Beleggen in Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Beleggen in Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Mar 2021, 21:08

Daan schreef:...Kortom er wordt hier virtueel een fles heen en weer geschoven die je nooit kunt laten bezorgen.
Dus.. waar handel je dan precies in?

Ideaal voor het witwassen van crimineel geld toch?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 12 Mar 2021, 16:42

Daan schreef:
cor0566 schreef:LUCHT ! ( oh ja Gebakken ).

Ik heb de vraag maar eens bij de AFM neergelegd of dit wel mag.
Volgens mij namelijk niet, omdat levering nooit plaatsvindt en je dus eigenlijk handelt in afgeleiden van een product (derivaten).
Daarvoor hebben zij geen vergunning (https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/registers/vergunningenregisters/financiele-dienstverleners/details?id=49944AF8-DA25-E311-894A-005056BE011D)

Houd jullie op de hoogte!

Nou, ik heb inmiddels antwoord gekregen van de AFM.
Blijkbaar heeft Scotch Whisky International een uitzondering om in dergelijke beleggingsproducten te mogen handelen.
De AFM stuurde me ook maar meteen de complete lijst met uitzonderingen mee die er zijn in NL (zo'n 1150 ondernemingen/fondsen)

Echter waar blijkt die uitzondering op gebaseerd... de befaamde "Collectie Zagatti"!
(daarbinnen mogen ze beleggingen aanbieden, en dat doen ze volgens mij ook)

Kortom ik heb de AFM er maar even op gewezen dat SWI alle flessen voor 1980 en/of ouder dan 30 jaar ook vasthouden.
Ook flessen die dus niks met die collectie te maken hebben. Volgens mij gaan ze hun boekje daarmee nog steeds ver te buiten.

Kortom, the story continues :Slainte
11 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 12 Mar 2021, 23:46

Daan lekker bezig..
1 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 13 Mar 2021, 07:07

Inderdaad lekker bezig. Heel scherp.

Je kan zo bij Follow the Money gaan werken :duimop
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Mar 2021, 10:32

https://whiskyauctioneer.com/lot/336640 ... c85635f02c

Om te huilen...; een Indie bottelaar die toch wel bekend staat om een mooie prijs - kwaliteit gaat door de knieën om de Jim McEwan signature collectie te verkrachten. Jim McEwan is door deze actie in mijn ogen ook niks meer als een ordinaire geldwolf; pure geldklopperij, prijsopdrijving en misbruik van je naam maken zijn de eerste dingen die bij me op komen.
Spul wat bedoelt is te drinken eindigt in de kast van een patser die ze echt niet gaat open maken.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 13 Mar 2021, 11:17

Dat is wel erg zonde, hoe komt hij eigenlijk aan een eigen collectie vaten?

Is dat een soort deal ofzo, zoiets als een dertiende maand. Dit jaar mag jij een vat kiezen.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Mar 2021, 11:48

edwin5 schreef:Dat is wel erg zonde, hoe komt hij eigenlijk aan een eigen collectie vaten?

Is dat een soort deal ofzo, zoiets als een dertiende maand. Dit jaar mag jij een vat kiezen.

Als je even zoekt op Jim McEwan dan kom je er wel achter dat het helemaal niet zo gek is dat deze man een zwikkie vaten heeft.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Mar 2021, 11:57

Oogadal schreef:Als je dan wilt beleggen in whisky doe het dan als een vent en niet als een kleuter in flesjes: whiskyinvestdirect.com

Dan koop je geen flessen, geen vaten, maar OLA (liters alcohol) in bulk. (Van een paar honderd tot wel 10.000)
Je kunt van newmake tot 10-12 yo kopen en het platform is er op ingericht dat je jou OLA’s weer terug verkoopt aan een andere trader (op het platform)of een geïnteresseerde partij in de industrie. Dit platform geeft geen mogelijkheden om een vat te laten bottelen (je koopt geen vaten maar liters alcohol) of door te verkopen buiten het platform.
Doel van deze club; kapitaal binnenhalen waarmee de industrie hun newmake kunnen financieren. Dit werkt dus perfect en drijft geen prijzen op.

Ik heb hier eens naar zitten kijken. In principe is het vrij eenvoudig ja. Maar het roept toch een aantal vragen op, die op de website niet beantwoord werden, althans ik kon het niet vinden.

Die liters zitten in een vat. Maar als jij, pak um beet 25 liter hebt, van wie is de rest van de whisky in dat vat? En wat als de overige eigenaars willen bottelen? Waar blijft jouw whisky?

Het klinkt ook allemaal als zonder risico sterker nog je totale hoeveelheid drank groeit. Je bezit namelijk liters alcohol, je hebt hierbij geen last van Angel's share, dus na mate de jaren vorderen heb je gewoon meer liters.
Daarnaast is alles heel goed verzekerd schijnbaar en zijn de kosten voor opslag en verzekering nihil. Oudere whisky wordt meer voor betaald, dus positief rendement is eigenlijk gegarandeerd, verliezen lijkt haast niet te kunnen.

Ook vraag ik me af waarom het op deze manier aangepakt wordt, de eigenaars van whiskyinvestdirect vangen natuurlijk wel wat, maar het lijkt mij nog altijd minder dan het positieve rendement wat in het vooruitzicht gesteld wordt. Het lijkt me toch niet dat whiskyinvestdirect een filantropische instelling is, dus waar zit de deal voor hun erin?

