Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 19 Dec 2020, 12:06

De buuk schreef:Signatory vintage Glenallachie 1996 was mijn eerste fles single malt.

Net gestopt met motorracen op nationaal niveau en had nog wat carbon racekuipen over. Die te koop aangeboden voor een goede fles single malt. Kerel uit limburg reed bijna 280 km om de kuipen op te halen en had deze fles voor mij meegenomen. Goede ruil en bij die fles moet nog altijd denken aan mijn Honda fireblade in Castrol Livery

Mooie tijd gehad met motorracen zonder ernstige blessures
Ja botbreuken, vele blauwe plekken, alles wel een keer kapot gehad aan motor en lijf, vele bekers gewonnen maar mooie herrinneringen aan overgehouden.

Vervolgens een fles Lagavulin 16y gekocht. Vanaf toen verkocht. Is ook nog steeds mijn favoriete dd

Twee jaar terug hier aangemeld en nog veel meer ontdekt qua whisky

Prachtig verhaal.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 19 Dec 2020, 13:55

defeatless schreef:Ik weet nog dat ik op een avond met Turfsmurf een stuk of 5 Littlemills heb gekraakt, moet je nu eens om komen.... :P

Waar is die tijd gebleven? :? Laat de markt maar weer snel in elkaar donderen. Tijd voor wat sensationeel spul voor een habbekrats! We zijn en blijven Hollanders he :nl-vlag
0 x
Afbeelding

AndyDelft
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 19 Dec 2020, 14:45

Volgens mij was mijn eerste echte whisky (zonder iets er bij dus ;) een tasting in Het Kompas bij Willem Ham op Texel.
Dronk nog niet echt dus klassieke tasting gedaan van lowland naar Islay. Veel geleerd daar toen, filmpje kijken ook.
Jammer dat ook daar de prijzen op een gegeven moment niet meer leuk waren en wij ermee gestopt zijn naar Texel te gaan voor Whisky.
Ben Willem (en Bob, mijn vriend natuurlijk) wel dankbaar dat ik daardoor dit moois heb ontdekt.
1 x
Andy
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 19 Dec 2020, 15:24

M'n eerste whisky was zeer waarschijnlijk Jack Daniel's, op m'n 16/17e. Dit ging natuurlijk als eerst door de cola, maar ik stapte al snel over op een glaasje met een blokje ijs en dat beviel wel. Kijken of er nog ander lekker spul bestaat!
Omdat m'n ouders en ik vrij regelmatig uit eten gingen, nam ik vaak als achterafje één van de whiskies die ze schonken in het restaurant. Red Label, Black Label, Teachers, Dewars, eigenlijk al de (achteraf gezien) standaard blend meuk ging ik toen af. Op m'n 18e kon ik dan eindelijk zélf een fles aanschaffen, dat werd puur op de gok een fles JW Gold Label. De Black Label beviel me op zich wel en deze zou nog beter zijn..

Tegelijkertijd had ik met vrienden in Kerkrade afgesproken die er ook wel van hielden. Fles meegenomen en jahoor, dat was goed te doen. 2 dagen later en de fles was op! Toen we op mijn laatste dag de stad in gingen voor boodschappen zijn we de grens met Duitsland overgelopen om te shoppen in een REWE. Ofwel een belachelijk grote supermarkt, bloemist, slijterij, speelgoedzaak en wat nog meer in één. Natuurlijk even in de drankschappen gekeken en het eerste wat opviel in positief opzicht waren de prijzen. Hmm, welke kies ik om mee terug te nemen? Onervaren als wij allen waren heb ik op de blinde gok een fles Glenfiddich 12 meegenomen. Een single malt zou anders zijn dan alles wat ik hiervoor heb gehad en het is nog goedkoper dan de fles Gold Label zelfs (Hollander hè). Bij thuiskomst meteen geopend, er ging een wereld voor me open zullen we maar zeggen :bigsmile

Nu 8/9 jaar later kan ik toch wel zeggen dat het een klein beetje uit de klauwen is geëscaleerd.. :lol:
7 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 19 Dec 2020, 17:27

Freezeroz schreef:
De buuk schreef:Signatory vintage Glenallachie 1996 was mijn eerste fles single malt.

