Marktconform versus flippen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
whisky4wood
Senior
Senior

Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 28 Jan 2021, 21:10

Soms zijn er levendige discussies en daar steek je veel van op. Laatste tijd gaat het steeds vaker over de stijging van prijzen en mensen die flessen “flippen”. Mijn vraag is: waar zit het verschil in essentie tussen flessen marktconform verkopen en flessen flippen? Welke zaken spelen een rol bij het gevoel van flippen of een marktconforme prijs vragen. Ik zie flessen voorbijkomen die heel prijzig zijn, maar die zijn al erg lang geleden gekocht (marktconform?) en flessen van een maand geleden en daarna heel prijzig (flippen?). Wat maakt het verschil en welke rol speelt de factor tijd hierin. Deel je gevoel of gedachten want ik zie het verschil niet echt. Welke elementen spelen een rol bij het verschil tussen marktconform verkopen en flippen, dat dus.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jan 2021, 21:13

We gaan nou toch niet een discussie over prijzen starten hoop ik.... :Scratch
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 28 Jan 2021, 21:14

Alles van Sjon de Loper is flippen. De rest is rendement, return on investment...

:lol:
2 x
2 ∞ & →

Nickvanderlinde298
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 28 Jan 2021, 21:17

Hoe ik het zie is dat flippen een fles kopen is zonder intentie deze op te drinken maar direct voor meer te verkopen aan een liefhebber die ernaast heeft gegrepen. Flippers verkopen niet aan flippers.
Een fles marktconform verkopen is als je interesse verandert of je er 2 hebt meegenomen en je deze doorverkoopt aan een liefhebber.
De intentie was de fles op te drinken en achteraf gezien (door wisselende interesses, dubbele flessen, etc) toch te verkopen.

Een Lagavulin 25 uit 2002 is nu € 1000, iemand heeft deze gekocht voor € 125. En wil hem nu toch verkopen, ik zie dat niet als flippen.
Een Lagavulin festival editie uit 2020 aankopen voor 200 pond en deze dezelfde dag voor 450 euro op Whiskybase zetten is flippen.

Bovenstaand is mijn persoonlijke mening uiteraard.

EDIT: Om het toch even over de prijs te hebben, door de vele flippers die de fles voor 450 euro aanbieden in bovenstaand voorbeeld zal de liefhebber die er 2 heeft deze prijs hanteren en er 400 euro voor vragen...zonder flippers zou dit 250 geweest zijn bijvoorbeeld. Hoop dat het zo duidelijk is.
5 x

WhiskyGrouch
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGrouch » 28 Jan 2021, 21:41

Nickvanderlinde298 schreef:Hoe ik het zie is dat flippen een fles kopen is zonder intentie deze op te drinken maar direct voor meer te verkopen aan een liefhebber die ernaast heeft gegrepen. Flippers verkopen niet aan flippers.
Een fles marktconform verkopen is als je interesse verandert of je er 2 hebt meegenomen en je deze doorverkoopt aan een liefhebber.
De intentie was de fles op te drinken en achteraf gezien (door wisselende interesses, dubbele flessen, etc) toch te verkopen.

Een Lagavulin 25 uit 2002 is nu € 1000, iemand heeft deze gekocht voor € 125. En wil hem nu toch verkopen, ik zie dat niet als flippen.
Een Lagavulin festival editie uit 2020 aankopen voor 200 pond en deze dezelfde dag voor 450 euro op Whiskybase zetten is flippen.

Bovenstaand is mijn persoonlijke mening uiteraard.

EDIT: Om het toch even over de prijs te hebben, door de vele flippers die de fles voor 450 euro aanbieden in bovenstaand voorbeeld zal de liefhebber die er 2 heeft deze prijs hanteren en er 400 euro voor vragen...zonder flippers zou dit 250 geweest zijn bijvoorbeeld. Hoop dat het zo duidelijk is.

