Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Feb 2021, 20:53

Reichenbach schreef:Die paar flessen die de consumenten over en weer sturen bepalen de politiek niet.

Dit gaat natuurlijk niet alleen over whisky he.
Er gaan wel meer goederen over en weer de grens over.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 09 Feb 2021, 20:59

Precies dat Daan, dat is geopolitiek. Democratie is mooi totdat een land democratisch besluit om uit de EU te gaan.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 09 Feb 2021, 21:05

inmiddels hebben de transporteurs bepaald dat ze liever leeg terug rijden vanaf het VK dan dat ze de vertaging aan de grens betalen. Moet je je voorstellen, vol heen en leeg terug, wat dat kost :Cry
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 09 Feb 2021, 22:06

Roelof schreef:Precies dat Daan, dat is geopolitiek. Democratie is mooi totdat een land democratisch besluit om uit de EU te gaan.

Tja referenda, nooit aan beginnen zou ik zeggen. Scheelt een hoop onnozele beslissingen op basis van onderbuikgevoel.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Feb 2021, 22:11

HammerHead schreef:
Roelof schreef:Precies dat Daan, dat is geopolitiek. Democratie is mooi totdat een land democratisch besluit om uit de EU te gaan.

Tja referenda, nooit aan beginnen zou ik zeggen. Scheelt een hoop onnozele beslissingen op basis van onderbuikgevoel.

Verbaas me er toch altijd over dat het daarop inderdaad vaak uitloopt terwijl er ook landen zijn (Zwitserland) waar referenda blijkbaar wel werken. Waar zit dat verschil dan toch in.. :Scratch
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 09 Feb 2021, 22:17

Verkiezingen ook maar niet meer doen dan? Boris Johnson heeft die gewonnen met zijn brexit-campagne.
Of alleen stemrecht voor kiezers zonder onderbuik??
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 09 Feb 2021, 22:19

Daan schreef:
Roelof schreef:Het is jammer dat een eenvoudige brexit zo (geo-)politiek gemaakt wordt. Geen enkele EU of UK burger heeft belang bij deze chaos maar het is blijkbaar te moeilijk om de handelsafspraken gewoon op dezelfde voorwaarden te verlengen als bevriende landen. We zijn nog steeds allemaal Europa (en dezelfde munt hadden we toch al niet).

Da's niet helemaal waar trouwens. Ik zou het heel graag met je eens zijn. Maar als je een handelsblok van 500+ miljoen consumenten vertegenwoordigt, kun je je het simpelweg niet veroorloven om één land dat eruit stapt vervolgens de spelregels te laten dicteren.
Die moet je heel duidelijk maken dat het verregaande consequenties heeft, en dat bescherming van de eigen interne markt altijd voorop zal staan.
Dat punt probeert Brussel nu te maken, ook als precedent, mochten andere landen ook ambities hebben voor een Frexit, Grexit of Nexit.

Daar sla je de spijker op z’n kop. Als de EU dit niet doet, bestaat overmorgen de EU niet meer.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2021, 22:21

Daan schreef:... terwijl er ook landen zijn (Zwitserland) waar referenda blijkbaar wel werken. Waar zit dat verschil dan toch in.. :Scratch
Zij hebben inmiddels geleerd dat het hebben van een referendum ook verantwoordelijkheid geeft? Eerst nadenken en niet meteen op je onderbuik reageren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 09 Feb 2021, 22:33

Zwitserland is geen EU, misschien heeft dat ze geholpen:-)

Maar nogmaals gaat het volgens mij om het begrip democratie en het respect dat je daarbij moet hebben voor afwijkende, rare, ongeinformeerde of op onderbuik gebaseerde meningen.
Dat de uitkomst van verkiezingen of een referendum niet altijd uitkomt kan een tegenvaller zijn. Maar zo gaat dat in een democratie.
1 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 09 Feb 2021, 23:25

Roelof schreef:Zwitserland is geen EU, misschien heeft dat ze geholpen:-)

Maar nogmaals gaat het volgens mij om het begrip democratie en het respect dat je daarbij moet hebben voor afwijkende, rare, ongeinformeerde of op onderbuik gebaseerde meningen.
Dat de uitkomst van verkiezingen of een referendum niet altijd uitkomt kan een tegenvaller zijn. Maar zo gaat dat in een democratie.

