Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 11 Jan 2021, 13:14

Ja, jaren 20 taferelen. Beetje de nostalgie in de hobby terug brengen.
Ik bel Al Capone wel ff!
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Cor de Zwaan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cor de Zwaan » 11 Jan 2021, 13:18

Zou het niet kunnen dat de prijzen in de UK juist meer gaan dalen, doordat hun afzetmarkt krimpt? Dan zou je per saldo op ongeveer hetzelfde uitkomen/misschien iets meer? Voor de korte termijn zal het geen effect hebben, maar als er langere tijd minder wordt afgenomen van het Europese vaste land zullen ze of met overproductie blijven zitten of de prijzen laten zakken denk ik.
0 x
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 14:02

Wouter1981 schreef:Ja, jaren 20 taferelen. Beetje de nostalgie in de hobby terug brengen.
Ik bel Al Capone wel ff!

Die moet wat kunnen regelen via Canada zou je zeggen. Omslachtig maar goedkoop :duimop en zo niet dan bellen we The Godfather ook gelijk. Die kan wel wat druk uitoefenen....

Afbeelding
0 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 11 Jan 2021, 14:21

Fat Bastard! schreef:Een Vlaamse kennis van mij heeft eind vorig jaar een fles van om en nabij de £100 gekocht in UK.
Werd deze week verstuurd en kreeg het verzoek van het postorderbedrijf of hij vooraf even € 53 invoerrechten en BTW wilde aftikken.

Zie bij een ander topic allemaal rekenvoorbeelden met schelpen, guldens en eurocenten maar dit is andere koek!

Ik ben benieuwd, kennis verwacht er deze week 1 van +500€ (ook BE).
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Jan 2021, 14:39

Cor de Zwaan schreef:Zou het niet kunnen dat de prijzen in de UK juist meer gaan dalen, doordat hun afzetmarkt krimpt? Dan zou je per saldo op ongeveer hetzelfde uitkomen/misschien iets meer? Voor de korte termijn zal het geen effect hebben, maar als er langere tijd minder wordt afgenomen van het Europese vaste land zullen ze of met overproductie blijven zitten of de prijzen laten zakken denk ik.

:P

Je hebt het over een hele kleine druppel op een hele grote plaat; dit gaat alleen over een paar 1000 flesjes die particulier naar NL gehaald worden he. En dan ook vaak single casks die bijvoorbeeld exclusief voor UK zijn.

Voor mij wordt het ook iets duurder, maar als ik een expediteur € 300 voor zijn diensten moet betalen en dan 600 flessen in 1 x uit UK importeer dan heb je het over € 0.50 per fles. Ik denk niet dat alle indies en importeurs dat zwaar doorrekenen aan de slijters.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cor de Zwaan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Cor de Zwaan » 11 Jan 2021, 15:49

Oogadal schreef:
Cor de Zwaan schreef:Zou het niet kunnen dat de prijzen in de UK juist meer gaan dalen, doordat hun afzetmarkt krimpt? Dan zou je per saldo op ongeveer hetzelfde uitkomen/misschien iets meer? Voor de korte termijn zal het geen effect hebben, maar als er langere tijd minder wordt afgenomen van het Europese vaste land zullen ze of met overproductie blijven zitten of de prijzen laten zakken denk ik.

:P

Je hebt het over een hele kleine druppel op een hele grote plaat; dit gaat alleen over een paar 1000 flesjes die particulier naar NL gehaald worden he. En dan ook vaak single casks die bijvoorbeeld exclusief voor UK zijn.

Voor mij wordt het ook iets duurder, maar als ik een expediteur € 300 voor zijn diensten moet betalen en dan 600 flessen in 1 x uit UK importeer dan heb je het over € 0.50 per fles. Ik denk niet dat alle indies en importeurs dat zwaar doorrekenen aan de slijters.

Ik denk niet aan alleen NL, maar aan heel de EU. Brexit heeft immers niet alleen gevolgen voor NL. :bigsmile
Nu kan ik zelf niet inschatten hoeveel flesjes er particulier naar al deze landen gaan, maar als het in NL een paar duizend zijn en in de andere EU landen (27) vergelijkbaar dan hebben we het toch al gauw over min. 50000 flessen.

Maar goed, ik ben maar een newbie dus ik kan er natuurlijk verschrikkelijk naast zitten! :P
0 x
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 11 Jan 2021, 17:14

Ontving zojuist het bericht van de SWA, dat ze op dit moment geen EU orders verschepen in afwachting van het verkrijgen van duidelijkheid van hun couriers over de grensafhandelingen, border fees dienaangaande etc. ten gevolge van de Brexit.
Zodra ze deze info hebben zullen ze verschepen zoals normaal, over hun diensten wordt geen VAT berekend met uitzondering van opslag (einde bericht).
Vervolg
VAT zal worden bepaald op lokaal niveau in het land van bestemming tegen het daar geldende tarief.
Ik zal worden benaderd door de koerier in kwestie alvorens mijn fles te kunnen ontvangen :hoedaf
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Jan 2021, 19:44

Cor de Zwaan schreef:
Ik denk niet aan alleen NL, maar aan heel de EU. Brexit heeft immers niet alleen gevolgen voor NL. :bigsmile
Nu kan ik zelf niet inschatten hoeveel flesjes er particulier naar al deze landen gaan, maar als het in NL een paar duizend zijn en in de andere EU landen (27) vergelijkbaar dan hebben we het toch al gauw over min. 50000 flessen.