En puur theoretisch: Wat als ik mijn liters 50+ jaar wil laten liggen?

Het doel is om kapitaal op te halen om new-make mee te financieren, maar ze hebben voor het overgrote deel oude en bekende distilleerderijen in hun portfolio, Diageo lijkt hier goed aan mee te werken.

Het riekt een beetje naar een ponzi eigenlijk. Aan de top krijgt men ogenschijnlijk een schijntje, de mensen die instappen gouden bergen....
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Mar 2021, 12:25

Dat is nou net de crux; je handelt niet in vaten of in delen van vaten, feitelijk financier je de newmake. Je kunt dus niet bottelen, je kunt uitsluitend liters alcohol verkopen aan partijen op hetzelfde platform. Dat kunnen dus mensen zijn die er met hetzelfde doel zitten, maar ook een gigant die 100.000 liter whisky van merk x zoekt voor z'n blend.
Ik heb vrij uitgebreid gesproken met de CEO en het grootste issue van alle distilleries is de enorme hoeveelheid 'dood' kapitaal die in newmake gaat zitten. Stel je hebt een output van 2,5 miljoen liter per jaar, Linkwood bijvoorbeeld. Dan heb je om je kostprijs van je newmake af te dekken aan kapitaal ongeveer 7.5 miljoen nodig. En het is nog lang geen whisky, dus qua financiering heb je feitelijk voor 10 jaar 75 miljoen nodig. Nu kun je zeggen ja, maar Diageo is best een grote (duhhh) maar met hun pakket aan distillery's heb je het over ruim 20 distilleries en vlot over 150 - 200 miljoen per jaar.

Alle grote in de industrie hebben de focus op verkoop liggen, niet op het jarenlang financieren van new make en jong spul. Het is ook niet zo dat Diageo het niet kan financieren (15 miljard (€) omzet) maar met hun kapitaal kunnen ze aan andere activiteiten simpelweg meer met het geld wat in newmake gaat zitten maken als wat ze aan rendement moeten geven aan spaarders. Want eigenlijk kun je dit platform zien als sparen ipv investeren.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 13 Mar 2021, 17:18

Wow.
Het is echt " Business " wat bedreven word.
Dat heb je als eindgebruiker / koper van flessen nou niet geheel in de gaten.
Tenminste, daar denk ik nou niet direct over na.
En hoe mensen geld verdienen, tja, een oordeel vellen met mijn kennis van zaken :domdom is te simpel.
Dat laat onverlet dat ik bovenstaande prijzen ( zie benoemd de whisky onder naam van dhr McEwan ) onzettend belachelijk vind, ongelooflijk.
Ik vergelijk het met een schilderij van 100 miljoen Euro, ook belachelijk in mijn ogen, maar toch zijn er genoeg
mensen die het neerleggen :HitHead
Maar daś mijn mening als leek en kleine hobbyist.
Groet Cor.
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Mar 2021, 17:22

Tsja, dat is smaak, interesse etc. Als ik 100 miljoen over had, kocht ik een Pollock (okee, en een zwikkie 60s/70s Bowmore). De een heeft het met kunst, de ander met whisky, de ander met oldtimers...
0 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 13 Mar 2021, 23:11

Die Bowmore's , daar doe ik direct mee mee :bigsmile

Die Pollock mag je hebben. :gnif

Groet Cor
0 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 14 Mar 2021, 17:35

Oogadal schreef:https://whiskyauctioneer.com/lot/336640/bruichladdich-dramfool-jim-mcewan-signature-collection-11-21-bottle-001?s=604c85635f02c?s=604c85635f02c

Om te huilen...; een Indie bottelaar die toch wel bekend staat om een mooie prijs - kwaliteit gaat door de knieën om de Jim McEwan signature collectie te verkrachten. Jim McEwan is door deze actie in mijn ogen ook niks meer als een ordinaire geldwolf; pure geldklopperij, prijsopdrijving en misbruik van je naam maken zijn de eerste dingen die bij me op komen.
Spul wat bedoelt is te drinken eindigt in de kast van een patser die ze echt niet gaat open maken.

Ik hoop dat geen gemeengoed gaat worden. Als IB's al geveild gaan worden als ze op de markt kan komen dan wordt het echt een vervelende situatie.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Mar 2021, 18:57

Oogadal schreef:https://whiskyauctioneer.com/lot/336640/bruichladdich-dramfool-jim-mcewan-signature-collection-11-21-bottle-001?s=604c85635f02c?s=604c85635f02c

Om te huilen...; e....

Doet z'n naam eer aan?
Dram Fool
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Mar 2021, 21:16

Google stuurde me het volgende artikel van ons aller vriend Michel Kappen over investeren in whisky.

Sommige zinnen zijn echt om te janken. Zoals dit mooie voorbeeld:
Al deze whisky wordt niet gedronken of letterlijk verkocht, maar bewaard. Daardoor stijgen ze op termijn in waarde én voorkomen we dat deze unieke whisky’s worden geconsumeerd en op termijn verdwijnen: ze zijn simpelweg onvervangbaar.

https://www.manners.nl/investeren-scotc ... el-kappen/
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”