Spijt van niet of juist wel aanschaffen van 'n whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Spijt van niet of juist wel aanschaffen van 'n whisky?

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Nov 2011, 22:02

Hebben jullie wel eens spijt gehad van het niet of juist wel aanschaffen van een whisky? Een whisky waarvan je veel verwachtte, maar die enorm tegen bleek te vallen? Of een waarvan je dacht 'die koop ik een andere keer wel' maar die vervolgens nergens meer te krijgen was?

Zelf heb ik dit gehad toen ik een dik jaar geleden een Stratishla uit 1963 (46 jaar oud) op Heathrow had zien staan voor het belachelijke bedrag van 83 pond. Ik hield er toen nog sterk aan vast niets te kopen dat ik niet van tevoren kon proeven. Toen ik deze na het lezen van wat reviews de week erna toch wilde kopen, bleek de prijs al met meer dan 50% omhoog te zijn gegaan. Nogal een buitenkansje aan me voorbij laten gegaan dus. :domdom
Gelukkig heb ik door die ervaring diezelfde dag niet lang getwijfeld over een Port Ellen van 26 jaar voor 50 pond, al realiseerde ik me niet veel later dat ik daar ook beter de hele voorraad van had kunnen meenemen.

Sorry dat dit topic een minder 'always look at the bright side of life' gehalte heeft, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen :)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Spijt van niet of juist wel aanschaffen van 'n whisky?

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Nov 2011, 22:32

Niet helemaal hetzelfde maar in het onderwerp Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen zullen heel wat spijtoptanten zitten.

Zeker niet allemaal want sommige whiskies moet je gewoon eens (één keer) geproefd hebben al is het maar om er over mee te kunnen praten. ... en het "smaken verschillen" aspect is daarin wel heel prominent aanwezig !
Laatst gewijzigd door Piet op 24 Nov 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: smaken verschillen
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Nov 2011, 22:36

Dan ga ik daar ook eens kijken, ook interessant om te weten ;)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Nov 2011, 08:34

Jep ook gehad! Eigenlijk voornamelijk "die ik gekocht had en achteraf toch bleek tegen te vallen", zoals het andere topic. Dan heb je een whisky geproefd op een festival, koop je daar een fles van en valt het thuis toch tegen.

Die flessen ruil of verkoop ik dan meestal.

Zal later weer eens berichtje gaan plaatsen in de Aanbod rubriek, want ik heb er weer zo eentje... :(

Scheelt bij mij wel, dat ik geen superdure flessen heb die dan tegenvallen. Hoe hoger de prijs, hoe minder ik wel geloof dat het zal smaken en ik hem dus eerst geproefd wil hebben.

Tsja... en spijt dat je een fles niet gekocht hebt... Ja, ook vast wel eens...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Nov 2011, 11:49

Ik weet niet of ik hem al in de viezewhiskythread heb genoemd, maar de Benromach 'Glenmosset' van the Exclusive Malts is er een waarvan ik echt spijt heb. Ik had de gedachtegang "Benromach +1, Sherry +1 -> kopen."

Een paar tasting notes die ik over deze whisky gelezen heb noemden het niet, maar er zit toch een hoop zwavel in. Ik heb hem eergisteren nog eens geproefd en de rillingen liepen weer over mijn rug, maar dan van de verkeerde soort. Toch een rotzonde want de typische Benromach rokerigheid met de lichte harssmaak zit er wel in. Opmerkelijk is dat als je de ratings op whiskybase bekijkt, hij op een gemiddelde van 85 uitkomt. Ik vind het ethisch onverantwoord om hem door te verkopen en ik vind het ook een beetje zonde om hem door de plee te gieten.

Een lichtere spijt had ik van whisky's die 'wel OK' zijn. Ofwel flessen whisky die lang blijven staan omdat er altijd wel wat lekkerders in de buurt staat. Hier ben ik inmiddels wel op teruggekomen. Bijvoorbeeld de Balvenie Signature of een Glenrothes met rum finish die ik in een opwelling kocht vond ik eerst 'wel OK' en inmiddels 'best OK en soms gewoon lekker als je ervoor in de stemming bent'. Ofwel: niet meteen afschrijven naar een paar drams (behalve die Benromach dan).

Spijt van non-aankopen heb ik ook wel gehad, maar dat vind ik toch minder erg omdat er blijkbaar toch genoeg ander lekkers te krijgen is. Ik heb eigenlijk toch geen plek meer voor nieuwe flessen, maar dat kwaak ik al een half jaar. :oops: Eén non-aankoop is nog wel het vermelden waard: een Master of Malt 36-jarige Inchgower voor 75 pond. Ik had blijkbaar nog niet door wat een koopje dat was en deze was dus inderdaad lang en breed foetsie voordat ik de knoop dreigde door te hakken.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Nov 2011, 12:21

Ik heb er ook wel zo'n aantal die ik beter niet had aangeschaft:

- Dalmore 12yo
- Springbank 10yo en 10yo 100 Proof
- Glenfiddich 12yo
- Lagavulin 1995 DE
- Glenfarclas 1989 single cask for Fisser
Er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar, maar dit zijn de eersten waar ik aan denk.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Nov 2011, 12:24

johan brugge schreef:Ik heb er ook wel zo'n aantal die ik beter niet had aangeschaft:
...
Er zijn er waarschijnlijk nog wel een paar, maar dit zijn de eersten waar ik aan denk.

