Vraag over whiskykaraffen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BarryM
Senior
Senior

Re: Vraag over whiskykaraffen

Ongelezen berichtdoor BarryM » 27 Dec 2020, 15:22

blaaat schreef:
Daan schreef:Ben ik de enige die na deze hele discussie over lood, loodverbindingen, giftigheid, etc. denkt : bestaan er niet ook hele mooie glazen karaffen?
Je weet wel, gewoon van glas. Zonder lood(verbindingen)?

Heb ooit, enkele jaren geleden, op het internet gezocht om een mooie karaf uit normaal glas, maar niet gevonden. Ik denk dat dat is omdat gewoon glas zich niet zo makkelijk laat slijpen, al ben ik er niet zeker van.

Afbeelding

Ik heb dit setje thuis in de kast. Is loodvrij kristalglas. Op bol.com kun je veel kristalglazen karaffen vinden zonder lood.
3 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 14 Nov 2021, 15:27

Tijdens mijn ongoing zoektocht naar oude flesje (met oude whisky) zie ik soms gevulde crystal decanters voorbij komen.
Persoonlijke vind ik de Book of Kells serie van Gordon & Macphail erg fraai, recentelijk heb ik er eentje gevonden voor de verzameling.
Bij de fles zit een label die vertelt dat het glas geproduceerd is door Edinburgh Crystal (in 2006 overgenomen), waarbij vermeld staat dat het gemaakt is van "lead crystal". De decanter is een stuk zwaarder dan een normale glazen fles, dit is tevens een kenmerk van crystal glas.

Na wat rondstruinen op verschillende plekken op het wereldwijde web wordt het afgeraden om vloeistof dat langer in contact is geweest met dergelijk crystal glas te drinken. Het is mogelijk dat het lood oxide giftige stoffen afgeeft aan de vloeistof.

Wat ik me afvraag, waarom hebben ze whisky destijds afgevuld in dergelijk crystal glas? Was het onwetendheid, dat men niet wist dat de inhoud giftig wordt?

Overigens de reden om crystal glas te gebruiken is dat het glas beter en langer te bewerken is bij het vormen van het glaswerk t.o.v. normaal glas.

Is er toevallig iemand op het forum die de inhoud zou kunnen meten op mogelijke giftige stoffen? Dan wil ik wel inhoud uit de fles afstaan om het proefondervindelijk te ondervinden :bigsmile
rsz_1img_20211114_125037.jpg
rsz_1img_20211114_125037.jpg (241.18 KiB) 954 keer bekeken

rsz_1img_20211114_125052.jpg
rsz_1img_20211114_125052.jpg (235.53 KiB) 954 keer bekeken
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Nov 2021, 16:24

Loodkristal heeft ook nog een mooie glans en flonkering, ook klinkt het mooi helder.

Of het onwetendheid of domheid is weet ik niet. De Romeinen gebruikten loodoxide om wijn te zoeten, dat had ook toen al bekende effecten.

Ik zou het zoals je schrijft niet zondermeer opdrinken maar bewaren als curiositeit.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Nov 2021, 00:26

Dyson81 schreef:Is er toevallig iemand op het forum die de inhoud zou kunnen meten op mogelijke giftige stoffen? Dan wil ik wel inhoud uit de fles afstaan om het proefondervindelijk te ondervinden :bigsmile

Daar heb je een lab of een middelbareschool voor nodig die een gaschromatograaf hebben staan. Uridium is nogal scheikundig aangelegd, misschien dat hij connecties heeft.
2 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 15 Nov 2021, 19:08

defeatless schreef:
Dyson81 schreef:Is er toevallig iemand op het forum die de inhoud zou kunnen meten op mogelijke giftige stoffen? Dan wil ik wel inhoud uit de fles afstaan om het proefondervindelijk te ondervinden :bigsmile

Daar heb je een lab of een middelbareschool voor nodig die een gaschromatograaf hebben staan. Uridium is nogal scheikundig aangelegd, misschien dat hij connecties heeft.

Nee, helaas geen gaschromatograaf of massaspectrometer in de schuur staan :Cry

Maar eh... niet om dit punt nu te willen 'wegbagatelliseren' hoor, maar: zelfs de allerhoogste waarde uit dat artikel van de Lancet is nog steeds niet erg genoeg om je zorgen te maken. Want lood is weliswaar niet al te best voor je, maar de acute toxiciteit is voor ons als mens zo laag, dat je die hele karaf met 21.500 microgram/l achterover kunt kieperen en dan nog overleef je het (althans wat 't lood betreft). Lood is pas toxisch boven 2000 MILLIgram per kg, oftewel 2 gram per kg lichaamsgewicht. Daar moet je echt idioot veel loodstof voor opsnuiven of oplikken om daar acuut dood aan te gaan. Bekende sterfgevallen hadden een dosis van 30 tot 50 gram binnengekregen.

En ook de langetermijnblootstelling valt best mee. De 'acceptable daily intake' (ADI) is 3 mg (3000 microgram) per dag.
Het enige lastige van lood is de accumulatie. Als je meer dan 0,5 mg per dag binnen krijgt, dan kan je lichaam het niet meer afvoeren en bouw je toxiciteit op. Dan leg je na ca. 1.000 dagen eh.. 'het loodje' (tsjingboem!).

DUS: als je ál je whisky áltijd in oude kristallen karaffen opslaat en daar elke dag een halve liter uit drinkt, dan ga je na 3 jaar dood aan loodvergiftiging.... maar dat red je niet, want dan heb je na twee jaar al Korsakof en levercirrose :HitHead
14 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Nov 2021, 19:21

Toch klinkt jou antwoord niet echt uitnodigend om whisky uit een loodkristallen karaf te gaan drinken :bigsmile Ik laat t maar in de originele fles zitten. Verdampt t ook niet zo snel :gnif
2 x
Afbeelding

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 15 Nov 2021, 19:26

Cask1988 schreef:Toch klinkt jou antwoord niet echt uitnodigend om whisky uit een loodkristallen karaf te gaan drinken :bigsmile Ik laat t maar in de originele fles zitten. Verdampt t ook niet zo snel :gnif

Eens! Ik heb nog een paar dranken (o.a. erg mooie armagnac) staan in oude kristallen karaffen. Ik ga er wel rekening mee houden... (aan m'n schoonfamilie voeren :P )
4 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”