Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
roybeerens16
Actief lid
Actief lid

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor roybeerens16 » 12 Jan 2021, 15:09

Mijn eerste whisky was "The Feathery" een blended malt.
Heerlijk! :Slainte
0 x

SebasDB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SebasDB » 13 Jan 2021, 18:45

Hier een Glenfiddich 12, geproefd van m'n vader. Vond er toen heel weinig aan net als de vele andere sappies die puur werden weg gedronken. Grand Marnier was altijd erg populair.

Als er dan eens whisky gekocht werd dus de Fiddich 12..
0 x

Kenny Biesmans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Kenny Biesmans » 13 Jan 2021, 20:03

Mijn 1ste whisky was n Jack Daniels single barrel.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 17 Jan 2021, 14:44

Mijn eerste whisky was een "weet ik niet meer"
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 17 Jan 2021, 18:20

Hier meteen uitstekend gestart met een lagavulin 16. In de jaren 90. Was nog bijlange na niet 18. 15 ook nog niet. 12 wellicht ook niet :P
Mijn moeder was de whisky drinker thuis.
5 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 18 Jan 2021, 07:32

blaaat schreef:Hier meteen uitstekend gestart met een lagavulin 16. In de jaren 90. Was nog bijlange na niet 18. 15 ook nog niet. 12 wellicht ook niet :P
Mijn moeder was de whisky drinker thuis.

Je moeder heeft je de Lagavulin met de paplepel ingegoten? ;)
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 18 Jan 2021, 20:42

Mijn eerste whisky’s...een fiddich 12 en dalwhinnie 15, maar de echte doorbraak waarbij ik dacht van what the...was met de Lagavulin 16!! :smullen
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 18 Jan 2021, 22:21

Daan schreef:Je moeder heeft je de Lagavulin met de paplepel ingegoten? ;)

Zo erg was het nog niet :gnif

Let op, ik spreek van kleine nipjes aan het glas. Absoluut niet over een volwaardige dram.
Voor mijn eerste volwaardige dram was het toch wachten tot pakweg 14 jaar. Ook een Lagavulin 16, uit diezelfde fles overigens :goedgedaan
Laatst gewijzigd door blaaat op 18 Jan 2021, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2021, 22:34

Niets om je voor te schamen blaaat. Onze kleine man is inmiddels bijna 2.5 maar al driekwart jaar wil ie bij elk glaasje wat ik inschenk ruiken én proeven. Hij ruikt overigens altijd ‘Appe’ en ‘peeh’ en ‘naan’ en na een riebel van letterlijk 1 druppel is bijna alles ‘lekke’ . Behalve een peatbom van islay btw.. dan is het ‘bah, nie lekke papa’ :P
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Jan 2021, 22:49

Ik schaam me er bijna voor, maar deze had m’n pa open staan https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... allan-1964

Eigenlijk maar goed ook, want dit is zo fokking bizar goed dat als ik begonnen was met een Racke Rauchzart was ik er denk ik vlot klaar mee geweest.

In die tijd koste zo’n Macallan 25 yo uit de jaren ‘60 trouwens ook best serieus geld hoor, zo’n 100 - 150 gulden was je wel kwijt... :P
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Jan 2021, 08:02

Oogadal schreef:In die tijd koste zo’n Macallan 25 yo uit de jaren ‘60 trouwens ook best serieus geld hoor, zo’n 100 - 150 gulden was je wel kwijt... :P

Nouja dat waren toen ook wel echt belachelijke bedragen voor een drankje. Te meer omdat malt whisky toen geen hype was. Maar een rijke mannen drankje. Verhoudingsgewijs is volgens het CBS fl.150 gulden toen, gelijk aan €493 euro nu. Serieus geld dus :D
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Jan 2021, 09:25

Mijn allereerste whisky weet ik echt niet meer, maar dat zal ongetwijfeld een goedkope blend in de kroeg zijn geweest.

Mijn whisky leven is eigenlijk in drie fases in te delen.

-In het eerste deel (tussen mijn 15e en 25ste) zal de gedronken whisky vooral in kroeg en op feestjes in de cola tic gezeten hebben.
-In het tweede deel (tussen mijn 25ste en 45ste) was er altijd wel een gekregen of gekochte goedkope fles in huis, maar was ik er niet erg bewust mee bezig.
In het einde van deze fase, heb ik een keer flink wat flessen ingekocht toen mijn lokale supermarkt slijterij er mee op hield en het hele assortiment voor spotprijzen de deur uit ging.
Nog niet gehinderd door enige kennis heb ik toen blind onder andere een Aberlour 10, GlenTalloch 12, Cardhu 14 en Johnnie Walker Black Label gekocht.
Helemaal tevreden met wat ik dronk was ik toen zeker nog niet, maar de interesse in het wereldje werd wel aangewakkerd.
-De derde fase (van mijn 45ste tot heden), begon nadat ik een dikke bonus van mijn werkgever kreeg en ik besloot om die aan een upgrade van mijn bar te besteden.
Inmiddels was ik ook begonnen met het gebruiken van een aantal whisky apps. Een van die apps gaf de Lagavulin 16 aan als de beste BFYB. Dat is dan ook de eerste fles die ik echt bewust heb gekocht.
Het was liefde op het eerste gezicht, en de rest is geschiedenis.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 19 Jan 2021, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Jan 2021, 09:40

