Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 08 Mar 2021, 11:56

Wouterk schreef:Toch maar een flesje besteld bij SWA gisteravond. Een Glengoyne van SMWS (deze) voor 60 pond is ie afgeslagen. Maar dan begint het feest: +10%, +20% over de fee, +verzending (=duur), +invoerrechten. Laat m nog ff staan kan ie in combi met een volgende aankoop, scheelt iets in de verzendkosten per fles. Maar dus wel weer +3% storage fee over de hamerprijs...

Ja, ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan
Een gewaarschuwd mens
........ :bigsmile
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 08 Mar 2021, 12:21

sch@ker schreef:
Wouterk schreef:Toch maar een flesje besteld bij SWA gisteravond. Een Glengoyne van SMWS (deze) voor 60 pond is ie afgeslagen. Maar dan begint het feest: +10%, +20% over de fee, +verzending (=duur), +invoerrechten. Laat m nog ff staan kan ie in combi met een volgende aankoop, scheelt iets in de verzendkosten per fles. Maar dus wel weer +3% storage fee over de hamerprijs...

Ja, ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan
Een gewaarschuwd mens
........ :bigsmile

Ja, ik weet het Herman, haha! Ik was er met mijn volle verstand (ahum) bij. Wat me over de streep trok was het gegeven dat er nog geen WB scores zijn. Dat maakt het nét even spannender :-D
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 08 Mar 2021, 12:21

Wouter1981 schreef:Voldoende WB notities incl score van diverse leden hier zoals je kan zien.
Volgens mij zijn ze ook wel eensgezind.

Thanks for the tip...deze lees of bekijk ik veel te weinig om niet te zeggen helemaal niet...idd mooie scores en vrij eensgezind...ach, weer een ervaring rijker straks, ben er toch heel blij mee! :duimop
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 10 Mar 2021, 17:44

Vandaag even langs mijn plaatselijke slijter geweest en daar deze rakker meegenomen: Glengoyne CS
1 x

Whiskme
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskme » 10 Mar 2021, 20:34

BarryM schreef:Vandaag even langs mijn plaatselijke slijter geweest en daar deze rakker meegenomen: Glengoyne CS

Heb deze onlangs ook gekocht en ik moet zeggen dat ik al enorm veel genot van deze whisky heb gehad. Voor 49 euro gewoon echt heel goed spul! :Slainte
2 x

Remmit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Remmit » 10 Mar 2021, 20:56

Ik ben enkele weken goed ziek geweest (covid), ook op mijn verjaardag. Van mijn vrouw een mooie proefset gehad (12 samples in luxe doos van Tasting Collection) maar ik was reuk en smaak kwijt en sowieso te ziek om uberhaupt met leuke dingen bezig te zijn.

Gelukkig zijn smaak en reuk terug en deze week heb ik ook wat verjaardagsgeld omgezet in whisky. Even nagedacht (en gezocht) of ik voor 1 of 2 duurdere flessen zou gaan, maar toch besloten wat meer kwantiteit aan m’n kast toe te voegen. Heb al een jaar hooguit twee flessen tegelijk staan en mis een beetje het hebben van keuze, vooral om er bijv. twee te combineren op een avond. Dus de volgende aangeschaft en gisteren ontvangen:

Bunnahabhain 12 - Vorig jaar al eens gehad, lekker.
Kilkerran 12 - Gisteren geopend. Vond hem niet lekker ruiken en vond qua smaak niets terug van de online proefnotities. Maar wellicht heeft deze ruim de tijd nodig met wat zuurstof.
Tamdhu 12 - Bij het avondeten geopend. Direct lekker.
Finlaggan Port Cask Finish - Drink ik nu. Op het eerste gezicht ook best aardig.

Misschien niet de spannendste whisky’s voor de meesten hier, maar ik heb een vraag. Zaterdag wil ik een vriend die niet echt thuis is in whisky’s (minder dan ik iig) een kleine proeverij voorzetten, afhankelijk van hoe het gaat en of hij nog moet rijden ergens tussen de 1 en 4 glaasjes.

Welke volgorde zouden jullie aanraden?

In de kast heb ik nog een kwart fles Glendronach 12 en een bodem Nikka From The Barrel die ik ook zou kunnen inzetten.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Mar 2021, 21:47

Remmit schreef:...., maar ik heb een vraag. Zaterdag wil ik een vriend die niet echt thuis is in whisky’s (minder dan ik iig) een kleine proeverij voorzetten, afhankelijk van hoe het gaat en of hij nog moet rijden ergens tussen de 1 en 4 glaasjes.

Welke volgorde zouden jullie aanraden?

In de kast heb ik nog een kwart fles Glendronach 12 en een bodem Nikka From The Barrel die ik ook zou kunnen inzetten.
Van de (voor jou) minst lekkere naar de lekkerste. En een geturfde ook als laatste als die er tussen zou zitten.

