Voor Whiskyplan certificaathouders

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Steven
Actief lid
Actief lid

Re: Voor Whiskyplan certificaathouders

Ongelezen berichtdoor Steven » 28 Jan 2021, 23:25

edwinedje schreef:
Oogadal schreef:Ik begrijp niet dat mensen naar zoiets klakkeloos geld overmaken.

Ondertussen wel, maar toen ze in 2015-2016 met dit idee startte en op diverse Whiskyfestivals hun plannen uit de doeken deden konden we (ik) niet weten dat het zo zou gaan lopen als dat het nu doet ...

Yep - precies dat!

Bovendien hebben anderen het bewezen dat je gewoon en distilleerderij kan opzetten in een relatief korte periode.

Neem een voorbeeld aan mannen als Erik Molenaar met Wagging Finger en Bart Joosten met Eaglesburn Distillery. Die hebben hun focus eerst gericht op het opstarten van productie en doen dat met veel lof wat mij betreft!!
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 10:52

Ja, ik snap het. De kracht van marketing jibberi dibbie dabbie.

Flashy full color pop up, stand fancy aangekleed en een vent met een 'vertrouwenwekkend' gezicht er achter. En misschien hebben ze het oprecht geprobeerd, maar als je de boel dan verkloot wees dan ook een vent en ga me je aandeelhouders in gesprek.

Enige wat deze mensen nu bereiken is dat ze het voor een ander, die waarschijnlijk met de beste bedoelingen ook iets uit de grond wil stampen, het goed verpest hebben, deze community is toch beperkt en nieuws gaat snel.

Mijn advies; inventariseer de schade die jullie geleden hebben in totaal, als het de moeite is zoek een advocaat die niet gelijk € 300 per uur harkt en laat onderzoeken of er wat te halen is. Of puur omdat je ze wilt laten weten dat je dit niet kunt flikken.
Heb je één certificaat van € 150 dan zou ik er een borrel op nemen en accepteren dat je opgelicht bent. Die kun je ook altijd nog inschakelen hé, Opgelicht. Of Alberto S. :o
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Jan 2021, 11:20

Oogadal schreef:Heb je één certificaat van € 150 dan zou ik er een borrel op nemen en accepteren dat je opgelicht bent.

Opgelicht of niet, maar ik ga er inderdaad vanuit dat ik het geld kwijt ben. Komt er toch nog wat uit dan is dat Bonus.

Oogadal schreef:... maar als je de boel dan verkloot wees dan ook een vent en ga me je aandeelhouders in gesprek.

Dit dus...
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Steven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Steven » 29 Jan 2021, 11:35

Oogadal schreef:Enige wat deze mensen nu bereiken is dat ze het voor een ander, die waarschijnlijk met de beste bedoelingen ook iets uit de grond wil stampen, het goed verpest hebben, deze community is toch beperkt en nieuws gaat snel.

Dat is inderdaad een kwalijke uitwerking van dit geheel. Gelukkig zit ik ook in genoeg andere beginnende distilleerderijen om te weten dat het ook zo onwijs anders kan, ten positieve dus.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de woorden van @edwinedje.

Voor nu is het gewoon van belang dat er duidelijkheid komt voor de betrokken partijen. De bal ligt wat dat betreft momenteel (nog) bij Whiskyplan... maar het zou me niets verbazen als ze nu ook weer verzaken.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Jan 2021, 11:47

Ik zou zeggen hou ons op de hoogte! ;) ben benieuwd hoe het afloopt voor jullie :goedgedaan
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 11:59

Steven schreef:De bal ligt wat dat betreft momenteel (nog) bij Whiskyplan... maar het zou me niets verbazen als ze nu ook weer verzaken.

