JoachimV10 schreef:Ik heb voor mijzelf eens een berekening gemaakt:
Ik ben niet van plan om (voorlopig) meer dan €100 voor een fles uit te geven en gemiddeld €75 te betalen voor een fles.
Ik drink gemiddeld een dram van 3cl ongeveer per dag --> wekelijks 21cl --> jaarlijks 1092cl (21x52)
1092cl : 70cl (1fles) = 15,6 flessen (maken we 16 flessen van per jaar)
Dus 16 flessen per jaar x 75 euro = €1200 per jaar, dus leg ik een bedrag van €100 per maand langs de kant voor deze hobby
Ik moet wel zeggen dat ik een aantal maand geleden deze hobby echt heb ontdekt en dus eerst een kleine verzameling heb 'moeten' aanleggen (20/25flesjes) en daar dus los ben overgegaan, maar dat het voor de komende jaren wel mijn doel is om me daar min of meer aan te houden.
Ik heb een vaste job, maar verdien geen hopen geld. Ik ben momenteel rustig op huizenjacht, ga graag eens uit en naar een voetbalwedstrijd kijken, dus ik moet/wil ook nog wat sparen voor andere dingen in het leven

Het lijkt me persoonlijk een goed bedrag om te kunnen genieten van deze mooie hobby!
Grappig dat je ‘moeten’ aanleggen benoemd.
Wat mij opvalt is dat Whiskybase bijvoorbeeld een beetje een overtroef cultuur in de hand werkt.
Het lezen op dit forum maakt het ook verleidelijk die ene fles te kopen omdat hij discontinued is of iets dergelijks.
Volgens mij kun je prima genieten van de hobby op je eigen financiële niveau.
Ik heb zelf ook niet de armslag om elke maand €100,- aan whisky te spenderen.
Maar op mijn niveau geniet ik toch enorm van de whisky wereld.
Voor mij is het vooral de sport om voor die 50 a 60 euro die ik per maand aan whisky wil/kan spenderen, een goede fles te scoren.
Hierdoor moet ik me echt verdiepen in de whiskys en kom ik eigenlijk veel meer te weten dan als je maar koopt en probeert.
Momenteel heb ik nog wat samples (goede tip als je geen honderden euro’s wilt uitgeven maar wel veel wil proberen! Enorm aanbod op dit forum) 2 flessen in de €50,- categorie, 1 hele goedkope en 1 van €150,- die voor mij een enorme uitgave is (aan whisky dan).
Dat is voor mij momenteel meer dan zat. Daardoor ga ik ook echt mijn best doen om mijn smaakprofiel te finetunen.
Het triggerde dat je zei dat je 20/25 flessen ‘moest’ hebben.
Maar dat is maar net hoe je het beleefd. Ik zou het ook een gaaf idee vinden om 20 goede flessen te hebben staan maar dat is voor mij niet haalbaar. Daarom geniet ik er niet minder van dan iemand die dit wel heeft.

Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.