Ledaig expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ledaig expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Jan 2021, 19:08

Voor mij is Ledaig, veel rook, verbrand en broeiend gras, creosoot, rubber en eventueel zelfs rottende planten als het jong spul is (grofweg tot een jaar of 10). Oudere Ledaigs gaan veel meer richting kruidigheid, farmy notes en afhankelijk van het vat diverse fruittonen; zeker de rubber, creosoot en moeasachtige geuren/smaken verdwijnen dan naar de achtergrond.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Jan 2021, 19:14

De turf van Ledaig is wel weer wat anders dan de turf van Islay. Mij doet het wat meer aan kampvuur. smeulend hout denken, terwijl ik de turf van Islay over het algemeen echt veenturf vind (van de turfgerookte worst).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Jan 2021, 20:18

Grappig hoe perceptie van geuren en smaken kunnen verschillen. O.a. In de 18yo vind ik juist weer heel erg de geur van rubber en autobanden enzo terug komen.
0 x
Afbeelding

Boysky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Boysky » 11 Jan 2021, 22:22

Voor mij is Ledaig, turf; dirty en zoete turf. Uiteenlopend van medicinaal en rubber tot kruidig en vlezig. Heel divers maar altijd wel a bit dirty. Matig rokerig juist (met uitschieters natuurlijk). Ik ben helemaal niet van de zware rookbommetjes maar de rook in Ledaig waardeer ik vaak wel heel erg. Ik vergelijk het een beetje met de rook van Bowmore.
De sherry casks vind ik in alle leeftijden lekkere tussen zitten. De bourbons heb ik meer voorkeur voor de wat oudere whisky’s, als de scherpe randjes er wat af zijn.

Is en blijft smaak natuurlijk en wat je er zelf van maakt. Rubber of medicinaal kon ik tot voor kort niet goed plaatsen en ontweek ze liever. Door het hier en daar in wat smaakomschrijvingen op te pikken kon ik het beter herkennen en waarderen. Naja... waarderen, ik weet nu wat ik ruik, dat maakt het een stuk dragelijker. En makkelijker om stiekem nog steeds te ontwijken :bigsmile

Ledaig blijft voor mij een leuke verrassing :Slainte
2 x
Afbeelding
Het is je Boy!

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 11 Jan 2021, 22:24

Cask1988 schreef:Grappig hoe perceptie van geuren en smaken kunnen verschillen. O.a. In de 18yo vind ik juist weer heel erg de geur van rubber en autobanden enzo terug komen.

De OB 18 heeft dat inderdaad ook nog wel enigszins (tot nu toe alleen de oude batch 1 gehad). Toevallig heb ik begin van de avond nog een blind sample op van de 1998 Douglas Laing (had 'm wel herkend als een Ledaig, maar niet specifiek als deze 18 jarige, terwijl ik de fles heb open staan :lol: ) en die heeft dan weer helemaal geen rubber. Wel een beetje de binnenkant van een schoorsteen, erg farmy en verbrand gras.

Maar de echt overdreven rubbertonen heb ik toch voornamelijk waargenomen bij jongere bottelingen.
0 x

Kenny Biesmans
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Kenny Biesmans » 13 Jan 2021, 19:41

Iemand deze al in het glas gehad?
Wat vinden jullie ervan?
Ik heb hem van t vrouwtje cadeau gehad en aangezien zijn score op wb moet deze wel de moeite zijn.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... edaig-2007
0 x

polley82
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor polley82 » 14 Jan 2021, 08:02

Kenny Biesmans schreef:Iemand deze al in het glas gehad?
Wat vinden jullie ervan?
Ik heb hem van t vrouwtje cadeau gehad en aangezien zijn score op wb moet deze wel de moeite zijn.

Heerlijke borrel! Ben ledaig fan, dus zal helpen. Fles heeft hier niet lang gestaan :Slainte
Mooi kado trouwens :goedgedaan
1 x

Olivier
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Olivier » 14 Jan 2021, 21:21

Kenny Biesmans schreef:Iemand deze al in het glas gehad?
Wat vinden jullie ervan?

Laat weten als je hem opentrekt! Dan kom ik af... :lekker
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 05 Apr 2021, 10:45

Gisteren deze hier opengemaakt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/166144/ledaig-2005-eld

Hier zit werkelijk alles in waar ik normaal gezien van walg in whisky: rubber, plastic, as, rook, iets (gelukkig licht) medicinaal zelf. En toch: I love it. :lol: Enige minpuntje is dat de typische "koestal" hier minder naar voren komt, maar misschien komt dat nog naarmate de fles wat openstaat.

Na die Wilson & Morgan hier op het Thuisfestival, de 12 PX (die ook hierboven vernoemd wordt) en nu deze ben ik helemaal verkocht. De 18-jarige OB (batch 3 dacht ik) ziet er ook aantrekkelijk uit, misschien dat die er ook nog wel komt.

Heel spijtig dat ik niet vroeger op Ledaig gekomen ben gezien de talloze mooie IB releases de voorbije jaren. Mocht iemand nog iets moois staan hebben waar ze vanaf willen - stuur gerust een bericht. :goedgedaan
3 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 06 Apr 2021, 08:55

Casketje schreef:Gisteren deze hier opengemaakt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/166144/ledaig-2005-eld

Hier zit werkelijk alles in waar ik normaal gezien van walg in whisky: rubber, plastic, as, rook, iets (gelukkig licht) medicinaal zelf. En toch: I love it. :lol: Enige minpuntje is dat de typische "koestal" hier minder naar voren komt, maar misschien komt dat nog naarmate de fles wat openstaat.

Na die Wilson & Morgan hier op het Thuisfestival, de 12 PX (die ook hierboven vernoemd wordt) en nu deze ben ik helemaal verkocht. De 18-jarige OB (batch 3 dacht ik) ziet er ook aantrekkelijk uit, misschien dat die er ook nog wel komt.

Heel spijtig dat ik niet vroeger op Ledaig gekomen ben gezien de talloze mooie IB releases de voorbije jaren. Mocht iemand nog iets moois staan hebben waar ze vanaf willen - stuur gerust een bericht. :goedgedaan

Mss es kijken op de veiling sites kan je soms koopjes doen, is niet zo gegeerd als bvb de campeltown whisky's
0 x

sjaak92
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sjaak92 » 06 Apr 2021, 10:29

kekno schreef:
Casketje schreef:Gisteren deze hier opengemaakt: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/166144/ledaig-2005-eld

Mss es kijken op de veiling sites kan je soms koopjes doen, is niet zo gegeerd als bvb de campeltown whisky's

Als je die tegenkomt laat het maar weten, zie ze zelf zelden :)
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Apr 2021, 11:50

Ja, dat Ledaig veiling koopje heb ik ook wel oren naar... :P

Zijn 2 woorden die echt belabberd samen gaan in één zin hoor. :(
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 06 Apr 2021, 22:39

Toevallig nu op Catawiki een Ledaig EID: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... g-2005-eld. Bedrag is nog schappelijk maar nog 21 uur te gaan.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Apr 2021, 09:48

Ja, hij zit nu ongeveer op de oorspronkelijke retail prijs.... Komt nog wel een en ander bij aan veilingkosten uiteraard, en wat Bas zegt; nog bijna een dag te gaan... :?
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 21 Nov 2021, 20:18

Ledaig lovers ik heb wel interesse in de volgende fles:
https://www.douglaslaing.com/products/o ... -years-old

Hij komt uit op 100 pond zonder verzendkosten, zijn er eventueel meerdere geïnteresseerde? Misschien valt er wat te combineren..
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”