Een opbouw in de presentatie lijkt mij tenminste het meest voor de hand liggen en het zou jammer zijn om met een teleurstelling te eindigen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 10 Mar 2021, 21:57

Heb je meerdere glaasjes? :bigsmile
Dan zou ik de drie 12 jarige naast elkaar zetten, Bunna, Dronach, Tamdhu.
Kan je lekker samen vergelijken daar ben je dan wel even mee zoet.
:Slainte
1 x
Afbeelding

Remmit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Remmit » 10 Mar 2021, 22:00

Reichenbach schreef:Van de (voor jou) minst lekkere naar de lekkerste. En een geturfde ook als laatste als die er tussen zou zitten.

Een opbouw in de presentatie lijkt mij tenminste het meest voor de hand liggen en het zou jammer zijn om met een teleurstelling te eindigen.

Ik zat idd te denken om de Finlaggan als laatste te doen vanwege de turf, maar hij komt qua smaak wat fletser over dan de Bunna en de Tamdhu. Het is ook de enige NAS in het rijtje. Omdat ze net open zijn kan ik de smaak ook nog niet zo goed beoordelen.

Dan zou het deze volgorde moeten worden denk ik: Kilkerran 12, Bunna 12, Tamdhu 12, Finlaggan Port. Volgens mij heeft de Tamdhu iets meer sherry dan de Bunna. Maar die twee ga ik morgenavond nog wel even vergelijken.

EDIT VOLGENDE AVOND:
Zojuist idd kleine porties van de Tamdhu en de Bunna naast elkaar (in identieke glazen) vergeleken. De Bunna is toch net iets zoeter en ook hoger abv (46,3 versus 43). Dus de volgorde wordt Kilkerran Tamdhu Bunna Finlaggan. Als we er maar 3 doen laat ik de Bunna eruit.
Laatst gewijzigd door Remmit op 11 Mar 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Remmit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Remmit » 10 Mar 2021, 22:06

Tris schreef:Heb je meerdere glaasjes? :bigsmile
Dan zou ik de drie 12 jarige naast elkaar zetten, Bunna, Dronach, Tamdhu.
Kan je lekker samen vergelijken daar ben je dan wel even mee zoet.
:Slainte

Dat is een heel leuk idee en zou ik zeker doen als het iemand was met een beetje ervaring maar ik vermoed dat hij nooit eerder verschillende whisky’s achter elkaar geproefd heeft. Maar ik kan hem allicht de keuze geven :goedgedaan
0 x

Tris
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Tris » 10 Mar 2021, 22:08

Ik begrijp het, je kan natuurlijk ook drie van de meest uiteenlopende naast elkaar zetten en proberen die waar je het meest enthousiast over bent in de line up te plaatsen. :bigsmile
De line up die je in gedachte hebt lijkt me prima.
Met de Kilkerran kan je mooi testen of hij wel peat lust en dan kan je alsnog spontaan een kleine wijziging doorvoeren mocht dat niet zo zijn. :duimop
0 x
Afbeelding

Remmit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Remmit » 10 Mar 2021, 22:20

Tris schreef:Ik begrijp het, je kan natuurlijk ook drie van de meest uiteenlopende naast elkaar zetten en proberen die waar je het meest enthousiast over bent in de line up te plaatsen. :bigsmile
De line up die je in gedachte hebt lijkt me prima.
Met de Kilkerran kan je mooi testen of hij wel peat lust en dan kan je alsnog spontaan een kleine wijziging doorvoeren mocht dat niet zo zijn. :duimop

Ik vond de Kilkerran gisteren juist helemaal niet peaty overkomen. Vond hem zelfs onaangenaam ruiken (en een flinke turflucht kan ik normaalgesproken wel waarderen). Maar goed hij was net open. Of misschien pech met een slechte batch.

Bij de Finlaggan is de peat iig goed aanwezig, en de port-invloed ook, maar krachtig qua smaak vond ik hem niet. Wel 46%.

Dank jullie voor het meedenken!
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 11 Mar 2021, 09:26

Ik heb altijd wat flessen open waar ik regelmatig uit drink. Daar zaten een paar gaten tussen (of flessen die binnenkort leeg zijn), dus ik heb wat aan het inkopen geweest. Van mijn Laphroaig punten heb ik een Lore laten komen, die is nog dicht, eerst de andere Laphroaigs leeg maken. Ik kocht een 9-jarige Caol Ila van Càrn Mor. Ik heb ooit eerder een Caol Ila van Càrn Mor gehad en ik herinner me dat ik The Ultimates beter vind, maar deze is toch erg goed. Van de week nog een paar goedkopere flessen gehaald om de gemiddelde prijs (ten opzichte van de andere openstaande flessen) weer wat omlaag te brengen. Talisker, gewoon omdat ik vergeten ben hoe die smaakt en de huis-tuin-en-keuken Finlaggan omdat die maar € 22,- kostte.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Mar 2021, 11:21

Deze kwam van de week ineens op de WB market beschikbaar via een NL-er.. kon het niet laten :Slainte

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/89297/benriach-22-year-old-moscatel
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Bartje'79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 11 Mar 2021, 12:49

Goed om te horen dat je er nog een hebt kunnen bemachtigen :goedgedaan
Had er vorig jaar eentje voor je neus weggekaapt hier op het forum :lekker
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”