Net gestopt met motorracen op nationaal niveau en had nog wat carbon racekuipen over. Die te koop aangeboden voor een goede fles single malt. Kerel uit limburg reed bijna 280 km om de kuipen op te halen en had deze fles voor mij meegenomen. Goede ruil en bij die fles moet nog altijd denken aan mijn Honda fireblade in Castrol Livery

Mooie tijd gehad met motorracen zonder ernstige blessures
Ja botbreuken, vele blauwe plekken, alles wel een keer kapot gehad aan motor en lijf, vele bekers gewonnen maar mooie herrinneringen aan overgehouden.

Vervolgens een fles Lagavulin 16y gekocht. Vanaf toen verkocht. Is ook nog steeds mijn favoriete dd

Twee jaar terug hier aangemeld en nog veel meer ontdekt qua whisky

Mooi verhaal Bart :goedgedaan. Op top nivo geracet. Wow.

Prachtige hobby maar wel verschrikkelijk duur :lekker

Die kriebel is er nog steeds maar nu niet meer te betalen
2 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

MartinB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MartinB » 24 Dec 2020, 20:29

Mijn eerste whisky's waren in mijn studententijd, eind vorige eeuw ;)
Gelukkig waren de medestudenten die mij introduceerden echte liefhebbers. Ik ben begonnen met zover ik me herinner Highland Park en Aberlour.
Ook nog wel wat andere, maar het was wel allemaal single malt. Later heb ik ook nog wel wat goedkopere geprobeerd, maar ik was al verpest :bigsmile
Ik woonde vrijwel naast een zeer goed voorziene slijterij dus daar ging best wel een deel van de beperkte beurs naartoe.

Groeten,

Martin
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 25 Dec 2020, 19:40

Mijn eerste whisky was volgens mij de JW Black Label.
Mijn eerste Malt ( zei het een Pure ) een JW Green Label.
Toen een vriend van mij een Fles Glengoyne Scottish Oak kocht vond ik het tijd
om een eerste Single Malt te kopen, zijnde de Balvenie 10 Founders Reserve.
En vanaf toen ging het hard :duimop
Groet Cor
2 x

Demas
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Demas » 25 Dec 2020, 21:27

Mijn eerste was een chivas regal 12.. Pa destijds dronk af en toe een glas JW red (my god) en ik wou ook whisky leren drinken. Dus op kot elke avond begonnen met een Dram. En toen werden het er meer.. En toen ging die fles plots gevaarlijk snel.. Toen geminderd met drinken maar wel wat meer beginnen kopen.. Sommige flessen heb ik nog altijd dicht van die tijd.. Goed 13/14 jaar geleden.. Wel allemaal standaard OB natuurlijk.. :lekker
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Dec 2020, 23:09

De herinnering aan mijn eerste whisky is opgegaan in de nevelen van de tijd. Waarschijnlijk zal het een Red Label zijn geweest met de daarbij behorende indruk; snel vergeten.
Daarna heb ik wat vaker de stoere Jack Daniëls en af en toe de Glenfiddich 12 in huis gehaald. Waarbij ik het rokerige/gebrande van de JD toch wel kon waarderen.

Maar de eerste whisky die mij op het rechte pad heeft doen terugkeren was de Cragganmore 12.

Daarna een paar usual suspects (prima film) als Highland Park 12, Talisker 10, Aberlour 12 en laten we eens gek doen met de Lagavulin 16. En dan is er geen weg terug.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 26 Dec 2020, 09:37

Geweldig om te lezen allemaal, vooral hoe sommige verhalen veel gelijkenissen tonen.

Ik ging overstag na het ruiken van een glas Famous Grouse. Ik kocht een berg samples in de lokale slijterij, JW Red, JD, Aberlour 12, Speyburn 10yo, en The Irishman Small Batch. Dit was zo'n 7 a 8 jaar geleden. Toen mijn eerste fles gekocht, JW Black Label en deze met name gedeeld met een collega waar ik weken later strontverliefd op werd en keihard gefriendzoned werd. De eerste single malt was een Glenfiddich 15 Solera, man wat een eye-opener was dat. Door geldgebrek als student daarna alle goedkope blends die ik vinden kon in Duitsland gekocht. Nu zoveel jaren later, 300 flessen verder, voel ik me nog steeds een beginner, maar is de hobby wel wat uit de klauwen gelopen.
3 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Dec 2020, 11:21

MIjn "eerste" whisky zal een [hier heb je een] Whisky/Cola [want ik heb geen rum meer] geweest zijn.

