Hoeveel tijd steken jullie in je whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Hoeveel tijd steken jullie in whisky?

Pfff, zo nu en dan koop ik eens een fles
3
4%
Ik ben er wekelijks één a twee keer mee bezig
8
9%
Ik zoek actief informatie/tastings/boeken/flessen
4
5%
Dagelijks, als ik even tijd heb sneup ik rond
70
82%

Totaal aantal stemmen: 85

RolfvanderSteen
Senior
Senior

Re: Hoeveel tijd steken jullie in je whisky?

Ongelezen berichtdoor RolfvanderSteen » 03 Feb 2021, 22:13

Leuk topic!

Ik ben er eigenlijk elke dag wel (even) mee bezig. Net zoals de meesten hier zie ik :D

Doordeweeks is het vooral 'nerden' (vrouw en kinderen lachen er altijd een beetje om); forum en reviews lezen, Ralphy kijken, wensenlijstje aanscherpen, WB doorspitten op zoek naar pareltjes, aanbiedingen van shops checken en... (gemiddeld zo eens in de maand) natuurlijk een flesje kopen!

In het weekend geniet ik 's avonds van een glaasje. Soms zet ik er ook 2 of 3 naast elkaar voor een kleine vergelijkende tasting. Vaak samples vs. eigen collectie, om te ontdekken wat ik echt lekker vind. Ongeproefd kopen doe ik niet zo veel meer. In dat geval neem ik ook echt de tijd om goed te proeven en gericht nog eens meer info over de betreffende whisky's te vinden

Al met al ben ik (veel) meer tijd bezig met lezen en zoeken dan daadwerkelijk drinken.
Maar goed, dat is ook prima, heerlijk verlekkeren! :Slainte
2 x
Afbeelding Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 03 Feb 2021, 22:55

Steeds minder.

Waar ik vroeger ‘hele dagen’ naar nieuwe releases en ‘koopjes’ kon speuren, is het nu vooral (bijna dagelijks) even het forum bekijken. De prijzen zijn zo verschrikkelijk de pan uitgerezen dat de lol er wel een beetje af is; ik ben niet (meer) bereid om flessen van 150-200+ aan te schaffen zonder eerst te proeven. En onder die prijs is het meestal jong of heel-snel-weg-door-FOMO’ers. Ik doe er niet meer aan mee. Drink af en toe wel een flesje uit voorraad, en anders gewoon lekker een biertje.

En dat is helemaal niet erg.

:bigsmile
6 x
2 ∞ & →

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Feb 2021, 23:00

squaadgras schreef:Steeds minder.

De prijzen zijn zo verschrikkelijk de pan uitgerezen dat de lol er wel een beetje af is; ik ben niet (meer) bereid om flessen van 150-200+ aan te schaffen zonder eerst te proeven. En onder die prijs is het meestal jong of heel-snel-weg-door-FOMO’ers. Ik doe er niet meer aan mee. Drink af en toe wel een flesje uit voorraad, en anders gewoon lekker een biertje.

Een standpunt wat ik volledig kan volgen. En proeven wordt ook steeds minder normaal. Zeker bij flessen uit die prijscategorie.

Al vind ik het nog wel een soort van sport om te zoeken naar de betaalbare pareltjes. Maarja dat is, wat je al zegt, gezien de steeds groter wordende groep fomo’ers en flippers ook erg ingewikkeld geworden..
1 x
Afbeelding

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 04 Feb 2021, 10:56

Cask1988 schreef:
squaadgras schreef:Steeds minder.

De prijzen zijn zo verschrikkelijk de pan uitgerezen dat de lol er wel een beetje af is; ik ben niet (meer) bereid om flessen van 150-200+ aan te schaffen zonder eerst te proeven. En onder die prijs is het meestal jong of heel-snel-weg-door-FOMO’ers. Ik doe er niet meer aan mee. Drink af en toe wel een flesje uit voorraad, en anders gewoon lekker een biertje.

Een standpunt wat ik volledig kan volgen. En proeven wordt ook steeds minder normaal. Zeker bij flessen uit die prijscategorie.

Al vind ik het nog wel een soort van sport om te zoeken naar de betaalbare pareltjes. Maarja dat is, wat je al zegt, gezien de steeds groter wordende groep fomo’ers en flippers ook erg ingewikkeld geworden..

Ik hoor, tot mijn grote genoegen, steeds meer dit soort geluiden.
En ik bedoel tot mijn genoegen, omdat ik hoop dat die whisky bubble straks een keer knapt.
Hebben jullie het idee dat de bubble al een beetje slinkt?

Ik bedoel ermee te zeggen, als jullie al minder aanschaffen omdat alles overrated is, dan slinkt de vraag. De oorzaak is natuurlijk minder leuk.

