Germ schreef:
Wel interessant natuurlijk want de scheiding tussen iets smaakvol vinden of iets kwalitatief goed vinden is voor iedereen ook anders.
Ik ben met je eens dat het twee verschillende dingen zijn.
Toch ben ik benieuwd hoe jij de kwaliteit van een whisky definieert.
Oogadal schreef:Da’s erg lastig uitleggen....![]()
Maar heeft vooral te maken met ‘de laagjes’ die in een whisky naar voren komen. Zo heeft heel jong ( eventueel kort gefinished spul) vaak heel weinig variatie, valt niks te ontdekken en dus behoorlijk 1 dimensionaal. En dus saai.
Terwijl als je iets in je glas hebt wat een fatsoenlijke tijd in een vat heeft gelegen (of lang genoeg op een ander vat) je er veel meer in kunt ontdekken. Die zijn dus veel interessanter om te proeven. Dat zijn ook de flessen die in je open flessen kast het snelste leeg zijn..
Hoe definieer je kwaliteit in whisky? Voor iedereen verschillend of toch niet helemaal? Daar kan je veel kanten mee op denk ik.
Voor mij is kwaliteit niet alleen diepgang en laagjes. Ook verrast worden, afwisseling van smaakjes in harmonie. Maar ook geen totale vatdominantie maar subtiele rijping. Met genoeg ‘saus’ maak je alles lekker, maar zonder heftige ‘saus’ iets op smaak brengen is m.i. veel ingewikkelder.

leuke breinbreker