar afwezigheid... :roll:
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 05 Apr 2021, 19:54

Oogadal schreef:Ja, ik snap dat ‘t wellicht allemaal wat roestig is na 3 jaar afwezigheid... :roll:

:duimop
nog eens goed gezocht en ... toch niet gevonden, sorry

wel de info over 1 fles komt naar voor, maar mijn specifieke vragen zijn (en nogmaals sorry voor 't geval dat ik niet duidelijk was):

-als ik bvb 12 flessen laat opsturen van schotland naar België, volstaat het dan om de extra kosten/taksen te betalen, of wordt dit niet toegestaan door de fiscus/douane?
én
-als ik bvb 12 flessen meeneem uit Schotland in mijn wagen naar IJmuiden, volstaat het dan om de extra kosten/taksen te betalen(bij aangifte), of wordt dit niet toegestaan door de fiscus/douane?

Allé vooruit, laat ons iets weten.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 19:59

Nou, vooruit....

Of je nou 1 of 12 flessen naar NL haalt; het maakt voor de rekensom niet uit: er zitten geen restricties op het aantal flessen. Dus de info voor 1 fles is dezelfde voor 12 flessen. Als je maar betaalt, invoerrechten en btw.
Ik denk dat de verwarring ontstaat door de restricties op wat je belastingvrij van buiten de EU naar NL/BE mag halen; dat was en blijft 1 liter gedestilleerd per volwassene. Dus samen met vrouwlief in de auto mag je er 2 flessen uitkiezen die je tax free in kunt voeren, voor de rest betaal je invoerrechten en btw. (Ik zou de duurste nemen)
Onnodig te zeggen dat deze vlieger bij online orders niet opgaat....

Graag gedaan..... :? Dan niet...
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 05 Apr 2021, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 20:02

Ghoost schreef:Ik heb van het weekend contact gehad met Tyndrum whisky shop. Bij afrekenen wordt de Nederlandse BTW reeds berekend en doorgevoerd. Mij werd verzekerd dat er geen extra kosten bij zouden komen. Ik ben benieuwd.

Da’s wel een dijenkletser; een UK shop die NL btw in rekening brengt... :P
Ik denk dat onze Belastingdienst zich af zit te vragen hoe die muntjes ooit in de Staatskas gaan landen... :Scratch

Edit; https://www.tyndrumwhisky.com/shipping (even naar beneden scrollen ‘Customs Information’

Tyndrum dekt zich anders aardig in dat gevalletjes ‘import ellende en kosten’ volledig voor rekening en risico van de koper zijn. Als ze het correct willen doen dan moeten ze EU kopers VAT free leveren omdat de koper de BTW moet aftikken bij import. Alleen dan moet Tyndrum (net als andere shops) een administratieve rompslomp gaan bijhouden wat VAT free verzonden is. Want ook de Engelse fiscus wordt niet graag tekortgedaan....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 05 Apr 2021, 20:43

Reichenbach schreef:Gelukkig voor de vraagsteller zijn er ook forumleden die zonder mekkeren voor de zoveelste keer antwoord willen geven op dezelfde vraag.

niet dezelfde vraag
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 20:54

Ik ben er nu wel klaar mee Efde. Je stelt wel dezelfde vraag als diverse andere mensen en ik ben nog zo stom dat ik de moeite neem het je uit te leggen, wat gezien het uitblijven van een reactie ook niet gewaardeerd wordt.
Lijkt me prima nog een pauze van 3 jaar te nemen, tot 2024 zou ik zeggen.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 05 Apr 2021, 21:10

Reichenbach schreef:Gelukkig voor de vraagsteller zijn er ook forumleden die zonder mekkeren voor de zoveelste keer antwoord willen geven op dezelfde vraag.

Efde vond je post bij nader inzien toch niet leuk Richard.... :domdom
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”