If it keeps silent like a corpse, well....., it probably IS a corpse.... :?
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Jan 2021, 17:06

Oogadal schreef:Dat flikt iemand mij 1 x en dan gaat de blokkeer stand er op. Sowieso raar, dat iedereen maar schijnt te denken dat iedereen 24/7 bereikbaar moet zijn.
Heb ooit zo’n idioot gekend die mij belde en als ik niet opnam appen en als dat niet werkte ging ie m’n vrouw bellen. Die was er snel klaar mee. Ik ook trouwens; ik zie wel dat iemand gebeld heeft en als t me uitkomt bel ik wel terug. ;)

Ik vertel m'n kinderen altijd dat als ze me direct willen bereiken dat ze me moeten bellen. Mooiste voorval was een chagrijnige oudste die binnenkomt nadat ie over de poort en de schuur was geklommen en mij vraagt waarom ik mijn appjes niet lees. Ik kijk 'm verbaasd aan, kijk eens naar m'n telefoon, draai 'm om en lees "kun je ff de poort open doen?". Man wat heb ik gelachen! :P

Oogadal schreef:Een BV inschrijven op een prive adres....

Wat is daar mis mee? Op mijn privéadres staan er twee... :hoedaf
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Jan 2021, 17:47

Op zich niks, maar heel veel mensen dichten een BV totaal ten onrechte een hogere ‘status’ toe als bijvoorbeeld een eenmanszaak. Ik kan het mishebben, maar ik begreep ooit dat je een loondienst betrekking hebt?

En hoewel ik het een beetje houwtje touwtje vindt overkomen om een BV in te schrijven op een prive adres vind ik dat ook als je wat voor bedrijf dan ook op je prive adres inschrijft. In NL is het de laatste jaren veel te makkelijk om maar een hele rits BV’s te openen, er is amper startkapitaal meer nodig en als je wilt open je in 1 x 10 BV’s, het holt de ‘waarde’ van een BV nogal uit vind ik. Laat ik zeggen dat het een populaire manier is om fictief geld te laten circuleren... :)

Ik heb een eenmanszaak en ik merk dat banken, krediet verstrekkers en risico verzekeraars (krediet limieten) aan een BV een hogere limiet geven als aan een eenmanszaak. Terwijl ik WEL met mijn volledige prive bezit aansprakelijk ben voor fuckups en wanbetaling. Iets wat voor een BV alleen opgaat bij ‘onbehoorlijk beheer’...

Maar we dwalen af....; in ieder geval ontloopt Whiskyplan BV haar aansprakelijkheid tenzij onbehoorlijk beheer aangetoond kan worden. En das niet heel eenvoudig. Terwijl als Whiskyplan een eenmanszaak was geweest je gewoon via de rechter ‘m had kunnen plukken.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 31 Jan 2021, 19:32

Tot zover Whiskyplan...

Whiskyplan nieuwsbrief #07

Bekendmaking

Met pijn in ons hart kondigen wij het einde van Whiskyplan aan.
Tijdens de laatste algemene aandeelhoudersvergadering is geconcludeerd dat het bedrijf niet langer levensvatbaar is en is het besluit genomen de activiteiten van Whiskyplan te beëindigen, lopende zaken af te wikkelen en het bedrijf op te heffen.
De wijze waarop tot de conclusie is gekomen en tot de uiteindelijke besluitvorming heeft geleid wordt in de Terugblik toegelicht. De manier waarop de beëindiging wordt afgehandeld, alsmede de compensatie van de certificaathouders, wordt in de Conclusie beschreven. Daarnaast is de laatste tijd een aantal vragen ontvangen; deze worden in Vragen en Antwoorden, voor zover mogelijk en actueel, beantwoord.

Terugblik

In 2015, om precies te zijn 20 februari 2015, werd Whiskyplan opgericht. De droom waaraan sinds 2013 al was gewerkt werd daarmee een plan. Vol passie en enthousiasme werd hard gewerkt om het plan vorm te geven: een distilleerderij in Nederland, gefinancierd door middel van crowdfunding, als onderdeel van een totaalbeleving met ruimte om elkaar te ontmoeten in een inspirerende en sociale omgeving.

Gestart werd met de crowdfunding en wel op een speciale manier; aandeelhouders en certificaathouders die samen de droom vorm zouden geven. Vanuit de basis "alles is echt " werd de crowdfunding uitsluitend door de aandeelhouders zelf gedaan op plekken waar zij als whiskylief-hebbers contact hadden met andere whiskyliefhebbers. In de loop van de tijd zijn daar vele leuke en enthousiaste ontmoetingen geweest.

