Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?
Verhoudfolie en PTFE-tape.
Weet niet of het werkt, maar het schaad ook niet..
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
- Reichenbach
- Moderator

Zou ik alleen die teflontape doen, vershoudfolie is niet echt dampdicht.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Begrijp ik hieruit dat er mensen zijn die hun dichte flessen nog extra sealen met teflon/parafilm? Heeft dit ook echt (aangetoond) nut?
Ik weet uit ervaring dat parafilm, wanneer het in aanraking komt met gassen, naar mate de jaren verstrijken poreus worden en bij aanraking zo uiteen kan vallen (geen ervaring met Whisky icm parafilm. Kan me voorstellen dat het meevalt wanneer de dop/kurk er nog op/in zit).
Ik weet uit ervaring dat parafilm, wanneer het in aanraking komt met gassen, naar mate de jaren verstrijken poreus worden en bij aanraking zo uiteen kan vallen (geen ervaring met Whisky icm parafilm. Kan me voorstellen dat het meevalt wanneer de dop/kurk er nog op/in zit).
0 x
- defeatless
- Moderator

Ruud2612 schreef:Begrijp ik hieruit dat er mensen zijn die hun dichte flessen nog extra sealen met teflon/parafilm? Heeft dit ook echt (aangetoond) nut?
Yep ik wel. Elk jaar verwisselen, en dan gelijk ff de flessen op z'n kant.
Maar dat het echt goed gasdicht is is wel aangetoond in het parafilm topic.
2 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Reichenbach schreef:Zou ik alleen die teflontape doen, vershoudfolie is niet echt dampdicht.
Ja, ben ik mij van bewust, maar het is een extra belemmering dat de kurk niet uitdroogt.
Laten we het zo stellen; vershoudfolie dicht meer af als een uitgedroogde kurk.
Ik heb nog geen negatieve effecten kunnen waarnemen, of het toegevoegde waarde heeft weet ik niet...
Tijd voor een langdurig experiment..
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Staan bij mij in de wereldbol en kastje.
Dichte flessen in de trapkast.
Meeste flessen staan niet langer dan een jaar open en als ik trek heb kijk ik wel even waar nog niet zo veel in zit. Verder doe ik er niet veel mee. Ja drinken
Dichte flessen in de trapkast.
Meeste flessen staan niet langer dan een jaar open en als ik trek heb kijk ik wel even waar nog niet zo veel in zit. Verder doe ik er niet veel mee. Ja drinken

1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller
Deze week een Arran Sherry cask the Bodega geopend.
Wat me inderdaad " zoals eerder benoemd hier " opviel was de de onderzijde van de kurk
nat was over een afstand van ongeveer 5 mm, hij oogde behoorlijk nat.
( deze fles had ik in Sept 2019 aangeschaft en stond vanaf toe recht en donker ).
By the way : geen verkeerde Whisky, maar in mijn beleving red hij het niet tegen concurrenten als de Abunadh en 105.
Groet Cor
Wat me inderdaad " zoals eerder benoemd hier " opviel was de de onderzijde van de kurk
nat was over een afstand van ongeveer 5 mm, hij oogde behoorlijk nat.
( deze fles had ik in Sept 2019 aangeschaft en stond vanaf toe recht en donker ).
By the way : geen verkeerde Whisky, maar in mijn beleving red hij het niet tegen concurrenten als de Abunadh en 105.
Groet Cor
0 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

defeatless schreef:Ruud2612 schreef:Begrijp ik hieruit dat er mensen zijn die hun dichte flessen nog extra sealen met teflon/parafilm? Heeft dit ook echt (aangetoond) nut?
Inderdaad zoals defeatless zegt, het werkt, regelmatig eens vervangen kan geen kwaad...

0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
defeatless schreef:Ruud2612 schreef:Begrijp ik hieruit dat er mensen zijn die hun dichte flessen nog extra sealen met teflon/parafilm? Heeft dit ook echt (aangetoond) nut?
Dus niet
Bijsluiter van fabrikant
Afdichtfolie PARAFILM M Tot 200% rekbaar, sluit ook om onregelmatige vormen en oppervlakken en past daarom bijna altijd. PARAFILM M is tot max. 48 uur bestand tegen o.a. zoutoplossingen, anorganische zuren en logen. Na deze periode kan het materiaal bros worden.
PARAFILM M voldoet aan de voorschriften van de FDA bij gebruik tot 55gradenC.
Fysische eigenschappen
Toxiciteit: niet-giftig
Smelttemperatuur: 60gradenC
Vlampunt: 301gradenC
Temperatuurbereik: -45 tot +50gradenC
Rekbaarheid: 200% Scheurt bij rekken tot: 300%
Gasdoorlaatbaarheid in 24 uur bij 23graden C en 50% relatieve luchtvochtigheid 02 (zuurstof): 350 cm³/m² N2 (stikstof): 105 cm³/m² C02 (kooldioxide): 1100 cm³/m² Waterdampdoorlaatbaarheid in 24 uur bij 37graden C en 90 % relatieve luchtvochtigheid: 0,8 g/m2
Mijn advies: door zuupen
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Dan is de fles na 440 jaar opgedroogd.Whisky.jos schreef:Waterdampdoorlaatbaarheid in 24 uur bij 37graden C en 90 % relatieve luchtvochtigheid: 0,8 g/m2
Er van uitgaande dat een wikkel 30x50 mm is en er verder geen kurk in zit of andere bescherming die vochttransport belemmerd.
Opdrinken is inderdaad de beste optie.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Reichenbach schreef:Dan is de fles na 440 jaar opgedroogd.Whisky.jos schreef:Waterdampdoorlaatbaarheid in 24 uur bij 37graden C en 90 % relatieve luchtvochtigheid: 0,8 g/m2
Er van uitgaande dat een wikkel 30x50 mm is en er verder geen kurk in zit of andere bescherming die vochttransport belemmerd.
Opdrinken is inderdaad de beste optie.
Met die laatste zin ben ik het met je eens.
1 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

Heeft er iemand trouwens nog een goed adres om parafilm aan te kopen!? Waar halen jullie het, ik hoor het graag!? 
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
- defeatless
- Moderator

Thewowbar1986 schreef:Heeft er iemand trouwens nog een goed adres om parafilm aan te kopen!? Waar halen jullie het, ik hoor het graag!?
Google shopping geeft een hoop in Duitsland.
Je mag het ook bij mij kopen voor een euro per strekkende meter.
2 x
Thewowbar1986 schreef:Heeft er iemand trouwens nog een goed adres om parafilm aan te kopen!? Waar halen jullie het, ik hoor het graag!?
https://www.labshop.nl/parafilm-m/
1 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

defeatless schreef:Thewowbar1986 schreef:Heeft er iemand trouwens nog een goed adres om parafilm aan te kopen!? Waar halen jullie het, ik hoor het graag!?
Google shopping geeft een hoop in Duitsland.
Je mag het ook bij mij kopen voor een euro per strekkende meter.

0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”