In 1992/93 zat ik in dienst. Tijdens een oefening in Duitsland zou iemand een fles drank meenemen als ik in ruil een slof sigaretten meenam.
Dat was een fles Black Velvet. Open getrokken op een verjaardag omdat een maatje wel eens Whisky dronk.

In 2011 ben ik op de motor naar Schotland geweest incl bezoek aan Glenfiddich.
Daar proefde ik [een paar nipjes] van de 12, 15 en 18 ... en later die week bij Talisker de 10 y/o.

Thuis gekomen eens gaan zitten voor de gift packs van Glenfiddich [12/15/18] en Talisker [10/DE/57North].
Vanaf dat moment heeft de trein de remise verlaten en boemelt hij onverdroten voort door Whiskyland ... :duimop
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Dec 2020, 11:20

Mijn eerste "whisky" was toen ik in Schotland woonde, en bij vrienden een whisky-lemonade kreeg. Ik was toen 16.

Verder een van de eerste: een 100 Pipers, waarschijnlijk zo een:
https://www.passievoorwhisky.nl/nl/scho ... tling.html
Aangezien ik doedelzak speelde (dat doe ik trouwens nogsteeds) hadden mijn ouders een dergelijke fles gekocht. Het etiket heb ik nog jaren bewaard :-)

Ik herinner me ook de eerste fles die ik kreeg: een Glenfiddich 12, gewonnen via een weddenschap.
2 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 28 Dec 2020, 11:42

Pfoeh ik ben eigenlijk niet goed begonnen met whisky.

Ik dronk tot een 10-tal jaar geleden eigenlijk niks van alcohol. Tot ik op een klein bedrijfsfeestje eens een "goede" rode wijn had geproefd. Het was de eerste keer dat ik geen wrange nasmaak had, dat m'n mond niet droog trok van de tannines en dat ik dingen proefde zoals rood fruit, tabak, vanille, hout etc. Een wereld ging voor me open want ik ben altijd al iemand geweest die heel graag smaken ontdekt, en die ook zeer kan appreciëren.

Dus na enkele jaren bezig te zijn met rode wijn had ik eens een rum gedronken bij een vriend. Was een standaard Kraken rum als ik me goed herinner. Mierzoet, maar de concentratie aan smaken was door de alcohol natuurlijk veel hoger. Dus was ik me toen meer beginnen verdiepen (vooral veel gelezen) in spirits en zo op whisky gestoten. Ik had/heb een zeer grote "sweet tooth" dus ik was op zoek gegaan naar prijs-kwaliteit de zoetste whisky die ik kon vinden en dat bleek uit m'n zoektocht de Aberlour A'Bunadh te zijn. Batch 47 was het toen. Ik had toen ook al gemerkt: meer alcohol = meer smaak dus waarom niet. Dat was achteraf gezien uiteraard niet zo'n goed beslissing want ik kreeg 't echt niet binnen. Ik wist toen ook helemaal nog niet hoe ik whisky moest appreciëren, ik proefde enkel alcohol en van water toevoegen had ik toen ook nog helemaal niet gehoord. De fles is dus een hele tijd blijven staan. Tot ik een aantal jaren dankzij de review videos van Horst Lüning (jawel) er opnieuw terug interesse ben in beginnen krijgen. De man - hoe grappig hij nu ook blijkt - legde alles zeer makkelijk te begrijpen uit en ook z'n proefnotities kwamen als watertandend over. Dus had ik me een fles Balvenie 12 Double Wood gekocht in de lokale Makro. En inderdaad: ik kon zaken herkennen die hij beschreef. Was ook "slechts" 40% dus het was beter handelbaar dan de bom die A'Bunadh was. Het duurde nog steeds even tot ik in staat was de A'Bunadh te appreciëren, sindsdien is het één van m'n favoriete flessen. Ik denk trouwens dat we als whiskynerds soms vergeten hoe agressief 40% alcohol kan zijn voor mensen die het niet gewend zijn, laat staan 60.7%!

