Reichenbach schreef:Tris schreef:...Als je liefhebber bent van gebalanceerde, pure en frisse smaken dan is het mijns inziens tegenwoordig flink zoeken bij Springbank.
De stamppot boerenkool met een kuiltje jus, uitgebakken turfgerookte spekjes en een flink stuk rookworst.
Wil je wat lichter en eleganter komt Hazelburn eerder in aanmerking. Of ergens anders zoeken.
Daarmee ben je bij mij aan het verkeerde adres, als ik iets niet te doen vind dan is het wel Nederlandse pot.
Hazelburn vind ik vaak slappe hap en Kilkerran vind ik over het algemeen vrij saai.
Ik ben het duidelijk niet met je eens, mijn waardering voor Springbank heeft grotendeels haar oorsprong in het jaren '90 distillaat wat naar mijn ervaring compleet anders is dan het meeste dat Springbank later is gaan produceren.
Springbank hoort mijns inziens eigenlijk een coastal distillery te zijn met wat maritieme invloeden, een vleugje zilt en mineralen, misschien iets van nat gras of hooi (lichte stallucht), dat is wat het jaren '90 distillaat juist zo goed doet en waarom mensen ook op die flessen jagen denk ik.
Het huidige Springbank is meer voor de liefhebber die later is ingehaakt, die jubelen over de ruwe kantjes, des te meer des te beter, en daarbij nog de vuige sherryvaten die naar mijn idee rijp zijn om weg te gooien.
Ik hou juist ook van karakter in een Whisky en zelfs voor zwavel (voornamelijk uit de spirit) deins ik meestal niet terug maar bij tijd en wijle heb ik bij Springbank gewoon het idee dat de kwaliteit van sommige vaten niet in orde is en dat tezamen met de huidige spirit die volgens mij over het algemeen dus zwaarder geturfd is brengt dat geen smaakprofiel teweeg waar ik echt van ga grijnzen.
Overigens hebben naar mijn mening meer distilleries dit probleem qua spirit hoor (HP kuch kuch), het is raden waarom, mogelijk ook om meer in te spelen op de markt voor geturfde Whisky.
Goed, het gaat in dit soort gevallen uiteindelijk altijd over ervaringen en hoe je iets oppikt, dat kan van persoon tot persoon ontzettend verschillen natuurlijk.