Vatencollectief casQueteers.com

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Vatencollectief casQueteers.com

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Mar 2021, 19:22

gerritbakker57 schreef:Dat kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan, een Aberlour :smullen

Dat zou verrassend zijn Gerrit.. :P

Nu maar hopen dat niet weer de helft van de share houders veel te snel wil bottelen.... :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Mar 2021, 19:25

Cask1988 schreef:Nou €70 all in voor een op dit moment 10yo die misschien 12 en heel misschien max 15 jaar wordt kan ik prima aan me voorbij laten gaan heur :bigsmile Hoe langer ie op dat first fill sherryvat blijft liggen hoe dichter het in de buurt komt van een doorsnee A’bunadh. Dan koop ik die wel zonder wachttijd en voor €20 goedkoper.
Maar ik snap dan ook wel weer dat het voor een Aberlour fan of A’bunadh verzamelaar een must is :)

Deel 1 volg ik je in. En waarschijnlijk wordt ‘t een A’Bunahd omdat de kans dat ie echt de tijd krijgt top te worden (imho zijn Aberlour’s op hun best vanaf 16/17 yo) eigenlijk nul is. Er wordt naar mijn smaak iets te snel gebotteld momenteel. Ik snap dat het vaak met meerderheid van stemmen gaat, ik kan me alleen zelden vinden in de meerderheid van stemmen.. :roll:
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Stapoleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stapoleon » 03 Mar 2021, 20:05

De Aberlour is al uitverkocht. Binnen het uur.
0 x
Work is the curse of the drinking class

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Mar 2021, 20:16

Cask1988 schreef:Nou €70 all in voor een op dit moment 10yo die misschien 12 en heel misschien max 15 jaar wordt kan ik prima aan me voorbij laten gaan heur :bigsmile Hoe langer ie op dat first fill sherryvat blijft liggen hoe dichter het in de buurt komt van een doorsnee A’bunadh. Dan koop ik die wel zonder wachttijd en voor €20 goedkoper.
Maar ik snap dan ook wel weer dat het voor een Aberlour fan of A’bunadh verzamelaar een must is :)

Eigenlijk verwacht (en hoop) ik juist géén "in de buurt van een doorsnee A'Bunadh" whisky, aangezien deze toch eerst ruim 7 jaar op een bourboncask gerijpt heeft. Daarbij zat het vat een jaar geleden op 60,8%, dus met een jaar of 4 extra zou ook het Abv wel wat ruimer onder de 60 moeten liggen lijkt me. Al met al hoop ik dan op toch een zowel in smaak als sterkte wat subtielere whisky dan een doorsnee A'Bunadh. Maar we gaan het zien en beleven. En anders t.z.t. 7 tientjes voor een A'Bunadh-kloon, waarvan je over 3 jaar nog maar moet zien of je die dan nog steeds 20 euro goedkoper gaat vinden (eigenlijk nú al?), ik kan er wel mee leven hoor :bigsmile .
2 x

Stapoleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stapoleon » 10 Mar 2021, 20:56

Vandaag alweer een nieuw vat, het gaat nu echt elke woensdag los. Deze keer Benriach op Palo Cortado.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Mar 2021, 02:07

Ik heb die BenRiach laten lopen, bewust.
De kans op een Glensherry lijkt me in dit geval wel erg groot. Zeker als je de omschrijving van het vat ziet plus het idee dat deze op 8-10yo uitgebracht gaat worden.

Maar goed, blijkbaar ben ik niet de enige, want er is as we speak nog zat te krijgen.
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Mar 2021, 10:06

defeatless schreef:Ik heb die BenRiach laten lopen, bewust.
De kans op een Glensherry lijkt me in dit geval wel erg groot. Zeker als je de omschrijving van het vat ziet plus het idee dat deze op 8-10yo uitgebracht gaat worden.

Maar goed, blijkbaar ben ik niet de enige, want er is as we speak nog zat te krijgen.

Ik bedacht me pas vanmorgen dat deze gisteren aangekondigd was en er waren inderdaad nog 7 delen te krijgen.
Toch ingestapt, omdat ik wel een aantal voorbeelden van BenRiachs ken van die leeftijd die me erg goed bevallen.
Combineer dat met Palo Cortado en mijn interesse was toch echt wel gewekt.
Met ongeveer 45 euro per fles straks (1 deel was 6 flessen, moest ook even kijken of ik dat wel goed las) kun je je er niet echt een bult aan vallen, was mijn beredenering.

Maar goed, ik lul wel meer whiskyaankopen recht voor mezelf :Slainte
7 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Zr40
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Zr40 » 11 Mar 2021, 12:40

Ik heb mij ook maar eens ingeschreven voor de Williamson 2015. Mijn eerste vaatje bij cQs, dus ben benieuwd wat het wordt - al weet ik vrijwel zeker dat die wel op gaat. :)
1 x

Stapoleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stapoleon » 11 Mar 2021, 15:44

defeatless schreef:Ik heb die BenRiach laten lopen, bewust.