Dus zo is het voor mij begonnen, nu zijn we meer dan 300 flessen later. Gelukkig heb ik 'n kelder en een vrouw die me helemaal steunt in deze hobby. :hoera
8 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 28 Dec 2020, 12:49

Het is al weer even geleden en er ging van alles doorheen in die tijd (Rakia 70% bijvoorbeeld tijdens een vakantie in voormalig Joegoslavië), maar in de seventies, de periode waar ik het over heb, dronk ik bij gelegenheden en partijen als ik even de kans kreeg (of het spul zelf in huis haalde) toch vooral (vsop) cognac.
Een toenmalige vriend en collega bracht mij in aanraking met whisky. "Moet je proeven puur distillaat, zit geen caramel in, geen toevoegingen", zei die. Ik herinner mij het feestje bij hem thuis toen hij vermoedelijk met deze fles kwam aanzetten: https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... 2-year-old. Ik vond hem in één woord fantastisch, een openbaring mag ik wel zeggen.
Ik veranderde van baan, de vriendschap verwaterde, de whisky ook.
Er ontwikkelde zich een (Bordeaux)wijn hobby met wijnkelder, Chateaubezoek, proeverijtjes en al, tot ik in 2006, ik was toen op familiebezoek in Peru, een verkoudheid opliep. Reuk en smaak waren verdwenen en bleven maanden weg. Mijn wijnhobby ging er ook aan.
De eerste geur die ik af en toe weer rook was de uitlaat van een voorbijkomende brommer en het asfalt, dat bij mij om de hoek werd vernieuwd. In die periode bezocht ik met een buurman een tasting bij een plaatselijke slijter. Van alle drammetjes proefde ik er maar een. Welke weet ik niet meer maar het was een Islay.
Langzaam kwamen andere geuren smaken weer terug en kon ik ook van andere drammetjes genieten; er groeide een nieuwe hobby. Inmiddels ben ik jammer genoeg weer van de peat en fenolen af, alsook van de bij behorende flessen.
Maar het genieten van dit heerlijke drankje in zijn vele facetten, is gelukkig gebleven en een mooi glas wijn gaat er ook weer in.
Dat hoop ik nog een tijdje zo te houwen. :Proost
Laatst gewijzigd door sch@ker op 28 Dec 2020, 22:42, 7 keer totaal gewijzigd.
4 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Dec 2020, 12:54

Casketje schreef:Pfoeh ik ben eigenlijk niet goed begonnen met whisky.

Ik dronk tot een 10-tal jaar geleden eigenlijk niks van alcohol. Tot ik op een klein bedrijfsfeestje eens een "goede" rode wijn had geproefd. Het was de eerste keer dat ik geen wrange nasmaak had, dat m'n mond niet droog trok van de tannines en dat ik dingen proefde zoals rood fruit, tabak, vanille, hout etc. Een wereld ging voor me open want ik ben altijd al iemand geweest die heel graag smaken ontdekt, en die ook zeer kan appreciëren.

Herkenbaar in termen van wijn! Ik moest vooral nooit iets weten van wijn, laat staan rood, om precies dezelfde reden: die droge wrange muil.. :vies Tot ik 2 weken geleden voor t eerst per toeval via een gekregen fles (een Zuid-Afrikaanse syrah) merkte dat ik die lekker vond én geen droge muil kreeg. Sinds dien ben ik voorzichtig aan de wereld van rode wijn aan t verkennen. Toevallig met de kerstdagen een Franse blend van chauvignon blanc en merlot gehad die ook goed beviel.

Casketje schreef:Ik denk trouwens dat we als whiskynerds soms vergeten hoe agressief 40% alcohol kan zijn voor mensen die het niet gewend zijn, laat staan 60.7%!

And again: herkenbaar. Ik zie mn familie regelmatig wit wegtrekken bij 43% en zeg dan joh dit stelt niets voor hoor, en dan pak ik er iets bij van 60%+. Maar idd, als je Max 15% gewend bent... :HitHead :lekker
1 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”