Maar goed, ik ben maar een newbie dus ik kan er natuurlijk verschrikkelijk naast zitten! :P

Met een paar 1000 bedoel ik ook iets in de orde wat jij zegt.... Nog steeds niks op een gloeiende plaat. Kijk eens naar een ‘limited release’ van bijvoorbeeld Macallan of Highland Park; die doen beide 1 release en dat zijn er al 50K. En dat is echt peanuts op het totaal. Core range valt hier allemaal buiten he...
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 20:22

Zojuist een catawiki kaveltje klaargemaakt voor verzending naar..uiteraard...de UK (zul je altijd zien he...). Manman wat een gezeur. Eerst een postbedrijf vinden die nog wél naar UK zendt. DPD is er tijdelijk mee gestopt, de DHL vraagt idiote prijzen, UPS geen goede ervaring mee, GLS als particulier niet heel toegankelijk. Dan maar PostNL onder het mom ‘here goes nothing’. Dan nog de ellende van Douane formulieren, inhoud opgeven, handtekeningen en de hele k..zooi. En nu maar duimen dat ie verwerkt wordt en aankomt.. ging vroeger toch een stuk eenvoudiger.. :?
3 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 11 Jan 2021, 20:35

Cask1988 schreef:Zojuist een catawiki kaveltje klaargemaakt voor verzending naar..uiteraard...de UK (zul je altijd zien he...). Manman wat een gezeur. Eerst een postbedrijf vinden die nog wél naar UK zendt. DPD is er tijdelijk mee gestopt, de DHL vraagt idiote prijzen, UPS geen goede ervaring mee, GLS als particulier niet heel toegankelijk. Dan maar PostNL onder het mom ‘here goes nothing’. Dan nog de ellende van Douane formulieren, inhoud opgeven, handtekeningen en de hele k..zooi. En nu maar duimen dat ie verwerkt wordt en aankomt.. ging vroeger toch een stuk eenvoudiger.. :?

Sterkte... ik "ontmoedigde" persoonlijk verzendingen naar dergelijke landen toen ik destijds nog wel eens wat aanbood door de verzendkosten voor die landen hoog in te stellen (je kunt wel in je tekst zetten dat je niet verzend naar land x, maar volgens mij heeft CataWiki daar weinig boodschap aan).
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 11 Jan 2021, 21:24

Cask1988 schreef:Zojuist een catawiki kaveltje klaargemaakt voor verzending naar..uiteraard...de UK (zul je altijd zien he...). Manman wat een gezeur. Eerst een postbedrijf vinden die nog wél naar UK zendt. DPD is er tijdelijk mee gestopt, de DHL vraagt idiote prijzen, UPS geen goede ervaring mee, GLS als particulier niet heel toegankelijk. Dan maar PostNL onder het mom ‘here goes nothing’. Dan nog de ellende van Douane formulieren, inhoud opgeven, handtekeningen en de hele k..zooi. En nu maar duimen dat ie verwerkt wordt en aankomt.. ging vroeger toch een stuk eenvoudiger.. :?

Tsja.... Vervelende is dat die clowns in Brussel en Londen er zo verrekte lang over hebben gedaan dat het voor nog bijna niemand helemaal helder is hoe het nu verder gaat. Hopenlijk wordt dat vlot duidelijk en simpeler, zowel particulier en zakelijk, ik merk ook dat veel bedrijven niet exact weten wat nu wel en niet kan en wat voor stroom aan administratieve ellende er bij komt kijken. Voor WDS weet ik t al wel, maar voor m’n Powertools business. Geen hond die het weet of onder welke categorie wat valt. Ergerlijk. :Protest
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 12 Jan 2021, 12:12

Bericht UPS:

193€ bijbetalen op een bedrag van net geen 700€.

Dit is wel in BE.
0 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 12 Jan 2021, 12:29

Anton schreef:Bericht UPS:

193€ bijbetalen op een bedrag van net geen 700€.

Dit is wel in BE.

Pffff, is de moeite.
BTW tarief in BE is hoger dan in NL toch?
Als ik het goed begrijp moet vooraf in UK het VAT op de fles in mindering gebracht zijn (als de fles ná 1-1-2021 gekocht was).
0 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 12 Jan 2021, 12:33

Btw is 21% hier .

Het grappige is, de fles is besteld in 2020 maar doordat zij een verkeerd adres erop hadden gezet is de fles retour gegaan en in 2021 terug verzonden naar BE waardoor er nu dus 2x btw is betaald. In 2020 in de UK bij bestelling en nu dan in 2021 bij levering.

Moeten nog 1 en ander uitklaren.
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 12 Jan 2021, 19:51

voorlopig de laatste fles die ik uit het VK haal :-x Uw DHL Express zending met waybill nummer 5597535775 van WH LTD komt aan in het land en moet bij de douane worden goedgekekeurd. Voor deze zending dient nog invoerrechten en BTW te worden betaald. Het bedrag is EUR 47.52.
Dit is een fles van nog geen € 100 :Cry
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”