Na enige tijd nu op het forum rond te hebben gehangen, kwam ik onlangs tot de schrikbarende conclusie dat ik me nog nooit heb voorgesteld. Dus hoog tijd dat ik na het vele lezen en hier en daar wat reacties ook eens uit de anonimiteit stap
Mijn naam is Sander, verrassend genoeg, en ik kom uit het oosten des lands (niet ver van de duitse grens). Mijn interesse in whisky is begonnen ergens in mijn 20e jaren, waarbij ik voornamelijk Jack Daniels dronk (neat, dat dan weer wel) en af en toe via de welbekende miniatuurflesjes van Talisker, Oban, Glenlivet, etc. een voorzichtig uitstapje maakte naar single malts. Daarna kocht ik vaker de grotere versie van zo'n flesje en begon de JD langzaam maar zeker stof te vangen.
Mijn eerste echte serieuze whisky kreeg ik voor 33e verjaardag, een mooie blend uit mijn geboortejaar (https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... d-1979-cwc). Ook al was deze zeer smakelijk, met de kennis en ervaring van nu zou ik er zeker anders van genoten hebben.
Na vervolgens een aantal jaren links en rechts diverse whisky's geprobeerd maar nog steeds zonder het besef hoe dit drankje eigenlijk tot stand komt en welke wereld hierachter schuilgaat, ben ik met een vriend een aantal dagen naar Schotland geweest. En wat was dat een ervaring!
Via Glasgow met de auto naar Campbeltown en vandaaruit de ferry naar Islay, ik vond het ronduit magisch. De groezelige (lees: ambachtelijke) distilleries als Springbank, Kilkerran, Kilchoman, Bunnahabhain en Bruichladdich in combinatie met prachtige plekken als Kintyre, Jura en Machir Bay zullen voor mij altijd geassocieerd blijven met whisky. Ik was verkocht, en bij terugkomst had ik er officieel een liefhebberij erbij. Met name Springbank heeft hierdoor toch een speciale plek gekregen, des te spijtiger is de huidige hype rondom iedere botteling.
Al snel daarna kwam ik bij HWF terecht en is dit een grote bron gebleken van informatie en liefhebbers in elke vorm. De vele beschikbare samples maken dit ook tot een ideale plek om ook/juist met een beperkt budget nieuwe en oude whisky’s uit te proberen. Dat samen met de legio aan mooie initiatieven die steeds ontstaan (shares/festival) hoop ik dat dit het forum nog lange tijd levendig zal houden.
Wat betreft mijn whiskyvoorkeur gaat deze voornamelijk naar bourbon en combinatie bourbon/sherry, al dan niet peated. Mij maak je niet blij met zoete sherrybommen of een sterke finish op wijnvatten. Ondanks de trend in beide blijft het een (leuke) uitdaging om naar nieuwe flessen speuren, zeker als je een beperkt budget hebt en met argusogen kijkt naar de alsmaar stijgende prijzen.
Voor de komende tijd blijf ik in ieder geval samples proberen, weerstand bieden aan FOMO flessen (blijft lastig) en vooruit te kijken naar betere tijden waarin er weer echte tastings gevolgd kunnen worden en er bovenal weer uitgekeken kan worden naar een tripje Schotland.
Fijne dag en tot op het forum (of voor sommigen wellicht het HWF festival

.