Of is de bubble in jullie optiek nog aan het groeien?
0 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Feb 2021, 11:00

Ben bang dat we kunnen wachten tot we een ons wegen als we op de “bubbel” willen wachten. Voor één van ons komen er twee, misschien wel 10, vermogendere Aziaten en Zuid-Amerikanen bij (als whiskyliefhebbers dan wel investeerders). Daarnaast een verminderde productie gedurende jaren 80-90. Denk dat de huidige “bubbel” nog wel een jaartje of 20 op zich laat wachten voordat er ook maar iets knapt. If at all...

Grootste probleem in mijn ogen is dat sommigen af en toe lijken te vergeten dat het maar een alcoholische versnapering is. :gnif
2 x
2 ∞ & →

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 04 Feb 2021, 11:08

Germ schreef:Ik bedoel ermee te zeggen, als jullie al minder aanschaffen omdat alles overrated is, dan slinkt de vraag. De oorzaak is natuurlijk minder leuk.
Of is de bubble in jullie optiek nog aan het groeien?

Ik denk dat je 'ons' daarmee teveel credits of invloed toedicht, die paar liefhebbers hier die zeggen wat minder te gaan kopen. Ondertussen komen er namelijk ook weer vele nieuwe gelukszoekers bij, en een nog immer groeiende Aziatische markt. Vooralsnog zie ik de prijzen en aanbod (en dus de bubble) alleen nog maar groter en groter worden, en in rap tempo ook nog eens. Waarbij ik betwijfel of ie echt gaat knappen hoor, dat hopen en denken 'we' al een tijdje namelijk. Hooguit denk ik dat een aantal van de (recente en toekomstige) startups geen blijvertjes worden en de eerste slachtoffers worden. En als de marktwerking zijn werk gaat doen zal er ook wel even een kleine prijsstabilisatie komen, maar dat prijzen echt weer spectaculair gaan kelderen naar het niveau van een aantal jaar geleden zie ik persoonlijk niet meer gebeuren.
1 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 04 Feb 2021, 11:30

Ik heb die prijsstijgingen niet meegemaakt, ik ben er pas sinds kort echt mee bezig, maar alles heeft een grens.

Er komt een moment dat het teveel wordt.
Kasten en meubels die 20 jaar geleden erg veel waard waren, zijn nu soms niks meer waard.

Ook op het gebied van sport, bijvoorbeeld in de voetbalwereld, zie je ook dat de bedragen wat aan het slinken zijn. De transferbedragen zijn niet meer dezelfde als 2/3 jaar geleden, deze gaan nog naar beneden gaan vermoed ik in de toekomst (mede door Corona).

De whiskywereld produceert nu heel veel omdat de vraag enorm is, maar er komt een moment dat die vraag zal dalen en er een overschot komt waardoor de prijzen zullen dalen.
Die voorbeelden die ik gaf, zijn misschien wat van de pot gerukt, maar ik wil daarmee bedoelen dat alles zijn grenzen heeft en dat het ooit zal omslaan

Ik ben er zeker van dat dat ooit komt, alleen kan dat nog 2 jaar duren, maar misschien ook 10 jaar of langer.
Maar alles heeft een grens en een curve stijgt en daalt.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 04 Feb 2021, 12:01

squaadgras schreef:... Daarnaast een verminderde productie gedurende jaren 80-90.

Dat ben ik niet met je eens: veel destileerderijen hebben de afgelopen jaren hun productie capaciteit vergroot en er zijn de nodige nieuwe bij gekomen.
De afgelopen 15 jaar is er meer op vat gegaan dan er gebotteld is.
Dit komt binnen nu en 15 jaar op de markt.

Ok; 10% haalt het tot 30 jaar soms 40 jaar op een vat, maar de meeste vaten worden er niet beter op...

Dus laat die Fomo, er komt nog genoeg moois!
En een "getrankehalle" vol met flessen van 150,- tot 400,- euro zie ik nog niet gebeuren...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Feb 2021, 12:48

squaadgras schreef:Ben bang dat we kunnen wachten tot we een ons wegen als we op de “bubbel” willen wachten. Voor één van ons komen er twee, misschien wel 10, vermogendere Aziaten en Zuid-Amerikanen bij (als whiskyliefhebbers dan wel investeerders).
Dit, bovendien wordt de middenklasse in het westen relatief steeds armer waardoor we dus ook minder te besteden hebben. Dat is de keerzijde van de globalisering.

