Zelf ben ik ook van plan mijn dichte flessen open te maken, ik heb daarnaast al een stuk of 40-50 open flessen staan hoewel ik dat aantal wel iets terug wil brengen als dat lukt.
Bij het openmaken van flessen zit bij mij niet echt veel gedachte achter, ik probeer alleen maximaal 2 of 3 flessen van dezelfde distillery tegelijk open te hebben maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Ik zit in een klein clubje met enthousiastelingen en meestal hebben we thematische proeverijen waarvoor iedereen een nieuwe fles opent, sommige flessen bewaar ik voor een bepaalde gelegenheid maar als mijn gevoel zegt vandaag gaat 'ie open dan gebeurt dat meestal ook wel.
Voor mij gaat het er met name om wat je krijgt voor wat je betaalt, 190 EUR is wel een soort bovengrens maar zo'n bedrag zou ik in principe alleen neertellen voor een Whisk(e)y van minimaal 20 jaar oud.
Gaat het bedrag nog hoger dan zijn het echt slechts enkele Whisk(e)ys die mij interesseren, van bepaalde distilleries en een zekere leeftijd, speciaal vat, speciale uitvoering, etc.
Ik koop overigens bijna alleen maar independents en intussen zijn dat niet vaak flessen onder de 100 EUR omdat die gewoon niet bieden wat ik verwacht.
De huidige prijsstijgingen in het laatste jaar vind ik belachelijk en ik ben echt sterk geneigd vrijwel niets meer aan te schaffen merk ik, het is gewoon te duur, niet goed genoeg of beide.
Toch denk ik dat, gezien ik over het algemeen zeker zo'n anderhalf tot twee jaar met een fles doe, Whisk(e)y nog steeds een minder dure hobby voor mij is dan craft beer of iets dergelijks, daar betaal je minder voor een flesje maar dan is het wel meteen op.
Voorlopig heb ik nog genoeg moois staan om ook lekker te delen (dat is uiteindelijk het leukste) en her en der zullen er nog wel flesjes binnendruppelen en geruild of verkocht worden.