Cask1988 schreef:Onze kleine man is inmiddels bijna 2.5 maar al driekwart jaar wil ie bij elk glaasje wat ik inschenk ruiken én proeven. Hij ruikt overigens altijd ‘Appe’ en ‘peeh’ en ‘naan’ en na een riebel van letterlijk 1 druppel is bijna alles ‘lekke’ . Behalve een peatbom van islay btw.. dan is het ‘bah, nie lekke papa’ :P

Ieder moet uiteraard helemaal zelf weten hoe hij/zij zijn/haar kinderen opvoedt, maar persoonlijk ben ik hier zéér voorzichtig mee. Whisky is gewoon een serieuze drank tenslotte. Ik herken de situatie wel, liet voorheen mijn vrouw ook vaak even aan het glaasje ruiken terwijl de kinderen ook in de buurt waren. Die wilden dan ook ruiken, eerst schrokken ze direct terug van de alcoholprikkel, maar toen de oudste een paar keer "oh lekker!" zei ben ik daar diréct mee opgehouden. Die drank moet vooral niet interessant voor ze worden.
Proeven is wat mij betreft eigenlijk helemáál 'not done', we weten allemaal hoe makkelijk gewenning aan zwaardere alcohol kan gaan (onze eerste drams van 40% vonden we heel heftig, nu meestal waterig en dun en nippen we moeiteloos cask strengths weg), daar kunnen kinderen wat mij betreft niet laat genoeg mee beginnen.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 19 Jan 2021, 09:53

Dre schreef:Ik herken de situatie wel, liet voorheen mijn vrouw ook vaak even aan het glaasje ruiken terwijl de kinderen ook in de buurt waren. Die wilden dan ook ruiken, eerst schrokken ze direct terug van de alcoholprikkel, maar toen de oudste een paar keer "oh lekker!" zei ben ik daar diréct mee opgehouden. Die drank moet vooral niet interessant voor ze worden.
Proeven is wat mij betreft eigenlijk helemáál 'not done', we weten allemaal hoe makkelijk gewenning aan zwaardere alcohol kan gaan (onze eerste drams van 40% vonden we heel heftig, nu meestal waterig en dun en nippen we moeiteloos cask strengths weg), daar kunnen kinderen wat mij betreft niet laat genoeg mee beginnen.

Helemaal mee eens, ik moest de kids ook regelmatig weigeren om een slokje of snuif te mogen nemen.
Maar het is me niet gelukt om ze ongeïnteresseerd te houden. Door de hoeveelheid drank in mijn bar, de prominente plek van die bar in mijn woonkamer en de tijd die papa in zijn hobby steekt, is die interesse automatisch gegroeid.
Mijn tweeling (13Y) kan dan ook niet wachten tot hun 18e verjaardag. Ze zijn beide vast van plan om hun Glenrothes Oldest Reserve 30Y te openen die ik voor die dag klaar heb staan :P.
2 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Jan 2021, 12:30

Dre schreef:
Cask1988 schreef:Onze kleine man is inmiddels bijna 2.5 maar al driekwart jaar wil ie bij elk glaasje wat ik inschenk ruiken én proeven. Hij ruikt overigens altijd ‘Appe’ en ‘peeh’ en ‘naan’ en na een riebel van letterlijk 1 druppel is bijna alles ‘lekke’ . Behalve een peatbom van islay btw.. dan is het ‘bah, nie lekke papa’ :P

Ieder moet uiteraard helemaal zelf weten hoe hij/zij zijn/haar kinderen opvoedt, maar persoonlijk ben ik hier zéér voorzichtig mee. Whisky is gewoon een serieuze drank tenslotte. Ik herken de situatie wel, liet voorheen mijn vrouw ook vaak even aan het glaasje ruiken terwijl de kinderen ook in de buurt waren. Die wilden dan ook ruiken, eerst schrokken ze direct terug van de alcoholprikkel, maar toen de oudste een paar keer "oh lekker!" zei ben ik daar diréct mee opgehouden. Die drank moet vooral niet interessant voor ze worden.

Ik ben meer van de middenweg. Mijn jongste is 8 en die vindt het machtig interessant om een keer te ruiken, maar hij heeft nog nooit ook maar de neiging gehad te proeven. Krijgt ie ook niet natuurlijk. Maar; kinderen neigen er naar extra geprikkeld te worden door dingen die niet mogen... En daar zit ik niet op te wachten. Ik ben het ook totaal niet eens met 'geen 18 nix' als het op alcohol aankomt. Dat is in mijn ogen de voornaamste oorzaak van het al jaren toenemende aantal coma zuiperds. Ik vind dat je je kinderen met alcohol moet leren omgaan in een thuissituatie ipv ze op hun 18e met een zooi vrienden uit moet zwaaien richting Salou. Klinkt als een disaster in the making; een alcohol 'maagd' op een zon & zuip vakantie sturen.
Ik heb ze liever een keer in een gecontroleerde omgeving licht aangeschoten op hun 16e, thuis dus. Ook drinken moet je leren tenslotte, net als je grenzen niet overschrijden. En iedereen boven de 30 hier die nu zegt dat ie pas op z'n 18e een Radler 2.0 mocht die liegt of is wel een hele brave Hendrik... :?
Ik heb er (geloof ik) geen blijvende schade van opgelopen omdat mijn pa me vanaf mijn 14e (ofzo) voorzichtig liet wennen aan alcohol.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”