Daarnaast is het onhandig om je geld op de bank te laten staan, koop er dan iets leuks of lekkers voor of koop een paar pallets whisky.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Feb 2021, 12:57

Reichenbach schreef:
squaadgras schreef:Ben bang dat we kunnen wachten tot we een ons wegen als we op de “bubbel” willen wachten. Voor één van ons komen er twee, misschien wel 10, vermogendere Aziaten en Zuid-Amerikanen bij (als whiskyliefhebbers dan wel investeerders).
Dit, bovendien wordt de middenklasse in het westen relatief steeds armer waardoor we dus ook minder te besteden hebben. Dat is de keerzijde van de globalisering.

Daarnaast is het onhandig om je geld op de bank te laten staan, koop er dan iets leuks of lekkers voor of koop een paar pallets whisky.

Over 20 jaar zuipen we allemaal single malt ‘Made in China’ en is de Scotch alleen nog voor de rijksten der aarde :lol:
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Feb 2021, 13:43

Breedút_Genietsje schreef:Dat ben ik niet met je eens: veel destileerderijen hebben de afgelopen jaren hun productie capaciteit vergroot en er zijn de nodige nieuwe bij gekomen.
De afgelopen 15 jaar is er meer op vat gegaan dan er gebotteld is.
Dit komt binnen nu en 15 jaar op de markt.

Ok; 10% haalt het tot 30 jaar soms 40 jaar op een vat, maar de meeste vaten worden er niet beter op...

Dus laat die Fomo, er komt nog genoeg moois!
En een "getrankehalle" vol met flessen van 150,- tot 400,- euro zie ik nog niet gebeuren...

Het is zeker waar dat er de afgelopen jaren een stuk meer is geproduceerd, echter zullen deze zoals je zelf al aangeeft hoogstwaarschijnlijk tussen hun tien- en twintigste leeftijd worden gebotteld. Is natuurlijk niet te vergelijken met de 20-30 jaar oudjes van zeg.. 5 jaar geleden.. die relatief goed geprijsd waren en nog wel op goede vaten hebben gelegen. Merendeel van de vaten is tegenwoordig behandeld, voor een goed vat moet je goed zoeken (en daar steken de vatenschuivers een stuk minder tijd in, dan het ‘schuiven’ van vaten zelf). Zal niet stellen dat er nooit meer wat moois gebotteld gaat worden voor een goede prijs, maar het zal wel steeds minder en minder worden, of minder betaalbaar.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik ietwat verwend ben over de afgelopen 5-7 jaar. Even terugpakken naar een 40% OB’tje van 12 jaar doe je niet zo snel; kwaliteitsverschil is simpelweg te groot geworden (dan pak ik liever een biertje). En da’s dan ook meteen een tip voor de nieuwkomers: blijf zo lang mogelijk hangen bij het beginners- en middensegment. Als je niet beter weet... :goedgedaan
4 x
2 ∞ & →

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Feb 2021, 13:58

squaadgras schreef:Even terugpakken naar een 40% OB’tje van 12 jaar doe je niet zo snel; kwaliteitsverschil is simpelweg te groot geworden (dan pak ik liever een biertje).

Dat vind ik wat kort door de bocht. Er zijn m.i. nog zat leuke drams van 12yo op 40% waar ik van genieten kan, ondanks dat ik ook al een heel aantal jaar verwend wordt in het hogere segment. In de BFYB set van Roelof en Barry zitten een aantal prima voorbeelden wat mij betreft. Natuurlijk kan het niet tippen aan een 35yo van €500+ uit de jaren ‘70. Maar das appels en peren. Dus om de basis categorie nou helemaal af te schrijven..Maargoed dat zal wellicht ook met het beschikbare budget te maken hebben wat iemand heeft.
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Feb 2021, 14:09

Er zullen vast enkele uitzonderingen zijn; wat dat betreft zijn samples inderdaad leuk. Maar om er nou een hele fles (of meerdere) van te legen: mij niet gezien. De enige “standaard” OB die ik nog wellis pak is de Oogie en vroeger de Dronach 15-18-21. Op 1 hand te tellen dus.

Overigens niks ten nadele van zij die hier wel onwijs van kunnen genieten. Achteraf had ik wellicht gewild dat ik iets minder voortvarend van start was gegaan. Daarom dan ook: geniet ervan zolang je kan. Die stap omhoog kan altijd nog!
3 x
2 ∞ & →

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Feb 2021, 14:12

squaadgras schreef:Daarom dan ook: geniet ervan zolang je kan. Die stap omhoog kan altijd nog!

Maar de combi m.i. dus ook :bigsmile
2 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Feb 2021, 17:24

Cask1988 schreef:Over 20 jaar zuipen we allemaal single malt ‘Made in China’ en is de Scotch alleen nog voor de rijksten der aarde :lol:
Van de tien grootste whisky producenten komen er zeven uit India.

1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”