Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Feb 2021, 23:10

Jouw pakketje ligt naast die van mij denk ik Herman..., mijne al sinds 19 januari in Eindhoven.
UPS Klantenservice kan beter sluiten, die kunnen/willen of zijn gewoon te stom om van zoiets simpels een leverdatum geven...., inmiddels 5 X gebeld, zou al 2 weken terug bericht krijgen, maar er beweegt niks.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 06 Feb 2021, 23:31

Oogadal schreef:Jouw pakketje ligt naast die van mij denk ik Herman..., mijne al sinds 19 januari in Eindhoven.
UPS Klantenservice kan beter sluiten, die kunnen/willen of zijn gewoon te stom om van zoiets simpels een leverdatum geven...., inmiddels 5 X gebeld, zou al 2 weken terug bericht krijgen, maar er beweegt niks.

8 December betaald voor verzending. Ligt sinds 11 Januari in Eindhoven.
Iedere dag een update...Importscan.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Feb 2021, 23:38

Máár het is dan ook wel een hele lange barcode....
1 x
2 ∞ & →

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 07 Feb 2021, 07:38

Was gisteravond ook een item in het nos journaal. Diverse whiskyhandelaren aan het woord, die hun bestellingen ook al tijden “kwijt” zijn.
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 07 Feb 2021, 09:48

Ja, hier ook verschillende keren met UPS gebeld. De ene keer waren de documenten niet compleet, volgende keer was het flesje ineens door de douane vrijgegeven, daarna werd me verteld dat de douane "nu" wist wat er in het pakketje zat, namelijk whisky waarna het vrijgegeven kon worden. Het staat een dag of twaalf al op dezelfde plek in Eindhoven. Status: "in transit met import scan" en vastgestelde aflevering: "kom later terug'
Al met al een maand na aankoop....:gnif
Ik ga sneeuwballen gooien
Laatst gewijzigd door sch@ker op 08 Feb 2021, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 07 Feb 2021, 10:56

Inderdaad gisteren op TV over leveringsproblemen door Brexit. De Schotten weten zelf niet hoe ze hun whisky naar de EU moeten uitvoeren.
Betekent dit nu dat we beter wat extra flessen kopen, zolang er nog voorraad in Nederland is ? Wat denken jullie?
Niet dat ik straks cognac moet gaan drinken :D
0 x

Ruud
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud » 07 Feb 2021, 11:07

Ja, knap vervelend.
Hier dezelfde ervaringen. Op en af in Eindhoven :?

Betekent ook dat ik nu eigenlijk geen flessen meer wil kopen op de veiling(en) in UK, zolang ik geen idee heb hoe het zit met (eventuele) extra bijkomende heffingen/importkosten en leveringsduur.

Wel jammer, maar ik heb ook geen zin om een maand te moeten wachten op mn flessen en extra kosten te krijgen waardoor het 'veilingvoordeel' eerder een nadeel is geworden.
Dus nu maar alternatieven zoeken binnen de EU :D
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 09 Feb 2021, 16:02

Hiep juich een update van UPS: Hedenmiddag om 15.16 h. is mijn pakketje ingeklaard en vrijgegeven door de douane.
Zou het werkelijk.....?
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Feb 2021, 17:03

Ik had een VM van een UPS medewerker die doodleuk vertelde dat er geen factuur bij de zending zat... :boos

Gelukkig had ik 'm niet live aan de lijn, maar ik heb in de mail gezet dat ik bij deze voor de 3e keer de rekening overlegd heb en dat ik van harte hoopte dat ze na 4 weken eindelijk in staat zouden zijn een lullig pakketje af te leveren. Hoe moeilijk kan het zijn?
De andere kant op gaat namelijk wel goed, dan hoor ik niks over 'geen factuur' en worden de UPS pakketten binnen 2-3 dagen op de bestemming in Schotland geleverd. :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Feb 2021, 18:48

Oogadal schreef:Ik had een VM van een UPS medewerker die doodleuk vertelde dat er geen factuur bij de zending zat... :boos

Gelukkig had ik 'm niet live aan de lijn, maar ik heb in de mail gezet dat ik bij deze voor de 3e keer de rekening overlegd heb en dat ik van harte hoopte dat ze na 4 weken eindelijk in staat zouden zijn een lullig pakketje af te leveren. Hoe moeilijk kan het zijn?
De andere kant op gaat namelijk wel goed, dan hoor ik niks over 'geen factuur' en worden de UPS pakketten binnen 2-3 dagen op de bestemming in Schotland geleverd. :Scratch

Enorm frustrerend lijkt me dat, sterkte hoor!

