Tijdens mijn ongoing zoektocht naar oude flesje (met oude whisky) zie ik soms gevulde crystal decanters voorbij komen.
Persoonlijke vind ik de Book of Kells serie van Gordon & Macphail erg fraai, recentelijk heb ik er eentje gevonden voor de verzameling.
Bij de fles zit een label die vertelt dat het glas geproduceerd is door Edinburgh Crystal (in 2006 overgenomen), waarbij vermeld staat dat het gemaakt is van "lead crystal". De decanter is een stuk zwaarder dan een normale glazen fles, dit is tevens een kenmerk van crystal glas.
Na wat rondstruinen op verschillende plekken op het wereldwijde web wordt het afgeraden om vloeistof dat langer in contact is geweest met dergelijk crystal glas te drinken. Het is mogelijk dat het lood oxide giftige stoffen afgeeft aan de vloeistof.
Wat ik me afvraag, waarom hebben ze whisky destijds afgevuld in dergelijk crystal glas? Was het onwetendheid, dat men niet wist dat de inhoud giftig wordt?
Overigens de reden om crystal glas te gebruiken is dat het glas beter en langer te bewerken is bij het vormen van het glaswerk t.o.v. normaal glas.
Is er toevallig iemand op het forum die de inhoud zou kunnen meten op mogelijke giftige stoffen? Dan wil ik wel inhoud uit de fles afstaan om het proefondervindelijk te ondervinden

- rsz_1img_20211114_125037.jpg (241.18 KiB) 954 keer bekeken

- rsz_1img_20211114_125052.jpg (235.53 KiB) 954 keer bekeken