Marktconform versus flippen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Jan 2021, 22:06

Reichenbach schreef:Je zou een actie kunnen starten waarbij je geld terug krijgt als je de kurk terug stuurt.

Iets dergelijks proberen ze nu uit bij Royal Mile Whiskies: Drammers Reward. Deze regeling was ook van toepassing op de Mortlach 1986 AD die ik bij hen heb gekocht.
1 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 29 Jan 2021, 22:17

Mermur schreef:
Reichenbach schreef:Je zou een actie kunnen starten waarbij je geld terug krijgt als je de kurk terug stuurt.

Iets dergelijks proberen ze nu uit bij Royal Mile Whiskies: Drammers Reward. Deze regeling was ook van toepassing op de Mortlach 1986 AD die ik bij hen heb gekocht.

maar ja, Brexit hè :D
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 22:30

Dat zou ik kunnen doen ja....
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Jan 2021, 23:12

Genummerde kurken :duimop
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 29 Jan 2021, 23:19

Maar ja. Hoeveel gooi je er op voor die kurk dan?
10%
15%
25%
50%
100%

Waar leg je de flip grens
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 29 Jan 2021, 23:38

Iemand met een onderneming in whisky en whisky op de markt brengt, heeft en neemt altijd een bepaald risico omdat je niet altijd alles kan voorspellen hoe iets zal lopen. Waarom zou je dan zelf die mensen alles gunnen die veilig met drie muisklikken alles wegkapen en vervolgens verkopen aan mensen die toch de whisky graag willen drinken of voor mensen die whisky kopen voor een soort van status. Dat flessen wat duurder zijn is marktconform en dan is het eerlijker dat het geld naar de ondernemer gaat en niet naar een flipper.
1 x
Afbeelding

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 30 Jan 2021, 08:48

Oogadal schreef:

Dat zou ik kunnen doen ja....

Vooral leuk als je naast een passie voor whisky ook een passie voor administratie heb :bigsmile
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jan 2021, 10:11

Buiten de administratieve ellende; met opsturen van een kurk verplicht je mensen de fles ook snel leeg te drinken, je zult een korte ‘inlevertijd’ moeten hanteren. En een unieke kurk hebben..
Bovendien werkt het niet om flippen tegen te gaan, want een flipper wil snel geld en die laat de fles nog dicht en wacht tot het ‘op’ is en probeert dan z’n slag te slaan. Dat tientje wat ie wellicht meer heeft betaald is met flip factor X 2 geen trigger meer om de fles te openen.

Maar het is wel iets waar ik me toch in ga verdiepen om te kijken of er een anti flip of juist een pro open beleid in elkaar te flansen is op een voor alle partijen vriendelijke manier.
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jan 2021, 10:17

whisky4wood schreef:Iemand met een onderneming in whisky en whisky op de markt brengt, heeft en neemt altijd een bepaald risico omdat je niet altijd alles kan voorspellen hoe iets zal lopen. Waarom zou je dan zelf die mensen alles gunnen die veilig met drie muisklikken alles wegkapen en vervolgens verkopen aan mensen die toch de whisky graag willen drinken of voor mensen die whisky kopen voor een soort van status. Dat flessen wat duurder zijn is marktconform en dan is het eerlijker dat het geld naar de ondernemer gaat en niet naar een flipper.

Ik snap je insteek, maar zo werkt het niet helaas. Net als met beleggen is de belegger ook spekkoper als er bepaalde ontwikkelingen zijn waardoor een koers sky high gaat. Wat wel een optie is om de limiet op 1 fles per persoon te zetten. Dan kun je er nog wel meerdere binnenharken, maar moet je al naar meerdere shops.
Ik ben zelf bezig geweest om mijn releases straks eerst een maand uitsluitend offline aan te bieden in de slijterij, maar dat is me, als startende bottelaar, afgeraden door een aantal partners. Is wel iets wat kan, maar dan moet je eerst je naam opgebouwd hebben. Dus wellicht in de toekomst.
Maar er zijn wel meer zaken aan de verkoopkant waarmee te reguleren is... ;)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 30 Jan 2021, 10:28

Oogadal schreef:We gaan nou toch niet een discussie over prijzen starten hoop ik.... :Scratch

En vervolgens wel 17 berichten plaatsen in dit topic.. :Scratch

Tis geen aanval, maar een feit :P
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jan 2021, 10:35

Maar tis puur omdat de discussie veranderd is van ‘flippen vs marktconform’ naar ‘is er iets te doen tegen flipperen’... En aangezien ik aan de bottelaar kant zit komen er hier wellicht ideeën boven drijven die toepasbaar zijn.