Waarom het trouwens slechts één kant op zo gaat is volgens mij heel simpel.
Europa past nu gewoon strenge regels toe (bescherming interne markt) en aangezien het VK dat niet gewend is, hebben ze geen idee hoe ze dat moeten regelen.
Andersom lijken ze tegenover ons een houding te hebben van "wij importeren graag alles van jullie zonder moeilijke vragen te stellen anders verhongeren we enzo :)"
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Feb 2021, 20:10

Andersom komt nog wel. Dan gaan ze daar ook extra voorwaarden stellen. Ze hebben alleen nog niet de tijd gehad om die voorwaarden te bepalen omdat de instanties er daar blijkbaar al niet meer vanuit gingen dat de Brexit realiteit zou worden.
Struisvogel - kop - zand

En misschien is het ook wel gewoon Britje pesten van de EU.
Maar wie hebben ze er nu echt mee?
Die whisky is al lang en breed afgerekend en de EU consument kan er een maand op gaan zitten wachten.
Op de langere termijn zal het er vast voor zorgen dat er minder UK en meer EU spullen gekocht worden binnen de EU.
Maar op dit moment hebben consumenten en bedrijven in de EU er zelf het meest last van.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2021, 20:26

Die paar flessen die de consumenten over en weer sturen bepalen de politiek niet.

Engelsen pesten zal er vast wel in zitten. Grenzen dicht vanwege de Britse variant was een sterk staaltje daarvan. Binnen no-time een akkoord.
Volgens mij hebben de Britten Europa harder nodig dan andersom, Nederland zal daarentegen best wel een veer moeten laten. Alhoewel; douanebeambte is ook een baan.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 09 Feb 2021, 20:42

Wees gerust, de andere kant op gaat net zo "goed". Heb een pakketje dat naar Londen moet. Fles van grofweg €550 ex. Is boven de €150/£135. Dus moet de klant daar de BTW betalen. Ik heb die hier netjes eraf gehaald en wil pakketje met DHL versturen. Uiteraard alles van te voren uitgezocht. Zo moet ik wel een OERI nummer vermelden, maar heb ik geen Brits btw-nummer nodig, want zo stelt de Rijksoverheid, KvK en nog wat organisaties, je draagt daar ook geen BTW af. Helemaal top denk je dan. Maar dat zou te makkelijk zijn.
Wil het pakketje bij DHL invoeren, wordt er gevraagd om mijn Britse BTW nummer. Lukt dus niet. Ik maar bellen. Drie medewerkers verder het antwoord. Britse douane vereist een Brits BTW nummer, ook al moet de klant de BTW betalen. DHL was op de vingers getikt door de Britse douane dat ze die in eerste instantie niet vroegen. Nu moet ik dus een Brits BTW nummer aanvragen, om daar nooit BTW af te dragen. Wellicht een vorm van werkverschaffing voor Britse ambtenaren?

Leuker kan de Britse belastingdienst het niet maken en al helemaal niet makkelijker.
6 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 09 Feb 2021, 20:46

Het is jammer dat een eenvoudige brexit zo (geo-)politiek gemaakt wordt. Geen enkele EU of UK burger heeft belang bij deze chaos maar het is blijkbaar te moeilijk om de handelsafspraken gewoon op dezelfde voorwaarden te verlengen als bevriende landen. We zijn nog steeds allemaal Europa (en dezelfde munt hadden we toch al niet).
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 09 Feb 2021, 20:53

Wij zitten zelf (als Nederland) inderdaad in een rotpositie omdat we in Europa op Duitsland na de grootste handelspartner zijn van het VK en hoe je het ook wendt of keert, extra controles en formaliteiten kosten gewoon geld.

Overigens betwijfel ik enorm of de Engelsen nog heel veel moeilijker gaan doen. Natuurlijk zullen ze zeker ook hun eigen procedures instellen (ik meen voor versproducten vanaf 1 april met actieve controle daarop vanaf 1 juli), maar vooral voor versproducten zijn ze enorm afhankelijk van Europa en omgekeerd wij niet van hen (ok ok, voor vis en whisky dan).

Roelof schreef:Het is jammer dat een eenvoudige brexit zo (geo-)politiek gemaakt wordt. Geen enkele EU of UK burger heeft belang bij deze chaos maar het is blijkbaar te moeilijk om de handelsafspraken gewoon op dezelfde voorwaarden te verlengen als bevriende landen. We zijn nog steeds allemaal Europa (en dezelfde munt hadden we toch al niet).

Da's niet helemaal waar trouwens. Ik zou het heel graag met je eens zijn. Maar als je een handelsblok van 500+ miljoen consumenten vertegenwoordigt, kun je je het simpelweg niet veroorloven om één land dat eruit stapt vervolgens de spelregels te laten dicteren.
Die moet je heel duidelijk maken dat het verregaande consequenties heeft, en dat bescherming van de eigen interne markt altijd voorop zal staan.
Dat punt probeert Brussel nu te maken, ook als precedent, mochten andere landen ook ambities hebben voor een Frexit, Grexit of Nexit.
Laatst gewijzigd door Daan op 09 Feb 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”