Met geld alleen zou er geen distilleerderij komen dus werd ook de zoektocht naar een geschikte locatie en de benodigde productiemiddelen gestart. Uitgangspunt was een aansprekend pand, groot genoeg en geschikt voor alle activiteiten, op een locatie waar veel mensen zouden kunnen komen. Het voorkeursgebied liep langs de kust van Katwijk naar Egmond en vormde een halve cirkel tot aan Amsterdam. Al snel meldde de gemeente Velsen zich; het bestuur daarvan was enthousiast om een dergelijk initiatief binnen de gemeentegrenzen (IJmuiden) te huisvesten. Ook Whiskyplan was enthousiast; de combinatie whisky, zee, strand, havens, visserij, Rauw aan Zee, de ferry van en naar 'whiskyheaven', wie zag dat nu niet zitten? In totaal zijn in IJmuiden zes locaties de revue gepasseerd.
Als eerste een nieuw te bouwen complex binnen het project Kustvisie dat moest worden afgeblazen omdat het uiteindelijk toegewezen perceel vergunningtechnisch nooit mogelijk zou zijn geweest. Ten tweede de gedeeltelijke verbouw en nieuwbouw van een pand binnen het project Havenkwartier dat afgewezen werd door de eigenaar die het pand wilde slopen. Als derde het realiseren van nieuwbouw binnen het project Havenkwartier dat uiteindelijk afgekeurd werd door de eigenaar die de combinatie whisky en vis niet als mogelijkheid zag.
Aan beide locaties binnen het project Havenkwartier werd door een van de certificaathouders meegewerkt op 'no cure no pay' basis; wij zijn hem daar bijzonder dankbaar voor.

Uiteraard werd ook verder gezocht in het voorkeursgebied want de tijd stond niet stil. Er werden diverse locaties bekeken die echter hetzij niet geschikt, vergunningtechnisch niet mogelijk, dan wel reeds verkocht waren; de schaarste voor wat betreft geschikte locaties was al die tijd al groot.

Onderwijl gingen de crowdfundingsactiviteiten via de festivals en de overige voorbereidingen zoals keuze- en offertetrajecten ten behoeve van de apparatuur, gesprekken met mogelijke partners voor de nevenactiviteiten, onderzoek naar mogelijkheden voor inzet, scholing en begeleiding van medewerkers, etc. door.
Alsof het zo had moeten zijn, voor de vierde keer weer terug naar IJmuiden want de 'droomlocatie' was vrij gekomen; meegewerkt aan zowel de marktconsultatie als de aanbesteding en ver gekomen maar helaas geen toewijzing.

Inmiddels was het voorkeursgebied uitgebreid naar "welke locatie dan ook binnen Nederland die geschikt zou zijn" en werd via de nieuwsbrief ook een beroep gedaan op de certificaathouders; helaas zonder resultaat. Er zijn locatiebezoeken geweest in Heemstede, Cruquius, Lisse, Noordwijk en Amsterdam.

Jammer genoeg werd de vijfde locatie, die vergunningtechnisch geen problemen zou opleveren, net voor de neus van Whiskyplan verkocht aan een andere partij. En toen kwam het nieuws vanuit het gemeentebestuur in IJmuiden dat de toegewezen partij niet in staat was de plannen voor de 'droomlocatie' te verwezenlijken en dat zij graag in gesprek wilden omdat zij nog steeds enthousiast waren over het plan en wat dat voor de omgeving zou kunnen betekenen. Echter de plannen om van het gebouw een hotel te maken prevaleerden, dus ook deze tweede poging om de 'droomlocatie' in handen te krijgen was niet succesvol. Dat het verhaal van Whiskyplan aan het rondzingen was in IJmuiden bleek wel toen een nieuwe partij contact opnam met de mededeling dat zij een nieuw hotel zouden gaan bouwen en graag een samenwerking aan zouden willen gaan. Samen met deze partij en een mogelijke nieuwe investeerder werd de zesde locatie bezocht en besproken. Dit zag er in eerste instantie niet ongunstig uit, zowel qua mogelijkheden om de gewenste activiteiten uit te voeren, wel in afgeslankte vorm, als uit vergunningtechnisch oogpunt.