En m’n initiële opmerking was omdat de topic starter zich in een ander topic beklaagde dat 90% hier alleen over prijzen ging... :Scratch
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 10:38

Ruud2612 schreef:
Oogadal schreef:We gaan nou toch niet een discussie over prijzen starten hoop ik.... :Scratch

En vervolgens wel 17 berichten plaatsen in dit topic.. :Scratch

Tis geen aanval, maar een feit :P

Sjonge jonge Ruud... is dit topic gedraaid naar een leuke, gezonde discussie, besluit jij ineens om het gezeick maar weer even omhoog te halen met je 2e post op dit topic. Met welk doel? Dit slaat echt als een tang op een varken :?
Draag liever zelf actiever bij aan het topic én het onderwerp. Meer dan je, tot nu toe enige, post in dit topic die nog iets van inhoudelijk bijdroeg, i.p.v. gaan lopen stoken. Hebben we veel meer aan ;)
0 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 30 Jan 2021, 10:50

Interessante discussie en belangen. Maar ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de releaseprijzen omhoog zouden gaan richting flippers niveau. Lijkt me dat de primaire markt van liefhebbers toch veel groter is dan de secundaire flippersmarkt, en dat je daar een deel van gaat verliezen.
Dat er hogere prijzen betaald worden in de secundaire markt is duidelijk, maar het volume is toch veel lager, dat is toch niet “de markt”? Die prijzen kan je niet als markconform beschouwen bij de release (als er honderden of duizenden flessen op de markt komen).

Als je de weg weet en snel handelt kan je nu mooie flessen kopen om te openen, te drinken en te delen. Dat is een groot deel van het plezier. Als dat wegvalt en de prijzen zijn structureel nog veel hoger, wat dan? Whisky blijft toch een soort van luxe-artikel:-)
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 10:52

Roelof schreef:Interessante discussie en belangen. Maar ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als de releaseprijzen omhoog zouden gaan richting flippers niveau. Lijkt me dat de primaire markt van liefhebbers toch veel groter is dan de secundaire flippersmarkt, en dat je daar een deel van gaat verliezen.
Dat er hogere prijzen betaald worden in de secundaire markt is duidelijk, maar het volume is toch veel lager, dat is toch niet “de markt”? Die prijzen kan je niet als markconform beschouwen bij de release (als er honderden of duizenden flessen op de markt komen).

Zit wel wat in wat je zegt, al denk ik wel dat de secundaire markt veel groter is dan we denken. Dat heeft te maken met het stukje vraag en aanbod. En daarbij is het wel een aardig vaststaand gegeven dat de vraag groter is dan het aanbod. Zeker bij de gewilde flessen.
0 x
Afbeelding

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 30 Jan 2021, 11:04

Cask1988 schreef:Sjonge jonge Ruud... is dit topic gedraaid naar een leuke, gezonde discussie, besluit jij ineens om het gezeick maar weer even omhoog te halen met je 2e post op dit topic. Met welk doel? Dit slaat echt als een tang op een varken :?
Draag liever zelf actiever bij aan het topic én het onderwerp. Meer dan je, tot nu toe enige, post in dit topic die nog iets van inhoudelijk bijdroeg, i.p.v. gaan lopen stoken. Hebben we veel meer aan ;)

:bottomsup

OT: Ik heb mijn zegje al gedaan. Denk niet dat er mi heel veel meer over te melden valt!

PS) Nogmaals het was geen aanval, maar ik vind persoonlijk dat sommige mensen hier nog wel eens fel (met name tegen de nieuwkomers / minder actieve leden) reageren. Is soms een beetje jammer. We zijn niet allemaal verplicht om in elk topic of op elk bericht te reageren.

_____________ (streep eronder)
Laatst gewijzigd door Ruud2612 op 30 Jan 2021, 11:10, 4 keer totaal gewijzigd.
3 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”