Reden Johan ? Was het toch niet je smaak ? Prijs-kwaliteit verhouding ? ...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Nov 2011, 13:43

turfsmurf schreef:Ik vind het ethisch onverantwoord om hem door te verkopen en ik vind het ook een beetje zonde om hem door de plee te gieten.

Is wat experimenteren met blenden misschien een oplossing, of ben je bang dat je er dan ook nog goede whisky aan verknoeid?
Zelf ben ik overigens nog steeds niet helemaal overtuigd van de Ardbeg Blasda. Heb zelf een fles thuis staan die ik nog dicht gelaten heb omdat ik hij tegen viel toen ik hem de eerste keer proefde (ik wist dat ie unpeated zou zijn, maar vond hem ook te zuur). Maar inmiddels heb ik hem nog eens geproefd en nu ik mijn verwachting bijgesteld had, vond ik hem eigenlijk toch wel te doen.
Laatst gewijzigd door Kay op 25 Nov 2011, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Nov 2011, 13:57

Kay schreef:Is wat experimenteren met blenden misschien een oplossing, of ben je bang dat je er dan ook nog goede whisky aan verknoeid?

Dat kan ik wel eens proberen. Ik ben niet bang er een andere whisky voor op te offeren in de naam der wetenschap.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 25 Nov 2011, 14:50

Kay schreef:Zelf ben ik overigens nog steeds niet helemaal overtuigd van de Ardbeg Blasda. Heb zelf een fles thuis staan die ik nog dicht gelaten heb omdat ik hij tegen viel toen ik hem de eerste keer proefde (ik wist dat ie unpeated zou zijn, maar vond hem ook te zuur).

Nja... unpeated... vergeleken met een turfbom wellicht. Maar hij is lightly peated; 8ppm 8-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 25 Nov 2011, 15:05

Ik zal me eens proberen voor te stellen dat het een Auchentoshan is en hem dan proeven, misschien valt het me dan op :)
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Nov 2011, 15:38

Piet schreef:Reden Johan ? Was het toch niet je smaak ? Prijs-kwaliteit verhouding ? ...

Ofwel helemaal niet mijn smaak, ofwel had ik er veel meer van verwacht en is de teleurstelling zo groot dat ik ze normaal gezien niet meer ga aanschaffen voor eigen gebruik.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Dropkick
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Dropkick » 25 Nov 2011, 17:32

Spijt is een groot woord. Heb nog geen geld uitgegeven aan een fles waar ik echt spijt van had. Of vice versa. Er zijn een aantal whiskies waar ik niet zo heel blij mee ben, ofwel vanwege de whisky zelf, of omdat ik 'm te duur vind voor wat ik krijg. De minste die ik ooit gekocht heb (goedkope blends daargelaten): Glenlivet 12. Totaal oninteressant whisky. Matig voor wat ie kost: Macallan Select Oak (niet gruwelijk duur, maar ook niet heel erg boeiend),Bruichladdig Black Art (niet mijn type whisky, drink 'm zelden, voor 80 euro), Talisker 10 heeft mij niet echt kunnen bekoren (terwijl ik de DE en de 18 wél geweldig vind), Glenfiddich Caoran reserve (vond 'm minder dan de normale 12). Andersom (40 jaar oude Port Ellens voor 3 tientjes die ik niet heb gekocht) is me nog niet overkomen.
0 x
Afbeelding

Edwin
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Edwin » 26 Nov 2011, 02:45

Spijt dat ik iets kocht wat tegenviel is misschien wat groot uitgedrukt, maar soms vallen whisky's wel eens tegen, en waren je verwachtingen hoog gespannen maar dat is "all part of the game". De grootste tegenvaller vond ik wel de Dalmore 12j, en dat was nog een literfles ook. :domdom

Met onafhankelijke botteling is de kans wat groter dat hij tegenvalt, vooral de Gordon & MacPhail's Connoisseurs Choice, zit hier en daar wat meuk tussen vind ik. Maar goed, daar leer je dan weer van. ;)
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 26 Nov 2011, 15:44

Toch wel spijt van het niet aanschaffen van de Ledaig 8 yo van Daily Dram, die voor rond de 40Euro beschikbaar was. Met de kennis van nu toch wel een erg mooie cask strenght malt. Te lang getwijfeld :-(
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”