En toen kwam corona.
De mogelijke nieuwe investeerder trok zich terug; een andere investeerder trok de toezegging in en tenslotte kon en wilde de bank, waarmee indertijd afspraken waren gemaakt, met betrekking tot de financiering, in deze omstandigheden niet langer de financiering op zich nemen.
Conclusie

Tot ons grote verdriet, en alle inspanningen ten spijt, is het een NOGO geworden voor Whiskyplan.
Er is uitgebreid gekeken naar welke mogelijkheden er nog zouden kunnen zijn om het plan alsnog te realiseren maar uiteindelijk moest worden geconcludeerd dat, in de huidige omstandigheden, het plan niet langer levensvatbaar is. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van 26 november 2020 is unaniem besloten om de activiteiten van Whiskyplan te staken per 1 januari 2021. De activiteiten zijn beëindigd en momenteel wordt gewerkt aan de afwikkeling van de onderneming waarna deze zal worden opgeheven. Uiteraard is de belangrijkste actie de uitbetaling aan de (top)certificaathouders.

Bij aanvang van Whiskyplan was het uitgangspunt om binnen een periode van drie jaar te beschikken over voldoende financiën, een geschikte locatie, de benodigde apparatuur en menskracht om daadwerkelijk van start te gaan met uitwerking van het plan; het GO/NOGO moment.
Deze termijn voor GO/NOGO was ook het uitgangspunt om niet meer dan 10% van de ontvangen investeringsbijdragen te gebruiken voor alle kosten die gemaakt moesten worden voor de verwezenlijking van het plan. Daaraan gekoppeld zou in geval van een NOGO de overige 90% van de ontvangen investeringsbijdragen worden geretourneerd aan de certificaathouders.
Echter, door omstandigheden zoals hiervoor bij Terugblik beschreven, is de termijn geen drie maar bijna zes jaar geworden. Dat in deze laatste drie jaar ook kosten zijn gemaakt zal eenieder duidelijk zijn. Uiteraard is altijd kritisch naar de te maken kosten gekeken en ook is een deel van de kosten door de aandeelhouders zelf gedragen teneinde Whiskyplan zo weinig mogelijk te belasten. Toch heeft het totaal van de kosten in die bijna zes jaar de genoemde 10% overschreden en wel met 10%. Dit houdt in dat niet 90% maar 80% van de ontvangen investeringsbijdrage wordt geretourneerd aan de (top)certificaathouders. Deze actie wordt per direct en met voorrang uitgevoerd. Onvoorziene omstandigheden uitgezonderd zal het betrokken bedrag binnen enige dagen op de rekening staan.