Zo zie ik het ook.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Jan 2021, 21:52

Huh :Scratch dus eerst, whisky4wood, ben je in het springbank topic aan het ‘klagen’ over de overvloed aan prietpraat over geldkwesties op dit forum, hoe weinig dit je boeit en hoe ‘wij’ andere info voor jou moeten plaatsen omdat je dat mist. Amper een paar dagen verder start je een discussie die volledig gefocust is op prijzen (flippen) en wat ‘marktconforme bedragen’ zijn. Mis ik hier nou iets of..... :lol:
3 x
Afbeelding

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 28 Jan 2021, 21:57

Cask1988 schreef:Huh :Scratch dus eerst, whisky4wood, ben je in het springbank topic aan het ‘klagen’ over de overvloed aan prietpraat over geldkwesties op dit forum, hoe weinig dit je boeit en hoe ‘wij’ andere info voor jou moeten plaatsen omdat je dat mist. Amper een paar dagen verder start je een discussie die volledig gefocust is op prijzen (flippen) en wat ‘marktconforme bedragen’ zijn. Mis ik hier nou iets of..... :lol:

Dat zie ik anders. Binnen een onderwerp als dit zie ik juist het onderwerp en relevantie. Bij een topic over een merk whisky ging het mij meer om de drank. Ik hoop dat ik dit zo goed kan uitleggen. Maar ik wil niet nog een keer die discussie herhalen. Ik vond juist de discussie wel interessant vandaar dus dat ik dit onderwerp aanmaakte want in de kern speelt het zeker wel een rol en dat had ik al toegegeven, vandaar.
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 28 Jan 2021, 22:20

:Scratch

Dus in een Springbank bank topic mag het van jou niet gaan over de belachelijke prijzen die vaak voor de meest simpele releases worden gevraagd en dat moet dan maar in een apart topic.
Dan mag het woord Springbank hier ook niet genoemd worden zeker... :zwijg
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 28 Jan 2021, 22:26

Ik voel een herhaling, maar je hebt gelijk. Zal voorzichtig en genuanceerder zijn. Neemt niet weg dat ik oprecht nieuwsgierig ben naar het gevoel wanneer je iets flippen noemt en met bovenstaande voorbeelden krijg ik al een aardig beeld van hoe hier over gedacht wordt.
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Jan 2021, 22:29

whisky4wood schreef:..zal voorzichtig en genuanceerder zijn.
Als de andere heren dat ook zijn komt het helemaal goed.

Zelf vind ik dat de intentie waarmee je iets koopt of verkoopt uitmaakt of je al of niet een flipper bent.
Wat verdienen is niet vies, als je er van moet leven zelfs noodzakelijk.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 29 Jan 2021, 09:35

Oogadal schreef::Scratch

Dus in een Springbank bank topic mag het van jou niet gaan over de belachelijke prijzen die vaak voor de meest simpele releases worden gevraagd en dat moet dan maar in een apart topic.
Dan mag het woord Springbank hier ook niet genoemd worden zeker... :zwijg

Beetje chagrijnig??..Laat een ieder een onderwerp starten wat hem boeit....als het anderen niet boeit komen er geen reacties....kennelijk boeit het jou toch........BOEIEN!!!!!
3 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 29 Jan 2021, 09:42

Denk dat Nick de spijker op z’n kop slaat!

Maar wie heeft het woord flipper toch bedacht? Doen we daar onze jeugdheld niet te kort mee? :P

Wellicht kunnen we dit draadje ombuigen en een andere nette benaming vinden? :hoera
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 29 Jan 2021, 09:48

whisky4wood schreef: .. van hoe hier over gedacht wordt.

Ik zou er maar niet meer over doorgaan w4w .. 'men' krijgt hier jeuk van flippers.

:violin
Dirk
1 x

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 29 Jan 2021, 10:00

Mijn 2 centjes is dat met, zoals veel dingen in het leven, de intentie is wat bepaald wat ik ervan vind. Ik geloof dat er een aparte ring in de hel is die voorziet in liefde voor mensen die concertkaartjes opkopen en vervolgens voor mega bedragen aanbieden voor mensen die daadwerkelijk willen gaan (zoals ik met Iron Maiden bijvoorbeeld :(). Zo denk ik ook dat wanneer je flessen koopt tijdens de release om deze niet te ploppen maar gelijk voor absurde bedragen aan te bieden aan mensen die wel heel graag die fles hadden geplopt, je lekker naast die andere gasten in het vagevuur kunt gaan zitten.
7 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”