Maar inmiddels al weer out of stock, heb ook 2 delen genomen, ik denk wel dat het een topper kan worden.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Mar 2021, 18:59

Ik ben lately wat aan de kritische kant, ik kan me niet helemaal (meer) vinden in het bottel tempo, de recente Glen Elgin bijvoorbeeld.
Dat heeft niks met cQs zelf te maken, maar is een gevolg van de meerderheid van stemmen. En er zijn momenteel geloof ik een heleboel (newbie?) certificaat houders met weinig geduld die niet kunnen wachten tot het in de fles zit.... :Scratch
En zeker met potentiële 90 punters (de PX peat en sherry bijvoorbeeld) vind ik dat zo zonde....
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 11 Mar 2021, 19:42

Oogadal schreef:Ik ben lately wat aan de kritische kant, ik kan me niet helemaal (meer) vinden in het bottel tempo, de recente Glen Elgin bijvoorbeeld.
Dat heeft niks met cQs zelf te maken, maar is een gevolg van de meerderheid van stemmen. En er zijn momenteel geloof ik een heleboel (newbie?) certificaat houders met weinig geduld die niet kunnen wachten tot het in de fles zit.... :Scratch
En zeker met potentiële 90 punters (de PX peat en sherry bijvoorbeeld) vind ik dat zo zonde....

Ik zit er nog niet zo lang bij en er is nog niks voorbij gekomen waar ik op kon stemmen.
Echter, ik heb geen haast, dus bij deze: liever goed dan snel :nat
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Mar 2021, 19:49

Oogadal schreef:Ik ben lately wat aan de kritische kant, ik kan me niet helemaal (meer) vinden in het bottel tempo, de recente Glen Elgin bijvoorbeeld.

Das de hoek waar ik ook een beetje zit ja. Ik houd met samengeknepen billetjes de inmiddels 20 vaten waar ik in zit, in de gaten. Wat mij betreft is CQS volledig uit de klauwen gegroeid met elke week een vat en een scheepslading newbies die op vaten duiken. Het F5 gehalte is regelmatig zo extreem dat ik het niet eens leuk meer vind om er voor te gaan zitten. En idd de kans dat vaten steeds meer te snel zullen worden gebotteld lijkt met de dag toe te nemen. In de prognose lees ik veel van hetzelfde terug. Bottelen op een jaar of 8 tot Max 12. Het merendeel is first fills dus er gebeurd gewoon hetzelfde als in de winkels: jonge bommen op CS. Waarom zou ik dan gaan wachten op een vat als ik dat ook zo uit t schap kan trekken. :Scratch
Ik trek niet aan de touwtjes maar het lijkt mij dat het concept meer terug zou moeten naar z’n roots. Een vatencollectief.. Het begint nu meer en meer op een ingewikkelde IB onderneming te lijken.
5 x
Afbeelding

Stapoleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stapoleon » 11 Mar 2021, 21:10

Cask1988 schreef:

Das de hoek waar ik ook een beetje zit ja. Ik houd met samengeknepen billetjes de inmiddels 20 vaten waar ik in zit, in de gaten. Wat mij betreft is CQS volledig uit de klauwen gegroeid met elke week een vat en een scheepslading newbies die op vaten duiken. Het F5 gehalte is regelmatig zo extreem dat ik het niet eens leuk meer vind om er voor te gaan zitten. En idd de kans dat vaten steeds meer te snel zullen worden gebotteld lijkt met de dag toe te nemen. In de prognose lees ik veel van hetzelfde terug. Bottelen op een jaar of 8 tot Max 12. Het merendeel is first fills dus er gebeurd gewoon hetzelfde als in de winkels: jonge bommen op CS. Waarom zou ik dan gaan wachten op een vat als ik dat ook zo uit t schap kan trekken. :Scratch
Ik trek niet aan de touwtjes maar het lijkt mij dat het concept meer terug zou moeten naar z’n roots. Een vatencollectief.. Het begint nu meer en meer op een ingewikkelde IB onderneming te lijken.

Ik ben ook zo’n newbie, maar kan je verzekeren dat ik heel lang kan en wil wachten, het geld is toch al uitgegeven.
Als ik naar de tastings van 2020 kijk is er bij geen enkel vat gestemd om te bottelen, dus ik denk dat het met het geduld nog wel meevalt. Ik doe inmiddels mee aan 15+ vaten en als de eerste pas over 10 jaar komt is het mij ook goed. Tot die tijd koop ik wel af en toe een flesje en veel samples.
Ik ben het wel met je eens dat iedere week een vat te veel is. Dat is 200+ flessen per week op de markt over een aantal jaar, dat gaat de single malt markt echt wel beinvloeden.
1 x

Stapoleon
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stapoleon » 12 Mar 2021, 22:51

Weet iemand hoevel flessen single malt er worden verkocht per jaar in Nederland?
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 13 Mar 2021, 17:53

Stapoleon schreef:Weet iemand hoevel flessen single malt er worden verkocht per jaar in Nederland?

Vanwege die 200+ flessen per week die dan op de markt komen?

Ik denk dat het weinig verstorend effect zal hebben.
Er zit een enorm verschil tussen "flessen die verzonden worden aan mensen die meedoen aan een cask share" en "flessen die op de markt komen".
Een gedeelte wordt gewoon netjes opgedronken zoals het hoort, er wordt van genoten met vrienden en andere liefhebbers etc.
Een gedeelte wordt weggezet, voor later, om te verzamelen, etc. En ja, een gedeelte zal aangeboden worden.
Laten voor het gemakt zeggen 1/3 van de flessen. +/-70 flessen per week hebben echt geen marktverstorend effect.
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”