Vragen en antwoorden

De afgelopen periode zijn er via diverse wegen verschillende vragen ontvangen. Voor zover mogelijk en nog actueel worden deze vragen hier beantwoord; er zijn vragen bij die al in de hiervoor opgenomen tekst van deze nieuwsbrief zijn beantwoord.
• Vraag: Waardoor is het niet gelukt om eind 2016/2017 te kunnen starten met distilleren?
Antwoord: Zoals ook te lezen in de hiervoor opgenomen Terugblik is het een combinatie van factoren geweest. Daarbij is de locatie van groot belang geweest omdat het geheel van activiteiten bijzondere eisen stelt aan de locatie, zowel qua ruimte, bereikbaarheid als vergunningtechnisch.
• Vraag: Waarom is er niet begonnen met een bescheidenere opzet van de plannen zodat er wel een begin gemaakt kon/kan worden met de productie van distillaten zodat dat zijn weg naar vaten vindt.
Antwoord: Ook dit is aan de orde gekomen in de Terugblik. Daarop aanvullend; het plan was een totaalplan waarin niet alleen werd geproduceerd maar ook verkocht, ontmoet, begeleid en onderwezen. Het vinden van een locatie om dit alles te realiseren was inderdaad een grote opgaaf, gezien de gebleken krapte op de markt in het voorkeursgebied. Uiteindelijk werd wel besloten om genoegen te nemen met een locatie waar de activiteiten in afgeslankte vorm zouden kunnen plaatsvinden echter deze plannen werden getorpedeerd door de uitvloeisels van de coronacrisis zoals hiervoor gemeld.
• Vraag: In hoeverre heeft het team nog altijd de drive en de beschikbaarheid om daadwerkelijk een distilleerderij te beginnen?
Antwoord: de drive is er altijd geweest, ook al hadden de teamleden nog andere activiteiten om in het levensonderhoud te voorzien. Vandaar ook het verdriet om de beslissing te moeten nemen die in deze nieuwsbrief is bekend gemaakt.
Zoals uitgelegd in de Terugblik werd ook gewerkt aan uitbreiding van het team en gezocht naar partners voor de nevenactiviteiten zodat bij de daadwerkelijke uitvoering de taken konden worden verdeeld over een groter geheel.
• Vraag: Hoe staat het met de financiering? Is dit nu enkel vanuit de crowdfunding of zijn er ook andere financiers aan boord gekomen? Hoeveel (% is goed) van het streefbedrag om de productie te kunnen opstarten is inmiddels opgehaald? En is dat nu we een aantal jaar later op z'n vroegst van start gaan nog altijd genoeg?
Antwoord: Gepland was om de benodigde financiering in eerste instantie te realiseren door een combinatie van crowdfunding en financiering door de bank. Naast de (top)certificaathouders waren er ook andere investeerders die inmiddels hadden geïnvesteerd dan wel toegezegd. Deze situatie is ingehaald door de uitvloeisels van de coronacrisis zoals hiervoor gemeld. Het streefbedrag was namelijk het bedrag dat nodig was om, inclusief aanvullende financiering door de bank, te kunnen starten. De aanvullende financiering door de bank zou successievelijk door opbrengsten van crowdfunding worden overgenomen maar is door Corona volledig weggevallen.
• Vraag: Is het ondernemingsplan inmiddels bijgewerkt of wordt er nog altijd uitgegaan van het oorspronkelijke plan?
Antwoord: Dit is niet meer actueel.
• Opmerking: Dus ook regelmatig op de hoogte gehouden worden van de voortgang hoort daarbij. Dat is helaas iets waar het de afgelopen jaren nogal eens aan schort.
Reactie: Dit is een veel gehoorde opmerking van meerdere zijden en ook volkomen terecht! Echter, vaak waren er wel allerlei zaken aan de hand maar kon daarover niet gecommuniceerd worden om het proces niet te frustreren en daarmee onze eigen glazen in te gooien.