Probleem is dat de meeste mensen die stemmen geen idee hebben waarop ze stemmen. Een referendum heeft alleen waarde als er geen andere onderwerpen bij de vraagstelling worden betrokken echter zie je dat zelden bij referenda.
1 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 09 Feb 2021, 23:40

“De meeste mensen hebben geen idee waarop ze stemmen”. Dat past in hetzelfde straatje als “we moeten het beter uitleggen”.
Hoezo geen idee? Wie bepaalt dat?

Ik zou het het een eerder gebrek aan respect voor een afwijkende mening noemen.

Nu weer naar de whisky, politiek is lelijk.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Feb 2021, 00:20

Roelof schreef:“De meeste mensen hebben geen idee waarop ze stemmen”. Dat past in hetzelfde straatje als “we moeten het beter uitleggen”.
Hoezo geen idee? Wie bepaalt dat?

Ik zou het het een eerder gebrek aan respect voor een afwijkende mening noemen.

Nu weer naar de whisky, politiek is lelijk.

Ok, wil je bier of whisky? Welk bier of welke whisky, dat zeggen we niet, het is aan of uit.

Er zit zelden nuance in dat soort vraagstellingen of ruimte voor argumentatie. Daarom hebben we een parlementair systeem, dan kan daarover gediscussieerd worden, met partijen die alle relevante standpunten in de samenleving vertegenwoordigen. Dus beter ook geen districtenstelsels zoals in de VS of de UK.
1 x

RLW
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor RLW » 10 Feb 2021, 08:34

Hallo,

Ik heb niet alle 22 pagina's doorgelezen, maar er werd gevraagd of er iemand met ervaring is.

Ik heb een flesje over laten komen en kan vertellen dat ik volgende keer wel even een keer nadenk over de hoeveelheid.

Btw en de rest moesten betaald worden, dat was praktisch hetzelfde als wat ik minder betaalde in de UK (aankoop was incl. btw, enz, maar dat kreeg ik teruggestort). Waar ik minder vrolijk van werd: De transporteur rekende ook kosten om het administratieve deel af te handelen. Dat was nog eens 17 Euro (DHL in dit geval). M.a.w. voor een flesje van Ca. £120 ex btw enz. stuurde DHL nog een bonnetje voor ongeveer €54 euro. Hoop dat dit een indruk geeft.

Groeten,
RLW
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 10 Feb 2021, 13:20

Heb gisteren contact gezocht met de SWA en hen als opdrachtgever van UPS gevraagd actie te ondernemen.
Zojuist krijg ik van UPS het bericht, dat mijn flesje morgen tussen 12.00 en 16.00 wordt thuisbezorgd. Zou het een met het ander te maken hebben?
Nu hebben ze (UPS) al eens eerder zoiets laten weten, maar gezien de vorderingen in Eindhoven, denk ik toch... :lekker
Overigens tot dus ver nog geen info over eventuele extra bezorgkosten en/of BTW/invoerrechten/accijns of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door sch@ker op 10 Feb 2021, 13:35, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 10 Feb 2021, 13:21

sch@ker schreef:Heb gisteren contact gezocht met de SWA en hen als opdrachtgever van UPS gevraagd actie te ondernemen.
Zojuist krijg ik van UPS het bericht, dat mijn flesje morgen tussen 11.00 en 16.00 wordt thuisbezorgd. Zou het een met het ander te maken hebben?
Nu hebben ze (UPS) al eens eerder zoiets laten weten, maar gezien de vorderingen in Eindhoven, denk ik toch... :lekker
Overigens tot dus ver nog geen info over eventuele extra bezorgkosten en/of BTW

Ik ga dit ook maar eens even doen.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”