• Vraag: Is het na zoveel jaar nog altijd niet gestart zijn, niet eens hoog tijd voor een raadpleging van de aandeelhouders inclusief de certificaathouders?
Antwoord: Er hebben regelmatig vergaderingen plaatsgevonden van de aandeelhouders. De certificaathouders is meerdere malen verzocht om een bijdrage in het proces in de vorm van advies, ondersteuning en hulp. Helaas hebben deze oproepen maar tot zeer weinig respons geleid.
• Opmerking: Het punt (GO/NOGO) is inmiddels wel aangebroken dat er wellicht een streep door de plannen getrokken moet worden en dat de resterende gelden naar ratio teruggestort moeten worden.
Reactie: Hieraan is deze nieuwsbrief volledig gewijd.
• Vraag: In hoeverre zijn de bijeengebrachte gelden inmiddels al opgegaan aan deze opstartfase?
Antwoord: Dit is uitgelegd in de Conclusie.
• Vraag: Waarom wordt er op de meeste reacties een kort berichtje gepost met de opmerking dat er binnenkort meer nieuws volgt om het vervolgens wederom eindeloos stil te laten zijn?
Antwoord: Deze vraag heeft betrekking op de Facebook-pagina en dat medium is nooit bedoeld geweest om meer informatie te geven dan af en toe enkele korte highlights; voor uitgebreide informatie was de nieuwsbrief bedoeld.
• Vraag: Waarom lijkt het dat de plannen met betrekking tot een locatie meer draaien om de mogelijkheid voor nevenactiviteiten te kunnen huisvesten dan dat het gaat om het opstarten van de productie van distillaat?
Antwoord: Dit is in de Terugblik aan de orde gekomen; uitgangspunt is altijd geweest de distilleerderij als hart van het geheel aan activiteiten. De nevenactiviteiten hadden ook ten doel in de eerste periode de nodige inkomsten te genereren zodat de distillaten in alle rust zouden kunnen rijpen.
• Vraag: Waarom zouden jullie tijdens coronatijd niet een locatie kunnen vinden?
Antwoord: Dit is uitgelegd in de Terugblik; het was uiteindelijk niet de onmogelijkheid om een passende locatie te vinden maar het terugtrekken van de belangrijkste financiers die tot het besluit hebben geleid. De bank was zelfs niet meer bereid een pand gedeeltelijk te financieren.
• Vraag: Waarom is een simpele loods op een saai industrieterrein geen optie om in ieder geval die productie op gang te krijgen?
Antwoord: Dit is reeds uitgelegd in de Terugblik en ook beantwoord in een hiervoor opgenomen vraag. De een kiest voor een 'simpel' begin; de ander kiest voor een meer omvattend plan en de keuze van Whiskyplan is wat dat betreft vanaf het begin duidelijk geweest: een distilleerderij als hart van een geheel aan activiteiten op een daarvoor geschikte locatie.
• Vraag: Is er nog de commitment om Whiskyplan nog echt van de grond te krijgen? Zo ja, binnen welke overzichtelijke termijn? Zo niet, wordt er dan binnen afzienbare tijd een streep door de plannen getrokken?
Antwoord: Deze vraag is reeds beantwoord in de nieuwsbrief en bij de hiervoor gestelde vragen.
• Vraag: Zijn jullie bereid om de certificaathouders te raadplegen wat zij voor een toekomst zien voor de Whiskyplan activiteiten of dat er wellicht beter een punt achter gezet kan worden?
Antwoord: Deze vraag is reeds beantwoord in de nieuwsbrief en bij de hiervoor gesteld vragen.
• Vraag: Er is een tussenstand van € 220.000 gecommuniceerd per 30-11-2016 maar eind 2016 is het balanstotaal € 143.062. Begin september 2017 is een tussenstand gecommuniceerd van
€ 250.000 maar eind 2017 is het balanstotaal € 156.159. Hoe zit dat?
Antwoord: De in de nieuwsbrief gepubliceerde tussenstanden waren altijd globaal en inclusief de in contracten vastgelegde toezeggingen; de balanscijfers waren de daadwerkelijke gelden 'in kas'.
Dank en Slotwoord

Via deze weg willen wij een ieder van jullie danken uit de grond van ons hart voor het enthousiasme, de steun en de bijdrage aan het plan dat indertijd is opgezet om een gezamenlijke droom te realiseren en dat nu tot ons grote verdriet ten einde is gekomen.

We zijn nu druk bezig om alle activiteiten op de juiste wijze af te ronden; te starten met de retourbetaling aan alle (top)certificaathouders. In het kader van deze afronding zijn de website en de facebookpagina gesloten. Dat wil niet zeggen dat er geen communicatie meer mogelijk is; integendeel! Wij zullen graag met eenieder persoonlijk in contact blijven. Zijn er vragen, opmerkingen, suggesties etc. aarzel dan niet om ons te benaderen via info@whiskyplan.nl. Andersom zullen wij in geval van vragen etc. zeker contact opnemen.

Nogmaals onze grenzeloze dank en hopelijk kunnen we ooit weer samen een dram doen!

Niet verbaasd of verrast... wel jammer
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 31 Jan 2021, 19:49

Tsja. Jammer, maar in ieder geval krijgen de aandeelhouders (als de belofte wordt ingelost) geld terug.

Voor mij blijft het wel bizar dat je in 2015 start en naar een locatie op zoek gaat in een sterk geografisch afgebakend gebied waar onroerend goed niet voor het oprapen ligt. Dat je er zo lang over doet dat je na 5 jaar wordt ingehaald door de Corona pandemie is dan zuur, maar als je 5 jaar na de start van je bedrijf nog niet in staat bent een locatie rond te krijgen geeft wel te denken...
Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 31 Jan 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Jan 2021, 20:46

Ja, je zou toich zeggen dat er in Nederland genoeg industrieel erfgoed is waar een herbestemming als stokerij een mooie invulling aan zou geven. Of een oude kerk, dorpsschool, postkantoor of ik weet niet wat.

Zal corona mee spelen, maar is ook een beetje een zwak argument. Zo'n onderneming moet toch in termijnen van 5 of 10 jaar denken.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Jan 2021, 20:54

Nou als je het in 5 jaar (eigenlijk 7 want ze waren al sinds 2013 bezig) niet van de grond krijgt, dan was Corona zéker niet de oorzaak en ook niet de genadeslag. Dan is er veel meer niet goed geweest. Ik vind het zelfs wat goedkoop dat ze Corona als argument voeren. Wees gewoon volwassen en geef toe dat het 1 grote clusterf*ck is geweest zou ik zeggen... :roll:
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 01 Feb 2021, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

Steven
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Steven » 31 Jan 2021, 21:34

Update - de langverwachte nieuwsbrief is in onze mailbox geland.

Ze hadden kennelijk op 26 november 2020 al tijdens de aandeelhoudersvergadering (dat is dus alleen met de 3 oprichters) al geconcludeerd dat het bedrijf niet langer levensvatbaar is en toen hebben ze het besluit genomen de activiteiten van Whiskyplan te beëindigen, lopende zaken af te wikkelen en het bedrijf op te heffen.

De certificaathouders krijgen nu 80% (ipv de 90% volgens hun eigen voorwaarden) retour gestort van hun inleg. Dit zogezegd door de langere periode dat het heeft gekost om tot dit punt te komen. Dit is dus nog wel een puntje van aandacht en daarbij zou openheid van de (voorlopige) jaarrekeningen 2019 en 2020 + de W&V rekeningen 2015 - 2020 bij helpen (om deze beslissing te rechtvaardigen). Daar is inmiddels al om gevraagd.

Bij deze zijn jullie ook bijgepraat over de stand van zaken mbt Whiskyplan.

[update] Edwin was me dus voor, had ik ook maar niet zoveel Messenger berichten tussendoor moeten beantwoorden.
4 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 01 Feb 2021, 20:06

Ik heb geen certificaat(en), maar toch jammer dat het plan op deze manier geëindigd is. Er is in mijn optiek ruimte genoeg voor een aantal whiskydestilleerderijen in Nederland, met een slimme inrichting kun je aardig competitief worden denk ik.

Ze waren er dichtbij. Als ze het tussenstapje gemaakt hadden en de ketel in een bedrijfsloods gestopt hadden en hier alvast kunnen bouwen aan een voorraad en retail kanaal. Dan was de stap naar een idyllisch pand waar je het stoken kunt combineren met horeca enz. geen make or break van het gehele bedrijfsplan. Al vraag ik mij oprecht af of je met de hoeveelheid gevraagd geld ook daadwerkelijk genoeg zou hebben om minimaal de eerste drie jaar te overbruggen.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 01 Feb 2021, 20:19

Nederland-paraat schreef:Al vraag ik mij oprecht af of je met de hoeveelheid gevraagd geld ook daadwerkelijk genoeg zou hebben om minimaal de eerste drie jaar te overbruggen.

Wellicht als de boel in het derde jaar op gang was getrokken (zoals je beschrijft) hadden er waarschijnlijk meer deuren geopend voor investeerders en certificaat kopers.

Het gebrek aan zichtbare actie zal het ook steeds moeilijker hebben gemaakt om investeerders aan te trekken, danwel gemotiveerd te houden.
Als het geld in werk was gezet voor de corona crisis hadden ze het er wellicht doorheen kunnen trekken ... maar nu het al stillag, was het makkelijk om het terug te trekken ...

Maar het zal koffiedik blijven kijken ... het boek is dicht ... moving on ...

Als het geld teruggestort is zie ik een plezierig bezoekje aan de lokale dealert tegemoet :bigsmile
2 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”